Gå til innhold

Starte foretak for sommeren


Anbefalte innlegg

Jeg har i langt tid prøvd å finne meg jobb til sommeren nå. Er snart ferdig med 3 årig vgs., og skal begynne på folkehøgskole til høsten.

En kamerat av meg er i samme situasjon, og har enda ikke skaffet seg sommerjobb heller.

Jeg har i mange år drømt om å få noen skikkelig oppdrag innenfor webdesign. Jeg har laget hjemmesider i veldig mange år, og begynner å få erfaring nå. Har hatt mange oppdrag, men få av dem var betalte. De meste for lag, foreninger, kor og små organisasjoner. Kameraten min driver også med det samme, og har også hatt noen oppdrag.

Det vi har lyst til, er å starte et foretak, og prøve å få jobber her hvor vi bor.

Men det hele virker litt uoppnåelig. En ideel sommerlønn er rundt 30.000, altså vi må tjene 60.000 i løpet av en sommer for å få dekket det vi ellers ville ha tjent.

Dette virker veldig vanskelig, men vi har skikkelig lyst å prøve.

 

Vi er enda litt usikker på om vi trenger å starte et foretak for å gjennomføre dette.

Et foretak virker mer proft, og det koster bare 2500 å opprette et.

 

Grunnen til at jeg poster her er at jeg vil ha litt tilbakemeldinger på hva folk tenker.

Er det andre som har lignende erfaringer på dette området, og har tips til hvordan vi kan kontakt kunder. Målgruppen er små firmaer/foreninger/bedrifter og lignende.

 

Jeg lager hjemmesider i Xhtml 1.0 Strict, og bruker Photoshop til bildebehandling.

 

Planen vi har, er å få laget en liten promo flyer, og dra rundt å besøke bedrifter vi tror kan ha bruk for en hjemmeside.

 

Så har du tips, erfaringer, gode råd eller noe sånt, så kom med dem!

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, kan jo funke. Ville sagt at dere var mer attraktive hvis en av dere kunne programmere, menmen, sånn er det bare :)

 

Jeg vet hvertfall at enkeltmanssforetak er gratis å opprette, det burde vel være gratis med delt ansvar også vel, men ikke ta ordet mitt helt for det.

:)

Lenke til kommentar
Tja, kan jo funke. Ville sagt at dere var mer attraktive hvis en av dere kunne programmere, menmen, sånn er det bare :)

 

Jeg vet hvertfall at enkeltmanssforetak er gratis å opprette, det burde vel være gratis med delt ansvar også vel, men ikke ta ordet mitt helt for det.

:)

6113289[/snapback]

 

Jeg kan faktisk programmere også. Perl da, ikke php, men kan en del nå. Driver å lager mitt eget cms system som jeg, forhåpentligvis kan kombinere med oppdragene.

Har også masse erfaring i oppsett av både php og perl script, så tror ikke det blir noe problem.

 

Tror det koster ja: http://www.brreg.no/reg_gebyrer/

 

Takk for svar ja!

Lenke til kommentar
Tja, kan jo funke. Ville sagt at dere var mer attraktive hvis en av dere kunne programmere, menmen, sånn er det bare :)

 

Jeg vet hvertfall at enkeltmanssforetak er gratis å opprette, det burde vel være gratis med delt ansvar også vel, men ikke ta ordet mitt helt for det.

:)

6113289[/snapback]

Er kun enkeltmannsforetak som er gratis. ANS, DA, AS, ASA osv... koster penger. ;)

Lenke til kommentar
Jeg vet hvertfall at enkeltmanssforetak er gratis å opprette, det burde vel være gratis med delt ansvar også vel, men ikke ta ordet mitt helt for det.

:)

6113289[/snapback]

Det koster det også.

 

Dere møter imidlertid et problem... Over 50 000 i omsetning medfører moms-plikt..

6155298[/snapback]

 

Stemmer nok det ja. Vi blir moms-pliktig, og velger derfor å droppe foretaket, og bare kalle det et initiativ :)

Vi kunna ha startet to foretak, men blir kanskje litt drøyt det og.

Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Har ikke fått kjøpt dette enda, men vi er forberedt på å gå til innkjøp snarest.

Begge to har bruk for det ellers, så vi må nok gå til innkjøp av lisens ja.

 

Noen som vet hvor mye det koster? Har sett litt priser, men de varierer. Hørte noe som snakket om studentrabatt hos Adobe eller noe sånt. Og hva hvis vi er to som skal bruke det? Må vi ha to lisenser?

Lenke til kommentar

Jeg og trodde det var slik, men her hvor jeg bor er det bare 2 lokale aktører.

Det ene er et stort trykkeri-firma, som også driver med webdesign. De har laget seg et CMS og selger dette rundt til bedrifter og organisasjoner sammens med et design selvsagt.

Disse tar seg veldig godt betalt, og mange har derfor ikke råd til dette.

 

Den andre aktører er en fyr som har startet et lite firma. Han satser på det markedet vi vil ha, og har allerede mange referanser. Det som sjokkerte oss var at sidene han lager er håpløst stygge, klare 90-talls-hjemmeside-tendenser, uvalidert kode, grusomme headere i dårlig oppløsning, noen gang frames...osv.

 

Vi bor i en kommune med 11 000 innbyggere, men ligger ikke så langt fra Trondheim, så flere bedrifter bruker webdesignere derifra, men de også har en vane av å lage til dels forferdelige sider.

 

Derfor kan vi, som ungdommer, stille med kreative innslag og piffe opp markedet litt :)

Det blir ikke enkelt, men jeg tror det er gjennomførbart.

Hvis vi er heldige vil lokalavisa skrive om oss fordi vi lager vår egen sommerjobb, og da kommer kundene ;)

 

Noen flere som vet noe om photoshop da? Koster en lisens mye?

Lenke til kommentar

Hehe, vet da godt hvor Orkdal er ;) Har bodd på Melhus i to år, og i Børsa (Gikk på Fredly FHS i fjor)

 

..

Men, ikke for å ta illusjonene fra dere, men tror dere at det er marked for det? Da må dere isåfall legge prisene deres godt under hva reklamebyråene tilbyr. Er desverre veldig mange firmaer som tilbyr disse tjenestene.

 

Men det er jo verdt et forsøk :) Erlitt redd for at dere kjøper dere lisenser, til mange tusen kroner som dere kansje aldri ser igjen.

Lenke til kommentar
Jeg vet hvertfall at enkeltmanssforetak er gratis å opprette, det burde vel være gratis med delt ansvar også vel, men ikke ta ordet mitt helt for det.

:)

6113289[/snapback]

Det koster det også.

 

Dere møter imidlertid et problem... Over 50 000 i omsetning medfører moms-plikt..

6155298[/snapback]

 

er gratis med enkeltmannsforetak. I hvert fall var det i januar. Vet det, fordi jeg lagde firma da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...