Gå til innhold

Hva synes du om OpenOffice?


Jeg har testet både OpenOffice 2, MS Office 2003 og synes ..  

248 stemmer

  1. 1. Jeg har testet både OpenOffice 2, MS Office 2003 og synes ..

    • MS Office 2003 er mye bedre enn OpenOffice 2 på alle måter
      45
    • MS Office 2003 har noen svakheter, men er som oftest bedre enn OpenOffice 2
      67
    • MS Office 2003 og OpenOffice 2 er mer eller mindre jevngode
      61
    • OpenOffice 2 har noen svakheter, men er som oftest bedre enn MS Office 2003
      49
    • OpenOffice 2 er mye bedre enn MS Office 2003 på alle måter
      26


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her ser dere hvor mye kommuner kan spare med å gå over til OpenOffice. Tenk hvor mye mer for eksempel skoler kan da bruke på innkjøp av nye pcer og bedre tilbud for elevene sine?

6244607[/snapback]

Jeg trenger ei god ordbok som hjelper meg rette opp eventuelle feil i en stil. Dette er ooo ALT for dårlig til; da hjelper det nemlig ikke hvor mye billigere ooo er.

Lenke til kommentar
Her ser dere hvor mye kommuner kan spare med å gå over til OpenOffice. Tenk hvor mye mer for eksempel skoler kan da bruke på innkjøp av nye pcer og bedre tilbud for elevene sine?

6244607[/snapback]

Jeg trenger ei god ordbok som hjelper meg rette opp eventuelle feil i en stil. Dette er ooo ALT for dårlig til; da hjelper det nemlig ikke hvor mye billigere ooo er.

6245115[/snapback]

Jeg skjønner ikke at det er et problem, hvis man kan grunnleggende norsk. Har man det skjønner man at det heter hestepølse og ikke heste pølse.

Lenke til kommentar
Hvis dabear, som forøvrig ser ut til å skrive bra norsk, vil bruke flere tusen på kontorpakke p.g.a. stavekontrollen, så er jo det opp til han.

6245463[/snapback]

Uten at jeg skal gå mer inn på temaet, så - som sagt tidligere - får jeg begge kontorpakkene til samme pris, kr 0,-.

 

Med ooo writer får jeg: et åpent/fritt, ressurskrevende og middelmodig godt program som ikke har ei fungerende ordliste, på verken engelsk eller norsk.

 

Med Word: Et supert program med god ordliste og muligheten til å peke ut andre feil, som fks feil setningsopbygging. Programmet er ikke fritt/åpent, men til gjengjeld er det langt mindre ressurskrevende (emulert!) enn ooo writer. Pris: kr 0,-

 

edit: La meg spørre:

1) Dersom MS office hadde vært gratis, ville du brukt dette framfor ooo?

2) Dersom MS office hadde vært gratis OG åpent, villde du brukt dette framfor ooo?

Endret av dabear
Lenke til kommentar

JA jeg hadde foretrukket OO glatt selv om word (bruker ikke resten av pakka noe særlig, så skal ikke uttale meg om dette) hadde vært gratis, fritt/open-source, hatt fritt filformat og hadde funnets for Linux. Word sin illustrasjonsplasseringsfunksjon er totat bak mål, styles-støtten ikke-eksisterende (i praksis), formeleditoren egner seg kun for ungdomsskolepensum, og pdf finnes ikke.

 

Open-office har også sine feil (oppstartstiden er ærlig talt ikke en av dem - "kald" start tar her 5 sekunder - start en gang til (fra "helt 100% lukket) etter dette tar 2 sekunder da filene allerede er cache'a så den slipper å lete på disken etter dem), dårlig bokmål-ordliste er en av dem. Men det lever jeg gjerne med for å få de andre gode tingene.

 

Ellers så har word også sine feil i ordlista (sånn rent bortsett fra "fiskeubåt" etc) - jeg hadde nynorskeksamen på dette programmet, og det insisterte på å rette alt jeg skreiv på nynorsk til bokmål, uansett hvor mange ganger jeg tok på "nynorsk" i stavekontroll-oppsettet langt inne i en eller annen meny. Fant ut av det til slutt, men brukte en del tid der...

Lenke til kommentar

Jeg stemte at MS Office 2003 og OpenOffice 2 er mer eller mindre jevngode.

 

 

Open office støtter fler filformater som jeg bruker daglig enn MS Office gjør. Min far (som bruker Ms word daglig) klarte ikke å se forskjellen på de to heller.

 

Gå for Openoffice :)

Lenke til kommentar
Jeg stemte at MS Office 2003 og OpenOffice 2 er mer eller mindre jevngode.

 

 

Open office støtter fler filformater som jeg bruker daglig enn MS Office gjør. Min far (som bruker Ms word daglig) klarte ikke å se forskjellen på de to heller.

 

Gå for Openoffice :)

6247565[/snapback]

OpenOffice er laget slik at det skal ligne på Microsoft Office.
Lenke til kommentar

Til slutt så blir det deg selv som velger, da er det ditt valg og du bruker da antaglivis det du liker best. Om det er ms Office 2003 eller OpenOffice.

 

Så lenge du er fornøyd så er det det viktigste. (bare ikke mas på andre og tro at alle skal mene det samme som deg)

 

(delvis kloke ord fra min side)

Lenke til kommentar

OpenOffice er oppskrytt. Ja, det er utrolig bra for å være gratis og er godt nok for de fleste, men MS Office er jo utvilsomt langt bedre programvare på de aller fleste punkter uansett.

 

Standardkommentaren til hvorfor OpenOffice er så bra er jo at det støtter åpne formater. Beklager å måtte si det, men per i dag driter 99% av brukerene i det. Et "etisk" plusspoeng til OO, men i praktisk bruk blir det faktisk et gedigent minus - .doc og .xls er slitsomt å bruke i OpenOffice. Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er OO sin skyld, men dessverre blir det OO sitt problem likevel.

 

Forresten, Office 2007 virker jo faktisk helt banebrytende med tanke på produktivitet og faktisk designet på arbeidet som blir gjort. Her er det jo faktisk ultraenkelt å gjøre arbeid som ser høyst professjonellt ut. Tror nok Office 2007 kommer til å slå knockout på OO en gang for alle. Dvs, ingen vil lenger påstå at OO er BEDRE enn Office.

 

Igjen vil jeg presisere at OO er fantastisk bra programvare i forhold til prisen.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Kan ikke en moderator legge til Office 2007 på den voten? Jeg føler at OO og Office 2003 er så og si likt, men... Office 2007 tar rotta på stakkars OO.

Lenke til kommentar
Kan ikke en moderator legge til Office 2007 på den voten? Jeg føler at OO og Office 2003 er så og si likt, men... Office 2007 tar rotta på stakkars OO.

6252812[/snapback]

hva blir det neste? hva som er best av firefox 3 (trunk) eller internetexploder 7 beta? :D

 

Håper uansett på at det jobbes med grensesnittet til openoffice. Det gjøres det hos mozilla foundation og KDE, hvor designere, brukergrensesnitt ekspertise og programmerere jobber sammen. :)

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...