Gå til innhold

Nokia N80 - vurdering, problemer, tips og triks


Anbefalte innlegg

Ett tips til dere som har lite batteri tid på telefonen er og ikke putte telefonen i laderen når dere legger dere men heller når dere våkner. siden når telefonen er fulladet så stopper den og lade, og bruker heller batteriet selv om den står i laderen. Så hvis du legger deg kl 11 og den blir satt i laderen da, så er den kanskje ferdig ladet kl 12 og bruker da batteriet fra kl 12.

7750784[/snapback]

 

 

Det tror jeg ikke noe på at har noe å si. Når telefonen da har koblet ut laderen, fordi batteriet er fullt, og begynner å bruke batteriet; Da vil den vel starte å lade igjen med en gang litt av batteriet er brukt?

7754686[/snapback]

 

Det er rett det..

7754969[/snapback]

 

Selv om det er rett det du sier, så er anbefalingen hans bra for batteriet. F. eks. står det i bruksanvisningen til N80ie at man ikke bør ha den i laderen lenge av gangen, da dette sliter på batteriet. (Batteri kapitelett er det eneste jeg har lest i bruksanvisningen, da batterilevetiden på denne telefonen er mildt sagt dårlig, særlig om man bruker iptelefoni over wlan)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har forslag til hvordan jeg får kjørt .sis filer. Får beskjed om at tlf ikke tillater dette.

7758254[/snapback]

 

Sis filer er ikke kjørbare filer men installasjonsfiler ala install.exe på windows. Grunnen til at du får melding om at den ikke tillater det er sannsynligvis fordi du prøver å installere programmer som ikke er lagd for din telefon. N80 er en symbian 3rd edition telefon, og det er kun programmer som er laget for symbian 3rd edition (ganske nytt så utvalget av tilgjengelige programmer er litt labert akkurat nå). Programmer laget for tidligere versjoner av symbian vil alså ikke fungere på din telefon.

Lenke til kommentar
Har oppdaget at min N80 kjører oppstartsbilde & lyd når den har stått i standby i ca 2 timer. Har slått av slumremodus og varseltoner, så nå kommer bare oppstartsbilde ca hver andre time. Noen som har opplevd det samme? Forslag til forbedring mottas med takk  :)

7761153[/snapback]

 

Kan det tenkes at telefonen din faktisk rebooter hver andre time? Det høres slik ut, og jeg har selv opplevd at en av mine tidligere symbian telefoner rebootet i tide og utide. Tror det var en programfeil som gjorde det, om jeg husker rett. Problemet ble borte etter jeg avinstallerte ett av programmene som kjørte på telefonen.

Lenke til kommentar
Har oppdaget at min N80 kjører oppstartsbilde & lyd når den har stått i standby i ca 2 timer. Har slått av slumremodus og varseltoner, så nå kommer bare oppstartsbilde ca hver andre time. Noen som har opplevd det samme? Forslag til forbedring mottas med takk  :)

7761153[/snapback]

 

Kan det tenkes at telefonen din faktisk rebooter hver andre time? Det høres slik ut, og jeg har selv opplevd at en av mine tidligere symbian telefoner rebootet i tide og utide. Tror det var en programfeil som gjorde det, om jeg husker rett. Problemet ble borte etter jeg avinstallerte ett av programmene som kjørte på telefonen.

7761454[/snapback]

Nå har jeg fjernet noen programmer, så da får jeg se om den "rebooter" igjen...

Lenke til kommentar

Til de av dere som prøver å slå av det blinkende blå lyset. Jeg har prøvd å forske litt på det, men enda ikke kommet fram til en løsning. Kanskje det er noen som har litt mer peiling på symbian os som kunne komme med forslag?

 

Programmet som styrer det blinkende lyset er et lite program som heter blinkingled.exe

 

1) Man får ikke avsluttet denne prosessen, den svarer 1 på avslutt kall

 

2) Man får ikke slettet exe filen for den ligger i ROM.

 

En annen ting som jeg har oppdaget er at det er en bug i den :( Dersom telefonen varsler et kalendernotat når den er i slumremodus (LED blinker), så vekkes telefonen fra slumremodus men LED lyset fortsetter å blinke. Svært irriterende. Noen som vet hvor man kan submitte bugreports for nokia firmware?

 

Noen tilbakemeldinger?

Lenke til kommentar

Jeg testet ut hvordan det var å bruke telefonen som modem for PCen, altså, koble telefonen til PCen og bruke den som modem slik at jeg får nett på maskinen. Det gikk forholdsvis greit, men jeg fikk bare til å bruke GPRS. Det fant jeg plutselig ut i ettertid, da hele kontantkortet mitt var tomt.

 

Er det ingen mulighet eller måte på å få brukt den som modem, og at den kan kobles opp mot et trådløst nettverk, og ikke bare GPRS?

Lenke til kommentar
Jeg testet ut hvordan det var å bruke telefonen som modem for PCen, altså, koble telefonen til PCen og bruke den som modem slik at jeg får nett på maskinen. Det gikk forholdsvis greit, men jeg fikk bare til å bruke GPRS. Det fant jeg plutselig ut i ettertid, da hele kontantkortet mitt var tomt.

 

Er det ingen mulighet eller måte på å få brukt den som modem, og at den kan kobles opp mot et trådløst nettverk, og ikke bare GPRS?

7765736[/snapback]

 

Tviler sterkt på at det er mulig da det vil være en (nesten) ubrukelig funksjon som svært få hadde behov for. Dessuten er det altfor komplisert løsning. Man for jo kjøpt usb wlan kort som er samme størrelse som en liten minnepinne og koster nesten ikke noe. Dette vil jo være en mye bedre løsning.

Lenke til kommentar
Jeg testet ut hvordan det var å bruke telefonen som modem for PCen, altså, koble telefonen til PCen og bruke den som modem slik at jeg får nett på maskinen. Det gikk forholdsvis greit, men jeg fikk bare til å bruke GPRS. Det fant jeg plutselig ut i ettertid, da hele kontantkortet mitt var tomt.

 

Er det ingen mulighet eller måte på å få brukt den som modem, og at den kan kobles opp mot et trådløst nettverk, og ikke bare GPRS?

7765736[/snapback]

 

Tviler sterkt på at det er mulig da det vil være en (nesten) ubrukelig funksjon som svært få hadde behov for. Dessuten er det altfor komplisert løsning. Man for jo kjøpt usb wlan kort som er samme størrelse som en liten minnepinne og koster nesten ikke noe. Dette vil jo være en mye bedre løsning.

7765808[/snapback]

 

Joda sant nok, men det burde jo egentlig vært mulighet for det også. Siden man allerede kan koble til via enten 3G eller GPRS, mangler jo bare WLAN.

Som i dag, da jeg var hos fattern. Han har ikke internett på PCen, men jeg fant noen trådløse nettverk i nærheten (som tilfeldigvis ikke var sikra) via telefonen.

 

Det som hadde vært kjekt i dette tilefelle var om jeg kunne kobla opp telefonen opp til PCen via datakabelen, og bruke telefonen som modem med WLAN tilkobling, slik at man kan surfe på PCen med WLAN/bredbåndstilkobling via telefonen.

 

Det må hvertfall gå ann på en eller annen måte, en slags open source sak som kan gjøre dette, selv om det kanskje ikke finnes. (at det hadde vært mulig å fått det til, om noen hadde laget det rette programmet til det)

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Jeg testet ut hvordan det var å bruke telefonen som modem for PCen, altså, koble telefonen til PCen og bruke den som modem slik at jeg får nett på maskinen. Det gikk forholdsvis greit, men jeg fikk bare til å bruke GPRS. Det fant jeg plutselig ut i ettertid, da hele kontantkortet mitt var tomt.

 

Er det ingen mulighet eller måte på å få brukt den som modem, og at den kan kobles opp mot et trådløst nettverk, og ikke bare GPRS?

7765736[/snapback]

 

Tviler sterkt på at det er mulig da det vil være en (nesten) ubrukelig funksjon som svært få hadde behov for. Dessuten er det altfor komplisert løsning. Man for jo kjøpt usb wlan kort som er samme størrelse som en liten minnepinne og koster nesten ikke noe. Dette vil jo være en mye bedre løsning.

7765808[/snapback]

 

Joda sant nok, men det burde jo egentlig vært mulighet for det også. Siden man allerede kan koble til via enten 3G eller GPRS, mangler jo bare WLAN.

Som i dag, da jeg var hos fattern. Han har ikke internett på PCen, men jeg fant noen trådløse nettverk i nærheten (som tilfeldigvis ikke var sikra) via telefonen.

 

Det som hadde vært kjekt i dette tilefelle var om jeg kunne kobla opp telefonen opp til PCen via datakabelen, og bruke telefonen som modem med WLAN tilkobling, slik at man kan surfe på PCen med WLAN/bredbåndstilkobling via telefonen.

 

Det må hvertfall gå ann på en eller annen måte, en slags open source sak som kan gjøre dette, selv om det kanskje ikke finnes. (at det hadde vært mulig å fått det til, om noen hadde laget det rette programmet til det)

7765896[/snapback]

 

Et annet spørsmål er om datakabelen klarer høye nok datahastigheter for å bruke wlan. Jeg vet at dette ville være umulig via bluetooth i hvertfall. Har noen prøvd kobinasjonen voip/bluetooth headset? Det fungerer nemlig ikke i det hele tatt. Man får ekstremt hakkete lyd begge veier. Jeg vil tro at telefonen har delt wlan/bluetooth antenne, og det vil være årsaken. (Det irriterer meg grenseløst at jeg ikke kan bruke telio fmc sammen med bluetooth headset.)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor alle klager over det blinkende lyset. Det er jo bare å legge telefonen opp-ned eller putte den i laderen, så er problemet løst.

7768113[/snapback]

 

Enig med deg der. Men det som hadde vært kult var om noen hadde "reverse enginered" blinkingled prosessen. Så kanskje vi kunne sett programvare som gjorde morsomme ting med led lyset...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...