Gå til innhold

Programtips: UltimateZip


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt ZipGenius en god stund, et meget bra program, men har irritert meg med noen småfeil som f.eks. at den kan få Windows til å krasje noen ganger, gi minnefeil og at den ikke oppdager CRC feil, men bare avslutter...

 

Har installert 7-zip nå og virker som jeg der har de fungsjonene jeg trenger (som stort sett begrenser seg til utpakking av .zip og .rar...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker også 7-Zip. Det at det ikke kan encode til .rar har jeg ingenting imot, jeg bruker kun åpne standarder i den utstrekning det er praktisk, som betyr .7z er arkivformatet for meg uansett. Er heller ikke fan av disse registreringspåminnelsene som kommer opp hvis man vil åpne programmet, i allfall ikke når det finnes gratise, åpne alternativer. Det at programmet er åpent gir også en litt bedre følelse når man skal f.eks. kryptere noe (føler meg mye mer sikker på at et populært åpen-kildekode program har skikkelig implementering enn et program med lukket kode).

 

Edit: Må bare få vifte en virtuell finger til de som pakker i .rar formatet. Syns bare ikke noe om bruken av dette når det finnes frie alternativer. Nå er ikke dette så veldig alvårlig siden dekoding av .rar er fritt implementert, men alikevel :p

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Siden jeg bruker 7-zip og mener det er raskere, enklere, mindre irriterend og mye mer "gratis" enn UltimateZip så satte jeg opp en sammenligning utifra fakta fra de to programmene, jeg har valgt å ikke ta med alle tingene som støttes av begge programmene da det er uinteressant:

 

KUN 7-zip kan pakke ut:

7z, ISO, DEB, NSIS, RPM, CPIO, Z

 

KUN UZ kan pakke ut:

ACE, ARK, XXE, BH

 

KUN 7-zip kan opprette:

7z

 

KUN UZ kan opprette:

CAB, LHA, BH

 

UltimateZip (2 559 KB, Engelsk, WinNT):

Gratis for hjemmebrukere men viser irriterende boks ved oppstarten som oppfordrer deg til å donere penger, koster penger for bedrifter, støtter ikke 7z formatet som artikkelen tilsier.

 

7-zip (818 KB, Norsk, WinNT, Win9X, Linux, Unix):

Lisensiert under GNU LGPL, er opensource, både .exe og .msi installsjon i tillegg til ferdig .zip pakke, egen installasjon for 64bit prosessorer, minimal installasjon, ingen irritasjonsmomenter i det hele tatt, og i tillegg er det støtte for norsk bokmål.

 

Jeg vet ikke om alle fakta er på bordet, jeg vet det jeg leser utifra programmene og feature lista dem's

Lenke til kommentar

Neineinei. Nå tenkte jeg at noen hadde påtatt seg jobben med å finne det beste komprimeringsprogrammet og bringe infromasjonen til meg på en enkel måte, men den gang ei. Det er visst ikke enighet i folket om hva som er best. Selv bruker jeg WinRar, i mangel på noe bedre.

Hvis noen måtte bestitte informasjon om hva som er best sett utifra følgende kriterier, så post gjerne en anbefaling

 

*Gratis (ikke kvasi gratis shareware)

*Registreringsfritt (paranoid tankegang, men helt legitimt)

*Gjør jobben (støtter formater, er enkelt osv.)

 

PS. hvor ble det av gode gamle PKzip?

Lenke til kommentar

Jeg bruker WinRAR og 7-zip litt om hverandre. Da shell-integrasjonen og ISO-støtten er best i WinRAR blir det til at jeg bruker den oftest, men når jeg virkelig skal knuse-pakke sammen en stor mengde filer, velger jeg 7-Zip da det ikke er noe pakkeformat som kan slå .7z på pakkeratio.

 

Når 7-Zip etterhvert får et bedre brukergrensesnitt, bedre shell-integrasjon og formatstøtte, vil jeg nok kutte ut WinRAR permanent.

Lenke til kommentar

"UltimateZip er et gratis komprimeringsprogram med mange funksjoner og som støtter mange formater. Riktignok vises et vindu med påminnelse om registrering i oppstarten av programmet, men programmet er fullt funksjonelt selv om du ikke kjøper programmet eller registrerer deg. "

 

WinRar er også fult brukende selvom du ikke kjøper og bare trykker vekk påmindelsen om å kjøpe på 30dager-trailen :p

 

på tide dere skjerper dere med programvare annbefalinger, der oppfordrer jo til at folk ikke skal betale for produkter :p ?!

ehehe

Lenke til kommentar

Førsteinntrykket mitt til ultimatezip var heller dårlig.

Idet jeg lukker programmet etter første oppstart gir win inspector melding om krasj.

Andre oppstart prøver jeg å pakket ut en rar som gir CRC error. Bare for nyskjerrighetens skyld prøver jeg winrar på samme fil, og denne pakker ut helt uten feilmeldinger, innholdet fungerer også.

Var raskt ute med uninstall etterpå.

Lenke til kommentar

tok en nærmere titt på 7-zip og jeg fatter ikke at folk bruker det.

 

hvorfor har dem ikke lagt inn en enkel funksjon for å pakke ut alt? om jeg skjønner saken rett så må jeg markere alt for så å velge pakk ut.

 

ok, så jeg kan bruke høyreklikk på filen og gjøre det på den måten. men jeg har for vane å dobbeltklikke på filen for å sjekke innholdet (greit å vite om den som pakket puttet en egen mappe som inneholder alle filene, eller om en bør passe på å oppgi en egen mappe som mål, blandt annet) og så velge å pakke ut inne i selve programmet.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...