Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP-telefonen fungerer ikke når jeg byttet router


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en D-link DGL-4300 trådløs router og har fått det meste til å fungere fint, men det var tydeligvis ikke tale om at IP-telefonen skulle godta det.

 

Har satt opp NAT, men det hjelper ikke. Ingen summetone. IP-adapteret har korrekt IP-adresse (10.0.0.7)

 

Slik er ruteren satt opp:

post-6000-1147305331_thumb.png

 

Noen som har peiling på hva som kan være årsaken? Ettersom dette fungerte før jeg byttet router, har jeg en følelse av at problemet ligger her i huset, og da vil nok dere kunne hjelpe meg raskere og bedre enn Phonzo (leverandøren av IP-telefon-tjenesten).

 

Bare for ordens skyld: Har åpnet porter til mail/web og slikt mot serveren min, og det fungerer fint. Så kan liksom ikke helt skjønne hvorfor dette skulle være problem for telefonen?

 

Edit: Forresten, så vidt meg bekjent, skal dette fungere uten å måtte gjøre en eneste innstilling i ruteren, så lenge UPNP er på, noe det er hos meg. IP-telefonien fungerte nemlig med den andre ruteren (3com) uten at port-forwarding var satt opp.

 

Edit2: I "active sessions" i ruteren, finner jeg f.eks. denne:

10.0.0.7:5060 UDP 83.233.248.50:5060 5060 173 - Egress 293

adapteret har tydeligvis kontakt med phonzo. Men likevel er det ingen summetone, og i statusen på telefonadapteret står det "Line 1 Status: Registration State: Failed"

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så trenger du ikke noe under "Special Applications" så den oppføringen sletter du lett .

 

Og under "Game Rule List" har du rotet noe voldsomt . Er det TCP eller er det UDP Phonzo bruker ?

 

Jeg hadde latt denne regelen blitt delt opp i to regler med 5060 transporten på en linje som helt garantert skal gå i UDP og den rangen i en ny linje .

Lenke til kommentar
For det første så trenger du ikke noe under "Special Applications" så den oppføringen sletter du lett .

 

Og under "Game Rule List" har du rotet noe voldsomt . Er det TCP eller er det UDP Phonzo bruker ?

 

Jeg hadde latt denne regelen blitt delt opp i to regler med 5060 transporten på en linje som helt garantert skal gå i UDP og den rangen i en ny linje .

6080385[/snapback]

"Rotet" er et resultat av at det ikke har fungert.

 

Det er UDP Phonzo bruker. Prøvde selvfølgelig først å sette opp dette slik det logisk skulle vært, ved å kun sette opp 5060 UDP og 16384-16482 UDP til adapteret i "Game Rules". Dette hjalp ikke, derfor åpnet jeg også for TCP, og som et siste forsøk, også legge til dette under "Special applications". Ingenting hjelper. :(

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Hvorfor får adapteret 10.0.0.7 adresse ?

 

Er det ikke "normalt" at DLink vil gi detg 192.168.0.100 og bortetter .

Fordi nettverket er satt opp med 10.0.0.x, inkludert ruteren (10.0.0.1).

 

Enig med Konge over her,og om det er mulighet for å sette opp DMZ,med den adressen routeren gir adapteret.

Har forsøkt å sette på DMZ til 10.0.0.7 - fremdeles ingen forskjell.

 

Jeg tror ikke lenger dette har noe med brannmur av noen form å gjøre. Når jeg ser på "Active Sessions" har Adapteret hele tiden en tilkobling til Phonzo's server over port 5060 (se slutten av første innlegg).

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Jeg har iptelefon fra Telio med samme router som deg, men har ikke hatt trøbbel med denne. Bare plugga den i så virket det.

 

Nå har jeg bare satt opp D-linken's DHCP til å dele ut addresser mellom 192.168.0.100 - 192.168.0.109

 

dvs. Kjeller PC har jeg i dlinken satt opp til å få 192.168.0.103

IP-Adapter har jeg i dlinken satt opp til å få 192.168.0.106

Bærbar PC har jeg i dlinken satt opp til å få 192.168.0.109

 

Ingen oppføringer i Special Applications skal være nødvendig. (personlig har jeg aldri greid å åpne porter ved hjelp av denne settingen i dlinken. Har måttet bruke Virtual Server settings i stedet)

 

Tror heller ikke det er nødvendig med Gamefuel settings uten at jeg skal være skråsikker på dette.

 

Ingen innstillinger nødvendig i Windows for øvrig.

 

Går ut i fra at du har lest dette dokumentet i forbindelse med Phonzo IP-telefoni og NAT-ing?

 

http://www.phonzo.com/no/content/download/...BrannmurNAT.pdf

 

 

Bruker du telefonen fra en PC eller fra adapteret koblet i en LAN-port?

Endret av brazir
Lenke til kommentar

brazir: Bruker telefonadapter koblet til LAN, og ja har lest dokumentet og gjort som beskrevet.

 

Har du i det hele tatt satt opp noen form for port forwarding noen steder? I så fall, i hvilket "menyvalg"? (Virtual server? Games? Special applications?)

 

Regner med det må være hos Phonzo feilen ligger da... :roll:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
brazir: Bruker telefonadapter koblet til LAN, og ja har lest dokumentet og gjort som beskrevet.

 

Har du i det hele tatt satt opp noen form for port forwarding noen steder? I så fall, i hvilket "menyvalg"? (Virtual server? Games? Special applications?)

 

Regner med det må være hos Phonzo feilen ligger da... :roll:

6082256[/snapback]

 

 

Har satt opp en VNC server hjemme slik at jeg kan koble meg på maskina mi fra jobben. Til det har jeg brukt Virtual Server settingen da jeg ikke får kontakt hvis jeg åpner porten jeg vil bruke i Special Applications.

 

+ diverse for torrents, edonkey, VNC mellom maskinene mine hjemme.

 

Har IKKE vært nødvendig å åpne noen porter for ip-adapteret.

 

Har du prøvd den gamle routeren etter du fikk den nye da? Hvis telefonen funker med den er det jo ikke hos Phonzo feilen ligger i alle fall.

 

(la7dfa-com var først :( )

 

 

 

Jeg kan jo poste bilder av oppsettet mitt når jeg kommer hjem. Hvis det er noen vits da.

Endret av brazir
Lenke til kommentar

Skal du ha en GameRule blir i alle fall 10.0.0.7 feil fordi du må ha den ip'n du kobler deg opp til . Altså den ip'n som Phonzo bruker. Mener bestemt at det blir riktig.

 

83.233.248.50 kanskje?

 

 

Sånn sett er det bedre å bruke Virtual Server. Da kan du bruke Ip'n til adapteret og velge hvilken port du skal åpne for udp/tcp

Endret av brazir
Lenke til kommentar

La oss glemme det med iprangen en stund men er du sikker på at adapteret faktisk får den adressen du sier den har mottatt .

 

Nå har jeg TeleVoip og her var det noe kluss med Nat Traversal og det faktum at adapteret krevde å vite den faktiske adressen som ble tildelt meg fra internettleverandøren under Nat Ip før jeg fikk ett Speedtouch satt i bro .

 

Så fremt du under "Gaming" har fått ført inn port 5060 og 16384-16482 UDP, her hadde jeg satt disse opp som 2 oppføringer samtidig som du fjerner SIP under "special application" så ser jeg ingen grunn ...

 

For du sier "Fordi nettverket er satt opp med 10.0.0.x, inkludert ruteren (10.0.0.1)."

 

Hvilken ISP har du og hvorfor har du aktivert Universal Plug And Pray

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ingenting....

 

Under game rules har jeg satt opp blant annet følgende:

 

IP: 10.0.0.3, TCP-ports: 3389

 

Sjekker så med ShieldsUP (se link et stykke ned på siden)

 

Den rapporterer at port 3389 er OPEN.

 

Fjerner så oppføringen i "Game rules" og tester igjen med ShieldsUP: "STEALTH".

 

Ergo, instillingen jeg har lagt til under "Game rules list" har hatt effekt, siden den blir open når jeg legger til en port der, og stealth når jeg fjerner den.

 

MEN, det har kun effekt på enkelte porter! Det gjelder f.eks. IKKE 5060, som alltid blir rapportert som stealth. port 2076 som også er lagt til, rapporteres alltid "closed".

 

Hva skjer her egentlig? Virker som om ruteren er forhåndsprogrammert med hvilke porter som er åpne... :roll:

 

Det KAN ha en sammenheng med ISP'en, siden jeg byttet modem fra de samtidig som jeg byttet ruter, men virker uansett merkelig, da jeg bruker DMZ IP'en fra modemet (slik jeg gjorde før) slik at alle porter er åpne inn mot ruteren.

 

Tror jeg tester å koble på det gamle modemet (skjønner fremdeles ikke hvorfor serveren min f.eks. mottar mail på port 25 da...).

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...