Gå til innhold

hva er Nordlyset?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har da sett sånn lys på himmelen her i Bergen...

6174341[/snapback]

 

Skal ikke kalle deg løgner, men nordlyset er normalt sett ikke å se sør for polarsirkelen. Eneste du kan ha sett er etterslep av kraftige utbåsninger, da kan enkelte armer strekke seg veldig langt sør, men blir da svakere og "styggere" enn de er her nord.

 

For å få et megafint nordlys må det være rimelig kaldt ute, klarvær og null skyer. Som folk før har sagt, det er partikler fra utblåsninger fra sola som trenger mellom magnetismen og atmosfæren oppe ved nordpolen, og strekker seg sørover fra det punktet.

 

Heter btw Aurora borealis for nordlys og Aurora australis for sørlys :)

 

Jeg har nå sett det så alt for mange ganger så for meg er det ikke så spesielt lengere. Men det er spesielt for de som ikke har sett det før. Hadde nå i vinter en flokk med Japanere på hotellet jeg jobber på, og de gikk "nordlys vakt" hele natta for å se nordlyset. Var grått ute og det lava ned med snø. Men like forbanna sto de ute og så opp, i håp om å få se nordlyset.

 

er det noe som ALLE for se? ekke sikkert jeg kommer i militæret (dårlig syn) så

 

:!:

 

Tror nok ikke litt dårlig syn får deg unna militære. Jeg har -3 og -2.75 på øynene og ble godkjent. Har t.o.m hørt om de som har -10 på øynene som kommer i militæret. Enten kommer du inn eller ikke, og kommer du ikke er det ikke pga synet ditt ;)

 

Aurora polaris

 

En av grunnene til at du skal ta wikipedia med en klype salt, for jeg har aldri hørt om aurora polaris, det er borealis for nordlys og australis for sørlys.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Jeg har da sett sånn lys på himmelen her i Bergen...

6174341[/snapback]

 

Skal ikke kalle deg løgner, men nordlyset er normalt sett ikke å se sør for polarsirkelen. Eneste du kan ha sett er etterslep av kraftige utbåsninger, da kan enkelte armer strekke seg veldig langt sør, men blir da svakere og "styggere" enn de er her nord.

Det er en veldig kjent sak at en kan se nordlys sør for polarsirkelen. På grunn av at magnetfeltet ikke følger polarsirkelen så kan du se det mye lengre sør om du f.eks.befinner deg i Canada. Dessuten er det nordlys over Bergen hver vinter, stygge eller ei. Selv har jeg enda ikke sett det.

Endret av Superior
Lenke til kommentar

Hvordan kommer et nordlysutbrudd til syne i forskjellige områder av sol-jord- systemet?

 

Solen sender ut en stadig strøm av ladete partikler (solvinden). Med ujevne mellomrom er det kraftige utbrudd på solen og ofte observerer en økt nordlysaktivitet de nærmeste dagene etter disse utbruddene. Det viser seg at solvinden bærer med seg et magnetfelt, og dette magnetfeltet kan under gunstige forhold koble seg til jordens magnetfelt. Når denne sammenkoplingen har vart en stund (ca. en time) øker sjansen for et nordlysutbrudd betraktelig.

 

post-28238-1148568997.jpg

 

Det finnes en rekke satellitter i sol-jord-systemet som overvåker solen, ladete partikler og magnetfelt i solvinden og i det jordnære rommet, og som tar globale bilder av nordlyset. I tillegg har vi tilgjengelig forskjellige måleinstrumenter på bakken, som bl.a. registrer forstyrrelser i jordens magnetfelt, forårsaket av elektriske strømmer som flyter i den øvre atmosfære under nordlysutbrudd.

 

 

Kilde: Universitetet i Bergen

Endret av OpterCop
Lenke til kommentar
takk der vet jeg litt mer :D men hvor ofte kommer det? og blir det kallere/varmere da den kommer? :roll:

6174262[/snapback]

Hehe...hvor ofte det kommer? Hmmm... følg med på været i rommet :)Her er en link. Solvindene oppfører seg som været her på jorden :)

Endret av OpterCop
Lenke til kommentar
Det er elektrisk ladde partikler fra for eksempel en solstorm som kommer inn i atmosfæren, ved kollisjon med gasser øverst i atmosfæren vil disse bli eksitert og senne ut fotoner.

6174402[/snapback]

Er vel verdt å nevne at det er først når elektrone hopper tilbake til sitt innerste mulige skall at det sendes ut fotoner for å gjøre opp energidifferansen (eller tar jeg feil nå?).

 

Grunnen til at vi bare ser dette ved den magnetiske nord/sør-polen og omegn, er at den magnetiske kraften på en ladd partikkel virker vinkelrett på denne partikkelens bevegelsesretning, noe som fører til at de beveger seg i helikser (skruebaner) inne i magnetfeltet. De følger flukslinjene helt til de blir med inn i atmosfæren ved polområdene.

Lenke til kommentar
Hadde nå i vinter en flokk med Japanere på hotellet jeg jobber på, og de gikk "nordlys vakt" hele natta for å se nordlyset. Var grått ute og det lava ned med snø. Men like forbanna sto de ute og så opp, i håp om å få se nordlyset.

 

Hehe, å du sa vel ingenting om at det bør slutte å snø i første omgang :!:

 

____________

 

Til dere andre som sikler over flotte nordlysbilder; ikke bli skuffet hvis det ikke ser like bra ut i virkeligheten. De fleste som tar slike bilder smører godt på med lukkertid å slikt. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...