Gå til innhold

AMD Socket A ødelagt


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

for rundt 2,5 år siden kjøpte jeg inn deler for å sette sammen min egen PC, deriblant

 

Prosessor:

AMD Athlon XP3000+ 2.167 GHz

Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM

 

Hovedkort:

Asus A7N8X-X hovedkort for Socket A

nForce2 400/MCP, ATX,ATA133,USB2.0,LAN

 

Prosessoren har tatt kvelden, og det var ingenting å hente på garantien hos komplett.no. Det jeg nå lurer på (siden Socket A er utgått) er om det er mulig å få tak i de rimelig noen plass, f.eks. QXL, eller om dette ikke er verdt bryderiet.

 

Hva må jeg isåfall regne med og måtte ut med for en ny prosessor m/ vifte og nytt hovedkort som tilsvarer det jeg hadde før. Trenger ikke noe annet da jeg har greit lydkort, skjermkort, samt 1 GB RAM.

 

På forhånd takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
På www.shg.no der har dei Athlon XP 3200 prossesor til salgs. Dei har dei på lager og. koster 1255 kr.

6152894[/snapback]

 

kan jo også gå for et asrock dualsata2 socket 939 og en 3200+ socket 939, da kan du bruke skjermkortet du allerede har og senere oppgradere til pci-e når den tid kommer, uten og skifte hk.

skulle ikke koste noe særlig mer enn 1500.

 

EDIT:

lagde en liten handlevogn nå, kom på 1342,- hos databutikken.com, ville heller gått for dette enn det i forslaget over

 

link til handlevogn:

handlevogn.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Socket A er jo veldig utdatert da.. men vil de kunne konkurrere med en A64 3200+ i 32bit applikasjoner? altså XP3200+ VS 64 3200+ ?

 

Rent CPU messig tenker jeg, glem det med at ram og minnekonroller og hk vil gjøre forskjell. Tenker på arkitektur og sånt :)

Lenke til kommentar
Uansett, AsRock-hovedkortet, pluss en Athlon64 3200+ er ikke å forakte.  :)

6164698[/snapback]

Til "generelt" bruk har jeg vanskelig for å tro at det blir den helt store forskjellen.

Let på bruktmarkedet :yes:

6164912[/snapback]

 

Tenkte mest for framtidige oppgraderinger. PCI-E og socket 939, mot Socket A og AGP.

Lenke til kommentar

lkommer helt an på hva han skal da.. skal han spille eksrem spill og masse tung grafikk, så er vel det greit med PCIe ettersom det er der det utvikles mest med tanke på nye kjerner, bedre skjermkort.

 

AGP er vel "dødt", når det gjelder til utvikling av NYE ting.

 

så hvis han skal ha det til en helt kurant maskin så er vel socket a og agp helt fint enda.. jeg kjører socket a forresten.. helt kurant

Lenke til kommentar

Pointet var at hvis han skulle kjøpe en ny CPU, så hadde det lønnet seg mer for ham å kjøpe Asrock-kortet og en A64 3200+ istedet for en Socket A XP3200+ til nesten samme prisen. Men hvis han kjøper en brukt, så får han det jo selvfølgelig billigere, da gjør han det istedet.

Lenke til kommentar

ASRock K8UPGRAD Socket 754 AMD Hovedkort NFORCE3 250, ATX, SATA, DDR, Audio, LAN

 

AMD Sempron 2800+ 1.6GHz Socket 754 64bit, 256KB, BOXED

 

Kjøpte dette på mpx.no til rundt tusenlappen. Det får holde til mitt behov, trenger bare en backup tilfelle laptopen streiker.

 

Takk for gode innspill alle sammen. :)

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem.

Kjøpte meg

- Asus P5VD1-x KT880 Ultra og

- Pentium D805

- Soniq Tower med 120 mm Silent Vifte

Til under 2.000,- NOK.

 

Hvis man ikke er opptatt av multitasking vil nok løsningen med A64 3200+ med ASRock kortet være en god løsning.

 

Den billigste løsningen er å kjøpe en ny eller brukt på ebay.com. Prisene ligger på 40-70 dollar (250 - 450 ) NOK. En XP2500+ (barton) har jeg sett gå for ca 25 USD (140 NO). Normalprisen ligger nok rundt 50 USD (ca 300 NOK).

 

Fikk tak i en splitter ny Sempron 2800+ (Thorton) til ca 75 USD inkl. frakt (ca 450 NOK). Er man heldig får man tak i en mobil athlon M2400+ - 2600+ for ca 60 - 80 USD.

 

Denne kunne jeg godt satset på.

Lenke til kommentar

Når det gjelder ytelse duger en Athlon XP3200+ (socket A) enda. Den er kjapperen enn Pentium D 805 på normalhastighet i kontorapplikasjoner og spill. I spill og kontorapplikasjoner vil en neppe merke særlig forskjell på A64 3200+ og XP3200+.

 

Egentlig er det merkelig at utviklingen ikke har gått raskere de siste tre årene. Det er f.eks. ikke vesensforskjell i ytelse på en Socket A 3200+ og Sempron 3700+ (socket 754). Subjektivt sett må ytelsen nærmest dobles for at en skal merke reell forskjell og en vil bare merke det i starten når man oppgraderer.

 

Når både AMD og Intel har bebudet nye chipset inneværende år, er det ingen grunn til å legge mye penger i en oppgradering, da den chipsettet man oppgraderer i likevel vil være utgått inneværende/neste år.

Lenke til kommentar

Prosessoren har tatt kvelden, og det var ingenting å hente på garantien hos komplett.no. Det jeg nå lurer på (siden Socket A er utgått) er om det er mulig å få tak i de rimelig noen plass, f.eks. QXL, eller om dette ikke er verdt bryderiet.

 

6152619[/snapback]

 

Dette er en helt klar reklamasjonssak hvis den plutselig tok kvelden. Spiller ingen rolle hva slags garanti du har. Du kan kreve å få en ny prosessor av Komplett, eller eventuelt pengene tilbake. Reklamasjonsretten gjelder for to år, eller fem år for ting som er ment å vare vesentlig lengre enn to år, som for eksempel en prosessor.

 

Bare til informasjon :)

Lenke til kommentar
Tja, grafikkortene på PCIE er nå billigere enn de for AGP.  Vel, ett fett for meg, jeg bare kommer med et forslag, så får trådstarter bestemme hva han vil gjøre selv.

6172478[/snapback]

Og hvorfor det egentlig?

Jo, fordi de vil presse oss over på PCI-e ;)

Samt at det er det som det satses på og som det produseres mest av akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...