Gå til innhold

Operatørlås - operatør eller nettverk?


Anbefalte innlegg

Kanskje et dumt spørsmål hvor svaret er gitt av ordet - men jeg lurer altså på om en operatørlåst telefon fungerer på alle operatører som bruker Telenor-nett, eller om den er låst til en spesifikk operatør. F.eks: Vil en netcom-låst telefon fungere på chess, og en telenor-låst telefon fungere med ventelo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette varierer veldig. Noen "operatørlåste" telefoner er kun låst til nettverk og da vil f.eks. Chess fungere i en NetCom-låst telefon. På grunn av dette er Telenor og NetCom blitt flinkere til å legge inn faktisk operatørlås slik at f.eks. Chess-kunder ikke skal kunne snylte på NetCom-låste, subsidierte telefoner.

 

Konklusjon: Har man valgt en billigoperatør må man kjøpe en ulåst telefon og betale litt mer.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Dette varierer veldig. Noen "operatørlåste" telefoner er kun låst til nettverk og da vil f.eks. Chess fungere i en NetCom-låst telefon. På grunn av dette er Telenor og NetCom blitt flinkere til å legge inn faktisk operatørlås slik at f.eks. Chess-kunder ikke skal kunne snylte på NetCom-låste, subsidierte telefoner.

 

Konklusjon: Har man valgt en billigoperatør må man kjøpe en ulåst telefon og betale litt mer.

 

-snubbel

6193792[/snapback]

 

 

Skjønte ikke helt konklusjonen din her!?

Man MÅ ikke kjøpe en ulåst telefon og betale mer hos en billig operatør!

 

Handle mobil hvor du vil og få den låst opp. Da er problemet løst!

Kanskje ikke bra med "snylting" men jeg vil ikke ha lås på mobilen min.

Lenke til kommentar
Handle mobil hvor du vil og få den låst opp. Da er problemet løst!

Kanskje ikke bra med "snylting" men jeg vil ikke ha lås på mobilen min.

6195544[/snapback]

 

Kjøper du en låst telefon og får den låst opp, vil jeg si at du stjeler penger fra den operatøren som har subsidiert den låste telefonen. Dessverre er det ikke ulovlig å låse opp telefonen, så det får du ta på din egen samvittighet! :-)

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Jepp, det er rabatter på alt fra 100-lappen til 4-500 kroner avhengig av hvilken modell det er snakk om. I tillegg er det et økende problem for Chess/Mobyson/Noextras/osv-kunder at de ikke får tak i ulåste telefoner i mobilbutikker. Disse butikkene har som regel kun låste telefoner, i hvert fall av de mest populære modellene. Da blir utvalget litt begrenset :-)

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Jepp, det er rabatter på alt fra 100-lappen til 4-500 kroner avhengig av hvilken modell det er snakk om. I tillegg er det et økende problem for Chess/Mobyson/Noextras/osv-kunder at de ikke får tak i ulåste telefoner i mobilbutikker. Disse butikkene har som regel kun låste telefoner, i hvert fall av de mest populære modellene. Da blir utvalget litt begrenset :-)

 

-snubbel

6196428[/snapback]

 

 

Hmmm. Jeg har som regel kjøpt ulåst mobil og har ikke hatt noe problem med å få tak i det. Kjøpte låst nå forde det ble billigere selv etter jeg har betalt for å låse den opp.

Kan ikke si jeg har hørt at dette er ett reelt problem snubbel. Har ikke hørt om folk som har problemer med å skaffe seg mobil uten lås til fullpris.

Nå har jeg kontakt med ett parr levrandører og de har mer problemer med å levere telefoner MED lås enn uten. Det sikkert forde det selges fler telefoner med lås... Anny way så er skal jeg klare å skaffe deg alle dagens modeller uten lås eller operatørsperre som det så fint heter :D

 

OG: samvittigheten min er som gull. Ta fra de rike og gi til de fattige. Tror ikke værken NC, TN eller T2 lider noe særlig. De tar seg grise betalt for tjenester som så å si er gratis for de å levere. Så DE har stjålet fra oss forbrukere i lang tid. Kanskje snart på tide at vi får noe igjen? :D

Lenke til kommentar

Her tar du unektelig feil. Ja, det går fint an å finne ulåste mobiler og mange av dem. Men hos de fleste kjeder er utvalget begrenset fordi de heller vil ha rimeligere, låste telefoner på lager. Jeg har daglig kunder innom som spør etter ulåste telefoner og forteller at de har problemer med å få tak i nøyaktig den modellen de vil ha, ulåst, i en vanlig butikk.

 

Når det gjelder din samvittighet så er og blir det din sak.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Her tar du unektelig feil. Ja, det går fint an å finne ulåste mobiler og mange av dem. Men hos de fleste kjeder er utvalget begrenset fordi de heller vil ha rimeligere, låste telefoner på lager. Jeg har daglig kunder innom som spør etter ulåste telefoner og forteller at de har problemer med å få tak i nøyaktig den modellen de vil ha, ulåst, i en vanlig butikk.

 

Når det gjelder din samvittighet så er og blir det din sak.

 

-snubbel

6197187[/snapback]

 

Artig! Hvilke inportører bruker dere da? De jeg kjenner til kan skaffe dette...

 

Da er det vel butikken du jobber i som lar seg bestikke av TN , NC og T2 da siden dere ikke tar inn ulåste mobiler! Hvis dere har kunder som ønsker dette daglig så må det jo være en utrolig bra grunn bak her ett sted siden dere ikke tar inn disse telefonene?

Vil nok si at du her avslører deg selv litt for mye eller?

Lenke til kommentar

Hehehe... hva vi KAN ta inn og hva vi VIL ta inn er to helt forskjellige ting. Nå er det faktisk jeg som bestemmer hva min butikk skal ta inn, så jeg har valget. Jeg ønsker å selge telefoner med abonnement fordi dette gir meg en høyere fortjeneste enn å selge telefoner uten. Da sier det seg selv at jeg heller tar inn låste telefoner enn ulåste. Så er det faktisk slik at enhver butikk er ute etter høyest mulig fortjeneste og nettopp derfor selger de telefoner med abonnement. Videre blir dette et svært enkelt valg for butikkene. De mest profilerte modellene, som f.eks. K750/W800/6101/osv er vesentlig lavere priset når de er låst enn når de er ulåst. Valget er enkelt.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Hehehe... hva vi KAN ta inn og hva vi VIL ta inn er to helt forskjellige ting. Nå er det faktisk jeg som bestemmer hva min butikk skal ta inn, så jeg har valget. Jeg ønsker å selge telefoner med abonnement fordi dette gir meg en høyere fortjeneste enn å selge telefoner uten. Da sier det seg selv at jeg heller tar inn låste telefoner enn ulåste. Så er det faktisk slik at enhver butikk er ute etter høyest mulig fortjeneste og nettopp derfor selger de telefoner med abonnement. Videre blir dette et svært enkelt valg for butikkene. De mest profilerte modellene, som f.eks. K750/W800/6101/osv er vesentlig lavere priset når de er låst enn når de er ulåst. Valget er enkelt.

 

-snubbel

6197385[/snapback]

 

Hihi :D

Klart vi alle gjør det vi tjener best på og der skjønner jeg deg godt!

hihi! Nå smiler jeg bredt snubbel! Dette var en god diskusjon.

 

Og for å summere opp så ender det med at forbrukeren må finne en måte å betale mindre på. Og det har vi gjort ved å låse opp mobilene...

Du, tjener på at jeg kjøper låst mobil, unlock tjener på det. operatøren tjener på det ved at de får en reg kunde mer og det har jo en verdi, selv om det ikke er noe bruk på sim. Og JEG tjener på det! Haha!

 

Ha en strålende kveld! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...