Gå til innhold

Mål på fotballbane!


MartinF

Anbefalte innlegg

vet denne ikke passer her, men siden dette forumet blir mye mer lest enn jobb og utdanning velger jeg å poste her:

 

Har muntlig eksamen i MATTE og fikk FOTBALLBANEN som tema. Har begynt så smått men trenger så sårt mål til alt ute på banen. 16 meteren, midt sirkelen osv osv.. Hvis noen vet om et bilde eller noe med alle mål hadde jeg blitt super glad. Har funnet lengde og bredde mål, men det er det eneste

 

På forhånd TAKK!

 

TIL MODERATORER: Bare la denne ligge her til i morgen klokken 2, vær så snill :love:

Endret av Martins90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ehh... 16-meteren er ihvertfall 16 meter fra dødlinja.

Mener straffemerket er 11,5 meter fra dødlinja. Midtsirkelen skal vel være 9 meter fra den hvite flekken i midten, samme avstand man stiller seg opp ved når det er frispark.

EDIT: ifølge tegninga til Zeph, klarte jeg tilogmed ta feil på DET :lol:

Endret av JacEr
Lenke til kommentar
ehh... 16-meteren er ihvertfall 16 meter fra dødlinja.

Mener straffemerket er 11,5 meter fra dødlinja. Midtsirkelen skal vel være 9 meter fra den hvite flekken i midten, samme avstand man stiller seg opp ved når det er frispark.

EDIT: ifølge tegninga til Zeph, klarte jeg tilogmed ta feil på DET :lol:

6213938[/snapback]

Er jo ganske logisk at 16-meteren er 16 meter og 5-meteren 5 meter, men den gang ei, lærte eg noko nytt i dag og.

 

Grunnen er i følge Wikipedia at banen i utgangspunktet var målt opp etter yards, og 18 yards tilsvarer 16,5 meter, høyrest ikkje urimeleg ut.

Lenke til kommentar
Uansett, det blir vel tåpelig å få matteoppgaver der eksakte mål ikke oppgis på forhånd?

 

Nei.

 

Usikker på kva slags årstrinn trådstartar er på, men eg veit iallefall at ein del av læreplanen på vidaregåande skule i dei fleste fag er å kunne gjere realistiske antakelsar av størrelsar i oppgaver der ingenting er oppgitt.

Lenke til kommentar

Synest det er ein grei måte å levere ei oppgåve på eg, det gjev eleven eit hav av valg og vedkommande må sjølv finne forskjellige utrekningar som kan brukast i forbindelse med emnet. I staden for å få ei oppgåve med X=y i andre delt på femte potens kan du sjølv velge kor avansert det skal være og det er jo sånn du vil møte matematikken seinare i livet, sjeldan du får ei matteoppgåve av sjefen du skal løyse.

Lenke til kommentar
Har et nytt spørsmål:

 

Målene av en standard "Size 5" fotball. Har lett overalt, men finner ikke noe mål

6217544[/snapback]

 

En "Size 5"-ball, som er den "vanlige" ballen som er i bruk, har følgende krav fra FIFA:

   

    *  spherical;

    * made of leather or other suitable material;

    * of a circumference of not more than 70 cm (28 ins) and not less

      than 68 cm (27 ins);

    * not more than 450 g (16 oz) in weight and not less than 410 g

      (14 oz) at the start of the match;

    * of a pressure equal to 0.6 – 1.1 atmosphere (600 – 1100 g/cm2) at

      sea level (8.5 lbs/sq in – 15.6 lbs/sq in).

 

Kilder: http://www.fifa.com/en/regulations/regulat...,1584,3,00.html

http://www.soccerballworld.com/Laws.htm

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk

Jeg har et tips! Si at det snør 5 cm, regn ut volumet av snøen.

 

Deretter gir du massetettheten til snøen, og regner ut vekten. Så påpeker du at massetettheten varierer! Ble spurt om dette på muntlig eksamen i 10., og sensor synes det var veldig bra at jeg skjønte at snø ikke alltid veide det samme :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...