Gå til innhold

Noen med tips til fotografering under lysstoffrør?


Anbefalte innlegg

Driver å tar en del bilder inne uten blitz for tiden.

Dette er i klasserom med lysstoffrør.

Hvitbalansen i bildet varierer jo sterkt fra bilde til bilde, og auto hvitbalansen til 350D er jo crap som vi alle vet.

 

Bør jeg ha en lukketid på 1/50 siden lysnettet vårt er 50Hz og jeg da vil få en fullstendig syklus inn på ett bilde?

 

Bør jeg ha en lukketid på 1/25 da jeg vil få 2 fullstendige syklus av lysstoffrøret på ett bilde?

 

Det er et statisk oppstilt klassebilde inne, så det går greit med slike lukketider vil jeg tro.

 

Noen som har et racer-tips eller to til å få fargene mest mulig korrekt under slike forhold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett skal du gi blaffen i blinkfrekvensen på lysstoffrøret. Slike forhold må man kun ta hensyn til når man fotograferer en tv/monitor.

 

Enig i at raw er den beste løsningen under slike forhold. Dette er jo et seriøst bilde, så du bør sikre deg best mulig resultat.

Hvis du derimot insisterer på å bruke jpg, så må du være nøye med wb. Med min 20D har jeg opplevd gode resultater med preset'et for lysstoffrør, men et såpass viktig bilde ville jeg satt helt manuell wb. Sørg i så fall for at det hvite arket du bruker til å sette wb dekker hele bilderuten. Vet ikke om det er nødvendig, men bedre safe than sorry.

Lenke til kommentar

Lyset fra et vanlig lysstoffrør svinger med 100Hz.

 

Spenningen inn i et lysstoffrør svinger med 50Hz. Det samme gjør amplituden til det elektromagnetiske feltet som lysrøret utstråler.

 

Det vi ser og CMOS-brikken detekterer er intensiteten til lyset og ikke amplituden. Intensiteten er proporsjonal med amplituden i andre. (cos wt)^2 = 0.5(1+cos 2wt)

 

Hvis noen er veldig uenig, så har jeg målt det også med fotodiode koblet til en forsterker og oscilloskop.

Lenke til kommentar

Hvis man tar en serie bilder av et rom med lystoffrør, så får en meget varierende bilder både med manuell wb og setting for lysstoffrør hvis lukketiden er for rask.

 

Erfaringen jeg gjorde meg var at på lukketien 1/50 og 1/25, så fikk jeg tilnærmet lik farge i alle bildene, og manuell wb var mer hensiktsmessig.

 

Men på 1/25 begynte bevegelsesuskarphet å blir mer framtredende.

Endret av trykkertor
Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår problemstillingen, så skal det tas klassebilde. Jeg ser derfor ingen grunn til å gruble over slikt, hvis ikke det skal lages panorama som skal stitches sammen.

Still inn kamera på av/a. Velg blender 11 +/-, og la lukkertiden bestemmes av kamera. Velg lavest mulig iso. Blend opp litt hvis lukkertiden blir for lav. Husk å sette wb hvis du fotograferer i jpg, men velg helst raw. Bruk et solid stativ, slik at du ikke trenger øke iso for tidlig.

Lenke til kommentar

Litt av problemet har vært diskutert her for noen uker siden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=576676&st=20 på linken har jeg en serie med bilder. Legg merke til varierende hvitbalanse, og enda værre legg merke til at noen av bildene har delvis riktig balanse som går over i feil i vertikalt retning (retningen til lukkeren). Spesielt problematisk var dette med lysbildefilm og innesport pga den raske lukkertiden. På den ene dias'en kunne hvitbalansen bli riktig og neste dias helt på trynet (uforutsigbart). Du skal ha kjapp lukkertid før du får problemer. Idag er det ikke så farlig lenger fordi vi kan manipulere hvitbalansen akkurat der vi vil :thumbup: (eller er det så lett egentlig når halve bildet er grønt og resten riktig pga lukkeren?)

 

Ps. For ca et halvt år siden tok jeg bilder på ishockeykamp med negativfilm. Hvitbalansen var ujevnt fordelt over isen. Anyways, med digital fikk jeg ikke på langt nær like mye problemer med ujevn hvitbalanse. Merkelig. SKjønner ikke helt hvorfor. Kan det skyldes raskere lukkergardin? Isen var da hvit rundt det hele.

 

Ellers mye gode tips fra de andre her på siden.

Endret av sNx
Lenke til kommentar
Hvitbalanse på lysstoffrør bør fungere greit, og lukker 1/brennvidde men minimum 1/60 s ved hånholdt.

6211688[/snapback]

Hæ? Hva mener du med dette? Hvis han ikke skyter håndholdt, kan han bruke den lukkertiden han vil (så lenge motiver lar være å flytte på seg), og 1/brennvidde gjelder som tommerfingerregel med håndholdt (ikke 1/60 altså)

Lenke til kommentar
Hvitbalanse på lysstoffrør bør fungere greit, og lukker 1/brennvidde men minimum 1/60 s ved hånholdt.

6211688[/snapback]

Hæ? Hva mener du med dette? Hvis han ikke skyter håndholdt, kan han bruke den lukkertiden han vil (så lenge motiver lar være å flytte på seg), og 1/brennvidde gjelder som tommerfingerregel med håndholdt (ikke 1/60 altså)

6245032[/snapback]

 

Mulig jeg formulerte dette feil; tommelfingerregel for håndholdt er minimum 1/brennvidde, men ikke under 1/60. Mente jeg. :blush:

Lenke til kommentar
Hvitbalanse på lysstoffrør bør fungere greit, og lukker 1/brennvidde men minimum 1/60 s ved hånholdt.

6211688[/snapback]

Hæ? Hva mener du med dette? Hvis han ikke skyter håndholdt, kan han bruke den lukkertiden han vil (så lenge motiver lar være å flytte på seg), og 1/brennvidde gjelder som tommerfingerregel med håndholdt (ikke 1/60 altså)

6245032[/snapback]

 

Mulig jeg formulerte dette feil; tommelfingerregel for håndholdt er minimum 1/brennvidde, men ikke under 1/60. Mente jeg. :blush:

6246429[/snapback]

Hehe. Det er vel litt off-topic, men la gå. Tommelfingerregel er 1/brennvidde. Tar du bilder med en 14mm så trenger du tvilsomt 1/60...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...