Gå til innhold

Hvilken el-motor til kamera krane?


Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Hei..

 

Bygger krane lik http://jacobwaage.dk/jib/ . Men han har ikke satt motorer på så derfor har ikke jeg det heller.

 

Jeg lurer på hvilke motorer som passer til dette? Det må kunne drive hele den greien der kameraet skal monteres både opp og ned, og til sidene. Det bør vel kunne ta omtrent 2-3 kg tenker jeg, vi kommer sikkert til å kjøpe et mer profft kamera etter hvert..

 

Det bør vel også egentlig være en grense på hvor langt rundt og opp og ned kameraet kan gå, men dette er vel ikke et must.

 

Det må være en 12 volts motor, vi skal drive det med et vedlikeholdsfritt oppladbart 12 volt batteri.

 

Kan jeg få noen tips til hvilken og hvor jeg kan kjøpe disse motorene? F. eks. Elfa.. (hvilke?)

 

Det haster!

 

Mvh

Aleksander

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan se for meg noen motorer med kraftig utveksling, men det som er problemet er vel at de må kunne "holde fast" når de står i posisjon, dumt hvis de siger.... Om du prøver deg på noen step motorer, kanskje med gear på. De "holder igjen" men har en del mer avansert styring da

 

Noe slikt kanskje:

 

Stepper Motor - M55SP-1

A high-precision stepping motor, M55SP-1, with 55mm outer diameter. Compact body size with high output characteristics and excellent running quietness and stability.

 

Features

• High Output Torque

• Superior running quietness and stability

• Step Angle, 7.5o, 4 Phase, 12Vdc, Unipolar Type

• Dimensions: 55mm diameter, 23mm high, 66.7mm between mounting holes.

 

http://futurlec.com/StepperMotors.shtml

 

Eller kanskje enda større, de hadde ikke datablad på denne så jeg vet ikke hva momentet på den er

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Kan se for meg noen motorer med kraftig utveksling, men det som er problemet er vel at de må kunne "holde fast" når de står i posisjon, dumt hvis de siger.... Om du prøver deg på noen step motorer, kanskje med gear på. De "holder igjen" men har en del mer avansert styring da

 

Noe slikt kanskje:

 

Stepper Motor - M55SP-1

A high-precision stepping motor, M55SP-1, with 55mm outer diameter. Compact body size with high output characteristics and excellent running quietness and stability.

 

Features

• High Output Torque

• Superior running quietness and stability

• Step Angle, 7.5o, 4 Phase, 12Vdc, Unipolar Type

• Dimensions: 55mm diameter, 23mm high, 66.7mm between mounting holes.

 

http://futurlec.com/StepperMotors.shtml

 

Eller kanskje enda større, de hadde ikke datablad på denne så jeg vet ikke hva momentet på den er

6063876[/snapback]

Takk for svar :) Endelig! Var jo meget billig den der. Men hvor langt vil den kunne rotere? Et av kravene er jo at den må kunne rotere fra en side til en annen, og tilte opp og ned.

 

Det var en noe spesiell plugg på den også, da. Som jeg har forstått så må man ha noe slags driv-kort til den, noe ala denne, og den er ganske dyr. Eller?

 

Vil helst kunne styre den fra noen vanlige trykkbrytere fra Clas Ohlson eller noe slikt, kranen skal fungere best mulig men også være så økonomisk som mulig ;)

Lenke til kommentar

Skal vi se her..... Håper du har litt grunnleggende elektronikk kunnskaper.....

 

Hvis du tar utgangspunktet i en slik kobling:

 

http://aaroncake.net/circuits/stepper.htm

 

og for eksempel bruker noen kraftige darlington transistorer til utgangen, kanskje MOSFET. Husk å ha kraftige dioder. (se her for litt info: http://cpemma.co.uk/ef.html )

 

Så kan du bruke en 555 til å lage ett pulstog som du mater inn på STEP. Da lager du en med pot meter slik at du kan regulere hastigheten på motoren. Hvis du bruker en "prellfri" trykkbryter trykker du bare ned den når motoren skal gå og justerer hastigheten med potmeteret. Retningen bestemmer du med bryteren S1 (se skjema)

 

555 kretsen finner du for eks her: http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html

 

Men som sagt, om de motorene er sterk nokk vet jeg ikke, du må nesten finne noe datablad. Slike stepp motorer kan også lett styres fra en pc, men da må du nesten skrive driverprogram selv.

 

Finnes uendelig mange måter å løse dette på, dette er en, den enkleste......? kan diskuteres :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Skal vi se her..... Håper du har litt grunnleggende elektronikk kunnskaper.....

 

Hvis du tar utgangspunktet i en slik kobling:

 

http://aaroncake.net/circuits/stepper.htm

 

og for eksempel bruker noen kraftige darlington transistorer til utgangen, kanskje MOSFET. Husk å ha kraftige dioder. (se her for litt info: http://cpemma.co.uk/ef.html )

 

Så kan du bruke en 555 til å lage ett pulstog som du mater inn på STEP. Da lager du en med pot meter slik at du kan regulere hastigheten på motoren. Hvis du bruker en "prellfri" trykkbryter trykker du bare ned den når motoren skal gå og justerer hastigheten med potmeteret. Retningen bestemmer du med bryteren S1 (se skjema)

 

555 kretsen finner du for eks her: http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html

 

Men som sagt, om de motorene er sterk nokk vet jeg ikke, du må nesten finne noe datablad. Slike stepp motorer kan også lett styres fra en pc, men da må du nesten skrive driverprogram selv.

 

Finnes uendelig mange måter å løse dette på, dette er en, den enkleste......? kan diskuteres  :thumbup:

6064121[/snapback]

Takk :) Nei, har ikke noe særlig med elektronikk kunnskaper, men kan hende onkelen min kan noe av dette. Kan du forklare hva prellfri trykkbryter er?

 

jeg har kjøpt en strømbryter som skal styre av/på også.. Denne går vel enkelt og greit bare mellom batteriet og "kretskortet" eller hva det nå blir?

Lenke til kommentar

En annen ide kan jo være å bruke servoer for bruk i hobby-virksomhet, men du vil da ikke klare mer enn typisk 180-270 graders vending. Slike servoer er jo typisk step-motorer, men enklere dersom man kjøper komplett oppsett og da kan jo også alt være fjernstyrt ;)

 

Bare en idè.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
En annen ide kan jo være å bruke servoer for bruk i hobby-virksomhet, men du vil da ikke klare mer enn typisk 180-270 graders vending. Slike servoer er jo typisk step-motorer, men enklere dersom man kjøper komplett oppsett og da kan jo også alt være fjernstyrt ;)

 

Bare en idè.

6064361[/snapback]

Det må jo være to separate motorer da, en til opp og ned, og en til venstre og høyre. Skjønner? Om dette går an, så hadde det vært fett om du fortalte litt mer om det :D Kamerakranen skal ikke trenge å klare mer enn helt beint til høyre og venstre (hvis du skjønner, vet ikke hvor mange grader dette blir da.) og nesten 90 grader opp og ned....

 

Ser helst at fjernstyringen er kabel drevet, og det må kunne drives av et 12 volt batteri ;)

Lenke til kommentar
Takk :) Nei, har ikke noe særlig med elektronikk kunnskaper, men kan hende onkelen min kan noe av dette. Kan du forklare hva prellfri trykkbryter er?

 

jeg har kjøpt en strømbryter som skal styre av/på også.. Denne går vel enkelt og greit bare mellom batteriet og "kretskortet" eller hva det nå blir?

6064290[/snapback]

 

En prellfri bryter en en bryter som ikke "spretter" når man kobler den inn og ut. Sikkert litt vanskelig å fortstå, men når man kobler en bryter inn og ut, så skjer det faktisk ikke bare en gang, men kontaktflatene spretter mot hverandre flere ganger slik at man får flere pulser..... Er ett fenomen som ofte oppstår i digital elektronikk. Koster omtrent det samme som en vanlig bryter. Det funker også fint med en vanlig bryter, men du kan få noen ekstra hopping.

 

Den bryteren funker sikkert fint som hovedstrømsbryter, kan no legge opp bilde av den om du har, kanskje link hvis den selges på nettet.

 

"Kamerakranen skal ikke trenge å klare mer enn helt beint til høyre og venstre" blir vel sann røfflig 180 grader (en halv omdreining)

 

Servo er også bra, men de blir vel ganske dyr om de skal ta en 2-3 kilo eller.....?

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Ja, det blir nok litt for dyrt, spesielt med tanke på den som skal løfte kameraet opp og ned. Men en ting du bør belage deg på trådstarter er å måtte bruke gir. Dette reduserer hastigheten, øker nøyaktigheten, øker krafta og hvor godt den holder igjen. Slike gear kan det kanskje være greit å få tak i fra RC-butikker, da de ofte har godt utvalg.

 

Når det gjelder prellfrie brytere så hjelper det ofte med en liten kondensator og resistans på en vanlig bryter. I de fleste tilfeller i alle fall, noen ting er jo veeldig følsomme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Her er den strømbryteren (den siste). Funker vel bra den. Gear... Okei.

 

Så vi har komt frem til at Behydro sin løsning var billigst, var det så? Med gear...

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Den bryteren.... NEI! selv om den tar 6A ved 250V vekselspenning så tar den kanskje bare 0.5A ved likespenning. Finn deg en bryter som er laget for bil. Hvis du kommer til å bryte strømmen når motorene er under belastning så brenner du nokk den bryteren du har.....

 

gear..... tips: søppeldynga..... finner du gammle plottere, skrivere, store gammle tapestreamere så har de ofte kraftige gir. Faktisk når jeg tenker meg om så har jeg kanskje noe snadder hjemme. Er på jobb no, men er ferdig. 10 min så skal jeg se hva jeg har i en kasse hjemme.

 

Blir spennende å se om dere får til dette

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Den bryteren.... NEI! selv om den tar 6A ved 250V vekselspenning så tar den kanskje bare 0.5A ved likespenning. Finn deg en bryter som er laget for bil. Hvis du kommer til å bryte strømmen når motorene er under belastning så brenner du nokk den bryteren du har.....

 

gear..... tips: søppeldynga..... finner du gammle plottere, skrivere, store gammle tapestreamere så har de ofte kraftige gir. Faktisk når jeg tenker meg om så har jeg kanskje noe snadder hjemme. Er på jobb no, men er ferdig. 10 min så skal jeg se hva jeg har i en kasse hjemme.

 

Blir spennende å se om dere får til dette

6064982[/snapback]

Ser du bor i Ålesund... Vi betaler porto om du har noe som kan brukes.

Lenke til kommentar

Etter litt leting og skruing så fant jeg noe. Er nokk i det svakeste laget, men om du ballanserer kranen godt så kan de kanskje tåle det.

 

Den ene kompakte klumpen er nokk den sterkeste. Du må nesten finne ut hvor der må mest krefter til. Må kuske at på svingen kan der ofte bli en lang moment stang, dette kan rive i stykker ganske sterke gir om dere svinger på full gass med armen helt ute. Det som ofte er problemet er å finne tannhjul som passer i lag.

 

Det som er fint med slike gear er at de kan holde igjen ganske mye før motoren begynner å gå rundt. Med slike så kan du kanskje klare deg med en vanlig likestrømsmotor med litt krefter. Da vil en pulsbredde modulert hastighetsregulering være ypperlig

Her finner du litt om en slik regulering: http://cpemma.co.uk/pwm.html

 

Her er det jeg fant:

 

IMG_2190.JPGIMG_2191.JPGIMG_2194.JPGIMG_2195.JPG

 

Det som er litt dumt med en som er bilde av på de to første er at der er det ene tannhjulet plastikk... men men, kan kanskje brukes for det.

Bilde nummer tre viser den "pakken" som er sterkest, den tror jeg skal tåle en støyt. Det siste bilde er av en steppmotor styring som jeg laget, den styres av paralell porten på en pc, funker som bare juling

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Takk for at du har tatt deg tid til å hjelpe med dette, setter pris på det! :D

 

"Må kuske at på svingen kan der ofte bli en lang moment stang, dette kan rive i stykker ganske sterke gir om dere svinger på full gass med armen helt ute."

 

Kan du forklare dette? Hvis du ser i første post så ser du link til kranen vi skal lage..

 

Hva er forskjellen på steppmotor og vanlig? Trenger seff noe stillegående.

 

Og de bildene av "pakkene" dine... Er det alt som er på bildet, masse svære greier eller? Virker slik. Men er det noe du vil selge for en billig peng? Er det tungt?

 

Edit: Sorry alle spørsmålene, er noe helt sykt amatør innen dette :)

 

Edit2: Vi kan ikke låse oss til å bruke pc til dette, da vi skal filme steder vi sannsynligvis ikke vil ha tilgang på strøm :) Men gjerne pc programmering av motorer og sånt hvis det er nødvendig og enkelt.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Tja... den setningen var utrolig dårlig.... hehe

 

Det jeg mente var at når kameraet er lengst nede, det vil si lengst vekk fra stativet og du svinger, så er det strore krefter som skal til for å stoppe det. Bare prøv å svinge noe rundt med en lang stang, blir tyngre å starte og stoppe dess lengre den er.

 

En vanlig motor setter man spenning på, så går den rundt. En steppmotor må ha pulserende spenning vekslende på de forskjellige ledningene. Skal se om jeg finner igjen en god side som viser dette bra....

Lenke til kommentar

Forskjellen på step-motorer og vanlige likestrømsmotorer (børster/kommunator) er designet innvendig og hvordan du tilfører dem spenning.

 

En stepmotor har typisk 4 spoler (elektromagneter), disse er plassert med jevne mellomrom inne i motoren. For at akselen skal vendes da kan du ikke bare sette spenning på alle sammen på en gang, du må "tenne" de etterhverandre i serie. Det er dette kretsen som Behydro linket til tidligere gjør.

 

En vanlig motor har kun to spoler, en i hver ende. Inne i motoren er det en kommunator som kopler om hvilken av spolene som får strøm hver gang den passerer ett visst merke, og gjør at rotoren roterer.

Forenklet det hele en del her sånn, spør hvis du vil ha det mer grundig.

 

Men disse forskjellene gjør at stepmotorer har bedre dreimomentet ved lave omdreningstall, er lettere å styre nøyaktig og generelt sett er mer stillegående. Jeg ville uten tvil gått for den løsningen dersom jeg holdt på med deres prosjekt. Veldig spennende prosjekt forresten! ;)

 

Til Behydro: De skal, såvidt jeg ha forstått i alle fall, kun ha rotasjon og tilt på kameraet og ikke selve kranen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Tja... den setningen var utrolig dårlig.... hehe

 

Det jeg mente var at når kameraet er lengst nede, det vil si lengst vekk fra stativet og du svinger, så er det strore krefter som skal til for å stoppe det. Bare prøv å svinge noe rundt med en lang stang, blir tyngre å starte og stoppe dess lengre den er.

 

En vanlig motor setter man spenning på, så går den rundt. En steppmotor må ha pulserende spenning vekslende på de forskjellige ledningene. Skal se om jeg finner igjen en god side som viser dette bra....

6065944[/snapback]

Ok tror jeg forstår det. Men selger du noe av det greiene dine? Hvis det vil funke da... Tenker på den kraftigste pakken.. Men bør det ikke være 2 separate motorer, en opp og ned og en til sidene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...