Gå til innhold

Det motsatte valg mai/juni 2006


Det motsatte valg: Gi din minusstemme  

225 stemmer

  1. 1. Det motsatte valg: Gi din minusstemme

    • Demokratene (2.14%)
      2
    • Det Liberale Folkeparti (1.60%)
      1
    • Fremskrittspartiet (22.99%)
      76
    • Høyre (5.35%)
      5
    • Kristelig Folkeparti (27.27%)
      32
    • Kystpartiet (0.53&)
      1
    • Pensjonistpartiet (0.53%)
      1
    • Rød Valgallianse (5.35%)
      7
    • Senterpartiet (1.07%)
      3
    • Sosialistisk Venstreparti (21.39%)
      74
    • Venstre (0,53%)
      0
    • Norges Kommunistiske Parti (2.67%)
      6
    • Det Norske Arbeiderparti (2.67%)
      9
    • Blankt (1.07%)
      1
    • Ville ikke stemt (4.28%)
      6


Anbefalte innlegg

De kristne synes dette og Krf synes dette.

Det er poenget her. Ikke hva jeg synes. Derfor er det selvmotsigende at de likevel stemmer Frp.

 

For du er vel den rette til å representere "de kristne og KrF" .. :ermm:

 

Det håper jeg over alt på jord at jeg ikke er.

Jeg er verken kristen, religiøs eller, gud forby, 'agnostiker'.

 

Dette mener Krf om alkohol

 

Alkohol

Alkohol- og narkotikaproblemene er i dag vårt største sosiale problem. Samtidig er disse problemene likevel ikke så store som i en rekke andre land i den vestlige verden. Dette er resultatet av en forholdsvis restriktiv alkoholpolitikk.

 

KrF arbeider for en reduksjon av alkoholforbruket på 25 prosent innen 2010. Vi trenger en restriktiv ruspolitikk for å oppfylle denne målsetningen. Forskere er klare på at en betydelig reduksjon av avgifter og økt tilgjengelighet på alkohol vil medføre økt forbruk og dermed flere dødsfall, mer kriminalitet og flere enkeltmenneskers hverdag vil bli vanskeligere.

 

KrF vil ha en avgifts og kontrollpolitikk som begrenser skadevirkningene av alkohol. Dette innebærer at det ikke selges vin og brennevin i dagligvareforretningene. I tillegg vil KrF fortsette og intensivere et bredt holdningsskapende arbeid, arbeide for flere alkoholfrie soner og for at alle idrettsarrangementer skal være frie for alkoholservering. KrF vil arbeide for å forhindre smugling og ulovlig omsetning av alkohol.

 

Kilde

 

Det er verre å legge til en link til de kristne flest sitt syn på fyll og alkoholpolitikk, men alle som har møtt sterkt kristne trenger vel neppe det. Det sier vel segselv.

 

S,

Endret av Svankmajer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er kristendom og alkohol to motsetninger? Jesus & co drakk jo vin så det suste, han lagde attpåtil sin egen.  :thumbup:

 

Morsomt forsøk, men alle vet hva kristne synes om den norske fylleorgier og drikkekultur.

Noengang lest det kapitlet i Bibelen om Sodoma? Det med ildregnet?

 

S,

6103450[/snapback]

GT eller NT, sa du? Jeg støtter forøvrig opp om at kristne ikke bør stemme FrP for å få bedre økonomi.

 

Jesus sa til disiplene: "Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, å komme inn i himmelriket. 24 Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike." (Matt 19,23-24)

 

Men siden rik=snill så mange steder i GT, skjønner jeg at så mange kristne har problemer med å ta Jesu budskap over seg.

Lenke til kommentar
De kristne synes dette og Krf synes dette.

Det er poenget her. Ikke hva jeg synes. Derfor er det selvmotsigende at de likevel stemmer Frp.

 

For du er vel den rette til å representere "de kristne og KrF" .. :ermm:

 

Det håper jeg over alt på jord at jeg ikke er.

Jeg er verken kristen, religiøs eller, gud forby, 'agnostiker'.

 

Dette mener Krf om alkohol

6104196[/snapback]

 

Nå er det ikke slik at KRF er ensbetydende med hva kristne mener.

 

Jeg kjenner uttallige kristne og har mange av dem i min familie. Ingen av dem er særlig til avholdsmennesker å regne og jeg tror det er en misoppfatning å tro at de fleste kristne ønsker høye alkoholavgifter. Men de snakker nok ikke så høyt om det ;)

 

Edit:

 

FRP vil verne om kjernefamilien, gi kristne rett til å ha skoler med kristendommen på agendaen, nekte homofile å adoptere og ha kristen formålsparagraf i Skolen. I tillegg til at de er kritisk til Islam.

 

Det er ikke rart kristne stemmer partiet. Og de hadde også en av de mest markante politikerne på området som nestleder intil ifjor.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Det er verre å legge til en link til de kristne flest sitt syn på fyll og alkoholpolitikk, men alle som har møtt sterkt kristne trenger vel neppe det. Det sier vel segselv.

 

6104196[/snapback]

Hmm, jeg har jo møtt meg selv..

Og jeg tror ikke lavere alkoholavgifter vil gi spesielt økt forbruk.

Her i Norge koster alkohol så lite i forhold til hva man tjener, og jeg kjenner ingen som ikke drikker fordi de ikke har råd..

 

Det står forøvrig ingenting i Bibelen om at drikking i seg selv er synd, men handlingene alkohol ofte fører med seg.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke slik at KRF er ensbetydende med hva kristne mener.

 

Det sa jeg da ikke heller? Spørsmålet var om jeg kunne representere kristne OG Krf.

Dermed la jeg frem Krf sitt syn, og det ser det jo ut til at jeg hadde helt rett i.

 

Kristne sitt syn helhetlig kan jeg ikke presentere med annet enn at jeg også kjenner mange kristne, og de ønsker ikke å senke alkoholavgiftene. Klart, hvis dere insisterer på at veldig mange kristne ønsker å senke alkoholavgiftene så skal jeg ikke påstå at jeg har noe mer peiling på det.. men det VIRKER litt selvmotsigende og rart.

 

Dessuten tror jeg det blir litt feil å si at Krf IKKE representerer kristen-Norge heller. Det er jo målgruppen deres. En viss representering er det nok.

 

FRP vil verne om kjernefamilien, gi kristne rett til å ha skoler med kristendommen på agendaen, nekte homofile å adoptere og ha kristen formålsparagraf i Skolen. I tillegg til at de er kritisk til Islam.

 

Joda. Frp åpner jo tilogmed programmet deres med at de bygger politikken sin på moralsk kristen kulturarv, så det er definitivt ikke rart.

Det er jo det jeg innledningsvis sier her: Vil man ha en politikk med mindre religiøse tendenser så er Frp like bra å stemme på som Krf.

 

S,

Endret av Svankmajer
Lenke til kommentar
Og jeg tror ikke lavere alkoholavgifter vil gi spesielt økt forbruk.

Her i Norge koster alkohol så lite i forhold til hva man tjener, og jeg kjenner ingen som ikke drikker fordi de ikke har råd..

 

Hvis du skal representere Frp sitt syn her så tror jeg dog du er litt ute med en sterkt personlig vurdering av saken. Frp har alltid argumentert for at siden alkohol er så dyrt i Norge så øker svenskehandel og smugling.

 

Det står forøvrig ingenting i Bibelen om at drikking i seg selv er synd, men handlingene alkohol ofte fører med seg.

 

Dette er en egen diskusjon, og Bibelen spriker faktisk veldig på dette. Derfor det er så mange retninger innenfor kristendommen. Flere retninger, som f.eks lestetianere, gundtvigianerne +++ fordømmer alkohol. Fyll og alkoholavhengighet ses på som synd av de fleste retninger endog.

 

S,

Endret av Svankmajer
Lenke til kommentar
Hvis du skal representere Frp sitt syn her så tror jeg dog du er litt ute med en sterkt personlig vurdering av saken. Frp har alltid argumentert for at siden alkohol er så dyrt i Norge så øker svenskehandel og smugling.

 

6104608[/snapback]

Jeg prøver på ingen måte å representere FRP, jeg stemmer faktisk høyre ;) (selv om jeg er litt usikker på høyre/frp)

Jeg bare representerte meg selv, som kristen, siden du sa at "alle som har møtt en sterkt kristen blablabla"

Lenke til kommentar
Morsomt forsøk. Du impliserer at Frp sin alkoholpolitikk vil medføre mer fyllerogier og dårlig drikkekultur. Kan det tenkes at ikke alle er enige i det?  :p

 

De kristne synes dette og Krf synes dette.

Det er poenget her. Ikke hva jeg synes. Derfor er det selvmotsigende at de likevel stemmer Frp.

6103609[/snapback]

Haha! Dette må være en av tidenes generaliseringer. :roll:

Lenke til kommentar
Morsomt forsøk. Du impliserer at Frp sin alkoholpolitikk vil medføre mer fyllerogier og dårlig drikkekultur. Kan det tenkes at ikke alle er enige i det?  :p

 

De kristne synes dette og Krf synes dette.

Det er poenget her. Ikke hva jeg synes. Derfor er det selvmotsigende at de likevel stemmer Frp.

6103609[/snapback]

Haha! Dette må være en av tidenes generaliseringer. :roll:

 

Kan modifisere det til "svært mange kristne og Krf" synes det, om det hjelper deg å ikke lese det bokstavelig.

 

At det finnes kristne som ønsker å billigere alkohol kan hende. Jeg har ikke oversikten.

Likevel er det nok mange kristne som stemmer Frp mens de lukker øynene for enkeltsaker.

 

S,

Endret av Svankmajer
Lenke til kommentar

FRP er helt klart den største trusselen Norge står ovenfor i dag.

Hadde FRP kommet til makten og utført det de har lovet vil Norge skape et alt for sterkt avhengighetsforhold til oljen og oljeprisen, noe som kan bli veldig ødeleggende for landets økonomi når Norge går tom for olje eller etterspørselen til olje synker.

 

Med FRP sin politikk vil også renten skyte til været slik at norske bedrifter vil få det mye tøffere i kampen mot utenlandskebedrifter (og konkuransen kommer sannsynligvis til å bare bli værre de neste årene som kommer).

 

Og ikke minst. FRP vil ikke gjøre noe for å redusere de største problemene verdensbefolkningen står ovenfor som overbefolkning, fattigdom, energikrise og miljøforurensninger.

Snarer vil de heller øke de!

 

EDIT: Det er sørgelig å se at så mange ikke greier å sette seg inn i FRP sin politikk, for på utsiden høres det jo så utrolig flott ut.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
FRP er helt klart den største trusselen Norge står ovenfor i dag.

Hadde FRP kommet til makten og utført det de har lovet vil Norge skape et alt for sterkt avhengighetsforhold til oljen og oljeprisen, noe som kan bli veldig ødeleggende for landets økonomi når Norge går tom for olje eller etterspørselen til olje synker.

6107980[/snapback]

Frp ønsker å satse på tilrettelegging for privat initiativ og privat næringsliv, slik at vi skal ha verdiskapning når oljepengene tar slutt.

 

De rødgrønne ønsker å takle arbedisledighet og offentlige oppgaver gjennom høyere skatter, mer overføringer til kommunene og flere ansatte i kommunene.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du kommer frem til konklusjonen om at det er Frp som vil gjøre oss avhengig av oljepengene...

 

Sorry... jeg måtte bare kommentere dette.

Lenke til kommentar

Når vi har kommet inn i en vane i å ha mye penger som vi kan bruke til velferd blir det veldig vanskelig å slutte å bruke penger på disse tingene. Ingen vil akseptere en veldig økning i skatten og et dårligere velferdstilbud. En stor økning i skatten på kort tid kan også ødelegge veldig for økonomien og føre til at vi før et svær flyttestrøm av bedrifter som vil flytte til utlandet. Når alle disse har flyttet vil vi sitte igjen med masse arbeidsledige som vil medføre en stor utgift og at vi må bruke enda mindre på skoler og velferd.

 

Derfor er det mye bedre å bruke litt penger over en lang periode slik at vi ikke kommer til å risikere et slikt børskrack som vi har vi opplevde i USA på 30-tallet.

Mange tidligere oljenasjoner f.eks. Venesuela har kommet i denne situasjonen (ikke et så stort børskrack, men nok til at det har skapt stor inflytelse på økonomien). Og jeg mener at Norge bør gjøre alt de kan før å ikke komme i den samme ulykka.

Lenke til kommentar
Tenkte på å stemme DLF eller KrF men de er så små så det er ikke noen egentlig trussel, så da går nok stemmen min på Frp som jeg er utrolig redd vil fortsette å vokse!

6108460[/snapback]

FRP, Norges best likte

..og minst likte.

 

Så hva vil skje vis FRP kommer til makten. Vil vi da få en skikkelig splittelse i folket og masse demostrasjoner?

Lenke til kommentar
Tenkte på å stemme DLF eller KrF men de er så små så det er ikke noen egentlig trussel, så da går nok stemmen min på Frp som jeg er utrolig redd vil fortsette å vokse!

6108460[/snapback]

FRP, Norges best likte

..og minst likte.

 

Så hva vil skje vis FRP kommer til makten. Vil vi da få en skikkelig splittelse i folket og masse demostrasjoner?

6108511[/snapback]

 

Neppe, jeg tipper vi ikke vil merke noen særlig forskjell i samfunnet, noe vi aldri gjør uansett når det er regjeringsskifte. Et par prosent økning i skatten eller motsatt, et par nye reguleringer eller motsatt er vel alt.

Lenke til kommentar
Tenkte på å stemme DLF eller KrF men de er så små så det er ikke noen egentlig trussel, så da går nok stemmen min på Frp som jeg er utrolig redd vil fortsette å vokse!

6108460[/snapback]

FRP, Norges best likte

..og minst likte.

 

Så hva vil skje vis FRP kommer til makten. Vil vi da få en skikkelig splittelse i folket og masse demostrasjoner?

6108511[/snapback]

Hadde egentlig ikke blitt overrasket for sånn det ser ut nå så er man enten for eller imot Frp, har iallfall et klart synspunkt på de fleste av Frp sine standpunkter der jeg setter meg på bakbeina, Siv er en flott politiker men det er politikken det hele går galt mener nå jeg, kommer nok ikke til å demonstrere imot Frp om de kommer til makta men kommer heller aldri til å gi dem min stemme

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...