Gå til innhold

N80 vs K750i - Hvilken har best kamera?


Anbefalte innlegg

Og tar du av deg dinefastgrodde Nokiabriller, vil du kansje se at K800 slett ikke er så verst på video. :p

6183891[/snapback]

Jeg ber til gud og håper for din egen skyld at den setningen var sarkastisk.

 

Når det gjelder grunnen til at 6280 har bedre video (i hvert fall høyere oppløsning) er det fordi den ikke er en smarttelefon og den er derfor raskere. Jo raskere telefon, jo mer informasjon vil den klare å behandle på kortest mulig tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger ut noen bilder fra min N80 for å mate debatten:

Alle bildesettings er standard. Bilder er ikke skjært eller etterbehandlet på noe vis.

 

post-39312-1148741512_thumb.jpg

 

post-39312-1148741594_thumb.jpg

 

post-39312-1148741640_thumb.jpg

 

Min mening er at kameraet er godt nok. Jeg har kjøpt en mulitimediemobil med god trådløs funksjonalitet. Kameraet for meg er bare ekstrautstyr. Men det begynner å brukbart.

Lenke til kommentar

En ting som mange har glemt er at ikke alle kameraene er like gode under alle forskjellige forhold.

 

Kan jo ta ett eksempel:

Tok ett bilde inne med en K750 og en N70. Der K750 sitt bilde ble veldig kornete og ganske mørkt

Tok bilde med N70 uten ekstra lys, og der ble det et bra bilde, meget klart og lyst.

Det var dagslys i rommet, noe som skulle tillsi at behovet for ekstra lys ikke var tilstede.

 

Så det jeg skulle frem til var at, man får bare ikke et kamera som klarer alle forhold like bra... Selv ikke vanlige digitalkamera klarer det..

Lenke til kommentar
Sklir litt "off-topic" her. Men jeg forsetter med trenden, hvor kan man se video tatt med K800?

6190031[/snapback]

Video tatt med K800i

 

Tilsvarende video tatt med N80

 

Min mening er at N80 tar bedre bilder (foto) enn K750i. Skal du sammenligne de to må du skalere ned bildene til N80 til 2mp og se nøye på detaljene. Da ser man tydelig at det er mer "noise" på bildene tatt med K750i, rett og slett fordi N80 har en bedre linse. K800i derimot, tar bedre bilder enn N80 igjen. Men det er kanskje ikke så rart når dette er en telefon med hovedfokus på kameraet. N80 har fokus på tilkoblingsmuligheter, business og underholdning. Det er N73 som er rivalen til K800i.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at det er mange mobil fanatikere her, men fotografering bør en del la være å kommentere.

 

Kunne klippet ut mange gullkort og samlet her, men kan ta eksempel med at ene SE har synlig STØY i bildene pga linsen.

 

Nuvel.

 

Det er flere faktorer som er med på å lage dårlig eller bra bilder.

 

Selve bildechipen, den fysiske størrelsen på den har mye mer å si enn megapixler som alle maser om hele tida. Ett digitalt speilrefleks kamera har en stor billedbrikke som gjør at man har mer plass til hver enkelt pixel, noe som er med på gi mer detaljer og mindre støy.

 

N80 bilde - hva skjer med strømledningene øverst på bildet ? Ser ut som de er frihåndtegnet i Photoshop til tider og øverst til venstre er de ikke sammenhengende lenger:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=76311

 

Høyere antall megapixel vil ironisk nok sette mye større krav til bildechipen og hvor mye plass denne vil ta. En muligens teit sammenligning vil være følgende:

 

Tenk at dere lager en 100x100 pixel tavle på 1x1 meter. Vil ikke akkurat være dårlig plass mellom hver pixel. Når så dette blir kjørt ned til noe som er mindre enn ett frimerke begynner man kanskje å skjønne at dette byr på begrensninger. Siden bildechipen neppe kan gjøre større, må pixelene settes tettere og tettere for hver megapixel man øker på kamera delen.

 

For det tredje har selve prosessoren som generer bildene veldig mye å si. Det er begrenset hvor mye datakraft en mobil har både pga fysisk begrensning og ikke minst hvor mye man skal kunne tyne batteriet før mobilen må lades.

 

Som flere har sett så har noen av Nokia sine mobiler (gjelder også andre merker) kunstig skarphet på en del av bildene, og dette gjøres software messig i mobilen for å kompensere for mangel på autofokus.

 

Objektivet er selvsagt svært viktig, og igjen møter man på store fysiske begrensninger for hva man kan sette inn i en mobil telefon på 120 gram.

Den dagen en 300 mm telelinse som sportsfotografene bruker ved feks dekning av fotball kamper er innebygget i en mobil telefon snakker vi kameralinse :dribble:

 

Store linser takler også mindre lys uten at bildene blir for mørke eller kornete, så det er mange utfordringer for de som lager mobil telefon.

 

Har sett skryte videoene til Nokia N93 og den viser hva som er mulig hvis man har mer fysisk plass til kamera tilgjengelig.

 

Ja takk begge deler er nok ett stykke fram i tid når det gjelder å ha rått kamera i en mobil hvor forbrukerne forventer at de samtidig skal bare være mindre og mindre og batteriene skal vare evig...

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Hva hadde dette med N80 vs K750i? Alle vet at et mobilkamera er dårligere enn et speilreflekskamera. For min del er jeg fornøyd med et bilde som er tatt med de "beste" kameramobilene i dag. For meg er d snakk om å få et bilde av noe jeg elles ikke ville fått bilde av, fordi mobilen har jeg med over alt mens kamera legger jeg alltid igjen hjemme med mindre d er noe spessielt jeg skal på der jeg vet jeg får bruk for kameraet.

Lenke til kommentar
Er jo vanskelig å si at den ene er bedre enn den andre. Det som spille størst rolle er hva man selv liker, Nokia, Sony Ericsson, osv. Er man Nokia fan, er det ingenting annet en Nokia som er bra :p

6175495[/snapback]

Ehm, nei!

 

 

En ting som mange har glemt er at ikke alle kameraene er like gode under alle forskjellige forhold.

 

Kan jo ta ett eksempel:

Tok ett bilde inne med en K750 og en N70. Der K750 sitt bilde ble veldig kornete og ganske mørkt

Tok bilde med N70 uten ekstra lys, og der ble det et bra bilde, meget klart og lyst.

Det var dagslys i rommet, noe som skulle tillsi at behovet for ekstra lys ikke var tilstede.

 

Så det jeg skulle frem til var at, man får bare ikke et kamera som klarer alle forhold like bra... Selv ikke vanlige digitalkamera klarer det..

6190503[/snapback]

Sjølv om det er dagslys inn i rommet betyr det ikkje at det ikkje trengs ekstra lys. Kjem annpå korleis rommet er med tanke på kva veggane er bygd av og fargar i rommet, kvar ein tar bildet osv. Av det eg sjølv har samenligna er k750i betre enn N70 når det gjelder bildetakning.

 

Hva hadde dette med N80 vs K750i? Alle vet at et mobilkamera er dårligere enn et speilreflekskamera. For min del er jeg fornøyd med et bilde som er tatt med de "beste" kameramobilene i dag. For meg er d snakk om å få et bilde av noe jeg elles ikke ville fått bilde av, fordi mobilen har jeg med over alt mens kamera legger jeg  alltid igjen hjemme med mindre d er noe spessielt jeg skal på der jeg vet jeg får bruk for kameraet.

6195021[/snapback]

Det hadde alt med det og gjere, for viss du leser heile tråden vil du sjå at sammanligningane og argumentasjonen som vert brukt her er veldig dårlig. Viss du leser innlegget over kan du tenke gjennom det som har blitt sagt på nytt. Det burde være obligatorisk lesing for alle som vil argumentere i denne tråden.

Lenke til kommentar

Har lest hele tråden, mye som ikke har med topic å gjøre, å topic er N80 vs K750i! Hvem er best? N80 lr K750i. Ikke om mobil kamera er bra lr dårlig, men HVILKET er best av di to. Så jeg står for d jeg sa, Hva har dette med N80 vs K750i å gjøre? D burde være obligatorisk å holde seg til topic syns no jeg..

 

Edit: skrevet om :p

Endret av EldarHelseth
Lenke til kommentar
Har lest hele tråden, mye som ikke har med topic å gjøre,  å topic er N80 vs K750i! Hvem er best? N80 lr K750i. Ikke om mobil kamera er bra lr dårlig, men HVILKET er best av di to. Så jeg står for d jeg sa, Hva har dette med N80 vs K750i å gjøre? D burde være  obligatorisk å holde seg til topic syns no jeg..

 

Edit: skrevet om :p

6196262[/snapback]

Jaja, men for å få ein god diskusjon om kva som er best er det jo greitt å ha litt fakta på bordet. Det står jo ikkje berre om forskjellen mellom reint digitalkamera og mob.kamera men kva som må til for å få eit bra kamera. Dette gjelder begge produkt. Men eg krangler ikkje med deg, berre tolker det som stod. (EG synes det var bra innlegg). Men uansett, dette var mykje off-topic.

 

N80 bildene egner seg betre til utskrift grunna oppløysinga kan eg tenke meg, uten at eg har sett veldig mykje på korleis N80 sine blir. Har sjølv k750i, som eg synes tar meget bra bilder til mobiltelefon, men ser jo fordeler med oppløysing i forhold til utskrift. Den artikkelen på GSMARENA som var vist til før i tråden seier uansett nok om denne diskusjonen, so ta ein titt der. N80 sine bilder blir jo OK når ein resizer dei frå maks oppløsying.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nokia har desverre aldri kunnet kamera, og det ser ut til at det blir en stund til de får det til. De bruker dårlige linser og dårlig elektronikk. De brukte riktignok Carl Zeiss linse på Nokia N90, hvorfor sluttet de med det?? Det er jo et bra utgangspunkt ihvertfall. Sony Ericsson derimot har klart seg meget bra, og kameraet i K800 er helt klart det beste mobilkameraet på markedet! Kanskje ikke så rart, ettersom Sony har ganske bred erfaring på kamerafronten :) En annen ting jeg også setter pris på med SE er linsedekselet, hva er det nokia tenker på?? Det ser heldigvis ut som Nokia N83 kommer med linsedeksel. Og hva med autofokusen? Der har SE virkelig tenkt riktig! :) Jeg har begge mobilene (K800 og N80) og det er klart at N80 er en mer funksjonell mobil, men K800 er da mye mer elegant og MYE raskere i menyene, og MYE enklere i bruk. Alt er liksom gjort på et tastetrykk med SE, mens med Nokia så må man bla seg inn i forskjellige menyer for å finne valget man skal til! Tungvint! Kommer til å selge N80 og beholde K800, eneste jeg kommer til å savne er WLAN. ..Sorry, dette sporet litt av..... :p

Lenke til kommentar
Nokia har desverre aldri kunnet kamera,

6452280[/snapback]

Helt feil. Vet ikke om du husker de gode gamle VGA dagene men jeg kan fortelle deg at Nokia var flere lysår forran SE her. Sammenlign 6600 med P800i for eksempel. Disse var vel blandt de største konkurentene på denne tiden og vi kan trygt slå fast at p800i sitt kamera ikke dugde til spesielt mye. 3650 og 6600 var vel ledende gjennom hele VGA tiden om jeg ikke husker feil (tror det var en annen som var bedre, men husker ikke hvilken).
De brukte riktignok Carl Zeiss linse på Nokia N90, hvorfor sluttet de med det??

6452280[/snapback]

Vibrering.
En annen ting jeg også setter pris på med SE er linsedekselet, hva er det nokia tenker på??

6452280[/snapback]

Er jeg den eneste som synes at det er en fordel å IKKE ha linsedeksel?? Husk, med linsedeksel er det mye vanskeligere å være paparazzi :!: Mens uten går det lekende lett. Ingen blir mistenksomme :p
Og hva med autofokusen? Der har SE virkelig tenkt riktig! :)

6452280[/snapback]

Tja, det er jo andre ting som SE ikke har fått til like bra. Kan jo nevne en ting som f.eks. at de FREMDELES ikke har en ENESTE modell ute med både UMTS og EDGE. Skjønner ikke hva de tenker på her. De var jo også ufattelig treige med å få EDGE inn i telefonene. Nokia hadde EDGE-modeller ute i flere år før SE fikk ut fingern. Dessuten har Nokia bare èn mobil med fokus på kamera ute til nå, nemlig N90, og den HAR autofokus.
Lenke til kommentar

Jada, nokia var bra på kamera i den tiden med 3650, men den var jo litt av en stygg kloss også da!! hehe.... av og til er Nokia først og av og til er SE først, husk bare hvor tidlig SE var med Bluetooth i forhold til Nokia, SE hadde vel Bluetooth på T68i? :p Ang. linse dekselet synes jeg det er veldig praktisk, husker hvor mye riper det kom på min 6280 :( Menmen, er vel ikke noe å diskutere, alle vet jo at SE lager bedre kameraer i disse dager :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...