Gå til innhold

Creative er desperate


Anbefalte innlegg

Triste greier. Men nå er da Ipod overlegen på design, men creative gjør rent bord på andre kriterier.

6245333[/snapback]

 

Er veldig trist når de fleste som kjøper en mp3-spiller, kjøper en som er teknisk fullstendig underlegen og dyrere , men de kjøper den allikevel fordi den er blank og skinnende og pen. MP3-spillerens eneste oppgave er jo egentlig å spille av musikk; mest mulig, lengst mulig og i flest mulig format med best mulig kvalitet. Når da folk kjøper en spiller som er underlegen på alle disse punktene, forteller det litt om intelligensen til slike mennesker.

 

At folk legger ut flerfoldige tusen på et produkt, bare fordi det er "kult", selv om det er et dårligere produkt enn konkurrentene, viser til at folk har et veldig stort behov for å være kul og populær, på bekostning av andre kriterier. Det er et fenomen vi ser overalt(solbriller til flerfoldige tusen, merkeklær osv), men klarer aldri la være å bli opgitt over slike mennesker... :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MP3-spillerens eneste oppgave er jo egentlig å spille av musikk; mest mulig, lengst mulig og i flest mulig format med best mulig kvalitet. Når da folk kjøper en spiller som er underlegen på alle disse punktene, forteller det litt om intelligensen til slike mennesker.

6252582[/snapback]

Det får nå være din tolkning av den virkelige verden. Jeg tror at de tingene du nevner er viktigere for teknonerder som oss og ikke mann i gata. Det som betyr noe for de som ikke bryr seg så mye om det som er under panseret er:

- At den er hyggelig å ta frem (pent design)

- At den er hyggelig å bruke (brukervennlig grensesnitt)

- At den er hyggelig å legge vekk igjen (liten størrelse)

 

Det er alt i alt bare et spørsmål om preferanser. Å kalle de som har andre preferanser enn en selv dumme, er å skyte seg selv i det sure gresset.

Lenke til kommentar
Ipood nano 4gb:

Høyde: 90 mm

Bredde: 40 mm

Tykkelse: 6.9 mm

Vekt: 42 gram

 

Creative zen micro 8gb

Høyde: 83 mm

Bredde: 51 mm 

Tykkelse: 17.2 mm

Vekt: 115 gram

 

 

Den størrelseforskjellen der bryr meg ikke nei.

6252050[/snapback]

Selv om du kanskje ikke merker det er det greit å merke seg at iPoden er 1/3 av størrelsen til den andre (25 ccm mot 72 ccm). For meg har det noe å si.
Lenke til kommentar
Merker meg at mange skriver at Creative sine spillere er overlegen på den tekniske siden.

 

Hva er det konkrete bak dette?

 

Hadde vært fint me litt faste ting å holde seg til enn bare løse utsagn.

6252718[/snapback]

Radio, diktafon, støtter normale video formater, bedre lydkvalitet, bedre skjerm, billigere, du får med lader (Ipod må lades i USB), slipper å bruke program for å overføre filer (Ipod trenger Itunes), dobbel så lang batterilevetid på film (2 timer mot Creative sine 4 timer), osv...

 

Creative har også bedre menyer, men de mangler Ipod Touchpaden (Tror det er det eneste negative med Creative).

 

Personlig foretrekker jeg Creative's touchpad og menystyresytem fremfor Ipod's)

Lenke til kommentar
Det får nå være din tolkning av den virkelige verden. Jeg tror at de tingene du nevner er viktigere for teknonerder som oss og ikke mann i gata. Det som betyr noe for de som ikke bryr seg så mye om det som er under panseret er:

- At den er hyggelig å ta frem (pent design)

- At den er hyggelig å bruke (brukervennlig grensesnitt)

- At den er hyggelig å legge vekk igjen (liten størrelse)

 

Det er alt i alt bare et spørsmål om preferanser. Å kalle de som har andre preferanser enn en selv dumme, er å skyte seg selv i det sure gresset.

6252784[/snapback]

- At den er hyggelig å ta frem (pent design) Tviler på at folk kjøper Mp3 spiller bare for å vise den frem.

- At den er hyggelig å bruke (brukervennlig grensesnitt) Personlig synes jeg Creative har mye mer brukervennelig.

 

PS. Synes Creative generelt er finere enn en oppripet Ipod.

Lenke til kommentar
Det får nå være din tolkning av den virkelige verden. Jeg tror at de tingene du nevner er viktigere for teknonerder som oss og ikke mann i gata. Det som betyr noe for de som ikke bryr seg så mye om det som er under panseret er:

- At den er hyggelig å ta frem (pent design)

- At den er hyggelig å bruke (brukervennlig grensesnitt)

- At den er hyggelig å legge vekk igjen (liten størrelse)

 

Det er alt i alt bare et spørsmål om preferanser. Å kalle de som har andre preferanser enn en selv dumme, er å skyte seg selv i det sure gresset.

6252784[/snapback]

 

- Det finnes haugevis av flash-baserte spillere som har 1-2gb lagringsplass som er både billigere og mindre enn iPod Nano, samt flere av dem har bedre lydkvalitet og pent design(som Sandisk og MSI). De andre iPodene er temmelig store, så regner med det er Nano du snakker om.

 

Correct me if Im wrong, men har ikke Apple og Creative masse søksmål på gang, pga kopiering av grensesnitt? Det jeg har sett av Creative og Apple sine interface er, virker nokså likt, og ingen av dem skiller seg ut som mer eller mindre brukervennlig.

 

- Som sagt over er det mange spillere som er like liten og mindre enn iPod sine. Zen Sleek er mer eller mindre samme størrelse som vanlig iPod vel? Creative Zen Micro er omtrent som iPod Mini, og det er masse flash-spillere som er samme eller mindre enn Nano

 

Poenget mitt er at det er veldig mange som kjøper iPod bare fordi det er iPod. Irriterer meg at så mange kjøper et produkt "blindt", uten å engang vurdere alternativet, som ofte er bedre. Er generelt motstander av "fads", fordi det fremmer "kjøpeplikt", eller bli sett ned på om du våger være annerledes.

Lenke til kommentar
Merker meg at mange skriver at Creative sine spillere er overlegen på den tekniske siden.

 

Hva er det konkrete bak dette?

 

Hadde vært fint me litt faste ting å holde seg til enn bare løse utsagn.

6252718[/snapback]

Radio, diktafon, støtter normale video formater, bedre lydkvalitet, bedre skjerm, billigere, du får med lader (Ipod må lades i USB), slipper å bruke program for å overføre filer (Ipod trenger Itunes), dobbel så lang batterilevetid på film (2 timer mot Creative sine 4 timer), osv...

 

Creative har også bedre menyer, men de mangler Ipod Touchpaden (Tror det er det eneste negative med Creative).

 

Personlig foretrekker jeg Creative's touchpad og menystyresytem fremfor Ipod's)

6253010[/snapback]

 

Igjen, hva er bedre me Creative? Jeg ser det ikke. Blir akkurat det samme som at jeg sier at bil A er bedre enn B bare for at sånn er det.

Lenke til kommentar
- At den er hyggelig å ta frem (pent design) Tviler på at folk kjøper Mp3 spiller bare for å vise den frem.

- At den er hyggelig å bruke (brukervennlig grensesnitt) Personlig synes jeg Creative har mye mer brukervennelig.

6253038[/snapback]

Jeg snakket ikke om å ta den fram for å vise den til andre, men for at man skal like den selv. Det er hyggeligere å hente fram noe som er pent enn noe som er stygt. Hva man syns er stygt og pent, og hvor mye man legger vekt på at noe skal være pent, er en høyst personlig sak, og hva du og jeg syns om det, er strengt tatt irrelevant i denne sammenhengen. Vi snakker her om "sauene", og det er vel et faktum at nettopp utseende til iPod blir trukket fram som noe positivt alle steder det skrives om den.

 

Brukervennlighet kan vi sikkert diskutere i timesvis, men det kommer det ikke noe godt utav. Jeg kan vel bare konstantere at vi er uenig.

 

Poenget mitt er at det er veldig mange som kjøper iPod bare fordi det er iPod. Irriterer meg at så mange kjøper et produkt "blindt", uten å engang vurdere alternativet, som ofte er bedre.

6253040[/snapback]

Det er jeg naturligvis helt enig i. Finnes (nesten) ikke noe som irriterer meg mer enn myten om at mengde minne på skjermkort er det eneste som betyr noe for ytelsen (hvilket butikker som Elkjøp fremdeles flyter på). Det er klart det er mange som kjøper iPod pga. hypen og moten. Og det er dustete.

 

Men det er også dustete å kjøpe Cola bare fordi det liksom er det man drikker. Og det er dustete å gå på McDonald's fordi man mener at maten er billigere og sunnere enn på den lokale kebabsjappa. Og det er dustete å kjøpe album øverst på VG-lista fordi man tror at dette er den beste musikken man får tak i.

 

Det jeg vil fram til er at det er mange produkter som kjøpes idag som kjøpes som moteprodukter. Der er ikke Apple unike. Det er synd når det går ut over andre produsenter som lager gode varer vi heller ville velge, men det er ikke nettopp Apple som gjør folk til sauer. De er sauer uansett. Klag heller på markedsdominans generelt.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synest ipod ikke er noe veldig fine? :hmm: Men det som gjorde at jeg ikke valgte ipod var mest at man må ha et eget program for å føre over musikk, og da forsvinner mye av gleden med og bare plugge den i en venns datamaskin for eksempel og få musikk. Men for all del, ipod er ikke noe dårlig produkt, men jeg vil si litt overpriset i forhold til funksjoner.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som synest ipod ikke er noe veldig fine? :hmm: Men det som gjorde at jeg ikke valgte ipod var mest at man må ha et eget program for å føre over musikk, og da forsvinner mye av gleden med og bare plugge den i en venns datamaskin for eksempel og få musikk. Men for all del, ipod er ikke noe dårlig produkt, men jeg vil si litt overpriset i forhold til funksjoner.

6253442[/snapback]

 

Mener nok at ipod nano er en penere spiller, dog den får riper bare av å se på den og det ødelegger en del. Det er med en lomme man kan ha den i, men den ødelegger jo fullstendig utseendet og det er det vi snakker om akurat her.

 

Jeg hadde trodd at det er vanskelig å finne et materiale som bli så fort ripete.

 

Ipod har metalldeksel som gir den et robust og skinnende utstråling. Creative zen micro ser ut som plastikk.

 

Under teknisk så synest jeg det er viktig å få frem at zen micro har minne på 8 gb. Det er en stor forskjell når man begynner å overføre ditt og datt.

Lenke til kommentar
Men det som gjorde at jeg ikke valgte ipod var mest at man må ha et eget program for å føre over musikk, og da forsvinner mye av gleden med og bare plugge den i en venns datamaskin for eksempel og få musikk.

6253442[/snapback]

Fins da mange programmer (både gratis og de som koster) som kan brukes som alternativ til iTunes. Helt mass storage device blir det ikke, men du kan f.eks. bruke SharePod (bla lenger ned på siden for utfyllende info). Det er lite og trenger ingen installasjon. Bare plugg i, kjør .exe-n og overfør. Ellers har jeg selv sett meg ut Anapod Explorer som sterkeste kandidat som iTunes-erstatter hvis jeg ender opp med en iPod. Ingen grunn til å klage over iTunes, egentlig. Just say no. ;)

Lenke til kommentar

Er jo egentlig helt bak mål å måtte ha et eget program i det hele tatt. Det skal ideelt kunne fungere at du bare stapper den i USB-pluggen, og den popper opp, a'la en minnepenn. Greit, det kan være praktisk å kunne bruke et eget program, men HATER det når produsenter av en vare prøver å påtvinge forbrukeren et eget format eller møkkaprogram framfor åpne løsninger!

Lenke til kommentar
Er jo egentlig helt bak mål å måtte ha et eget program i det hele tatt. Det skal ideelt kunne fungere at du bare stapper den i USB-pluggen, og den popper opp, a'la en minnepenn. Greit, det kan være praktisk å kunne bruke et eget program, men HATER det når produsenter av en vare prøver å påtvinge forbrukeren et eget format eller møkkaprogram framfor åpne løsninger!

6254124[/snapback]

 

Jepp, dette er mye enklere! Det er ikke alle plasser man kan tillate seg å innstallere slike program heller! (Skole, jobb, venner)

Lenke til kommentar

var det som gjorde iriver genial (men har jo det samme i iaudio), standard usb lagringsenhet.

 

greit nok, en får ikke den fancye databasen som itunes leverer over hver gang du flytter noen filer frem og tilbake. men en ekte audio-nerd bruker jo uansett avspillingslister laget ved hjelp av winamp eller tilsvarende ;)

Lenke til kommentar
Men det som gjorde at jeg ikke valgte ipod var mest at man må ha et eget program for å føre over musikk, og da forsvinner mye av gleden med og bare plugge den i en venns datamaskin for eksempel og få musikk.

6253442[/snapback]

Fins da mange programmer (både gratis og de som koster) som kan brukes som alternativ til iTunes. Helt mass storage device blir det ikke, men du kan f.eks. bruke SharePod (bla lenger ned på siden for utfyllende info). Det er lite og trenger ingen installasjon. Bare plugg i, kjør .exe-n og overfør. Ellers har jeg selv sett meg ut Anapod Explorer som sterkeste kandidat som iTunes-erstatter hvis jeg ender opp med en iPod. Ingen grunn til å klage over iTunes, egentlig. Just say no. ;)

6254049[/snapback]

 

Det er jo en grunn til å klage over det når du "må" bruke iTunes for å overføre (man får jo ikke overført vanlig), og det er jo et problem om man må kjøpe et program for å overføre filer på en skikkelige måte. (dette er et problem for mange spillere).

 

AtW

Lenke til kommentar

Rart det er kun Creative og Apple som går igjen her.

 

En ting som er greit å nevne er at verdens største (og beste) produsent av "mp3" spillere i 2003, iRiver er ute av dansen.

 

Dette skjedde forrige uke, og jeg syns det er veldig synd. Den utgåtte iHP serien deres knuser samtlige produsenter fra samme tida med beste lyd (testet hele iPod serien som jeg har lånt fra en iPod fanatiker), har fjernkontroll, digital inn/ut, radio med forhåndslagring, diktafon, EQ, "3D" lyd vissvass funksjon m.m.

 

Det som ødela var selvsagt design og størrelse. Til sammenligning har iHP120 16 timers batteritid, mens tilsvarende iPod hadde svimmlende 8 timer.

 

iRiver r.i.p.

Lenke til kommentar
men en ekte audio-nerd bruker jo uansett avspillingslister laget ved hjelp av winamp eller tilsvarende ;)

6254296[/snapback]

En ekte audio-nerd hører kun på komplette album (fra start til slutt) og trenger dermed ikke spillelister... ;)

 

Det er jo en grunn til å klage over det når du "må" bruke iTunes for å overføre (man får jo ikke overført vanlig), og det er jo et problem om man må kjøpe et program for å overføre filer på en skikkelige måte. (dette er et problem for mange spillere).

6254421[/snapback]

SharePod er gratis og enkelt. Ellers er jeg helt enig i at iTunes er noe grums og burde dratt dit den kom fra... ;) Eneste positive man kan si om iTunes og iTunes Music Store er at det faktisk virker. I motsetning til det mange av konkurrentene deres prøver på.

 

Edit: JoonGoii, det aner meg hvem den fanatikern er... ;)

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...