Gå til innhold

Jobbe på oljeplatform, hvordan får jeg det til?


Anbefalte innlegg

Hørte om en kompis som skulle ta kurs for å begynne å jobbe på olje platform.

Det hørtes meget konge ut. Hard arbeid ja, men herregud som belønningen er der.

 

500.000 fast lønn

 

2 uker på, 4 uker av.

 

 

Så da er altså spørsmålet:

Jobbe på oljeplatform, hvordan får jeg det til?

Hvilken kursholder holder slike kurs?

Er man garantert jobb?

:roll:

 

Let's talk about "olje" baby, let's talk about "olje" and me.

 

ehem.. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst.. Det er langt i fra alle som hanker inn 500k i året. Dette er veldig avhengig av hvilken stilling man har. Jeg har kompiser i oljen som tjener fra 350k til rundt en million. Hva du skal gjøre for å tjene en million er ikke godt å si men han karen her driver med noe miniubåt ting.

Lenke til kommentar

Ingeniørutdannelse er en grei start for å få jobb offshore.. Om alt du vil er å jobbe på plattform er det og kantinejobber, så kokk kan du jo bli.. Eneste kurset man i utgangspunktet trenger er vel offshore sikkerhetskurs, etter det er det vel bare å søke på de stillingene som blir utlyst..

Lenke til kommentar

Jobber selv i oljen og ligger på 450K.

 

Det er mange veier ut. Elekriker, mekaniker/stål/rørarbeider av forskjellige typer, kokk, vaske driterene og mye mer. Men det korteste og sikkreste er vel borekurs, for de andre jobbene så må du jo være ansatt i ett firma som har kontrakt i nordsjøen og. Ser de reklamerer for borekurs i vg/db noen ganger, men en er vel kanskje ikke sikkret noen jobb da heller. I tillegg så må en ha offshorekurs og noen steder helikopterveltkurs.

Lenke til kommentar

Det høres bedre ut enn det ofte er.

 

Selv hadde jeg 19 dager på jobb (som regel 14+1 offshore) og 16 dager fri for ett år siden. Flott det, men det er ingen andre som har fri da... For min del ble fritiden litt for ustrukturert og rett og slett ensom, selv om intensjonene og planene var de beste.

Da jeg fikk barn søkte jeg meg til en landjobb og har ikke angret ett sekund.

 

Jeg gikk den lange veien skissert ovenfor. Det er den sikreste, men det er nok bruk for borepersonell fremover... Likevel vil jeg råde deg til å ta den lange veien med skikkelig utdannelse, da har du nemlig flere ben å stå på når tidene blir dårligere.

Endret av Walter
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

VGS: VK1 Brønnteknikk, så å si garantert læreplass.

 

Ellers kan du ta det samme kurset over 3-4 måneder, et såkalt bore og brønnteknikk-kurs, dette koster ca 40.000,- men her sliter du mer med og få jobb.

 

Selv er jeg nå i Juni ferdig med VK1 Brønnteknikk og har fått læreplass hos Smedvig. Hos Smedvig skal jeg reise ut til forskjellige plattformer i form at et team på 3-4 personer som hjelper til med vedlikehold av brønner, løse forskjellige problemstillinger osv. Som dette går man 5 uker vakt og 3 uker fri. I vaktperioden så kan man bli kalt ut til alt fra et par dager om gangen til 2-3 uker.

 

Lønna er veldig varierende, men er man villig til å jobbe mye så får man det, og da strømmer pengene inn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei løpet er nok ikke kjørt. Bodde sammen med en på 33 år som tok det korte kurset. Var på intervju hos Maersk og fikk en prøvetur offshore. Men han var uheldig og fikk ikke noe vurdering siden han var med forskjellige personer hele tiden. Han fikk ikke jobbe hos Maersk.

Lenke til kommentar
Kjemi- og prosessfag for så å søke deg offshore. Evt. videreutdanne deg til ingeniør innenfor kjemi. Så kan du jo velge om du vil satse på å komme deg inn på ett laboratorium e.l eller om du vil gå offshore.

6323376[/snapback]

 

De som utdanner seg som ingeniører innen kjemi eller innen petroleumsteknologi i det hele tatt, har ganske små sjanser for å komme offshore. Ingeniørene trengs ikke til å jobbe der ute hvor det trengs mye fysisk arbeidskraft. Ingeniører og forskere trengs ikke der ute. De kan gjøre jobben sin fra land.

 

Det finnes selvfølgelig ingeniører der ute. På lab osv. Men det er ikke så mye.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...