Gå til innhold

Harddisker knaker og sliter!


Anbefalte innlegg

Nå nylig bestemte mine to 250gb seagate barracuda disker å slite og knake noe voldsomt. Overføring tar til tider ekstremt lang tid og det er som om det fåregår en krig der nede. Alle partionsjoner er diskdefragmentert, c-disken er langt fra full og det er bare et par måneder siden sist formatering. Har fulloppdatert mcafee virusprogram som har scannet flere ganger uten å ha funnet virus. Er det noen som vet hva som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min seagate barracuda-harddisk på 200gb, har også fusket veldig i det siste.. xp som lå på den disken, er helt mongo, så nå bruker jeg windows 2000 som ligger på samsung spinpoint-harddisken..

 

det virker som de bråker veldig mye, mens min samsung-harddisk bråker nesten ikke i det hele tatt..

Lenke til kommentar
:O Den ene er jo bare et knapt år gammel! Skal de virkelig ikke holde lengre enn dette?

6200054[/snapback]

 

Fordi om flesteparten gjoør det, så gjør ikke _alle_ det. Derso mdet virkelig er så fælt som du beskriver så ville jeg også tippe på harddisk defekt, og da kan den sikkert ta kvelden når som helst. Du har jo reklamasjonsrett p åden dog, så akkurat det er jo ikke noen krise.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

min driver og jobber som en gal..speler HOMM5, og i "filmsekvensane" så stopper alt opp, og siste sekund av lyden går om og om igjen..alt er defragmentert, får harddisk aktivitet uansett kva eg gjer..berre eg åpna firefox, så jobber den som juling.. kjøpte disken i februar..

Lenke til kommentar

OKay... nå har jeg kommet et steg videre her. Partition Magic viser at partisjon D har "lost clusters". Har lest på nettet at Scan Disc fikser dette, men hvor finner jeg det? Er ikke det noe som er på XP cden? Men så i går forsvant partisjonen! Partition Magic viser at den er der (med en liten * i parantes), men på Min Datamaskin er den borte. Jeg vil virkelig ikke miste over de 70 gb jeg har på den :S

Lenke til kommentar
Blir litt off topic, men hvordan ville dere tatt backup av over 400gb?

6201825[/snapback]

På intern(e) eller ekstern(e) harddisk(er). 400GB koster fra 1337 kr, mens hvis du treger mer plass så koster 2x300GB fra 1582 kr

 

håpe Blueray blir billig:P?

6202001[/snapback]

Det skjer neppe med det første. For bare prisen av en brenner får man 2,5TB harddiskplass. I tillegg kommer prisen av platene som alene er koster mer per GB enn harddisker. Slike jeg skjønte det var det litt hastverk for trådstarer, og da er harddisk et klart førstevalg slik jeg ser det.

 

PS. Disker kan ryke når som helst selv om de fleste varer lenge. Selv helt nye harddisker kan ryke (ofte er det også enten helt nye eller veldig gamle disker som har vært tungt brukt som ryker) Et godt tips er derfor å bestandig ha backup av alt du ikke vil miste. Det er en billig forsirking mot kostnader for f.eks redning av data fra IBAS.

Lenke til kommentar

1. Unngå å bruke disken

2. Kjøp ny disk

3. Bruk Get Back Data eller tilsvarende for å redde ut de restene som kan berges

4. Formater og sjekk at disken virkelig er ødelagt med produsentens eget program for dette formålet

5. Hvis du får en bekreftelse på at den er ødelagt send den inn på garantien eller reklamasjonsretten (alt etter hva som passer best). Kjøp også en ekstra disk så du har en plass å ta backup fra nydisken.

6. Hvis du finner ut at den fungerer likevel så fortsett å bruke den aktivt (for å fremprovosere at den blir ødelagt nok til å sende inn på garanti eller reklamasjon) men husk å ta backup til nydisken ofte.

Lenke til kommentar

min disk vart mykje bedre etter at eg tok åpnet min barebone, og satte ei 40mm vifte til å blåse på den...har laga meg til ei lita skjønn løsning med ei lita Mascot Power supply, 12V DC, gir max 21W, så har litt der:P skal sette på en liten variabel motstand i morra..og leike litt for å mimre om gamle dager på elektronikk linja..hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...