Gå til innhold

Hitachis perpendikulære vri


Anbefalte innlegg

Troxx: Seagate prøvde en slik løsning på SCSI-disker på slutten av 90-tallet, men diskene ble veldig dyre i forhold til tilsvarende disker med 1 lesearm og salget gikk dårlig. Hovedsalgsargumentet var at diskene skulle være ekstremt sikre for datainnbrudd siden kun den ene lesearmen hadde både lese og skrivetilgang, mens den andre kun hadde lesetilgang. Disken hadde to SCSI-interface der den med skrivetilgang kunne være tilknyttet en server uten internettilgang, mens den med kun lesetilgang kunne være levere tjenester på nett. Fordelen var at det rett og slett ble fysisk umulig å hacke innholdet på serveren eller infisere den med virus. Salget gikk dessverre dårlig og ingen har prøvd på noe lignende senere.

6106770[/snapback]

 

Høres jo ut som noe Microsoft bl.a. *definitivt* burde ha investert i?

Hadde vært jævlig kult å hatt slike disker..Men ville ikke hatt scsi nå i dag, da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aksesstiden er det vanskeligste å forbedre, men det er riktig at det forbedres med å øke antall rpm og ved å forbedre lesearmen. Dog, det er umulig å holde samme takt i utviklingen der som på transferrate. Den store hindringen er disken er en mekanisk ting og at det er vanskelig å få mekanikken til å bevege seg raskere. Det benyttes også noen metoder for å skjule at aksesstiden er så treg som den er: cache, NCQ-teknikken og at OS og programmer optimaliseres slik at de skal foreta færrest mulig aksesser.

6106352[/snapback]

 

 

Er så dritt lei all denne somlingen. Gi oss Solid State Disker. Det er det eneste som kan få opp hastighet. Og sørg for ennå bedre transfer!

 

Hva har f.eks skjedd med Gigabyte sine nye SSD I-Ram II? Den skulle være ute på markedet i februar dette år, men ennå finner en den ikke på sidene til Gigabyte engang.

Tror en kunne bruke ECC eller velge DDR II ram på den, og opptil 16 Gb om jeg husker korrekt, med Sata II kabel. 2 Slike i raid 0+1 eller raid 0 ville vært sinnsykt.

 

Pendikulær lagring. Blir litt som da Telenor pushet ISDN som værst. F.eks Danmark hadde kjørt xDSL lenge, men bakstreverne i norge fikk ISDN.

 

Gi oss noe som virker, og ikke bare fine flash filemer og vakkert papir.

 

Synes ikke dataene på disse perpendikulær-diskene var særlig mye å bli opphisset over jeg.

 

Dersom det ikke slippes noe SSD, kan jeg leve med hybrid-disker en stund, men slikt tull som dette her blir bare for lamt. Gi oss entusiaster noe som virker. Fart, jeg trenger fart.

Lenke til kommentar
Jeg har en vill ide:

HD med 2 (eller flere) leseskrivearmer:

Dermed kan man kanskje halvvere aksesstiden og doble overføringshastigheten.

Mulighet for Raid 0 på en og samme disk (ved intern raid 0 kontroller..) Andre raid alternativer virker lite hensiktsmessig.

 

Noen som stemmer for dette forslaget?

6106722[/snapback]

 

Har vært prøvd uten suksess. Tenk deg selv, dobbel så stor sjanse for å ødelegge diskene, dobbel så stor sjanse for at mekanikken ryker. Ikke noe tess. Ville ikke hatt det. Det ble prøvd for over 10 år siden.

Lenke til kommentar
Pendikulær lagring. Blir litt som da Telenor pushet ISDN som værst. F.eks Danmark hadde kjørt xDSL lenge, men bakstreverne i norge fikk ISDN.

 

Gi oss noe som virker, og ikke bare fine flash filemer og vakkert papir.

 

Synes ikke dataene på disse perpendikulær-diskene var særlig mye å bli opphisset over jeg.

 

Dersom det ikke slippes noe SSD, kan jeg leve med hybrid-disker en stund, men slikt tull som dette her blir bare for lamt. Gi oss entusiaster noe som virker. Fart, jeg trenger fart.

6112112[/snapback]

Vel, her her vi uenige. Jeg synes perpendikulær lagring fungerer som lovet og selv om flashfilmen ikke betyr noe for hva jeg kjøper synes jeg den var underholdende det minuttet den varte.

 

Samtidig ser jeg veldig frem til SSD og den totalt overlegnde aksesstida det gir.

 

Poenget mitt er at harddisker er et godt egnet lagringsmedie til ting som ikke trenger topp ytelse, men trenger stor lagringskapasitet. Filmer, musikk etc. er glimrende. Men harddisker er ikke egnet til ting som trenger høy ytelse og lav lagringskapasitet. Der er SSD utmerket. Inntil ca 2007-2008 vil folk flest bruke harddisker til begge deler og det ser jeg på som litt dumt. Etter den tid har vi forhåpentligvis SSD til OS, swap, spill, programmer, scratch, osv, og harddisk til alt annet. Da får man det beste av begge verdner: Høy ytelse til OS, programmer etc, og lav pris per GB for massen av filer.

Lenke til kommentar

oo gleder meg til det jeg og!

 

er det noe annet enn i-ram som er tilgjengelig nå?

(i-ram blir jo ikke heeelt det samme men forsåvidt ganske likt!)

 

åssen blir størrelsen på ssd? omtrent som minnekort til kamera o.l. i dag? hadde hvert greit. bare en liten kort kabel som rekker uten for hovedkortet og så feste brikka med dobbelt sidet teip på hovedkort plata :D

 

eventuelt en boks på størrelse med 1 normal harddisk med 2 ssd kort og en raid disk eller noe sånnt!

 

edit: gleder meg til dette jeg. endelig kan jeg droppe støyende harddisker helt i maskinen min! :w00t:

Endret av eXa
Lenke til kommentar
åssen blir størrelsen på ssd? omtrent som minnekort til kamera o.l. i dag? hadde hvert greit. bare en liten kort kabel som rekker uten for hovedkortet og så feste brikka med dobbelt sidet teip på hovedkort plata  :D

6113202[/snapback]

Jeg ser for meg at de blir ganske små siden de ikke trenger mye plass. Men for at de lettest mulig skal få plass i en normal PC og bærbar PC og kunne være et valg når man bestiller PC så tror jeg de må passe eksisterende formater. F.eks i form av en standard 1,8" harddisk med en valgfri plastramme som gjør at den passer i bærbare som har 2,5" harddisker også, samt en valgfri plastramme som gjør at de passer i stasjonære PCer med plasser for 3,5" harddisker. I tillegg ser jeg for meg at det kommer utgaver i form av USB minnepinner, PCMCIA, PCcard, og med plastrammer som gjør at man kan bytte ut den optiske stasjonen på den bærbare med en slik SSD disk. Jeg tror altså de vil komme i mange av dagens standard former for god kompatibilitet.

Lenke til kommentar
oo gleder meg til det jeg og!

 

er det noe annet enn i-ram som er tilgjengelig nå?

(i-ram blir jo ikke heeelt det samme men forsåvidt ganske likt!)

 

 

Joda det andre alternativer, men I-ram har kanskje beste speccet nå.

 

16 Gb SSD fra UK

 

2,5" flash disk 32Gb [Kostbar]

 

og til slutt til Simen1, perpendikulær teknologi har selvsagt sin plass, og vil nok bli et sasningsområde i åra som kommer, men for entusiaster så er det SSD som gjelder.

Det vi trenger mest av alt er fart, og den farten vi trenger er det kun SSD som gir oss idag. Når Hitachi pusher denne nye teknologien så er det jo for å kunne melke de mekaniske diskene for alt de er verdt. Selvsagt er det bedre for prosusentene å bygge vidre på eksisterende teknologi. De har allerede tatt utviklingskostnadene for flere 10 år siden, selvsagt har de hatt en viss R & D, og økt tetthet, rotasjonshastighet etc, men i bunn og grunn så er dette kjent og (u)kjær teknologi for de fleste av oss.

 

Gi oss SSD, NÅ!

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...