Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innstilling av dtr forgasser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Standard hoveddyse = 72

Speednål = clips på et av de to midterste hakkene. (Prøv deg fram).

Lufteskrue = 1,5 til 2 omdreininger ut.

Tomgangsskrue = til sånn passe turtall.

 

Funker ikke dette er det noe anna galt.

 

Edit: 1995 er den med luftkjølt Yamaha-motor?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kan også være speednåla som står feil. Kommer litt an på når den dør ut. Om det er på nær full eller full gass, eller om det er i det han begynner å gi gass. (1/4-1/2 gass).

 

Før du justerer noe som helst bør du sjekke følgende:

-"Koppen" under bensinkrana (som du skrur ut under), om det er mye rusk og rask i den.

-Bensinfilteret på forgasseren. Sitter der man kopler til bensinslangen. Bare skru ut den skruen.

-Luftfilter. Om det er rent og pent.

-Innsug. At det er tett og ikke trekker falsk luft noe sted.

Lenke til kommentar

Er den helt original ellers så skal det ikke ha så mye å si. Men om du kjører uten luftfilter herper du motoren.

 

Men rens forgasseren skikkelig og se til at ingen av dysene er tette. Skru de ut og sjekk mot lyset. Og sjekk bensinfilteret. Når den dauer når du gir gass er det et tegn på at den får for lite bensin (eller for mye luft).

 

Men er det den DTR-typen med luftkjølt motor?

Lenke til kommentar
Er den helt original ellers så skal det ikke ha så mye å si. Men om du kjører uten luftfilter herper du motoren.

 

Men rens forgasseren skikkelig og se til at ingen av dysene er tette. Skru de ut og sjekk mot lyset. Og sjekk bensinfilteret. Når den dauer når du gir gass er det et tegn på at den får for lite bensin (eller for mye luft).

 

Men er det den DTR-typen med luftkjølt motor?

6056087[/snapback]

 

 

Ja det er den luftkjølte typen.. Har sjekka forgasseren ingn dyser som et tette og bensin filteret er helt fint... Så er trur da e nåke med lufta

Lenke til kommentar

Sett på luftfilteret da. De instillingene jeg gav deg øverst er originalinstillingene. Hvis alt annet stemmer og den fremdeles ikke går som den skal er det noe annet galt.

 

Prøv først å justere clipset på speednåla lengre ned. f.eks. nest nederste hakk.

 

Får du for lite bensin eller for mye luft vil mopeden "daue" når du gir gass. (omtrent som om du skulle skrudd av tenninga)

 

Får du for mye bensin eller for lite luft vil mopeden "hakke" eller sperre. (Grgrgrgrgrgrg-lyd)

Lenke til kommentar
Får du for lite bensin eller for mye luft vil mopeden "daue" når du gir gass. (omtrent som om du skulle skrudd av tenninga)

6059581[/snapback]

 

Det kan jeg skrive under på :)

 

Kjører mtx med trimsilynder og orginal forgasser (alt for lite bensin)

samt powerfilter som gir den for mye luft..

 

Går som ei kjærring helt til den får turtall og drar som faen!

Lenke til kommentar
Og hvis motoren får for lite bensin (for mye luft) så er det stor fare for at den skjærer seg.  :hmm:

6059723[/snapback]

Ja, det kan være et problem på 2-taktere.

6059804[/snapback]

Spesielt om man ikke har egen oljepumpe men blander olje direkte i bensin.

6059877[/snapback]

 

fint at jeg har oljepumpe da ;)

Lenke til kommentar

Poenget er at hvis motoren får for lite bensin så blir den for varm. Har man da olje rett i bensinen så vil den i tillegg få for lite olje. Har man derimot oljepumpe så vil den i det minste få olje selv om den nesten ikke får bensin.

 

Bensin trenger energi for å bli gass. Denne energien tas fra sylinder/stempel/topplokk i form av varme. Jo mer bensin jo mer varme trekkes fra sylinder osv. Derfor er det bedre med for mye bensin enn for lite. (Altså bedre med litt for stor dyse enn litt for liten).

Lenke til kommentar
no har eg sett på power filter men då er den nesten dau..

så nå lurer eg på om det er bensinen

6103715[/snapback]

 

har du en skrue med forgasseren som du kan stille på hvor mye luft han skal ta inn??

 

isåfall skru den litt inn..

6104048[/snapback]

Det gir vel samme resultat som choke?

Lenke til kommentar

Setter du på power-filter vil den få MERE luft og da må du justere forgasseren slik at den får MERE bensin også. Hvis ikke vil den daue når du gir gass.

 

lufteskruen (ikke tomgangs-skruen) bestemmer blandingsforholdet på 0 til ca. 1/4-gasspådrag.

Hoveddysa bestemmer blandinga på full gass.

Speednåla bestemmer blandinga fra ca. 1/2 og opp til full gass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...