Gå til innhold

Kjøp av SDRAM til ganske gammel pc(Har et problem)


ahumoe

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe en 256 mb ram brikke til en 4 år gammel pc, med 800 Mhz. Det er en kontorpc og har 2 x 64 Mb ram fra før. Jeg må ta ut den ene for å sette inn en ny da.

Jeg har funnet to ram brikker hos netshop.no:

 

Kingston 256Mb 133MHz Non-ECC CL2 DIMM

Kingston 256Mb 133MHz Non-ECC CL3 DIMM

 

Hva er det jeg skal velge her, Forksjellen er noe med CL2 eller CL3, men hva betyr det? Hva er best eller vanligst?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp helt klart den med CL2. Den er både på lager og har litt bedre ytelse. De ser identiske ut ellers, så da er valget klart. CL2 og 3 er "timings". Vanskelig å forklare på en enkel måte, men lavere tall er bedre. Det hele dreier seg om nanosekunder, men når en operasjon skjer tusenvis av ganger per sekund så har faktisk nanosekund også en viss virkning på ytelse.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tenkte jeg skulle bruke den tråden her siden det er om det samme. Jeg har nå kjøpt den CL2 brikka. Det som jeg har sett nå at det fortsatt bare kommer opp det gamle antall MB som var før jeg satte inn brikka. :dontgetit: Det har jeg aldri opplevd før. Det pleier jo bare å virke med en gang.

 

Så jeg lurer da litt på hva som er problemet. Pc'en er jo ikke så veldig gammel. Altså det er mange eldre pv'er som jeg har lagt inn 400 mb ram på og sånt. Pc'en har jo 700Mhz og ikke så altfor gærent hovedkort. Det var 192 Mb der fra før av, og nå når jeg har satt inn 256'en så er det 128mb + 256mb = 192Mb..... :hmm: Det kan vel ikke være noe maksgrense som går på 192mb ram vel?:cry:

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Windows 98 kan ikke gjøre seg nytte av mer enn 512 minne.

Prøv å ta ut 128mb brikken og sett den nye 256 brikken der.

6231351[/snapback]

 

Kan jo prøve det. Men det blir totalt ikke mer en 384mb. Og den kjører XP (home).

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Kan være at maskinen bare tar singel sided, dvs at den nye brikken på 256 bare blir lest som 128. Du sa opprinnelig at den gamle maskinen hadde 2 x 64 og at du måtte ta ut den ene. Dermed blir regnestykket 1 x 64 + 1 x 128 = 192.

 

Har du sjekket spec på de opprinnelige brikkene?

Lenke til kommentar
Kan være at maskinen bare tar singel sided, dvs at den nye brikken på 256 bare blir lest som 128. Du sa opprinnelig at den gamle maskinen hadde 2 x 64 og at du måtte ta ut den ene. Dermed blir regnestykket  1 x 64 + 1 x 128 = 192.

 

Har du sjekket spec på de opprinnelige brikkene?

6237405[/snapback]

 

Jeg glemte å si at jeg trodde feil i starten. Det var en twinMos 128mb brikke og en annen 64mb brikke der fra før. Det blir 192mb til sammen. Tok ut den 64mb'en og byttet ut med den nye Kingston 256mb brikka, men fikk da fortsatt 192mb.

 

Men jeg mener å huske å lest i manualen at det høyeste antall mb på én brikke man kan sette i er 256mb. Men det skulle da gå da. Og det betyr jo heller ikke at den øverige grensen er på 256mb, det blir da 256*2=512mb.:hmm:

Lenke til kommentar

Er de to andre RAM-brikkene som står i også pc133? og ikke f.eks. pc100 eller pc66?

De bør være like. Jeg ville uansett prøve å ta alle brikkene ut og begynne med å sette inn den største og så sjekke om alt fungerer i Windows, så sjekke den nest største osv. Det kan også i noen tilfeller være forskjell på hvilke RAM-slots man setter det i, så man kan prøve forkjellige kombinasjoner, hvis ikke alt fungerer første gang. Du kan bruke et program som Everest (gratis) for å sjekke detaljer på hver av RAM-brikkene, hva slags type det er, hvilke som fungerer og ikke, om det er forskjell i SPD-verdier osv.

Endret av Tor79
Lenke til kommentar
Er de to andre RAM-brikkene som står i også pc133? og ikke f.eks. pc100 eller pc66?

De bør være like. Jeg ville uansett prøve å ta alle brikkene ut og begynne med å sette inn den største og så sjekke om alt fungerer i Windows, så sjekke den nest største osv. Det kan også i noen tilfeller være forskjell på hvilke RAM-slots man setter det i, så man kan prøve forkjellige kombinasjoner, hvis ikke alt fungerer første gang. Du kan bruke et program som Everest (gratis) for å sjekke detaljer på hver av RAM-brikkene, hva slags type det er, hvilke som fungerer og ikke, om det er forskjell i SPD-verdier osv.

6248042[/snapback]

 

Takk, skal prøve det :)! håper det går bra, det bør det. Mener forresten å huske at den 128mb brikka var PC133.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...