Gå til innhold

nyutdannet og jobbe som it-konsulent?


Anbefalte innlegg

Du har somregel kortere oppsigelsestid på vikarbyrå. Er lengere når man er fast ansatt.

 

Det har vel ikke med oppsigelsestiden, det har med at hvis du er fast ansatt så er det vanskeligere å bare si deg opp. Hvis du er innleid gjennom et rekrutteringsbyrå, så pleier det som oftest være for 3 måneder av gangen. Når de 3 månedene har utløpt, kan bedriften unnskylde seg med at de ikke trenger folk lenger. Sannheten kan være at de f.eks ikke liker trynet på deg.

6112523[/snapback]

 

Det kan de gjøre, men er jo opp til deg å velge åssen intrykk de skal ha av deg så slutt å klag. Ellers så kan man jo få forlenget å kanskje bli fast i bedriften?

 

Så har du i det minste fått 3 mnd erfaring i tillegg. Hvis du absolutt skulle være så uheldig.

 

Dessuten hvis de ikke liker trynet på deg og du gjør en god jobb der. Så er det bedriften som har problemer. Da går det ikke på deg. Så da kan de bare ha det så godt.

6115089[/snapback]

 

Har du sett meg klage? Jeg er ansatt i et rekrutteringsbyrå, og er strålende fornøyd. Minuset med dette er at jeg får dårligere lønn fordi arbeidsted må betale både meg og rekrutteringsbyrå. Plusset for arbeidsgiver er at de slipper å betale ut sykepenger, permisjoner osv til meg, det tar rekrutteringsbyrået seg av. De sikrer seg at de slipper oppsigelsesprosess, og slipper tunge intervjurunder. Fordelen for meg er at det er lettere å få seg jobb dersom man først blir vurdert til en stilling. Ulempen for mange ansatte er at de ikke vet hvor lenge de har jobb, mer enn 3 og 3 måneder av gangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har somregel kortere oppsigelsestid på vikarbyrå. Er lengere når man er fast ansatt.

 

Det har vel ikke med oppsigelsestiden, det har med at hvis du er fast ansatt så er det vanskeligere å bare si deg opp. Hvis du er innleid gjennom et rekrutteringsbyrå, så pleier det som oftest være for 3 måneder av gangen. Når de 3 månedene har utløpt, kan bedriften unnskylde seg med at de ikke trenger folk lenger. Sannheten kan være at de f.eks ikke liker trynet på deg.

6112523[/snapback]

 

Det kan de gjøre, men er jo opp til deg å velge åssen intrykk de skal ha av deg så slutt å klag. Ellers så kan man jo få forlenget å kanskje bli fast i bedriften?

 

Så har du i det minste fått 3 mnd erfaring i tillegg. Hvis du absolutt skulle være så uheldig.

 

Dessuten hvis de ikke liker trynet på deg og du gjør en god jobb der. Så er det bedriften som har problemer. Da går det ikke på deg. Så da kan de bare ha det så godt.

6115089[/snapback]

 

Har du sett meg klage? Jeg er ansatt i et rekrutteringsbyrå, og er strålende fornøyd. Minuset med dette er at jeg får dårligere lønn fordi arbeidsted må betale både meg og rekrutteringsbyrå. Plusset for arbeidsgiver er at de slipper å betale ut sykepenger, permisjoner osv til meg, det tar rekrutteringsbyrået seg av. De sikrer seg at de slipper oppsigelsesprosess, og slipper tunge intervjurunder. Fordelen for meg er at det er lettere å få seg jobb dersom man først blir vurdert til en stilling. Ulempen for mange ansatte er at de ikke vet hvor lenge de har jobb, mer enn 3 og 3 måneder av gangen.

6117228[/snapback]

 

Har aldri sagt at du har klaget. :)

Er i akkurat samme situasjon selv. Vikar på den evige søken etter fast jobb.

Lenke til kommentar

Selv skal jeg iallefall prøve å få meg en fast stilling gjennom rekrutteringbyrå, dvs ikke noe vikar eller jobb som er månedsbasert på 3 og 3 måneder av gangen.

 

Hva er lettest å få? vikarjobb/månedsbasert kontrakt gjennom et rekrutteringsbyrå, eller at de finner en fast jobb til deg?

 

Når det står "Stilling: fast" på f.eks dinside.no, betyr det da at det er faststilling eller viser det seg til slutt at det er en vikarjobb/månedsbasert jobb?

Lenke til kommentar

Vil egentlig tippe at det er lettest å få 3mndsoppdrag. De fleste arbeidsgivere ønsker vel gjerne å teste ut personene først, for å se om det er en person de ønsker å ha som fast ansatt senere. Når det står fast stilling, så er det vel fast stilling. Det er ikke alle som bruker bemanning/vikarbyrå heller, så det er nok fullt mulig å finne seg en jobb uten å gå gjennom noe slikt også.

Lenke til kommentar

Nytter nesten ikke få fast jobb uten å ha "noe" erfaring fra før av.

Glimmrende måte som tidligere nevnt er gjennom rekrutterings og vikarbyrå..

 

Har selv gått fra 1. linje til kombinert 1 og 3 linje til den jeg har nå

rein 3dje linje. I tillegg kommer jeg nå lettere inn på intervju til drifts stillinger. Ansatt via vikarbyrå selv.

Lenke til kommentar

Hei

 

Er selv ferdig nå til sommern og har tenkt til å få meg jobb igjennom rekrutteringbyrå / vikarbyråa. Men det er en drøss av disse byrå(elanIT, xtra personel, adecco, kelly osv...) noen som har noen anbefalinger av disse byråene?

Endret av Snipper_nr1
Lenke til kommentar
Jeg kan bare anbefale det jeg er ansatt gjennom selv, Ajilon - nå slått sammen med Adecco. Ellers så virket ElanIT ganske seriøst. Gamle arbeidstedet mitt leide inn gjennom dem.

6163704[/snapback]

ElanIT er Manpower sin IT avdeling greie folk, men betalingen er ikke å hoppe i været for (mulig jeg må være litt mer frempå ved neste kontraktsforhandling...så synd min varer ett helt år :/ )

Lenke til kommentar
Jeg kan bare anbefale det jeg er ansatt gjennom selv, Ajilon - nå slått sammen med Adecco. Ellers så virket ElanIT ganske seriøst. Gamle arbeidstedet mitt leide inn gjennom dem.

6163704[/snapback]

ElanIT er Manpower sin IT avdeling greie folk, men betalingen er ikke å hoppe i været for (mulig jeg må være litt mer frempå ved neste kontraktsforhandling...så synd min varer ett helt år :/ )

6165563[/snapback]

 

Det finns vikarbyråer som betaler dårligere enn dem. Er nå ansatt via elanit selv og har gått opp i lønn mye i forhold til det jeg var via før.

Lenke til kommentar
Får man ikke betalt etter hva arbeidstedet er villig til å betale for deg også da? Slik var det i hvert fall da jeg fikk min jobb. Ajillon forhandlet frem en lønn med arbeidstedet.

6166969[/snapback]

 

I noen tilfeller tror jeg det er slik, men ikke alltid. Følger gjerne tarifflønn etter det jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
NITO er for de med høyskoleutdannelse? Kommer vel litt an på hvilken jobb man har.

6171728[/snapback]

 

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med cirka 54 500 medlemmer, og organiserer i hovedsak ingeniører og teknologer med treårig høgskoleutdanning.

Lenke til kommentar
Når dere sier bra og dårlig lønn, hvilken summer snakker vi om da?

Hadde NITO på besøk og de fortalte at nybegynner lønna lå på ca 31 - 320 000 i privat sektor.

6171591[/snapback]

Varierer jo veldig på hvilken jobb en har. IT-konsulent er, som nevnt, så meget :) Lønninger bestemmes ut fra mange ting: hvilken utdannelse har en? Kommer en rett fra skole eller har en erfaring? Hvilken type jobb har man? Vedlikehold og drift? Utvikling? Offentlig eller privat sektor? Er veldig mye som spiller inn når vi snakker om så generelle titler som i denne tråden :)

 

EDIT: La til en del....

Endret av smetho
Lenke til kommentar

Kan jo komme med min erfaring da. Selv har jeg søkt på over 60jobber, både gjennom vikarbyråer og direkte til bedrifter. For meg spilte det ikke noen rolle hva/hvor jeg søkte igjennom.

 

Men for meg så tror jeg at det var lokasjonen hvor jeg bodde som skapte problemer. Bodde tidligere i Kristiansand, hvor det er endel programmerings jobber, men svært lite innen teknik og nettverks jobber. Nå har jeg fått meg og jobber som Trainee. så har du litte jobb erfaring så vil jeg anbefale at du tar en trainee posisjon. Dette er som regel for 5-12mnd av gangen og veldig store muligheter til å fortsette.

 

Frankie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...