Gå til innhold

Intel Dual Core vs. Amd x2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

X2 3800+ er ikke bare et lite hakk over 930D.. X2'n er ganske så mye bedre i det meste.

Begge alternativer kan klokkes langt.. og da er X2'n fremdeles en god del bedre.. i tillegg til at du ikke må ha PC'n stående i en kald "potetkjeller". 930'n må/bør dessuten ha meget god (vann)kjøling dersom man skal klokke.

Det eneste som taler til 930'ns fordel egentlig er prisen...

:hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
AMD er best :thumbup:

Vinner på alle tester untatt på pris, men vem vil ikke betale ca 200kr meir når du får mange mye mer ytelse :hmm:  :thumbup:

6217057[/snapback]

Ca.200...

:D

Det er nok "noe" større forskjell..., men "er'e så nøye'a".. 2400 - 1600... jo...ca. 200. :!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det eneste jeg synes er litt synd med AMD X2 er at hvis man skal spille noe som helst (bortsett fra hl2) så må man inn i Task Manager og skru av en av kjernene hvis ikke så lagger det og blir bare tull. Det virker ikke som om intel cpu'er har det samme problemet...

Lenke til kommentar
Det eneste jeg synes er litt synd med AMD X2 er at hvis man skal spille noe som helst (bortsett fra hl2) så må man inn i Task Manager og skru av en av kjernene hvis ikke så lagger det og blir bare tull. Det virker ikke som om intel cpu'er har det samme problemet...

6226626[/snapback]

 

*kremt* Det problemet er ikke så utbredt som mange tror. Det varierer veldig iallefall.

 

Det eneste spillet jeg har opplevd behovet for det på er NFS:MW (selv om jeg har opplevd det på det spillet, vet jeg om en som ikke har opplevd det, så det er vel litt systemavhengig også..? )

 

BF2. GRAW, WOW, alle kjører fint...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Huff... det var rett og slett for billig...til at jeg klarte å motstå fristelsen.. Netshop - 930D... bestilte den siste på lageret(Oslo).

Så får vi se om den kan "banke" min X2 3800+ med "litt" klokk (da "åker" 805D'n ut ihvertfall).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe meg ny PC i løpet av et par uker nå.. Greier ikke helt å finne ut hva jeg skal gå for..

Jeg føler det er mer riktig å gå for en dobbeltkjerne, men hvor mye ytelsestap blir det i fohold til en enkjernes-prosessor?

har tenkt å kjøpe en AM2 X2-CPU til ~4k. Hvor mye ytelse taper jeg i spill som ikke støtter X2, sammenlignet med en X1.CPU for omtrent de samme pengene?

 

Jeg er en WoW-guru, og er et stykke inn i AQ40 (for de som spiller). Derfor trenger jeg en maskin som er uber i WoW. X2 er kanskje fremtidsrettet, men driter jeg meg ut om jeg kjøper en X2 når jeg skal spille WoW (4000kr CPU)?

 

En annen ting.. En X2-CPU hvor det er oppgitt 2200MHz, hva sier dette egentlig? Er det to prosessorer på 2200 MHz hver? Kan disse sammarbeide og oppnå 4400MHz (software skrevet i X2 naturligvis)?

Lenke til kommentar
Du taper ingen ting på det, mener at wow skal støtte dual core. Dual core vill si at du har 2 kjerner på foreksempel 2,2 GHz. Men en kjerne på 4,4 GHz vill nok banke en dual core på 2,2 GHz

6244417[/snapback]

Og den vil nok også banke livet ut av en eventuell strømforsyning som skal drive dette :!:

Var det ikke noe sånn som at effektforbruket økes eksponensielt i forhold til klokkefrekvens?

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe meg ny PC i løpet av et par uker nå.. Greier ikke helt å finne ut hva jeg skal gå for..

Jeg føler det er mer riktig å gå for en dobbeltkjerne, men hvor mye ytelsestap blir det i fohold til en enkjernes-prosessor?

har tenkt å kjøpe en AM2 X2-CPU til ~4k. Hvor mye ytelse taper jeg i spill som ikke støtter X2, sammenlignet med en X1.CPU for omtrent de samme pengene?

 

Jeg er en WoW-guru, og er et stykke inn i AQ40 (for de som spiller). Derfor trenger jeg en maskin som er uber i WoW. X2 er kanskje fremtidsrettet, men driter jeg meg ut om jeg kjøper en X2 når jeg skal spille WoW (4000kr CPU)?

 

En annen ting.. En X2-CPU hvor det er oppgitt 2200MHz, hva sier dette egentlig? Er det to prosessorer på 2200 MHz hver? Kan disse sammarbeide og oppnå 4400MHz (software skrevet i X2 naturligvis)?

6242959[/snapback]

Til WoW vil jeg absolutt anbefale en X2 prossessor, da slipper du at prossesser ligger i bakgrunnen og kjører på samme kjerne som den du bruker til WoW, og i teorien burde du få en mer flytende spillopplevelse... hvis du driver med f.eks. nedlasting og gaming samtidig da... pluss at du kan ta opp med fraps uten tap av ytelse, og det alene er verdt det, synes nå jeg...

 

Under ideelle forhold, med to perfekt synkroniserte tråder (noe som er veldig usannsynlig med dagens programmeringspråk og SMP-teknikker), burde du i teorien oppnå omtrent samme ytelse som en 4400MHz, ja, men det er høyst usannsynlig, det er ikke så enkelt som 2200*2, dessverre :S

Lenke til kommentar
Du taper ingen ting på det, mener at wow skal støtte dual core. Dual core vill si at du har 2 kjerner på foreksempel 2,2 GHz. Men en kjerne på 4,4 GHz vill nok banke en dual core på 2,2 GHz

6244417[/snapback]

 

En AMD kjerne på 4GHz kommer nok ikke på markedet med det første.. Høyeste Singlecore hastighet ligger nemlig på rundt 2800MHz :p.

Athlon 64 FX-62, dualcore med 2800MHz per kjerne.. Men denne er også relativt dyr.

 

 

Jeg skal kjøpe meg ny PC i løpet av et par uker nå.. Greier ikke helt å finne ut hva jeg skal gå for..

Jeg føler det er mer riktig å gå for en dobbeltkjerne, men hvor mye ytelsestap blir det i fohold til en enkjernes-prosessor?

har tenkt å kjøpe en AM2 X2-CPU til ~4k. Hvor mye ytelse taper jeg i spill som ikke støtter X2, sammenlignet med en X1.CPU for omtrent de samme pengene?

 

Jeg er en WoW-guru, og er et stykke inn i AQ40 (for de som spiller). Derfor trenger jeg en maskin som er uber i WoW. X2 er kanskje fremtidsrettet, men driter jeg meg ut om jeg kjøper en X2 når jeg skal spille WoW (4000kr CPU)?

 

En annen ting.. En X2-CPU hvor det er oppgitt 2200MHz, hva sier dette egentlig? Er det to prosessorer på 2200 MHz hver? Kan disse sammarbeide og oppnå 4400MHz (software skrevet i X2 naturligvis)?

6242959[/snapback]

Til WoW vil jeg absolutt anbefale en X2 prossessor, da slipper du at prossesser ligger i bakgrunnen og kjører på samme kjerne som den du bruker til WoW, og i teorien burde du få en mer flytende spillopplevelse... hvis du driver med f.eks. nedlasting og gaming samtidig da... pluss at du kan ta opp med fraps uten tap av ytelse, og det alene er verdt det, synes nå jeg...

 

Under ideelle forhold, med to perfekt synkroniserte tråder (noe som er veldig usannsynlig med dagens programmeringspråk og SMP-teknikker), burde du i teorien oppnå omtrent samme ytelse som en 4400MHz, ja, men det er høyst usannsynlig, det er ikke så enkelt som 2200*2, dessverre :S

6250628[/snapback]

Høres lovende ut :). Kjappeste AMD singlecore ligger jo på 2,8Ghz, og man får dualcore CPU på 2,4Ghz per kjerne til en brukbar pris. Ytelsen vil derfor være marginalt bedre på en singlecore..

WoW har vært ute i over et år alt.. Men det er langt ifra utgått - det fornyes hele tiden og ny expansion pack ligger i horisonten, så jeg regner med å spille det minst ett år til :w00t:.

Og det er sant det du sier: Fraps is teh shit! Perfekt for å fange de små øyeblikk.. Og jeg er lei av å måtte velge mellom "laggete" og "ikke spillbart" for å frapse :p.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Rakk ikke så mye testing ikveld... :(

Ser ut som jeg ikke fikk montert blokka helt i plan, for temperaturene var ca. 10 grader høyere enn (allerede for høye) temps for 805D'n min.

I klartekst: idle=48 dual load=73...@ 3.8Ghz @ 1.400 VCore (Bios).

Kunne fint benche SPi1M @ 4.0Ghz (266x15) @ 1.400 VCore (Bios) = 32sek, men ikke stabil i det hele tatt i Prime.. (hjalp ikke mye å øke VCore til 1.425.. noe mer vil jeg ikke med slike temperaturer).

Akkurat nå kjøres det dual prime (SP2004) @ 3.5Ghz @ 1.300 VCore = 65 grader.. så får jeg se om det fremdeles kjører imorgen...

Da skal ta jeg av blokka og se om det har vært jevn kontakt.. :hmm:

 

Update:

Det var ikke god kontakt med vannblokka nei... hjalp ikke å montere på nytt.. :hmm:

Så da monterte jeg tilbake Thyphoon'en.. og da kjører vi nå stabilt på 266x15=4Ghz.. idle 38 max dual load 60... Greit nok...

"Perser" i PCMarknn.. oppdatert..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bump...

Etter demontering av vannkjøling og montering/testing med TT Thyphoon er stabil oc 266x15=4Ghz @ 1.475 VCore (Bios).

Har prøvd litt med benching på inntil 4.2Ghz, men det er ikke helt stabilt..(SuperPi går selvsagt greit). Vil ikke over 1.5V VCore (Bios) med luftkjøling..foreløpig..

TT Thyphoon overrasker igjen.. den yter like bra som "standard" (ikke high-end) vannkjøling...

Dual Prime i 30min gir max. på 56-58 grader (med litt bedre enn original CPU-vifte).

Idle er på 36-38 grader... dette altså med 1.475 (Bios) som gir 1.52 idle/1.42 load på P5WD2 Premium (bør vel kanskje vurdere VDrop mod.. slik at jeg slipper å stille VCore til mer enn 1.425 i Bios)..

Minne er satt til å kjøre DDR667 (4:5 - FSB/RAM).. "SPD" timings (4-4-4-12).

 

Jeg vil si 930'n var verd sine kr.1500 (ca) selv om "min" chip nok ikke er av de beste fra "wafer".. Den er ihvertfall en del bedre enn 805D'n.. til uvesentlig høyere pris.

X2'n min er noe bedre mht. *generell* ytelse.. @ 2.6Ghz (stabil 24/7 oc), men ikke med mye.. og den kostet (nesten) dobbelt så mye (da jeg kjøpte den)..

 

"Let's call it a draw!"... (Monty Python - The Holy Grail)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...