Gå til innhold

Spasertur langs Akerselva


Anbefalte innlegg

Første gangen jeg prøver Bildekritikken dette her, så det er jo absolutt på tide :)

Bildet er tatt i fjor sommer ved en spasertur langs Akerselva. Synes det passer bra nå som det er blitt så varmt og godt ute. Jeg har ikke gjort annet med bilde, enn å scanne det inn fra negativ og forminske det noe i Photoshop. Det er ikke tatt utsnitt, forandret på farger/kontrast/lys eller lignende.

 

Egne merknader om bildet.

 

*Synes posen på sykkelen kan forstyrre noe, men kanskje den skaper variasjon og substans? Hva mener dere?

*Mener at linjene i bildet gir god dybde

*Litt overeksponert himmel

*Litt undereksponerte skyggepartier

*Bildet hadde blitt utrolig kjedelig uten min venninne med sykkelen

*Greit tyngdeforhold med en bygning på høyre (riktig) side av bildet

 

Mer vil jeg ikke si, da jeg søker konstruktiv kritikk mest mulig basert på deres egne sysnpunkter. Men nå har dere et par retningslinjer å gå etter og håper dere kommenterer mine merknader. Kanskje tar jeg helt feil på noen punkter? Håper å lære mer av dere :)

 

Teknisk info: Tatt med et filmbasert Nikon F80, Nikkor 28-105D. Blender, lukkertid og slikt husker jeg ikke, men er ganske sikker på at filmen var en Fuji Superia ISO 100.

post-8440-1147121290_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som umiddelbart fanget blikket mitt var rødtonene i murstenen til høyre.

Synes denne sto godt til det grønne bladverket langs elven og skapte en fin balanse. Rekkverket er flott, og venninnen gir liv. Litt synd med den gule moderne bygningen lengst fremme som fjerner litt av romantikken, men det er pirk.

I mine øyne et "feelgood" bilde som bærer bud om sommer, ferie og velvære. Det tekniske er jeg ikke god nok på så det kommenterer jeg ikke, men stemningen bildet gir var god.

Lenke til kommentar

Veldig fint bilde. Jeg synes ikke plastposen er forstyrrende, fordi det er flere elementer i bildet som bryter "idyllen" i naturen, om vi kan kalle det det... :hmm: Hadde bildet derimot vært tatt i et rent naturmiljø, hvor det ikke fantes noe søppel, plakater på lyktestolper osv - da hadde muligens plastposen vært noe malplassert... Men det var den som sagt ikke her.

Lenke til kommentar

Jeg må stadig tilbake og se litt mer på dette bildet, og det er nok kanskje den beste indikasjonen på at det er et godt bilde. :)

 

Som andre her også har vært inne på så er det flotte farger, flott lys, og flott tyngde og dybde i bildet. Jeg likte det svært godt.

 

I en ideell verden skulle jeg gjerne sett en gnistrende blå himmel bak trærne der, og kanskje litt mer detaljer i skyggene, men forholdene tatt i betraktning så synes i alle fall jeg at eksponeringen din sitter spot-on. Men det er en flott lokasjon, så kanskje det er mulig å returnere dit en gang forholdene er noenlunde de samme? Tatt det samme bildet med stativ og flere eksponeringer som ble satt sammen til et HDR-bilde?

For all del, bildet duget fullt ut som det er, men jeg bare satt og lekte med tanken. :innocent:

 

Ellers er jeg enig med Sentimental, jeg synes heller ikke posen er forstyrrende i dette miljøet.

 

Til slutt litt mulig pirk: Det er godt mulig det er mine øyne som er sære, men jeg sliter litt med den lyktestolpen til venstre. Det kan hende jeg bommer grovt & fullstendig her, men hvordan hadde bildet blitt hvis du hadde tatt noen skritt bakover slik at den stolpen ikke fikk en fullt så fremtredende plass?

(Jeg tror ikke at bildet hadde tjent på at du gikk fremover; da hadde det kommet mindre med av den flotte røde muren..)

 

Jaja.. Det var mine 2 cent.

Alt i alt: Well done! :thumbup:

Lenke til kommentar

Da får jeg komme her og være trådens første sure Onkel Slem. :p

 

Jeg syns egentlig ikke det var særlig spennende, for å være ærlig. Det blir litt for hverdagslig og vanlig. Jeg ser at du har benyttet deg flittig av "rule of thirds" her, både med stolpen og sykkeldamen. Likevel blir det litt rotete, størsteparten av venstresiden er bare greiner som peker hit og dit. Tror dette kunne funke bedre i en mer minimalistisk setting.

Enig i at linjene skaper dybde, og at skyggene er for mørke her og der. Litt shadow/highlight kan lett fikse den delen, det er kun snakk om en minimal justering, i såfall.

 

Ellers var det på tide at du slengte ut noe. :)

Lenke til kommentar

Takk for alle kommentarer. Har også irritert meg litt over at den lyktestolpen står så nær... som sagt så var dette i fjor, så jeg husker ikke om jeg forsøkte noen skritt bakover også, men fant ut at det ikke ble bra. Uansett så burde den ikke vært så fremtredende. Helt enig i det.

 

Også enig med SirMaximus. Når du sier det, så er nok bildet litt rotete. Vanskelig å få et naturbilde slik man vil ha det :) men kanskje jeg kunne gjort den rotete siden litt mindre fremtredende. Hva om jeg hadde panorert litt mer til høyre? Evt. stått lenger mot venstre og hatt min venninne omtrent på samme sted i bildet? Da ville denne delen av bildet vært en mindre del.

 

Jeg innrømmer gjerne at jeg har masse å gå på når det gjelder det tekniske, så det er bare å komme med tips. Har tatt til meg alt det dere har skrevet her. Det morsomste med å fotografere, er at man ser man utvikler seg. Skal se om jeg kan få lagt ut noen flere bilder etterhvert.

Lenke til kommentar

Er litt enig i at venstre delen av bildet er litt forstyrrende. Ble litt mange elementer med i bildet. Du kunne KANSKJE tatt et 1:1 utsnitt til høyre for lyktestolpen. Men da ville du vel mistet litt av dybden i bildet også, og komposisjonen ville blitt annerledens.

Syns det er et lite grønnstikk i bildet, men det kan du lett rette opp. Bare pirk.

 

Ellers syns jeg det var et godt bilde. Håper du legger ut flere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...