Gå til innhold

Hvilken el-motor til kamera krane?


Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432
holder på å bygge motor styring no, men mangler selfølgelig en brikke med ekskulsiv eller.... Får skaffe en på skolen i morra.

6196842[/snapback]

Hehe, skulle du ikke bare tegne det da? Eller.. du må vel teste det ja..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Driver å prøver ut en styring til step motor no, men har kommet fram til en kip ting som jeg ikke har tenkt over før...... Når omdreiningen øker så minsker momentet, drastisk..... Noen som har noe ideer? Den går på Hig Torque stepping

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Ettersom du kun skal styre kameraet, og dette lukter som om dere kan få noen fotooppdrag til, ville jeg investert i en 3-4 kanals fjernstyring og kraftige servoer. Du kan få tak i skikkelig seige servoer til f.eks fjernstyrte seilbåter. Norwegian Modellers vil kunne hjelpe deg der. Velger du en fjernstyring med et par ekstra kanaler, kan du bruke en servo til å styre kameraet, med mindre du skal ha videokabel langs stanga.

 

Vanlige servoer har utslags-styring, altså endebrytere. Vinsj-servoer til seilbåter har ikke det, men det kan du løse med slureclutch eller reimoverføring. Løsningen ER der ute, ikke gjør det mer komplisert, hvis du ikke har mye greie på elektronikk og generell leamikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

jeg er jo nødt til å ha video og lydkabler ned langs stangen. Men hvorfor kan jeg ikke det da? Er vel bare å ha litt ekstra kabel så den kan tilte og panorere. Må jo se hvor vi styrer kameraet.

 

Det med servo greiene er greit det, sikkert dyrere ja, men vi velger å gå for det hvis det er det beste.

 

Edit: Hvordan blir det med strøm da? Det bør vel kunne drives av et 6 eller 12 volts batteri ihvertfall, kranen skal brukes steder der vi ikke har tilgang på strøm.

 

Edit2: Og hva med støy? Det bør være minimalt med driftsstøy...

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Er ikke noe RC mann så jeg har ikke noe anelse om hva spenninger som man bruker, men alt under 12V er bare å bruke spenningsregulatorer til å lage når man har ett 12V batteri. Om du stikker på en hobby butikk så kan de nokk hjelpe deg der.

 

Det med støy tror jeg du skal klare å eliminere ganske godt om du henger opp servoene i gummi oppheng samt du har en gummi kobling på kraft overføringen ut i fra akslingen. Da får ikke lyden forplantet seg i metallet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Er ikke noe RC mann så jeg har ikke noe anelse om hva spenninger som man bruker, men alt under 12V er bare å bruke spenningsregulatorer til å lage når man har ett 12V batteri. Om du stikker på en hobby butikk så kan de nokk hjelpe deg der.

 

Det med støy tror jeg du skal klare å eliminere ganske godt om du henger opp servoene i gummi oppheng samt du har en gummi kobling på kraft overføringen ut i fra akslingen. Da får ikke lyden forplantet seg i metallet

6290983[/snapback]

Ok. Men jeg vet ikke hva jeg trenger altså... Så om noen rc folk kunne fortelle meg det så hadde det vært veldig flott! Noe som ikke er så utrolig dyrt. jeg går ikke over 800 kr for en sender/mottaker ihvertfall, tror jeg.

 

Og Braqua, hva mente du med det 3-4 kanaler greiene?

Lenke til kommentar
Og Braqua, hva mente du med det 3-4 kanaler greiene?

6292763[/snapback]

 

 

Du kan kjøpe en skitbillig 2-kanals sender, og styre tilt og pan, men hvis du vil legge på andre features fremover, som zoom etc, må du ha en ekstra kanal for å styre den. Dersom du skal ha fast brennvidde, evnt kameraet lar seg styre via kabel, er det jo greit. Da trenger du bare 2-kanals. Jeg ville forsøkt å få tak i noen fra f.eks Norwegian Modellers, eller lagt ut spørsmålet med link til den danske siden på N.M. forumet. Da vil du nok ganske kjapt få svar på om dette lar seg gjøre med vanlige servoer, med tanke på bevegelsesenergien du har i kamera + oppheng.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Og Braqua, hva mente du med det 3-4 kanaler greiene?

6292763[/snapback]

 

 

Du kan kjøpe en skitbillig 2-kanals sender, og styre tilt og pan, men hvis du vil legge på andre features fremover, som zoom etc, må du ha en ekstra kanal for å styre den. Dersom du skal ha fast brennvidde, evnt kameraet lar seg styre via kabel, er det jo greit. Da trenger du bare 2-kanals. Jeg ville forsøkt å få tak i noen fra f.eks Norwegian Modellers, eller lagt ut spørsmålet med link til den danske siden på N.M. forumet. Da vil du nok ganske kjapt få svar på om dette lar seg gjøre med vanlige servoer, med tanke på bevegelsesenergien du har i kamera + oppheng.

6298443[/snapback]

Kan ikke skjønne hvordan den fjernkontrollen der skal kunne zoome og slikt... Har en trådløs fjernkontroll som følger med, kan bruke den. Det eneste jeg savner på den er fokusering.

 

Men isåfall, hvordan kunne jeg fått den til å styre zoom da? Hadde jo vært litt fett.. Men remote control inngangen er det samme som mik inngangen, og den eksterne miken må jo være der uansett.

 

Hva er linken til det forumet?

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Hva er linken til det forumet?

6299674[/snapback]

 

Hmmm, ser ikke ut til at de har noe forum, faktisk, så da er det vel usernet som kan være aktuelt, men da har jeg ikke noen pekere. Adressen til Norwegian Modellers er www.modellers.com. Kontakt dem f.eks på epost og beskriv prosjektet. De pleier å være svært behjelpelige.

Lenke til kommentar

Som oppfølging til det negative jeg skrev om Futurlec, kan jeg legge til at det nå er 10 dager siden jeg bestilte noe småtteri. Ingen ting har skjedd på ordrebekreftelsessiden, og jeg har blitt trukket på visa FØRST for riktig beløp, deretter for 300kr til.

 

Mulig dem retter opp denne gangen også (regner med det egentlig), men det er platsomt at dem roter det til sånn...

Lenke til kommentar
har hatt nokk en suksess full ordre der, kjøpt en hel bråte ICer.........

6341216[/snapback]

Hm. Mulig jeg bare bestiller litt for sære ting da. Men handlet for et par tusen kroner iallfall, så dem burde ikke ta det helt useriøst...

 

Har fått svar på at dem skal rette opp feilen dem gjorde med betaling, men tingene er ikke sendt ennå. Dvs. akkurat nå får jeg ikke sjekket, siden futurlec.com ser ut til å være nede igjen. :hrm:

Lenke til kommentar
Er ikke noe RC mann så jeg har ikke noe anelse om hva spenninger som man bruker, men alt under 12V er bare å bruke spenningsregulatorer til å lage når man har ett 12V batteri. Om du stikker på en hobby butikk så kan de nokk hjelpe deg der.

 

Det med støy tror jeg du skal klare å eliminere ganske godt om du henger opp servoene i gummi oppheng samt du har en gummi kobling på kraft overføringen ut i fra akslingen. Da får ikke lyden forplantet seg i metallet

6290983[/snapback]

Ok. Men jeg vet ikke hva jeg trenger altså... Så om noen rc folk kunne fortelle meg det så hadde det vært veldig flott! Noe som ikke er så utrolig dyrt. jeg går ikke over 800 kr for en sender/mottaker ihvertfall, tror jeg.

 

Og Braqua, hva mente du med det 3-4 kanaler greiene?

6292763[/snapback]

 

Hei,

 

Den servoen jeg har liggende bruker 5 volt. Servoen blir styrt av et styresignal som går opp hver 20 ms (Har sett andre plasser si 30-50 ms). Det blir så holdt høyt i et 1 ms, og lengden av det påfølgende ms bestemmer hvor langt servoen skal gå. 1 ms høyt er helt mot venstre, mens 2 ms er helt mot høyre, og 1.5 er nøytral.......

 

En mye bedre forklaring

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Er ikke noe RC mann så jeg har ikke noe anelse om hva spenninger som man bruker, men alt under 12V er bare å bruke spenningsregulatorer til å lage når man har ett 12V batteri. Om du stikker på en hobby butikk så kan de nokk hjelpe deg der.

 

Det med støy tror jeg du skal klare å eliminere ganske godt om du henger opp servoene i gummi oppheng samt du har en gummi kobling på kraft overføringen ut i fra akslingen. Da får ikke lyden forplantet seg i metallet

6290983[/snapback]

Ok. Men jeg vet ikke hva jeg trenger altså... Så om noen rc folk kunne fortelle meg det så hadde det vært veldig flott! Noe som ikke er så utrolig dyrt. jeg går ikke over 800 kr for en sender/mottaker ihvertfall, tror jeg.

 

Og Braqua, hva mente du med det 3-4 kanaler greiene?

6292763[/snapback]

 

Hei,

 

Den servoen jeg har liggende bruker 5 volt. Servoen blir styrt av et styresignal som går opp hver 20 ms (Har sett andre plasser si 30-50 ms). Det blir så holdt høyt i et 1 ms, og lengden av det påfølgende ms bestemmer hvor langt servoen skal gå. 1 ms høyt er helt mot venstre, mens 2 ms er helt mot høyre, og 1.5 er nøytral.......

 

En mye bedre forklaring

6356907[/snapback]

Takk skal lese det ;) Men det blir foreløpig stepping motorer, siden jeg har noen som faktisk kan hjelpe meg med det, pluss at det ser ut til å være en mye billigere løsning enn servoer og fjernstyrte dilldallgreier. Ulempen med trådløs fjernstyring er jo at plutselig styrter jeg rc-flyet til noen, eller noen ødelegger et opptak for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hehe.... Ja det hadde vært kipt om naboen fant frekvensen på styringen.....

 

Var i posten i ste og hentet en pakke fra futurlec, hehe, så nå kan jeg få bygget den styringen. Satser på at den blir ferdig i helgen. Skal begynne å tegne litt no

6359528[/snapback]

Konge! Vet du noe om girkasser, eller? Hvilken utveksling vi trenger? Var det slik at du bare bygger elektronikken?

 

Fant en remote-head plan... Så grei ut, men passer sikkert ikke så godt på min kran. Slenger den opp likevel.

 

http://www.codydeegan.com/jib/jib_plans.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...