Gå til innhold

SPAM LOVER. Hvem gjelder?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg har i ung alder startet opp et firma, som skal satse på å selge annonseplasser for norske firmaer til rimelige priser. I første omgang omhandler det å få flest mulig norske firmaer, til å annonsere med tekst link inkl. ++nyttig informasjoner tilknyttet firmaet, i vår online firma.tlf. katalog. Denne firmakatalogen inneholder pr. i dag bortimot 295.000 norsk reg. firmaer, med adresser, tlf., kontaktpersoner og andre uthevede viktige opplysninger.

 

Problemet er at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal få tak i firmaer, som er villige til å betale 1999-2500 kroner i året for å få ekstra opplysninger om sitt firma, produkter osv annonsert i firma tlf.katalogen. Den skal på en måte bli noe lignende av firmakatalogen til kvasir, og kelkoo.no.

 

Etter det jeg har fått med meg, så er det pr. i dag ingen lover og regler som forbyr oversende av seriøse eposter til reg. norske firmaer. Dagens spamlover gjelder først og fremst utsendelse av useriøs post til privatpersoner.

 

Er det forbudt å sende fax til alle reg. norske firmaer?

 

Hvilke regler gjelder for reklame utsening via fax online service?

 

m.v.h

WLAN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har registrert firmaet så husker du sikkert at det var en plass på skjemaet hvor du kunne krysse av for om du ønsket å reservere deg mot adressert reklame, og jeg vil påstå at både e-post og faks er adresser.

 

I alle fall jævlig irriterende å få mail/faks fra alle slags nyoppstartede firmaer, disse går som regel ulest i søpla. :wink:

Lenke til kommentar

Reklame på fax er totalt unyttig. Ingen leser den. Har opplevd at reklamefaxer blir brukt som dartskiver faktisk.

Tror nok at den beste markedsføringen er nok sannsynligvis personlig over telefon. De aller fleste jeg kjenner kaster reklamefaxer og sletter reklame epost ulest.

Lenke til kommentar

Det er i dag fullt lovlig å sende epost til norske bedrifter/firmaer, men ikke til privatpersoner. Dette smuthullet ble oppdaget av at internettfirma på vestlandet.

 

Jeg tror det vil lykkes å få med seg mange firmaer. Ettersom gul.no har klart det, så bør vel mitt firma med en bedre bedrifts tlf. katalog, klare det samme.

 

Kommer både til å ringe, sende epost, fax og oppsøke bedriftene.

 

Så fremt en epost og fax forklarer fordeler med å bli kunde, og man apåtil benytter sitt fulle navn i eposter/fax ved utsendelse, tror jeg det vil ha litt positiv effektiv.

 

Quote:


Den 2002-10-06 00:36, skrev Rusmusa:

Om du har registrert firmaet så husker du sikkert at det var en plass på skjemaet hvor du kunne krysse av for om du ønsket å reservere deg mot adressert reklame, og jeg vil påstå at både e-post og faks er adresser.


I alle fall jævlig irriterende å få mail/faks fra alle slags nyoppstartede firmaer, disse går som regel ulest i søpla. :wink:



Lenke til kommentar

Kanskje epostene og faxene blir slettet på grunn av dens dårlige og useriøse innhold. Hvilke fordeler ga f.eks. firmaet sine betalende kunder, var det underskrift med eierens fulle navn på faxene og epostene?

 

 

Jeg er ikke ute etter å miste eller motarbeide framtidige kunder, men å vise god kundekontakt, tilby gode og rimelige produkter, og alltid jobbe for kunden. Kunne aldri tenkt å ødelegger for meg selv, som useriøs internettaktør!

 

vÅR.Tkatalog, som om kort tid vil ha like mange tlf.nr som gulesider.no, og tilby flere katalogtjenester, kan lett bli omtalt i norske medier. Dermed har man fått gratis markedsføring allerede, verdt en del norske kroner.

 

Quote:


Den 2002-10-06 00:40, skrev cyclo:

Reklame på fax er totalt unyttig. Ingen leser den. Har opplevd at reklamefaxer blir brukt som dartskiver faktisk.

Tror nok at den beste markedsføringen er nok sannsynligvis personlig over telefon. De aller fleste jeg kjenner kaster reklamefaxer og sletter reklame epost ulest.



Lenke til kommentar

Selv om det finnes et smutthull og det er aldri så nyttig det som måtte stå i e-posten/faksen, så er det like forbannet SPAM og lite populært.

Ergo så er det et irritasjonsmoment i en travel hverdag..

 

Jeg vil fortsatt påstå at så lenge firmaene står registrert med at de ikke ønsker adressert reklame i Brønnøysund, så bør det respekteres så frem til at du ikke ønsker å fremstå som useriøs.

 

"Markedsføringsloven.

§ 1. Alminnelig bestemmelse.

I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som strider mot god forretningsskikk næringsdrivende imellom"

 

Den beste måten å gjøre det på er nok å ringe først, så kan du evt. be om lov til å sende mer info på faks/e-post som den potensielle kunden kan se på i stille øyeblikk.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke irritasjonsmoment å sende et skriftlig brev eller besøker bedriften?

 

Jeg opptar da like mye tid, som det brukes på å lese en fax. :wink:

 

Der står ikke at det er forbudt å sende ut epost eller efax, men at det ikke er tillatt å misbruke andre firmanavn til adressert reklame.

 

Slik jeg vet, så er det funnet et smutthull mot dette av et internettfirma på vestlandet, og de ref. til en annen paragraf. Hvilke lover skal jeg forholde meg til, når advokater dette firmaet kontaktet, sa at det var lov å sende spam kun til personer i næringslivet?

 

Feilen med spammere som har blitt domfelt i utlandet er at de har sendt spam til privatpersoner. Pr. i dag er det forbudt å sende uønsket epost/fax til privatpersoner, men ikke til næringslivet.

 

Den paragrafen du ref. til nedenfor gir ingen grundig forklaring på hva som er dårlig forretningsskikk, og er derfor lite brukbart å benytte seg av i juridiske sammenhenger.

 

Markedsføringsloven gir ikke grundige opplysninger om spam og fax. De gir nok mer informasjon om "det å kynisk" ødelegge for andre konkurrenter, men å svartmale deres tilbud ovenfor potensielle kunder.

 

 

Quote:


Den 2002-10-06 11:08, skrev Rusmusa:

Selv om det finnes et smutthull og det er aldri så nyttig det som måtte stå i e-posten/faksen, så er det like forbannet SPAM og lite populært.

Ergo så er det et irritasjonsmoment i en travel hverdag..


Jeg vil fortsatt påstå at så lenge firmaene står registrert med at de ikke ønsker adressert reklame i Brønnøysund, så bør det respekteres så frem til at du ikke ønsker å fremstå som useriøs.


"Markedsføringsloven.

§ 1. Alminnelig bestemmelse.

I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som strider mot god forretningsskikk næringsdrivende imellom"


Den beste måten å gjøre det på er nok å ringe først, så kan du evt. be om lov til å sende mer info på faks/e-post som den potensielle kunden kan se på i stille øyeblikk.


Lenke til kommentar

HER ER MER TILLEGGSINFORMASJON. HVEM HAR RIKTIG NÅ?

 

http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/dd20020906...246_er_83003891

 

 

Quote:


Den 2002-10-06 11:08, skrev Rusmusa:

Selv om det finnes et smutthull og det er aldri så nyttig det som måtte stå i e-posten/faksen, så er det like forbannet SPAM og lite populært.

Ergo så er det et irritasjonsmoment i en travel hverdag..


Jeg vil fortsatt påstå at så lenge firmaene står registrert med at de ikke ønsker adressert reklame i Brønnøysund, så bør det respekteres så frem til at du ikke ønsker å fremstå som useriøs.


"Markedsføringsloven.

§ 1. Alminnelig bestemmelse.

I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som strider mot god forretningsskikk næringsdrivende imellom"


Den beste måten å gjøre det på er nok å ringe først, så kan du evt. be om lov til å sende mer info på faks/e-post som den potensielle kunden kan se på i stille øyeblikk.


Lenke til kommentar

Ok. Siden så mange er negative til fax/epost utsendinger, så lurer jeg på om hvilke markedsføringsmetoder som passer best!

 

Er det lurt av meg å møte opp personlig hos firmaer/bedrifter i Oslo, for å spørre om de har interesse for produktene mitt firma har å tilby?

 

-Kanskje ikke så dumt å gå litt fint kledd da! :wink:

 

Kom med anbefalinger!

 

 

Quote:


Den 2002-10-06 14:12, skrev darkchild:

Som selger må jeg bare si at det et fåtall av firmaer som signer seg opp på bakgrunn av fax/mail (et fåtall er her lik nærmere 0). Telefon er den eneste måten. du må presentere produktet for de, for de gidder ikke finne ut av det selv.


Lenke til kommentar

Har du hørt uttrykket kataloghaier? Evt søk på Google.

 

Jeg tror at du kommer til å bli plassert rett i den kategorien, selv om produktet ditt er aldri så godt. Lykke til på forretningområdet, men finn på noe annet.

 

Forresten, er ikke denne forretningsideen allerede "tatt" for lenge siden. Gule sider fungerer for øyeblikket utmerket. Antall viste sider på Gule Sider Internett for januar 2002 var 4.861.000. Så hvilken edru økonomisjef som vil betale 2000 kroner for å stå på en ukjent side på internett, vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-06 13:50, skrev WLAN:

HER ER MER TILLEGGSINFORMASJON. HVEM HAR RIKTIG NÅ?



 

Hvorfor roper du slik?

Når du spør om noe så må du vel for h...... tåle få noen synspunkter også. :wink:

 

Når det gjelder lovteksten jeg refererte til så er den laget slik for at du skal kunne bruke hodet litt, om du har litt skolegang og yrkeserfaring så burde du være i stand til å følge normal folkeskikk og normer som eksisterer.

 

Og det har seg slik at de som er seriøs og har et godt produkt å selge ringer eller oppsøker bedriften, og de som er mindre seriøse (eller nyoppstartet) ofte bruker e-post/faks. Når man i løpet av ei uke får x antall reklame e-post/faks, om ting man ikke trenger, sier det seg selv at man ikke gidder å lese noe etter en tid.

 

Lykke til, og takk for meg!

Lenke til kommentar

Selvfølgelig tåler jeg få få alles synspunkter tilsendt tilbake, og aller helst levert på fanget! :wink:

 

Skolegang og yrkeserfaring har absolutt ingenting med hvordan man tolker en paragraf...aldri hørt om noe så dumt! :wink:

 

Man kan egentlig begynne å lure på hvilke(n) skolegang og utdannelse våre kjære statsraader har, når de unnfraværer å bruke riktige paragrafer, eller følge opp om det de tidligere har lovet den alminnelige fattige nordmann.

 

Lykke til du også!

 

Quote:


Den 2002-10-06 17:15, skrev Rusmusa:

Quote:


Den 2002-10-06 13:50, skrev WLAN:

HER ER MER TILLEGGSINFORMASJON. HVEM HAR RIKTIG NÅ?



 

Hvorfor roper du slik?

Når du spør om noe så må du vel for h...... tåle få noen synspunkter også. :wink:

 

Når det gjelder lovteksten jeg refererte til så er den laget slik for at du skal kunne bruke hodet litt, om du har litt skolegang og yrkeserfaring så burde du være i stand til å følge normal folkeskikk og normer som eksisterer.

 

Og det har seg slik at de som er seriøs og har et godt produkt å selge ringer eller oppsøker bedriften, og de som er mindre seriøse (eller nyoppstartet) ofte bruker e-post/faks. Når man i løpet av ei uke får x antall reklame e-post/faks, om ting man ikke trenger, sier det seg selv at man ikke gidder å lese noe etter en tid.

 

Lykke til, og takk for meg!

Lenke til kommentar

Har du tatt forbehold om hvilket domenenavn jeg besitter, antall reg. firmanavn med tilleggsopplysninger iforhold til gulesider.no, og hvor stor publisitet denne tlf. vil få i norske medier?

 

Det er mangt og meget enn bør tenke over, før man plaprer i vei med svært innholdsløse tilbakemeldinger.

 

Du bør være klar over gul.no har tjent kollosalt mye penger på sine katalogdrift, og hvorfor skal f.eks. ikke jeg klare det samme, så fremt firma tlf. katalogen vil ha like mye å tilby som gulesider?

 

Dessuten så er ikke katalogdrift det eneste mitt firma driver med. I løpet av våren 2003, vil vi lansere firma tlf. kataloger for over 150 land. Itillegg vil mye mer startes opp. Bl.a en norsk søkemotor og en internasjonal søkemotor. Hva disse søkemotorene vil bestå av iforhold til våre konkurrenter, ønsker jeg ikke å utbrodere her og nå. Avslutningsrod: "de vil snart utkonkurreres".

 

m.v.h

WLAN

 

Quote:


Den 2002-10-06 16:19, skrev buskmann:

Har du hørt uttrykket kataloghaier? Evt søk på Google.


Jeg tror at du kommer til å bli plassert rett i den kategorien, selv om produktet ditt er aldri så godt. Lykke til på forretningområdet, men finn på noe annet.


Forresten, er ikke denne forretningsideen allerede "tatt" for lenge siden. Gule sider fungerer for øyeblikket utmerket. Antall viste sider på Gule Sider Internett for januar 2002 var 4.861.000. Så hvilken edru økonomisjef som vil betale 2000 kroner for å stå på en ukjent side på internett, vet ikke jeg.


Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-06 17:36, skrev WLAN:


Skolegang og yrkeserfaring har absolutt ingenting med hvordan man tolker en paragraf...aldri hørt om noe så dumt! :wink:


Man kan egentlig begynne å lure på hvilke(n) skolegang og utdannelse våre kjære statsraader har, når de unnfraværer å bruke riktige paragrafer, eller følge opp om det de tidligere har lovet den alminnelige fattige nordmann.


 

Etter hvert som du blir eldre vil du oppleve at du lærer mye nyttig på skolen. Blant annet at vi har en statsform basert på tredeling av makt. Da er Regjeringen (Kongen i statsråd) den utøvende makt. Den verken lager eller dømmer etter lovene.

 

Hvis du synes du er fattig og har lite penger, så foreslår jeg i første omgang at du ber dine foreldre om mer lommepenger. For eksempel hvis du støvsuger huset eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-06 17:46, skrev WLAN:


Du bør være klar over gul.no har tjent kollosalt mye penger på sine katalogdrift, og hvorfor skal f.eks. ikke jeg klare det samme, så fremt firma tlf. katalogen vil ha like mye å tilby som gulesider?



 

Lizweb, som står bak gul.no listes blant de unoterte aksjene. Selger står på 1 krone, som er identisk med pålydende. Ingen kjøpere later til å være interessert. Og når siste omsetning var i mai, så skjønner alle med litt forståelse for aksjemarkedet at dette ikke er særlig god butikk i lengden.

Lenke til kommentar

Er nok for gammel til å spørre mine foreldre om lommepenger.

 

Man lærer ikke noe særlig nyttig på skolen, ihverfall ikke på norske skoler. Hadde vi derimot hatt et helt annet skolesystem, tror jeg sannelig vi hadde unnslippet å se at karaktersnittet i landet ville vært over fire. Se bare i USA, hvor man allerede på barneskolen utdyper seg innenfor et eller flere områder. Istenfor å ha en drøss av fag, som kan lite interessere seg for, ville det vært bedre å lære det man liker. Selvfølgelig kan man ikke unnslippe å ha obligatoriske fag som norsk, engelsk og matte. Jeg er selv dårligst i disse fagene. Ihverfall engelsk, men heldigvis deler jeg de samme problemene med over 75 % av den norske befolkningen.

 

 

Du har fått med deg såpass ang. hvordan statsformen basert på tredeling av makt. Men, litt underlig spør du meg, når kongen i de fleste tilfeller må godkjenne nye lover og regler.

 

Uansett så omhandlet ikke innlegget mitt om karakterer og utdannelser, men om hvilke spamlover som er gjeldene i Norge.

 

Du har tydeligvis ikke fått med det at personer i høyere embetsstillinger, mang en gang har unnfraværet å bruke riktige paragrafer eller misbrukt det norske lovverket. Krekar går her som et ypperlig eksempel. Er han er fare for kongrikets sikkerhet eller han ikke?

 

Eks.

-Her kan man selvfølgelig bruke paragrafen for norges sikkerhet. Men, hva med alle de andre paragrafer som kan benyttes?

 

På samme måten kan man krangle til det uendelige om hvorvidt en skal forholde seg ved utsendelse av spam, er det et brudd på lovverket. Hvilke paragrafer kan brukes mot en, hvem kan beskytte en osv.

 

Du er vel av den typen som fikk fem i karaktersnitt på vdg, levde på foreldrenes økonomi og såvidt vet hvordan samfunnsforholdene er i dagens harde velferdssamfunn. Tar jeg feil nå velutdannede "AKADEMIKER"?

 

 

Quote:


Den 2002-10-06 17:49, skrev buskmann:





Etter hvert som du blir eldre vil du oppleve at du lærer mye nyttig på skolen. Blant annet at vi har en statsform basert på tredeling av makt. Da er Regjeringen (Kongen i statsråd) den utøvende makt. Den verken lager eller dømmer etter lovene.


Hvis du synes du er fattig og har lite penger, så foreslår jeg i første omgang at du ber dine foreldre om mer lommepenger. For eksempel hvis du støvsuger huset eller noe sånt.


Lenke til kommentar

Ikke så vanskelig å forstå grunnen til at ingen gidder å kjøpe aksjer av lizweb.

 

De driver kun en simpel firma tlf. katalog med mindre enn 300.000 reg. firma navn.

 

 

Ciao!

 

Quote:


Den 2002-10-06 18:00, skrev buskmann:

Quote:


Den 2002-10-06 17:46, skrev WLAN:


Du bør være klar over gul.no har tjent kollosalt mye penger på sine katalogdrift, og hvorfor skal f.eks. ikke jeg klare det samme, så fremt firma tlf. katalogen vil ha like mye å tilby som gulesider?



 

Lizweb, som står bak gul.no listes blant de unoterte aksjene. Selger står på 1 krone, som er identisk med pålydende. Ingen kjøpere later til å være interessert. Og når siste omsetning var i mai, så skjønner alle med litt forståelse for aksjemarkedet at dette ikke er særlig god butikk i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...