Gå til innhold

Klatring - En fantastisk sport


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heldiggrisen!

 

Var i klatreveggen i dag med brodern. Tok brattkortet i gårkveld, men drømmene ble knust ti minutter før jeg var ferdig. Jeg kunne selvfølgelig ikke bli sikkret av en uten brattkort, så det endte opp med at jeg måtte sikkre i hele dag. Var der i minst seks timer, men det var kjempegøy likevel. Ble litt buldig og slik innimellom, men jeg må innrømme at jeg var oppi veggen et par ganger også. (hysj)

 

Fikk meg fullt utstyr i dag, fikk sportiva terrossa, men smerten av å bruke disse er nesten uutholdelig, og jeg var ikke helt fornøyd med selen, pluss at tauet var en liten jævel å bremse med pga. det er helt nytt.

 

Har klart å tilvenne meg skoene littegranne, men jeg tipper det tar i allefall fire fem turer før skoene passer til meg og smertene går over. Disse skoene er helt sykt agressive, og jeg vil tro at jeg nesten kan gå en halv grad vanskeligere rute, rett og slett pga. skoene.

 

Disse gradene er egentlig bare en illusjon i det fjærne, jeg klatrer det jeg synes ser ut som en utfordring og lar det stå til. Det er forresten sykt tugt å klatre overheng.

 

Selv med litt problemer og lite klatring er jeg superfornøyd! Klatring er helt sjef.

 

Fått dilla? Ja! :)

Lenke til kommentar

gratulerer med brattkort! Men, trenger det ikke bare være en i taulaget som må ha brattkort da? Har ikke helt fulgt med på dette i det siste, så er ikke helt sikker.

Er vel bare 50% av de jeg kjenner som har b.kort tror jeg.

 

Jeg driver nesten bare med buldring og det er jo den beste klatretreningen. Når vi trener til NC, NM og ellers bare trener vanlig, så går det i buldring. Trener vel bare tau 5 ganger i mnd. Og da går det i arob og anarob. Men hender jo at jeg også bare 'leker' meg i tau. se hvor hardt jeg klarer å gå osv.

 

pluss at tauet var en liten jævel å bremse med pga. det er helt nytt.
Jeg hater nye tau. Glir rett igjennom bremsen og går nesten ikke ann å holde det igjen pga det er så glatt.

Skoene blir som regel tilpasset etter et par turer, men ikke så masse. Endten så passer skoen, eller så passer den ikke.

 

Hvilken grad går du da? Selv syntes jeg det er morro å kunne gå hardest mulig, men bare så lenge det er noe kult. Var mer gal etter å gå hardest problem, men etter som tiden har gått, så sikter jeg heller til kule problemer. Selv om det er lett eller vanskelig.

Lenke til kommentar

Det er visst veiledende at man skal ha en som følger med på sikkrer om han/hun ikke har brattkort.

 

Jeg fikk trent litt på teknikk. Det er ekstremt tungt å klatre med rette skuldre oppover, samt bøyde armer. Er det noen steder/bøker/nettsider hvor jeg kan se litt illustrasjoner av teknikker? Jeg kan selvsagt bare se på videoer...

 

Jeg håper og jeg tror at disse skoene skal passe snart. Størrelsen er riktig, men de er ekstremt ubehagelige. Tærene skal være nesten krøllet, men jeg klippet tåneilene mine alt for korte ( i håp om å unngå inngrodde neiler), men jeg tok det for langt, så nå har tuppen av neilen blitt slitt av tåen. Det høres litt voldsomt ut, men det blir en slags rift forran under neilen. Jeg håper det gror raskt, har lyst til å buldre i morgen.

 

Dessuten trenger jeg litt mer muskler og tykkere hud forran på tærne for å kunne bruke disse skoene. Dere som spiller gitar eller lignende vet hvordan det er i begynnelsen. Sånn føles det under tærne mine for øyeblikket. Ikke deilig, desuten så "brenner" det i fingrene. :)

Lenke til kommentar

brattesider.no/teknikker Her kan det nok stå en del bra ting. Ellers se på videoer. Jeg har sittet i timesvis og studert hva de gjør og hvordan. Lærer veldig masse av det!

 

Må jeg ha Bratt kort for å slippe inn på klatreveggen?

Alle klatresentra som er med i Bratt kort-ordningen, krever at du har kortet for å få adgang til å klatre selvstendig på veggen. Klatrere som har Bratt kort, kan imidlertid ta med seg en klatrer som ikke har det og la denne klatre under oppsyn. Vær oppmerksom på at veggeieren kan begrense denne muligheten hvis spesielle grunner tilsier det.

 

Kan jeg lære opp en som ikke har Bratt kort?

Om du selv har Bratt kort og er fylt 18 år, kan du vanligvis ta med deg en person som ikke har Bratt kort og la denne personen klatre mens du selv sikrer (veggeieren kan begrense denne adgangen). Du kan også la denne personen øve seg på å sikre, men bare under tilsyn av en person som har Bratt kort.

Da fikk man oppklarhet i det og. Visste egentlig ikke så masse om dette brattkortet jeg :blush: Aldri behøvd det.

 

http://www.aftenposten.no/livet/article1725050.ece Ser man hva man plutselig kommer over og. Meg som er der ja.. Masse som de har fostått feil, og skrevet feil da. Men greit nok..

 

 

desuten så "brenner" det i fingrene.

ååh, jeg elsker den følelsen. dessverre så blir ikke det borte over noen år. Svir bare man tar på noe. Er vel fordi man sliter bort huden så nervene kommer lengre ut og blir mer følsom eller noe.

Lenke til kommentar

åhh digger denna sporten altså!.. :dribble: tusen takk for masse nyttige svar!.. :D jeg bor foresten i grue, har ett fint utested å klatre egentli, tror je i væffal!.. XD maliskjæra ell no heter det!.. er en klubb ell no som organiserer rappelering der!.. vet att det er kjempe høyt der!... :p men har ikke kjøpt meg sko men sele å litt sånn stæsj, har noen gode joggesko som je bruker!.. :p erre lurt å kjøpe sko!??.. hørt att de er veldig vonde å ha på seg!.. :Shar en taubrems og skru karabin fra før av kjøpte mæ en til taubrems i tilfelle!.. XD hehe!.. noen gode råd og tips jeg kan få av de erfarne her?.. :p:thumbup:

Lenke til kommentar

Det er veldig lurt å kjøpe sko hvis du liker å klatre. Du sitter klistret til veggen, det er nesten litt sykt å se seg selv der man henger. Det varrierer en del fra sko til sko. Så skoene man får leie her i Bergensområdet er ganske gjennomsnittlige, men deriomot utrolig behagelige. Du står ganske bra, men du trenger noe å stå på.

 

De skoene jeg kjøpte var veldig agressive og er ment for blant annet kraftig overheng. Tåspissen er bøyd litt nedover og tærne er faktisk bøyd inni skoen. Dette gjorde at de var svært ubehagelig å bruke de første gagene. Sannsynligvis var dette min egen feil da jeg klippet tåneilene for kort... (begynte faktisk å blø forran på storetåa, og klarte ikke å gå med skoene på to tre dager).

 

Disse skoene handler litt om du har styrke i føttene. Slik jeg klatrer nå, så kan jeg stå på ting som er helt ned i 3mm. Det er seriøst lite, men skoene henger som sugekopper. Forutsatt at jeg har trepunkts feste til veggen i en loddrett vegg.

 

Jeg var ute og buldret i dag. Det føltest utrolig bra, og jeg klarte faktisk å klatre fra den ene veggen, opp i taket og ned på andre siden rundt 5 meter i fra. Jeg hadde ikke sjangs for en uke siden. Endte dog med et fall så jeg fikk røsket av en god del hud fra den ene hånden. Noe som bare føles stas, for da vet du at du tar i. Da jeg var ferdig så var armene mine helt kjørt. Jeg klarte ikke oppvarmingsløypa engang. :D

 

Klatring er konge!

 

PS! skoene mine heter La Sportiva Testarossa, utleieskoene som var ganske behagelig heter La Sportiva Cliff 5

Lenke til kommentar

Skoene er foresten blitt jævlig behagelige etterhvert.

 

Disse bratte overhengene som nærmer seg 180grader er noen jævler. Er det noen som har noe tips til hvordan klatre bedre i overheng? Jeg føler at jeg ikke klarer å få med beina. Jeg har sånn 90% belastning på hendene og 10% på beina når jeg henger rolig, og det går noe jævlig utover fingrene når jeg faller.

 

Jeg har ikke mindre enn fem åpne sår på hendene atm. Det første er nesten borte nå. Sportstapen er i allefall god å ha når uhellet er ute. :D

Lenke til kommentar

Bratt overheng/tak er venskelig å klatre i, og krever en god del teknikk. I bratt overheng så klarer man ikke å avbelaste armene helt, men noen småtips er å stramme magemusklene. Da stiver du opp overkloppen som gjør det lettere. Eller bare prøve å finne balansen best mulig, og lære deg ruten og se hvor du må gå kjapt for å spare krefter:)

Daehli : Hvilken grad ligger du på? Morro at det er flere som er veldig aktive her inne

Lenke til kommentar

Jeg klarte 6+ så vidt da jeg begynte for rundt tre uker siden. Jeg tipper jeg kan klare rundt 7- til 7+ akkurat nå.

 

Jeg har lagt litt vekt på teknikk, så jeg hadde ikke blitt overrasket om jeg klarer 7+.

 

Jeg er godt trent fra før, så jeg har en liten fordel. Det jeg har mest å hente på for øyeblikket er gripestyrke. Dessuten går det fort en rull sportstape i uken nå. Hendene mine blir helt ødelagt av buldrehallen jeg trener i. Jeg hadde 8 blødende sår i håndflaten på en gang. Det skyldes kanskje dårlig teknikk, men mest fordi jeg er så innstillt på å klare buldreproblemet at jeg bare holder alt jeg har, selv når jeg faller.

 

Jeg klarer faktisk hele buldreproblemet nå, men delt opp i tre partier. Jeg håper på å klare hele ruten i løpet av neste uke. Det er sikkert en 7-er rute.

 

En annen ting jeg har lagt merke til, er at på veldig mange ruter kan jeg faktisk omgå de egentlig buldreproblemene rett og slett pga. høyde. Jeg er 185 høy, og det virker som om rutene er laget for ganske lave folk.

 

Conzeed, fortell litt om hva du holder på med a'.

 

Klatring er en hærlig sport.

Lenke til kommentar

Bare en ting jeg lurer på. Klatrer du tau eller buldrer du?

Problem/buldreproblem er buldring og en rute er til klatring.

Bare lurer på dette pga:

Jeg klarer faktisk hele buldreproblemet nå, men delt opp i tre partier. Jeg håper på å klare hele ruten i løpet av neste uke. Det er sikkert en 7-er rute.
Er det et bulder eller en rute :p ? sikket jeg som er treg nå. men men.

 

Og klatrer du på topptau eller led?

 

Selv driver jeg som regel bare med buldring, men man kan se meg oppe i et tau en gang i blant og. Dette er vel av den grunnen at jeg som regel trener alene, og funker da best å buldre.

Se hva det er jeg har gått da:

Tau: (Dette er bare inne. Klatrer ikke tau ute)

Topptau:

onsight: 7+

flash: 7+

redpoint: 8-/8

 

Led:

onsight: 7-/7

flash: 7-

redpoint: 8-

 

Buldring: (ute)

flash: 6C

redpoint: 7B

 

(inne)

flash: flere rød tape

redpoint: en del svarte

Dette er da fargekoder som jeg har gått i oslo området.. Kan tilsvares gradene som ute..

 

Dette er tatt fra nc.klatring.no og viser ca hvordan grad det er på nc og nm i tau:

Klasse -- 1.kval -- 2.kval -- Finale

Jenter junior ca 6 - 6+ / ca 7- / ca 7-7+

Gutter junior ca 6+ - 7- / ca 7 / ca 7+/8-

Damer senior ca 7 / ca 7+/8- / ca 8-/8

Herrer senior ca 7+/8- / ca 8 / ca 8+

 

Så når man kommer opp til 7er klatring, så kan man personlig si at man er god.

 

 

Ellers så driver jeg å skrur både ruter og buldre i klubben som jeg er med på SiggerudKK. Er en ting som er liker veldig godt. Jeg vet hva jeg trenger å øve på, så da skrur jeg problemer som jeg virkelig kan slite med.

Type flytt jeg liker, er lange og kraftfulle flytt på slopere og andre 'gode' tak'.

Jeg er 183 høy, bred over skuldrene og ganske sterk, så da liker jeg type buldre som passer meg sånn.

 

 

ordforklaringer:

Tenkte siden det er en del 'rare' ord her inne, så skal jeg bare forklare litt hva forskjellinge ting betyr:)

 

topptau: tauet er festet med en/to forankninger på toppen av ruten

led: Man klatrer oppover en rute og sikrer seg selv samtidig med tauet i forskjellige sikringsmidler i veggen.

onsight: Da klatrer man en rute (og da bare tau ja) i 1. forsøk uten å vite noe om ruten! Eneste man vet om ruten er det man selv kan se fra bakken.

flash: Da klatrer man også ruten eller buldreproblemet på 1. forsøk, men man kan få all den informasjonen man vil om problemet av andre. Endten om de sier hvilket tak som er godt, hvor det er vanskelig, eller man kan se noen klatre ruten for deg.

redpoint: Dette er da når man ikke klarer problemet på 1. forsøk. Redpoint kan endten være å gå det på 2. forsøk, eller etter 1000 førsøk osv.. Man jobber på en rute i redpoint.

sloper: et klatretak som er slapt. Man må som oftes bruke store deler/hele håndflaten på taket

krimp: Et lite tak som man bare bruker det ytterste leddet på fingrene. 'Låser' krimpen med å ta tommelen over pekefingeren.

pinch: Et tak hvor man klemmer på. pinch=klype :)

bøtte/jug: Dette er det man kaller et godt tak. Er tak som man godt kan holde uten å anstrenge seg (tenk på en bøtte)

undercling Underhåndstak. et tak man holder under.

crashpad: en type madrass som gjerne er sammenleggbak og bærevennelig som brukes til buldring ute. Faller da på den isteden for bakken.

Buldring buldring er klatring på store steiner eller lave klipper som gjerne er lavt nok til at man ikke bruker tau. 2-5 meter ca..

klatring det motsatte av det over:)

 

Vil også bare slenge inn at hvis man har klart en rute, så har man klart den uten fall fra start til top.

Ellers har man klart ruten med 'x-antall fall' :)

 

 

Satt og kjedet meg, så ville bare skrive litt. hehe

 

To filmer av meg som buldrer på et sted jeg har utviklet selv.

 

FA= First Ascent= førstebestigning.

Endret av conzeed
Lenke til kommentar

Konge!

 

Stedet jeg buldrer på er som sagt 180 grader, og bare to meter over bakken. Så jeg kan jukse hvis jeg faller. Det har vært veldig bra trening, men nå som jeg har klatrer en liten stund kunne jeg godt tenke meg at det ikke var mulig. Skal ta meg i skinnet neste gang og starte på nytt hver gang jeg faller.

 

Jeg klatrer også på tau, foretrekker å klatre led i vegg. Men jeg foretrekker topptau når jeg ikke kjenner den som sikkrer. Jeg digger følelsen av å klatre led, det er bare hærlig. :)

 

Likte videoen, spesielt den siste. Akuratt sånne problemer som du satt slow motion på, er problemer som jeg liker.

 

Sportstape, er det juks å tape fingrene eller? Hadde et sår helt inne ved håndflaten (Har litt store tak når jeg klatrer opp-ned), så jeg måtte tape rundt hele håndet. Følte egentlig at det avlastet såpass mye at det egentlig ble litt juks...?

 

Jeg kommer over til oslo neste torsdag, kanskje vi kan treffes og klatre en dag?

 

Foresten, hva slags sko bruker du?

Endret av Daehli
Lenke til kommentar
Sportstape, er det juks å tape fingrene eller? Hadde et sår helt inne ved håndflaten (Har litt store tak når jeg klatrer opp-ned), så jeg måtte tape rundt hele håndet. Følte egentlig at det avlastet såpass mye at det egentlig ble litt juks...?

Det er aldeles ikke juks. Jeg bruker også ofte tape, og som regel hvis jeg har sår, eller bare for å forbygge skader som f.eks et en-finger hull hvor man må dra til veldig, så taper jeg den fingeren for å ikke dra senen tvert av. ikke noe juks i det. Samme med en jammehanske til store riss.

 

Helt takoverheng er kult å klatre i. Hvor er det det er?

Det flyttet som var i slow mod, var litt skummelt fordi jeg hadde aldri komet så langt, og visste ikke hvordan taket var å catche til.

 

På torsdag så har jeg trening på vulkan, så det passer jo bare bra det:) Jeg er vel der ved 5 tiden. Hvis du vet hvor det er? www.kolsaas.no

 

Jeg har 3 par sko med navn:

Boreal crux - Veldig gode sko!

five ten lace-up

og mammut et-eller-annet.

 

Men nå skal det ha seg sånn at jeg har nesten ikke har klatret tau på evigheter. Bare buldret. Har nettopp skrudd en ny rute som jeg regner med er 7+.. skal teste den til tirsdag *glede seg*

 

Jeg fant jeg fant.. en gammel hjemmeside jeg hadde om klatring..

hjemmeside

Endret av conzeed
Lenke til kommentar

Jeg kommer til Oslo om kvelden den torsdagen, og jeg skal være der i ti dager... så vi finner sikkert en dag vi kan klatre sammen.

 

Finnes det noe gode klatremuligheter nord for oslo? Jeg kræsjer på eidsvoll, skal være der for å få med meg Muse konserten den 23. Gleder meg sykt.

 

Du klatrer vel ikke så mye i vegg, men jeg tar med selen i tilfelle du skulle falle for fristelsen. Regner med at du har tau så jeg slipper å frakte 60m tau over fjellet...

 

Rundet tusen poster her på forumet og greier, blir en liten pause fra hw.no. Jeg sender deg en PM med nummer og mail.

Lenke til kommentar

Vi skal nok finne en dag ja. ikke noe problem.

 

Jeg vet faktisk ikke om noe steder nord for oslo.

HER er det en side som man kan søke på. Er ikke alle som står der da..

 

Tau har jeg nok av ja. Ellers kan jeg bare ta derfra jeg klatrer, så ikke tenk på det:) Og hvis man spør, så får man meg fint inn i en sele. Har den alltid med når jeg trener.

 

grattis med 1000 post ja. En god stund til jeg er der...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg var ute og buldret i dag. Det føltest utrolig bra, og jeg klarte faktisk å klatre fra den ene veggen, opp i taket og ned på andre siden rundt 5 meter i fra. Jeg hadde ikke sjangs for en uke siden. Endte dog med et fall så jeg fikk røsket av en god del hud fra den ene hånden. Noe som bare føles stas, for da vet du at du tar i. Da jeg var ferdig så var armene mine helt kjørt. Jeg klarte ikke oppvarmingsløypa engang. :D
Er det i Fantofthallen du buldrer? Den løypen der høres ut som at den kunne vært gjort i Fantofthallen.

Jeg får brattkort neste uke, og kanskje det blir litt klatring på meg også da. Men utstyr er dyrt (ihvertfall i vegg), og i tillegg kommer inngangsbillett (50 kr pr. dag på Fantoft), så jeg får vurdere det litt.

Lenke til kommentar
Jeg var ute og buldret i dag. Det føltest utrolig bra, og jeg klarte faktisk å klatre fra den ene veggen, opp i taket og ned på andre siden rundt 5 meter i fra. Jeg hadde ikke sjangs for en uke siden. Endte dog med et fall så jeg fikk røsket av en god del hud fra den ene hånden. Noe som bare føles stas, for da vet du at du tar i. Da jeg var ferdig så var armene mine helt kjørt. Jeg klarte ikke oppvarmingsløypa engang. :D
Er det i Fantofthallen du buldrer? Den løypen der høres ut som at den kunne vært gjort i Fantofthallen.

Jeg får brattkort neste uke, og kanskje det blir litt klatring på meg også da. Men utstyr er dyrt (ihvertfall i vegg), og i tillegg kommer inngangsbillett (50 kr pr. dag på Fantoft), så jeg får vurdere det litt.

 

Det er vektertorget jeg vanligvis buldrer på, siden det ligger midt i sentrum. Men nå begnner det å bli litt småkjedelig, fordi jeg klarer alle rutene, men bare så vidt. Jeg buldrer vanligvis med venner når jeg først er i sentrum, så det blir kanskje 3-4 ganger i uken. Jeg har bare buldret på fantoft én gang, men ble litt frustrert da jeg ikke klarte medium rutene... Desuten var det ganske uoversiktelig siden det var første gang. Uansett, det er noen utrolig kule ruter der, men når jeg først tar turen ut til fantoft så klatrer vi som oftest i vegg.

 

Jeg vil absolutt anbefale å kjøpe eget utstyr. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt føler meg trygg med utstyret som leid ut. Tauene glir dårlig gjennom bremsen (som gjør at uerfarne sikrere tukkler farlig mye og ender opp med å ha hånden over bremsen litt for mye). Selene er helt greie, men skoene er ganske ordinære.

 

Det koster ikke mange kronene å eie i forhold til å eie hvis du klatrer et par ganger i måneden eller mer.

 

Er du medlem av SiB?

Lenke til kommentar
Er du medlem av SiB?
Nope. Jeg er bare en liten videregående elev, så det blir ekstra dyrt med SiB-medlemskap for meg (kikket på prisene her når du nevnte det).

 

Jeg synes egentlig utstyret der er bra nok, men samtidig har jeg overhodet ikke noe sammenlikningsgrunnlag. Skoene er behagelige (i motsetning det jeg har hørt andre går med), selene er enkle og idiotsikre, og tauene har jeg ikke merket noe galt med. Hadde en helt enkel brems, og tauet gikk helt greit i den. Kanskje litt hardt og trekantet, eller skal det være sånn?

Lenke til kommentar

Det er helt greit å leie utstyr, kvaliteten er god og det er praktisk å slippe å bære på 60 meter tau og resten av utstyret.

 

Klatring er utvilsomt den kuleste idretten jeg har vært borti. Det skjer alltid noe nytt, det er sosialt og utfordrene. I tillegg er jeg avhengi av adrenalin, så da er det perfekt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...