Gå til innhold

Feriepenger, oppsigelse og sluttoppgjør...


Anbefalte innlegg

Jeg har sagt opp i min nåværende jobb, hvor siste arbeidsdag er 1.Juli.

Jeg har fått beskjed av arbeidsgiver at jeg vil få et sluttoppgjør på siste lønningen, der jeg også vil få utbetalt feriepengene jeg har tjent opp i år, dvs feriepengene jeg egentlig skulle fått neste år. Det som er litt dumt for min del er at jeg må betale 50% skatt av feriepengene dersom jeg får dem i et sluttoppgjør. Jeg har snakket med arbeidsgiver om at jeg helst vil ha dem i januar 2007 for å slippe skatten på feriepengene mine, men har fått beskjed om at jeg ikke har krav på å få dem neste kalender år, pluss at bedriften ikke vil ha noen "løse tråder" hengende etter min fratreden.

 

Jeg har sjekket lovdata.no på dette området, og det står følgende:

 

§ 11. Utbetaling av feriepenger

 

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

 

      Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

 

      I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai - 31 desember 1988.

Hva har jeg egentlig krav på her? Har jeg krav på å få feriepengene mine fra i år neste år, eller må jeg rett og slett godta å betale 50% skatt på dem, og ta dem med sluttoppgjøret??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
       Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden.

6193630[/snapback]

Du har selv sitert loven som beskriver din situasjon. Du må ta dem nå (og betale skatt som antaglig er lavere enn 50% ut fra slutttidspunktet).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...