Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Resistor til MC


Gjest medlem-16183

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-16183

Hallo, finnes det internal resisted 6v MC coiler? Er det helt nødvendig å ha en "resistor" på MC'en min? Kan jeg ikke lage en hjemmesnekra en av denne

Bilder av ledningsnett viser at den er koblet til i mellom bryteren og frontlykten for så å ha en ledning som skal på jording.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-16183

Regulatoren...Hmm, det er den enheten som ser ut som en kjøleribbe som konverterer ac til dc eller omvendt?

 

I deleboka står det: Resister, I manualen står det Resistor 20W 8 Ohm.

 

:!:

Lenke til kommentar

Hehe, tror Patz mente om du kunne legge det ut her... Det blir vanskelig å hjelpe nå man ikke har peiling på hva den går til og hvor den kommer fra.

 

Fint om du også kan komme med det offisielle navnet på komponenten. Er det "internal resisted 6v MC coiler"? "Coiler" høres ikke ut som noe engelsk ord. Selv om komponenten er "internally resisted" er det jo ikke dermed sagt at det er en vanlig motstand...

Endret av gamleerik
Lenke til kommentar

er ingen motor ekspert, men en coil er en spole (endingen *er som var lagt på var nok en blanding av norsk og engelsk). og denne spolen er nok den som er beregnet for å lage høyspenning til tennpluggene til motoren. Det er altså ingen motstand du skal ha, men en spole...

 

edit: hmm... leste hvor du hadde funnet ut at den var koblet, så det er kanskje ikke til tenningen denne spolen er alike vell da, men det er nok en spole...

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Det kan da se ut som om det er varenummer ZZ-004967 på http://mc-deler.no du skal ha tak i, den er utgått derfra dog.

 

EDIT:

Du kan jo prøve å ringe Vartdal for å høre om de har delenummer på den, så du kan spore den opp på nettet.

Om den vises som en helt vanlig resistor i koblingsskjemaet så kan du bare bestille en vanlig motstand fra Elfa.

Endret av Patz
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Takker.

Men ingen som vet hvorfor den har en tredje ledning som er jording?

 

 

bildet i koblings skjemaet er:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edit: Skal få ordnet stort bilde av koblings skjemaet i morgen.

post-16183-1149103618_thumb.png

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar
  • 14 år senere...

Dette med en motstand framme på rammen var vanlig frem til rundt 1980 på både Kawasaki kh 100 og Yamaha rs100 og helt sikkert andre japanske sykler.Kortest vei ifra hovedlys pæren.

Om en ser på tegningen ser en som oftest at langlyset er koblet til denne større motstanden.Større i fysisk størrelse ikke i ohm.( 2-8, ohm)Den den andre enden går så til jord .på rammen.)Antakelig var langlyset mere i bruk den tiden når lyset var slått på.(Ikke påbudt om dagen tidligere.)Dette tok overspenningen ifra hovedlyspæren.Bak var det ofte brukt 7 volts pærer. Bruk helst ikke 12 volt større treghet når du bremser.Men de 7 v.pærene er bortimot umulig og få tak i i dag.Dengang var lade spenningsrele en større og dyrere sak.Større end dagens kombinerte spenning og likerettings små alu bokser med kjøleribber på.Derfor denne store motstanden.Likerettingen foregikk med en eller flere firkantede plater 1960 tallet og før.En "ekte"likeretter.Senere kom den reine dioden.Dette motstand systemet sliter antakelig mere på spolene( Varmgang oppbrent lakk/isolasjon .At du må vikle om en og annen spole SELV er bare en hyggelig aveksling. Magnetismen i svinghjulet  er noe annet.Men det skal finnes en igjen i dette landet som fortsatt oppigjenmmagnetiserer svinghjul.Og det finnes en oppskrift på laging av stor elektromagnet på nettet.Du får også kjøpe Tesla meter til måling av magnetisismen.Eller kjøp fabrikknytt svinghjul bytt til konisk senter.3 spoler 3 eller 6 magneter. 2 spoler 2-4 magneter.Naglet på.Og ett godt tips dobbel eller trippel loddet jording på hovedlyspæren.Da er det tilnærmet som 12 volts lyseffekt.Som jeg ser det prøv og holde systemet mest mulig originalt.Det kommer gjerne folk etter deg som vil se hvordan oldefar sin motorsykkel virket. Johnny Oksnes April 2021.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oksnes skrev (9 minutter siden):

Dette med en motstand framme på rammen var vanlig frem til rundt 1980 på både Kawasaki kh 100 og Yamaha rs100 og helt sikkert andre japanske sykler.Kortest vei ifra hovedlys pæren.

Om en ser på tegningen ser en som oftest at langlyset er koblet til denne større motstanden.Større i fysisk størrelse ikke i ohm.( 2-8, ohm)Den den andre enden går så til jord .på rammen.)Antakelig var langlyset mere i bruk den tiden når lyset var slått på.(Ikke påbudt om dagen tidligere.)Dette tok overspenningen ifra hovedlyspæren.Bak var det ofte brukt 7 volts pærer. Bruk helst ikke 12 volt større treghet når du bremser.Men de 7 v.pærene er bortimot umulig og få tak i i dag.Dengang var lade spenningsrele en større og dyrere sak.Større end dagens kombinerte spenning og likerettings små alu bokser med kjøleribber på.Derfor denne store motstanden.Likerettingen foregikk med en eller flere firkantede plater 1960 tallet og før.En "ekte"likeretter.Senere kom den reine dioden.Dette motstand systemet sliter antakelig mere på spolene( Varmgang oppbrent lakk/isolasjon .At du må vikle om en og annen spole SELV er bare en hyggelig aveksling. Magnetismen i svinghjulet  er noe annet.Men det skal finnes en igjen i dette landet som fortsatt oppigjenmmagnetiserer svinghjul.Og det finnes en oppskrift på laging av stor elektromagnet på nettet.Du får også kjøpe Tesla meter til måling av magnetisismen.Eller kjøp fabrikknytt svinghjul bytt til konisk senter.3 spoler 3 eller 6 magneter. 2 spoler 2-4 magneter.Naglet på.Og ett godt tips dobbel eller trippel loddet jording på hovedlyspæren.Da er det tilnærmet som 12 volts lyseffekt.Som jeg ser det prøv og holde systemet mest mulig originalt.Det kommer gjerne folk etter deg som vil se hvordan oldefar sin motorsykkel virket. Johnny Oksnes April 2021.

Imponerende å svare på en tråd som snart er 15år gammel, siden siste innlegg.

Lenke til kommentar

Jo riktig det Gammelt emne men fortsatt ett problem.Det eksisterer nemlig rundt ett halvt hundre registrerte sykler av det merket og årsmodell i dag i April 2021.Kawasaki KH 100 -1970-80 samt enda flere av andre merker med tilsvarende problemer med lyset.Har du  litt  teknisk interesse vil du se at det er en mengde måter og reparere problemene på.Altså problemene er det samme og like aktuelt som for 15 år siden.Om 20-30  år fra nå av eller mere vil fortsatt den siden  ha verdi.Det står også litt om andre ting.Les bare om magnetismen i svinghjulet.Den minker for hvert år.Også på dagens sykler.Her står det om hva en kan gjøre.Se på skrivet som hjelp til folk som fortsatt reparerer egne ting.Mange mener at gamle ting bør kastes til fordel for nytt....Jeg mener noe annet.Johnny Oksnes

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...