Gå til innhold

Hvilken el-motor til kamera krane?


Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432
Til Behydro: De skal, såvidt jeg ha forstått i alle fall, kun ha rotasjon og tilt på kameraet og ikke selve kranen.

6065986[/snapback]

Helt riktig!

 

Tusen takk for en god forklaring :)

 

Jeg tror jeg skal lage en guide om dette når vi er ferdige :) Det blir meget spennende å se resultater ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en side som forklarer step motor godt

 

http://electronics-diy.com/stepper_motors.php

 

Hvis det kun er kameraet som skal styres så holder nokk to steppmotorer uten gear, tror jeg, må nesten bare prøve seg fram. De er ikke så store, den store kan demonteres en god del. Men som sagt er det bare kameraet så kan du prøve å kjøre motorene på "High Torque Stepping" hvis du merker at motorene sliter. Det som også er det fine med stepmotor er at du kan kjøre de i utrolig små steg men med høy kraft. Sann som den Stepper Motor - M55SP-1 som jeg linket til kan på Half Stepping flyttes 7,4 /2 = 3,7 grader.

 

Styringen kan du bygge opp av de kretsene jeg linket til. Er ikke så vanskelig. Du må ha to motorer ja, en til x og en til y aksen.

 

Men om du vil så kan jeg godt sende nedover gearene, men tror ikke du trenger dem

 

Guide er bra ;)

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Fant en side som forklarer step motor godt

 

http://electronics-diy.com/stepper_motors.php

 

Hvis det kun er kameraet som skal styres så holder nokk to steppmotorer uten gear, tror jeg, må nesten bare prøve seg fram. De er ikke så store, den store kan demonteres en god del. Men som sagt er det bare kameraet så kan du prøve å kjøre motorene på "High Torque Stepping" hvis du merker at motorene sliter. Det som også er det fine med stepmotor er at du kan kjøre de i utrolig små steg men med høy kraft. Sann som den Stepper Motor - M55SP-1 som jeg linket til kan på Half Stepping flyttes 7,4 /2 = 3,7 grader.

 

Styringen kan du bygge opp av de kretsene jeg linket til. Er ikke så vanskelig. Du må ha to motorer ja, en til x og en til y aksen.

 

Men om du vil så kan jeg godt sende nedover gearene, men tror ikke du trenger dem

 

Guide er bra ;)

6066109[/snapback]

Okei, tusen takk! Du tror ikke jeg trenger gearene? Hvorfor ikke? Er det ikke greit å ha litt muligheter til å velge hastighet, eller kan man gjøre det uten?

 

Steppmotorer i Norge.. Har du noe godt forslag hvor jeg kan få tak i det jeg trenger (aller helst i Norge)?

Lenke til kommentar

Hastigheten regulerer du med den 555 vippen.

 

Jeg vil gå god for http://futurlec.com

 

De er ofte billigere enn norske butikker, til og med på porto ;) Har hatt en rekke ordrer fra de og aldri noe problem

 

Men du må nesten finne litt data om motorene, slik at du får noen som er sterk nokk. Send de en mail og spør de om de har datablad liggende

 

Jeg tenkte på en kontroll som ser noe slikt ut: (jeg suger i paint)

post-5626-1147122634_thumb.jpg

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Sitter på mac så har ikke tilgang til paint nå, men jeg tenkte noe slik:

 

powerknapp

 

hastighet ---- vippebryter venstre (sånn bryter som man må holde inne) ---- vippebryter høyre

 

hastighet ---- vippebryter opp ---- vippebryter ned

 

------------------------

 

Hvordan vet jeg at motoren er sterk nok da?

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

moment: http://en.wikipedia.org/wiki/Moment_%28physics%29

eller om du vil: http://en.wikipedia.org/wiki/Torque

 

i hovedsak: moment = kraft*arm

 

eks: du skal stramme til en mutter, du bruker skiftnøkkel eller noe liknende. holder du i nærme mutteren får du ikke til å stramme mye, men holder du i lengre ute på skiftnøkkelen får du en lengre arm og momentet blir dermed større selv om du bruker samme kraft. du får dermed strammet bedre.

 

for ditt formål blir det da akkurat motsatt, du ønsker at motoren skal klare å holde igjen, derfor vil du ha veldig liten arm siden motorene ikke har all verden av moment. Etter hva jeg kan se har de motorene på futurlec.com moment i området mNm (milliNewtonmeter), det er ikke mye, så du vil trenge utveksling får å få motoren til å kunne gjøre noe fornuftig. Som vi ser av bildene har også motorene veldig små tannhjul, hvilket gir de en liten arm dersom et stort tannhjul er det som kobles mot dette og det store tannhjulet er koblet til tingen som skal roteres (eventuelt via enda mer utveksling) vil en muligens så stort nok moment fra motoren til å klare å holde igjen.

 

 

håper dette forklarte hva moment er.

 

edit: leste litt mer i tråden nå, trur jeg fatta hva dere skulle ha motorene til, motorene på futurlec.com vil sikkert virke med tur du må belage deg på en utveksling. hvis kameraet er bra balansert i opphenget så bør det ikke blir store problemer med å klare vippingen av det. Rotasjon bør ikke være store problemet siden kameraet henger under, men hvis kameraet er tungt vil friksjonen i opphenget bli stor slik at en fremdeles vil trenge en del moment for rotasjon.

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
moment: http://en.wikipedia.org/wiki/Moment_%28physics%29

eller om du vil: http://en.wikipedia.org/wiki/Torque

 

i hovedsak: moment = kraft*arm

 

eks: du skal stramme til en mutter, du bruker skiftnøkkel eller noe liknende. holder du i nærme mutteren får du ikke til å stramme mye, men holder du i lengre ute på skiftnøkkelen får du en lengre arm og momentet blir dermed større selv om du bruker samme kraft. du får dermed strammet bedre.

 

for ditt formål blir det da akkurat motsatt, du ønsker at motoren skal klare å holde igjen, derfor vil du ha veldig liten arm siden motorene ikke har all verden av moment. Etter hva jeg kan se har de motorene på futurlec.com moment i området mNm (milliNewtonmeter), det er ikke mye, så du vil trenge utveksling får å få motoren til å kunne gjøre noe fornuftig. Som vi ser av bildene har også motorene veldig små tannhjul, hvilket gir de en liten arm dersom et stort tannhjul er det som kobles mot dette og det store tannhjulet er koblet til tingen som skal roteres (eventuelt via enda mer utveksling) vil en muligens så stort nok moment fra motoren til å klare å holde igjen.

 

 

håper dette forklarte hva moment er.

 

edit: leste litt mer i tråden nå, trur jeg fatta hva dere skulle ha motorene til, motorene på futurlec.com vil sikkert virke med tur du må belage deg på en utveksling. hvis kameraet er bra balansert i opphenget så bør det ikke blir store problemer med å klare vippingen av det. Rotasjon bør ikke være store problemet siden kameraet henger under, men hvis kameraet er tungt vil friksjonen i opphenget bli stor slik at en fremdeles vil trenge en del moment for rotasjon.

6066696[/snapback]

Kan du forklare hva du mener med en utveksling? Hehe :)

Lenke til kommentar

utveksling, vell det er det en girkasse gir deg.

et lite mot et stort tannhjul har en utveksling på forholdet mellom omkretsen (diameteren om du vil) til de to hjulene f.eks.. Oppgis ofte som x:y, f.eks. 1:10 hvilket da betyr at den ene akslingen (tannhjulet) går 1 runde når det andre går 10 runder.

Lenke til kommentar

som sagt så kan du få de jeg har, men de er nokk litt for stor utveksling på

 

Du skulle vel hatt ett gir som var 10:1 eller noe (husker ikke helt rekkefølgen på hvordan det skal skrives men jeg tenker på 10 omdreininger på motoren gir en omdreining på kameraet) Du finner vel slike på hobby foretninger eller lignende

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
som sagt så kan du få de jeg har, men de er nokk litt for stor utveksling på

 

Du skulle vel hatt ett gir som var 10:1 eller noe (husker ikke helt rekkefølgen på hvordan det skal skrives men jeg tenker på 10 omdreininger på motoren gir en omdreining på kameraet) Du finner vel slike på hobby foretninger eller lignende

6070220[/snapback]

Det går vel an å teste med de du har isåfall :) Er det tungt? Sender deg adressen på PM jeg :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Okei. Så den kraftigste motoren på futurlec.com vil fungere med gir? Girkasse, hvor får jeg tak i det?

6069769[/snapback]

Futurelec er ikke akkurat kjente for å ha verdens beste leveringsrutiner... Tar lang tid før du får varene + du får stort sett ikke alt du har bestilt. Men det pleier å ordne seg hvis du sender dem en mail.. Bare så du er klar over det i tilfellet prosjektet ditt haster. Jameco.com er vanligvis kjappere på levering etter min erfaring, og dem pleier ha en del billige stegmotorer der også.

Lenke til kommentar
Okei. Så den kraftigste motoren på futurlec.com vil fungere med gir? Girkasse, hvor får jeg tak i det?

6069769[/snapback]

Futurelec er ikke akkurat kjente for å ha verdens beste leveringsrutiner... Tar lang tid før du får varene + du får stort sett ikke alt du har bestilt. Men det pleier å ordne seg hvis du sender dem en mail.. Bare så du er klar over det i tilfellet prosjektet ditt haster. Jameco.com er vanligvis kjappere på levering etter min erfaring, og dem pleier ha en del billige stegmotorer der også.

6148471[/snapback]

 

Jeg har nå hatt 11 bestillinger og må si at jeg er totalt uenig. Jeg har fått varene etter ca en uke, og det må jeg si er en rimelig tid med tanke på hvor det sendes fra...... :nei:

 

Alltid fått de rette varene uten noe problem

Lenke til kommentar
Jeg har nå hatt 11 bestillinger og må si at jeg er totalt uenig. Jeg har fått varene etter ca en uke, og det må jeg si er en rimelig tid med tanke på hvor det sendes fra...... :nei:

 

Alltid fått de rette varene uten noe problem

6148527[/snapback]

Det raskeste jeg har vært borti er litt over 2 uker... Bare søk med google etter futurlec.com review, så finner du slikt som dette. Men det har sikkert litt å gjøre med hva slags varer som bestilles etc. reviews

 

Uansett skal det sies at dem har vært flinke til å si ifra om status på ordren, svare på mail, og ordne opp etter seg når jeg har fått noe galt. Og det er jo viktig.

Lenke til kommentar

hmmm.... jeg som har hatt flaks da. Har bestillt at fra motstander, motorer, microkontrollere, ic´er osv.... Hadde jeg skulle hatt en vare kjappt som svint så hadde jeg bestillt de fra norge uansett så om de kan ha litt lang leveringstid spiller ingen rolle.... :fun:

Lenke til kommentar
holder på å bygge motor styring no, men mangler selfølgelig en brikke med ekskulsiv eller.... Får skaffe en på skolen i morra.

6196842[/snapback]

 

 

XOR kan du lage med en OR, to AND, og to NOT. kobl dem opp til å beregne funksjonen

y = Ab*B + Bb*A hvor b representerer invertert signal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...