Gå til innhold

Bruke sang i film?


DJMartin

Anbefalte innlegg

Hei lette etter et kategori hvor jeg kunne poste dette, men fant det ikke.

 

Jeg driver å lager film, ikke store greiene men type Amandus, UKM osv.

Hva er lovene for å bruke sanger som er produsert av virkelige artister. Tenker på åndsverkloven osv, og hvis jeg fikk lyst til å bruke en sang, hva er kjangsen for at jeg får lov til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener du må ha tillatelse til å bruke den eventuelle sangen. Vi måtte i allefall søke om lov når vi skulle ha musikk fra en kjent musiker i en film vi laget på skolen.

6198507[/snapback]

 

Da har jeg dreti på leggen, har altid brukt musikk fra kjente artiser uten og søke. Trodde ikke dette var tema en gang :tease:

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ikke så farlig så lenge det ikke er en film som skal publiseres kommersielt, men musikkindustrien sitter jo i forsvarsposisjon for tia, så hvem vet.

 

EDIT: Merk: Jeg tror du må ha tillatelse, jeg er ikke 100% sikker.

Endret av SumSar
Lenke til kommentar

Formelt sett må du ha tillatelse.

Hvis det er et norsk band tror jeg ikke de nøler et sekund med å gi deg lov hvis du sender en hyggelig mail som beskriver situasjonen.

Hvis det er et stort utenlands band, tar det kanskje en god stund før du får svar på mail, men jeg tror ikke noen vil være så kjip at de sender nei tilbake. Det er jo faktisk gratis reklame. :)

Lenke til kommentar

Er litt usikker, så "don't shoot me if I'm wrong" :D, men jeg tror det er mulig å bruke musikk uavhengig av tillatelser fra de som har laget den. Jmf. lov om opphavsrett til åndsverk m.v.:

Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet.

 

      Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form, har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket.

Jeg kan ikke så mye om jus, så jeg tolker den kanskje feil...

Lenke til kommentar

Følger vel samme lover som kopiering/fildeling generelt.

Send en mail til TONO hvis du er usikker på hva du har lov til:

 

http://www.tono.no/

 

Edit: Og som sagt tidligere kan det være du kan få tillatelse fra artisten(e) hvis du sender en snill mail til de og spør, samt lov å oppgi artist-sang i filmen.

(Men få det skriftlig og få godkjent hos tono, just in case)

Endret av CrazyD
Lenke til kommentar
Er litt usikker, så "don't shoot me if I'm wrong" :D, men jeg tror det er mulig å bruke musikk uavhengig av tillatelser fra de som har laget den. Jmf. lov om opphavsrett til åndsverk m.v.:
Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet.

 

      Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form, har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket.

Jeg kan ikke så mye om jus, så jeg tolker den kanskje feil...

6199113[/snapback]

For meg ser det ut som at den loven gir deg lov til å spille låten selv (lage coverlåt altså), men jeg er ikke noe god i jus jeg heller.
Lenke til kommentar

Beklager at ikke jeg heller kan gi deg 100% svar på dette, men jeg mener å tro at så fremt du ikke tjener penger på videresalg så kan sanger benyttes dersom du har et originalt eksemplar av sangen du bruker, og artisten krediteres.

 

Lydkvalitet på musikken kan også ha noe å si. Sånne regler gjelder ihvertfall for streaming-radioer. Man bryter ingen regler dersom sangen streames i 64 kbps eller mindre.

 

Hadde vært artig om noen med litt kunnskaper innen jus kunne ha kommet med et konkret svar på dette, for jeg ble faktisk ganske nysgjerrig selv nå.

Lenke til kommentar

Som sagt er det TONO som forvalter rettighetene til opphavsmennene i slike situasjoner. For bedre svar enn noen av oss trolig kan gi, kontakt de på [email protected], telefon 22 05 72 00 eller telefaks 22 05 72 50.

 

Når det er sagt, vil jeg tro at reglene på musikkbruk i ikke-kommersielle hobbyproduksjoner som knapt forlater gutterommet kan være noe slakkere enn i større produksjoner med kino- og TV-visning.

 

Allikevel tror jeg det i ditt tilfelle - med mulig UKM-presentasjon - er TONOs "Søknad om bruk av musikk i audiovisuelle produksjoner uten reklame"-skjema som er stedet å starte. Jeg tar forbehold om at UKM kan ha egne avtaler som kan være fritatt fra slik rapportering.

 

Hva tillatelse direkte fra opphavsmennene i lokale band etc. angår, forundrer det meg om det ikke skulle gå glatt, kanskje også uten å måtte dra saken inn i papirmølla til TONO. Men sørg uansett å få eventuelle slike avtaler dokumentert skriftlig sånn for sikkerhets skyld dersom det skulle oppstå tvil om et eller annet.

 

Større utøvere (som Aretha Franklin i eksempelet ditt) vil nok foretrekke å la TONO eller andre tilsvarende organisasjoner i deres hjemland ta seg av det hele, og da er du vel egentlig like langt.

Lenke til kommentar
Lydkvalitet på musikken kan også ha noe å si. Sånne regler gjelder ihvertfall for streaming-radioer. Man bryter ingen regler dersom sangen streames i 64 kbps eller mindre.

Tullprat! Hvorfor skal bitrate ha noe å si?

6211664[/snapback]

Finner ikke link akkurat nå, men det stemmer faktisk. Vi satte nemlig opp en streaming-radio for et par år siden og da blei det sjekka opp regelverk ang sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...