Gå til innhold

Her er Windows Media Player 11


Anbefalte innlegg

WMP lager ingen vurderinger av musikken din. Det må du gjøre selv. Og ja, de henter vurderinger fra id3v-tag'en hvis det var det du mente. Gapless avspilling virker på en måte som er der. Jeg prøvde med et Manu Chao album, men det var ihvertfall nedfading/oppfading mellom sangene.

6124817[/snapback]

 

Liten skrivefeil av meg der, skulle stå "lagrer", altså, om du endrer ratingen, hvordan blir det lagret?

 

Ellers er ikke crossfading det samme som gapless playback, det er bare en billig måte å prøve å minske effekten av at tydelig hakk.

 

AtW

6124834[/snapback]

Prøv selv. Det virker bare som om volumet hakker, ikke musikken.

 

Ratingen blir, som i alle andre program som jeg vet om, lageret i id3v-tag'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WMP lager ingen vurderinger av musikken din. Det må du gjøre selv. Og ja, de henter vurderinger fra id3v-tag'en hvis det var det du mente. Gapless avspilling virker på en måte som er der. Jeg prøvde med et Manu Chao album, men det var ihvertfall nedfading/oppfading mellom sangene.

6124817[/snapback]

 

Liten skrivefeil av meg der, skulle stå "lagrer", altså, om du endrer ratingen, hvordan blir det lagret?

 

Ellers er ikke crossfading det samme som gapless playback, det er bare en billig måte å prøve å minske effekten av at tydelig hakk.

 

AtW

6124834[/snapback]

Prøv selv. Det virker bare som om volumet hakker, ikke musikken.

 

Ratingen blir, som i alle andre program som jeg vet om, lageret i id3v-tag'en.

6124865[/snapback]

 

Tror ikke jeg orker å hente ned en beta-sak bare for å sjekke det, når jeg neppe kommer til å bruke den som avspiller (ihvertfall ikke før jeg er 100% sikker på at WMP slutter å modifisere filer uten at du spør). Men uansett hvordan det høres ut, så virker det jo som den ikke takler gapless playback. Lurer på om den støtter id3v2.4, RG er vel heller ikke støttet regner jeg med?

 

AtW

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg orker å hente ned en beta-sak bare for å sjekke det, når jeg neppe kommer til å bruke den som avspiller (ihvertfall ikke før jeg er 100% sikker på at WMP slutter å modifisere filer uten at du spør). Men uansett hvordan det høres ut, så virker det jo som den ikke takler gapless playback. Lurer på om den støtter id3v2.4, RG er vel heller ikke støttet regner jeg med?

 

AtW

6124884[/snapback]

RG?

Lenke til kommentar
Hvordan lagrer WMP disse ratingene? Er det tagging eller database?

 

Sjekk her: C:\Documents and Settings\$DEG\Local Settings\Application Data\Microsoft\Media Player

 

Jeg må også berømme herr Larsen for ypperlig smak i TV-serier. :D

 

Føler for å ta en maraton selv snart

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg orker å hente ned en beta-sak bare for å sjekke det, når jeg neppe kommer til å bruke den som avspiller (ihvertfall ikke før jeg er 100% sikker på at WMP slutter å modifisere filer uten at du spør). Men uansett hvordan det høres ut, så virker det jo som den ikke takler gapless playback. Lurer på om den støtter id3v2.4, RG er vel heller ikke støttet regner jeg med?

 

AtW

6124884[/snapback]

RG?

6124895[/snapback]

 

Replaygain, "Standarden" for å normalisere musikkfiler (selv om endel programmer har sin egen personlig variant, som bare funker på deres programvare, feks (ikke overraskende) apple.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan lagrer WMP disse ratingene? Er det tagging eller database?

 

Sjekk her: C:\Documents and Settings\$DEG\Local Settings\Application Data\Microsoft\Media Player

 

Jeg må også berømme herr Larsen for ypperlig smak i TV-serier. :D

 

Føler for å ta en maraton selv snart

6124907[/snapback]

 

Hmm? Jeg må innrømme at jeg ikke kunne se noe spennde i noen av de to filene som var der(?), var det noe konkret du tenkte på?

 

AtW

Lenke til kommentar
Replaygain, "Standarden" for å normalisere musikkfiler (selv om endel programmer har sin egen personlig variant, som bare funker på deres programvare, feks (ikke overraskende) apple.

 

AtW

6124927[/snapback]

Dette du mente?:

http://www.replaygain.org/

 

Den har Auto Volume Leveling ja.

6124984[/snapback]

Ja, det var det jeg mente ja.

 

Men støtter den RG? Har denne auto volume levelingen like mange funksjoner som RG? Lagrer den seg i taggen? Støttes den av andre programmer?

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, det var det jeg mente ja.

 

Men støtter den RG? Har denne auto volume levelingen like mange funksjoner som RG? Lagrer den seg i taggen? Støttes den av andre programmer?

 

AtW

6125109[/snapback]

Ikke spør meg... :tease: Aldri brukt det, kommer nok heller aldri til å gjøre det. Ripper min musikk, og det jeg laster ned er også av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Ja, det var det jeg mente ja.

 

Men støtter den RG? Har denne auto volume levelingen like mange funksjoner som RG? Lagrer den seg i taggen? Støttes den av andre programmer?

 

AtW

6125109[/snapback]

Ikke spør meg... :tease: Aldri brukt det, kommer nok heller aldri til å gjøre det. Ripper min musikk, og det jeg laster ned er også av god kvalitet.

6125230[/snapback]

 

RG har jo ingenting (ihvertfall nesten) ingenting med kvaliteten på det du laster ned, det er et verktøy for å normalisere lydnivået. Det er nyttig uansett hvor god kvaliteten er.

 

AtW

Lenke til kommentar
RG har jo ingenting (ihvertfall nesten) ingenting med kvaliteten på det du laster ned, det er et verktøy for å normalisere lydnivået. Det er nyttig uansett hvor god kvaliteten er.

 

AtW

6125256[/snapback]

Som sagt, alt jeg har rippet sålangt har vært i god kvalitet, både med tanke på bitrate og likt volum. Derfor bruker jeg ikke utjevning av volum på mine sanger. Jeg tukler ikke med filene mine.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
RG har jo ingenting (ihvertfall nesten) ingenting med kvaliteten på det du laster ned, det er et verktøy for å normalisere lydnivået. Det er nyttig uansett hvor god kvaliteten er.

 

AtW

6125256[/snapback]

Som sagt, alt jeg har rippet sålangt har vært i god kvalitet, både med tanke på bitrate og likt volum. Derfor bruker jeg ikke utjevning av volum på mine sanger. Jeg tukler ikke med filene mine.

6125266[/snapback]

 

1. Hvis det har vært bra med tanke på likt volum, så ripper du enten ikke "uten å tukle med filene" (det vil si at du hard-normaliserer), eller så har du et uvanlig ensrettet CD-samling volummessig, "problemet" her er jo at forskjellige CD-utgivelser har forskjellig volum (selv om listepop har en tendenss til å trøkkes opp i taket volummessig), en skikkelig encoding og ripping tar jo selvsagt med seg dette.

 

2. RG er et tag-basert system, og endrer ikke på musikk-filene i det hele tatt. Og med skikkelige software, så følger disse taggene også med når du transkoder. Dette er ren data som ligger i tag-filen, og avspilleren (dvs brukeren), bestemmer selv om den vil bruke denne normaliseringen når du spiller av, mao det kan lett slåes av og på.

 

AtW

Lenke til kommentar
1. Hvis det har vært bra med tanke på likt volum, så ripper du enten ikke "uten å tukle med filene" (det vil si at du hard-normaliserer), eller så har du et uvanlig ensrettet CD-samling volummessig, "problemet" her er jo at forskjellige CD-utgivelser har forskjellig volum (selv om listepop har en tendenss til å trøkkes opp i taket volummessig), en skikkelig encoding og ripping tar jo selvsagt med seg dette.

 

2. RG er et tag-basert system, og endrer ikke på musikk-filene i det hele tatt. Og med skikkelige software, så følger disse taggene også med når du transkoder. Dette er ren data som ligger i tag-filen, og avspilleren (dvs brukeren), bestemmer selv om den vil bruke denne normaliseringen når du spiller av, mao det kan lett slåes av og på.

 

AtW

6125293[/snapback]

Studioer har alltid hatt retningslinjer å følge i forhold til volum. Uansett, jeg bruker ikke volumutjevning på CD-spilleren min, hvorfor skal jeg bruke det på PC'en min da?

 

On Topic: Ja, WMP 11 har utjevning av volum.

 

Edit: Ensrettet musikksamling vil jeg ikke si jeg har. Alt fra musikaler, listepop, gammel jazz, klassisk musikk til hard rock, gammel rock, metal. Jeg har null problemer med at noen cd'er stikker seg ut med tanke på volum. Noen forskjell skal det jo faktisk være når man hører på musikk.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
1. Hvis det har vært bra med tanke på likt volum, så ripper du enten ikke "uten å tukle med filene" (det vil si at du hard-normaliserer), eller så har du et uvanlig ensrettet CD-samling volummessig, "problemet" her er jo at forskjellige CD-utgivelser har forskjellig volum (selv om listepop har en tendenss til å trøkkes opp i taket volummessig), en skikkelig encoding og ripping tar jo selvsagt med seg dette.

 

2. RG er et tag-basert system, og endrer ikke på musikk-filene i det hele tatt. Og med skikkelige software, så følger disse taggene også med når du transkoder. Dette er ren data som ligger i tag-filen, og avspilleren (dvs brukeren), bestemmer selv om den vil bruke denne normaliseringen når du spiller av, mao det kan lett slåes av og på.

 

AtW

6125293[/snapback]

Studioer har alltid hatt retningslinjer å følge i forhold til volum. Uansett, jeg bruker ikke volumutjevning på CD-spilleren min, hvorfor skal jeg bruke det på PC'en min da?

 

On Topic: Ja, WMP 11 har utjevning av volum.

 

Edit: Ensrettet musikksamling vil jeg ikke si jeg har. Alt fra musikaler, listepop, gammel jazz, klassisk musikk til hard rock, gammel rock, metal. Jeg har null problemer med at noen cd'er stikker seg ut med tanke på volum. Noen forskjell skal det jo faktisk være når man hører på musikk.

6125349[/snapback]

 

Hvilke retningslinjer da? Hva gjør su om opptaket ditt har høy dynamikk og du vil bevare den?

 

Uansett, det er greit nok at du ikke vil normalisere, det har jeg ingen problemer med, men normalisering har ingenting med rippe og enkodekvalitet å gjøre, det har med hvordan opptaket er på CDen, det er poenget mitt.

 

"On Topic: Ja, WMP 11 har utjevning av volum."

 

Men hvordan fungerer denne utjevningen? Hva er den kompatibel med? Osv osv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva legger du i ordet fullversjon? Det er ingen begrensninger innad i WMP, men hvis du tenker på Final så må du vente til Juni.

6124741[/snapback]

Mente den endelige versjonen ja. Står jo i artikkelen:

 

... Den endelige versjonen skal lanseres av Microsoft senere i kveld.
Lenke til kommentar

Jeg finner i alle fall bare betaversjonen på microsoft.com.

 

Ikke godt å si hva de mente med den endelige versjonen... Har den ligget på microsoft sine sider lenge? Det kan jo være de snakket om når den endelige betaversjonen ble lagt ut offisiellt på microsoft.com...?

 

EDIT: I artikkelen står det:

Den endelige betaversjonen skal lanseres av Microsoft senere i kveld.

Så da var det altså betaversjonen de snakket om. ;)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...