Gå til innhold

Ny 250 - 300GB harddisk?


Anbefalte innlegg

Hei skal kjøpe ny harddisk. Er ikke sikker på om jeg skal kjøpe 250 eller 300GB.

Men hvilket merke burde jeg kjøpe. Har hatt Maxtor og samsung disker synes begge har vært gode. Jeg har vurdert Western Digital eller samsung, men er ikke sikker. Vil ha en disk som bråker lite, lite varme utvikling og god ytelse. Hva burde jeg kjøpe, en av disse diskene et annet merke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet ditt (Intel 845GE chipset) støtter hverken NCQ eller S-ATA 300 så disse tingene vil ikke hjelpe noe på ytelsen. Diskene er bakoverkompatible så de skal passe likevel. (Mulig du må sette en jumper på harddisken for å tvinge den til SATA-150 hvis det ikke er automatisk tilpasning på disken)

 

Ytelseforskjellen på 8 og 16MiB er så liten at den normalt drukner i andre faktorer som også virker inn på ytelsen (transferrate, firmware, aksesstid)

 

Jeg ville styrt unna Maxtor og Seagate 7200.9-serien siden de har rykte på seg for å ha høyere feilprosent enn andre merker.

 

Her er forresten en test av 250GB-disker.

Lenke til kommentar
Her er forresten en test av 250GB-disker.

6209301[/snapback]

Er på utskikk etter harddisk selv og stiller meg spørrende til artikkelens dato og dagens harddisker. Ikke noe nytt på HDD-markedet det siste halvåret?

6209365[/snapback]

 

det hakke sjedd no spesielt som jeg har fått med meg

 

bortsjet fra at det har kommet en 750gb disk

Lenke til kommentar

Det har skjedd litt nytt. Noen nye versjoner av enkelte 250 og 300GB-disker som er basert på 2 i stedet for 3 plater. (Mulig det bare gjelder WD på 250GB-fronten,

 

Jeg er ikke sikker, men tror det gjelder WD sine disker (selv om de ikke skifter modellnavn), Seagates 7200.9 og 7200.10, Seagate NL35, og Samsung T133S

 

Personlig har jeg litt lyst på Seagate 7200.10 320GB (2 plater a 160GB) eller Samsung T133S 400GB (3 plater a 133GB)

Lenke til kommentar
her en en billig, stillegående og bra HD på 300Gb her har du 2,98kr.pr.gb har ikke sett noen annen harddisk som man får så mye for pangene!!

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313322

 

uten tvil. løøøp og kjøøøp!!

...eller sjekk her.

...Seagate 7200.9-serien siden de har rykte på seg for å ha høyere feilprosent enn andre merker.

Du blander vel ikke med 7200.8-serien?

 

Har forresten et par Samsung P120 250GB på vei i posten. Skal bruke en av dem til HTPC`en min, håper jeg får minst en med Nidec-motor og ikke en bråkete JVC. Når det gjelder støy har P120-serien et lite overtak på 7200.9, mens den nye og større serien fra Samsung (T133) omtales som noe mer hørbar samt at den har ganske kraftige vibrasjoner, noe som kan skape resonansstøy i kabinettet.

 

Anbefaler litt lesing på http://www.storagreview.com/ samt http://www.silentpcreview.com/ .

Lenke til kommentar

Hitachi er bra disker. T7K250 vant jo stortesten her på HW og har vunnet en rekke tilsvarende tester andre plasser. Jeg har et par sånne selv og er fornøyd med de. Jeg kjøpte de etter å ha lest en rekke tester og testene ser faktisk forstatt bra ut, selv et år etter at jeg kjøkte de.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...