Gå til innhold

Pentium ULV og PC-strømforbruk


Anbefalte innlegg

Lurte på om Pentiums Ultra Low Voltage prosessorer er noe å satse på.

Skal kjøpe en ultraportabel og har bl.a. sett på dells latitude x1 som er helt vifteløs - dette høres jo bra ut, da kan vel ikke prosessoren ta mye strøm?

Det er et poeng også å få ned strømregninga hjemme - har nå en ganske enkel stasjonær med amd64 prosessor, og lurer på om denne bidrar mye til høyt strømforbruk da den er på store deler av dagen. Vil dette bedres merkbart om jeg går over til å bruke en bærbar med ulv-prosessor?

edit: Funnet ut at forskjellen ikke er veldig stor økonomisk - de andre sp.m. står fremdeles ubesvart...

Nå kommer vel kanskje også core solo i ulv-utgave? er det å anbefale over pentium m?

Har AMD noe liknende?

Endret av wonko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HÆ?

en vanlig kontor pc bruker ikke mere enn 2-300watt da....det er 1/10 av en sånn olje ovn og det er ikke mye så SLUTT OG FORSØPLE FORUMET!! :thumbdown:

6079953[/snapback]

 

Snakk om å forsøple forumet med slike usakeligheter... :nei:

 

En lyspære på 60 watt som står på 24/7 året rundt koster ca 500kr i strøm.

Så da kan du jo bare regne deg frem til hvor mye en desktop som trekker 250 watt vil koste. I tillegg bruker jo skjerm og evt. høytalere/forsterker også strøm.

Jeg er ikke noe ENØK ekspert og vil ikke uttale meg om hvor mye det er å spare med laptop fremfor desktop pc, men en laptop trekker generelt endel mindre strøm enn en desktop gjør.

 

Forøvrig har AMD en 'mobil' cpu serie som heter Turion og Sempron mobile. Sistnevnte tilsvarer Intel sin celeron mobile serie.

Lenke til kommentar

Og da sier vi takk til alle haxzorz, n000bz og ellers gamerz som heller vil diskutere hva som er best: PC eller XBOX... Jeg har ikke sånn dærre olje-ovn, og heller ikke så mye annet elektrisk nå om sommeren. Når du flytter hjemmefra, hiper, og skal ut og se verden og studere, skjønner du kanskje at 2-300 watt er en utgift man ikke trenger i tillegg til alt annet. Seriøst, finnes det et forum med aldersgrense hvor en faktisk kan få et seriøst svar på et seriøst spørsmål??

Uansett: Det jeg lurte mest på var egentlig om det er mye å hente på en ULV-prosessor framfor en vanlig Pentium-m / Core Solo evt. Core Duo? Hvordan er Turion i forhold?

Når du sier 250watt, Xenofil, er dette målt ved aktiv bruk? Hvordan er det f.eks. når den bare står og laster ned e.l.

Er det noen ulemper med mobile prosessorer? F.eks. er de beregnet på å brukes over kortere perioder fremfor å stå på hele dagen?

edit: Jeg fant endel på tom's hardware (http://www.tomshardware.com/2005/07/13/the_amd_and_intel_energy_crisis/page3.html), men fremdeles ikke noe om ULV, noen som vet?

Endret av wonko
Lenke til kommentar

Beklager, men dette blir flisespikkeri.Sikkert ingen som har målt hva strømforbruket er i en bærbar er. Har selv hvert fattig student og brukte en laptop med Pentium M. Kan ikke si at strømregningen skremte meg vekk. Hva Core Duo eller AMD sine cpu'er forbruker vet jeg ikke, men det kan jo uansett ikke være store forskjellene når vi snakker kroner og øre. Tror nok du skal bruke pc'en ganske mye for at du faktisk skal kunne merke det på stømregningen.

Lenke til kommentar

OK, har regnet på det og funnet ut at PCen min ved å stå idle 24t i døgnet året rundt står for ca. 500 kr på strømregninga... Så kanskje ikke det store penge-sluket, men likevel...

Uansett - lurer fremdeles på denne ULV-prosessoren, som egentlig var hovedpoenget... Jeg skal kjøpe meg en bærbar, hvor viktig er det da med en ULV-prosessor (mtp. batterilevetid og varmeutvikling)?

Lenke til kommentar

Regner med at en slik bærbar vil bruke betydelig mindre strøm ja. Jeg har en Acer TravelMate 660 med:

p-m 1.5GHz, 400MHz FSB Banias

512MB DDR-SDRAM PC2700

30GB 5400rpm hd

15" SXGA+

Intel onboard skjermkort

 

På strømforsyningen står det:

Output: 19.5A, 3.95V. P=U x I, som gir ~80W maks strømforbruk på selve maskinen, idle er nok en del lavere. Det er ikke mye, dessuten vil nyere teknologi på hk og ULV cpu forbruke enda mindre. Du kan sikkert også gå for en Core Duo og alikevel få et betydelig lavere forbruk.

 

Edit: hva med at alle som har en bærbar med lignende cpu, evnt. ULV/LV leser på strømforsyningen hva som står etter "output:" ?

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at nyere AMD desktop prosessorer (de nyeste, dvs. 90nm modellene) gjerne bruker under 10W i idle, så det er ikke spesielt mye å spare hvis maskinen ikke gjør mye til vanlig i allfall. Nå hadde du vel funnet ut om dette uansett, men tenkte det kanskje var interessant :) F.eks. bruker PCen min kun 102W i idle med NCQ (se signatur).

 

En PC med ULV prosessor trenger ikke nødvendigvis å ha mye bedre batterilevetid. Det er vel ofte heller spart plass på kjøling / batteri for å få PCen mindre. Det beste er jo å finne tester av de aktuelle PCene hvor de har målt batterilevetid. Det blir jo da opp til deg å prioritere størrelse versus features / ytelse.

Lenke til kommentar

Tror nok jeg går for Latitude X1. Har ikke funnet noen andre i den vektklassen med noe i nærheten så koselig pris! Og at den er vifteløs er jo topp. Skal vente til over sommeren og se om den kommer med Core Solo/Duo ULV da... Evt. sjekke ut arvtakeren til iBook'en :)

Lenke til kommentar
Tror nok jeg går for Latitude X1. Har ikke funnet noen andre i den vektklassen med noe i nærheten så koselig pris! Og at den er vifteløs er jo topp. Skal vente til over sommeren og se om den kommer med Core Solo/Duo ULV da... Evt. sjekke ut arvtakeren til iBook'en :)

6109167[/snapback]

 

Om du skal vente til over sommeren så kan du jo også vurdere en laptop med Merom prosessoren som kommer ut i august/september. Den skal yte 20% bedre enn Core Duo , og samtidig bruke litt mindre strøm. Dessuten får du en prosessor med 64-bit støtte.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Ska nok ha jävli strömkrevende maskin för det lönner seg å kjöpe en ny ;)

6111683[/snapback]

Ikke akkurat det jeg tenkte på nei... Trenger uansett en bærbar på skolen, var bare interessert i å vite om det villle ha noe å si for strømregninga (ikke mye, fant jeg altså ut).

Uansett; nye macbooken var på 2.36 kg, noe som nok vil veie litt tungt i sekken i tillegg til skolebøkene. Får sjekke ut Merom, som kjaks snakket om, til sommeren, men spørs om jeg vil bruke mye mer penger på å få en 64bits. Så kommer jeg sikkert tilbake da :)

Takk til alle som har kommet med konstruktive svar (kom jo faktisk endel av dem :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...