Gå til innhold

Lærerstreiken - Hva vil konsenkvensene bli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har tydeligvis gått glipp av noe i denne debatten. Hva har forandret seg slik at lærerne plutselig skal ha så mye høyere lønn? Eller får de mindre nå enn de gjorde før?

6052492[/snapback]

 

Lærerne sliter med en rolle der de er fratatt all makt og må forhandle med rølpete idioter i et elendig innemiljø istedet for å gjøre jobben sin. Tenker da spesielt på ungdomsskolen, men også fellesfag på VGS.

Det er ikke rart de vil ha mer lønn! Doble lønnen, så kanskje vi får kvalitetsheving!

Lenke til kommentar
Jeg har tydeligvis gått glipp av noe i denne debatten. Hva har forandret seg slik at lærerne plutselig skal ha så mye høyere lønn? Eller får de mindre nå enn de gjorde før?

6052492[/snapback]

 

Lærerne sliter med en rolle der de er fratatt all makt og må forhandle med rølpete idioter i et elendig innemiljø istedet for å gjøre jobben sin. Tenker da spesielt på ungdomsskolen, men også fellesfag på VGS.

Det er ikke rart de vil ha mer lønn! Doble lønnen, så kanskje vi får kvalitetsheving!

6055246[/snapback]

I tillegg så skal de stadig gjøre mer og mer, og får lite eller ingen kompentasjon for det.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke 2. termin?

6050544[/snapback]

Fordi det da ikke vil være lærere (ukjent hvor mange) som kan sette standpunktkarakterene siden de tross alt er i streik.

 

Luzifer: Det snakkes om 19.mai, som er en fredag.

 

kyrsjo: Tar jeg ikke helt feil så har det kommet krav om at de må være minst X timer i uken på skolen, istedet for å kunne sitte hjemme med prøveretting etc. Noe som ikke har blitt tatt bra imot.

6051307[/snapback]

 

Var vel mer eller mindre det jeg sa - de skal være tvunget til å sitte på skolen å rette prøver i stedet for å kunne ha "hjemmekontor" eller hva de føler for, når skolebyggene ikke er tilpasset dette. Er ikke det stort sett motsatt av resten av samfunnet?

 

En annen viktig ting for streiken er at KS vil fjerne kompetanselønn. Noe som for meg er helt absurd, men ikke merkelig ettersom de fleste i KS er SV-ere (bare for å dra inn litt politikk). At en lektor med 6-7 års høyere utdanning skal ha samme minimumslønn som en adjunkt eller allmennlærer med 4 års høyere utdanning er latterlig. Dette fører kun til at de som har lektorkompetanse med mange års utdannelse finner seg jobb i industrien, mens skolen sitter igjen med mindre faglig kompetanse og gjerne også de med mindre engasjement for faget.

Det andre er selvfølgelig (som nevnt) kravet om flere timer PÅ skolen og flere undervisningstimer. De vil også at tre uker av sommerferien skal gjøres om til arbeidsuker (hvis ikke jeg forstod helt feil).

 

KS gjør læreryrket mye mindre attraktivt enn det er, og det fører ganske logisk til at unge søker seg andre veier. Det er iallfall ingen av de aller beste studentene som velger læreryrket med disse vilkårene.

6051370[/snapback]

 

Er ikke KS kommunenes sentralforbund, dvs. arbeidsgiverorganisasjonen, tilsvarende NHO bare for kommuner og ikke for private bedrifter?

 

Men ja, dette er uansett å skyte seg selv i foten.

 

Du der oppe som maser om eldre: dette er OT i denne debatten.

Lenke til kommentar

Lærerne har det veldig godt. Gode lønninger og gode arbeidsvilkår og muligheter som jeg som ansatt i det private bare kan drømme om. (Det skulle vært meg som kunne ta meg en uke ferie med innhold, kalle det "kompetanseheving" og få betalt for det. Men sånt fungerer bare i det offentlige.)

 

Det største problemet er det som ble nevnt av en annen ovenfor, at undervisningssituasjonen er alt for dårlig. Mange lærere bruker alt for mye tid på å holde orden og ro i timene, i stedet for å undervise. Det er på dette området det bør gjøres noe i skolen. Men det krever antagelig et oppgjør med enhetsskoletankegangen og at man skal plassere unger med vidt forskjellige forutsetninger i samme klasse.

 

Man kan selvsagt sprøyte inn masse mer ressurser i enhetsskolen. Men å løse et strukturelt problem ved å kaste enda mer penger på det, det er ikke noen god løsning på noen måte.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Lærerne har det veldig godt. Gode lønninger og gode arbeidsvilkår og muligheter som jeg som ansatt i det private bare kan drømme om. (Det skulle vært meg som kunne ta meg en uke ferie med innhold, kalle det "kompetanseheving" og få betalt for det. Men sånt fungerer bare i det offentlige.)

 

Ettersom du mener de har det så utrolig fett, anntar jeg at du studerer pedagogikk?

 

Det største problemet er det som ble nevnt av en annen ovenfor, at undervisningssituasjonen er alt for dårlig. Mange lærere bruker alt for mye tid på å holde orden og ro i timene, i stedet for å undervise. Det er på dette området det bør gjøres noe i skolen. Men det krever antagelig et oppgjør med enhetsskoletankegangen og at man skal plassere unger med vidt forskjellige forutsetninger i samme klasse.

 

Ja, man kan og bør gjøre en del forandringer, men alle bør fortsatt ha lik rett til skikkelig utdanning, uavhengig av hvem du er og hvor du kommer fra. Det bør være bunnlinja.

 

Man kan selvsagt sprøyte inn masse mer ressurser i enhetsskolen. Men å løse et strukturelt problem ved å kaste enda mer penger på det, det er ikke noen god løsning på noen måte.

6056597[/snapback]

Lenke til kommentar

JBLack:

Sorry å si det, men du er desverre fullstendig på viddene.

 

Lærerene jobber 08.00 til 16.00 med undervisning og forberedelser. I TILLEGG så har de så mye å gjøre (rette prøver, planlegge, forberede) at dette arbeidet må tas med hjem. De får ikke overtid eller kompensasjon for dette.

De dager elever har ferie (som høst, vinter, vår) ... så jobber faktisk lærerene på skolen med ymse ting.

De har ikke 2mnd sommerferie, men 5 uker i året som er det vanlige for alle andre ansatte ellers i norge.

 

De har lav lønn, ingen godtgjørelser, ingen ressurser, ingenting. Ikke ekstra ferie. 1 uke betalt kompetanseheving skjer kanskje for den enkelte, men de har ellers ikke tid til kompetanseheving. Muttern jobber i ungdomskolen, og kjenner flere andre lærere, så jeg kjenner forholdene regner jeg med. Problemer med ro og orden er vel så godt som marginalt på sitt værste.

 

Det er jo bare til å sette seg inn i reform ... 94, 97 eller hva den heter for å se alt det som lærerne skal gjøre.

 

... så hva er så dumt med det private? Luxus. Jeg fatter ikke at folk vil bli lærer jeg

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Lærerne har det veldig godt. Gode lønninger og gode arbeidsvilkår og muligheter som jeg som ansatt i det private bare kan drømme om. (Det skulle vært meg som kunne ta meg en uke ferie med innhold, kalle det "kompetanseheving" og få betalt for det. Men sånt fungerer bare i det offentlige.)

 

Ettersom du mener de har det så utrolig fett, anntar jeg at du studerer pedagogikk?

6057329[/snapback]

Økonomisk sett angrer jeg på at jeg er utdannet siv.ing. Hadde vært langt rikere nå om jeg hadde vært industriarbeider, elektriker eller lærer. Som lærer hadde jeg dessuten hatt kortere arbeidsdag og mer fritid.

 

 

Ja, man kan og bør gjøre en del forandringer, men alle bør fortsatt ha lik rett til skikkelig utdanning, uavhengig av hvem du er og hvor du kommer fra. Det bør være bunnlinja.

6057329[/snapback]

Og nettopp derfor må vi behandle folk med forskjellige forutsetninger og evner forskjellig, ikke likt.

Lenke til kommentar
JBLack:

Sorry å si det, men du er desverre fullstendig på viddene.

 

Lærerene jobber 08.00 til 16.00 med undervisning og forberedelser. I TILLEGG så har de så mye å gjøre (rette prøver, planlegge, forberede) at dette arbeidet må tas med hjem. De får ikke overtid eller kompensasjon for dette.

De dager elever har ferie (som høst, vinter, vår) ... så jobber faktisk lærerene på skolen med ymse ting.

De har ikke 2mnd sommerferie, men 5 uker i året som er det vanlige for alle andre ansatte ellers i norge.

 

De har lav lønn, ingen godtgjørelser, ingen ressurser, ingenting. Ikke ekstra ferie. 1 uke betalt kompetanseheving skjer kanskje for den enkelte, men de har ellers ikke tid til kompetanseheving. Muttern jobber i ungdomskolen, og kjenner flere andre lærere, så jeg kjenner forholdene regner jeg med. Problemer med ro og orden er vel så godt som marginalt på sitt værste.

 

Det er jo bare til å sette seg inn i reform ... 94, 97 eller hva den heter for å se alt det som lærerne skal gjøre.

 

... så hva er så dumt med det private? Luxus. Jeg fatter ikke at folk vil bli lærer jeg

6057568[/snapback]

Din fremstilling stemmer ikke med den hverdagen de lærerne jeg kjenner har.

Lenke til kommentar

Vi har gjerne fått beskjed av våre lærere om å møte opp og ta eksamen, men at vi ikke skal gjøre noe big deal ut av det. Fordi disse sannsynligvis ikke ville bli rettet uansett. Så VGS-elevene i de 5 offentlige sentrumsskolene (Oslo) forventer at dette vil skje. Det er det alle har fått beskjed om, ifølge vår rektor.

Lenke til kommentar
Lærerne har det veldig godt. Gode lønninger og gode arbeidsvilkår

 

Haha, spar meg. Lærerene har elendige lønninger tatt i betraktning at det krever flere års utdanning og at de har en lenger arbeidsdag enn de fleste da de må bruke store deler av fritiden sin på forberedelser og prøveretting. Jeg har selv en mor som er lærer, og enkelte ganger må hun sitte fra hun kommer hjem til hun legger seg med prøveretting.

Lenke til kommentar
Håper indelig på streik!

Hørte på skolen min at det da blir fri fra slutten og mai og ut!

Det hadde vært noe det! :dribble:

6055070[/snapback]

 

Om det blir slik så kan jeg prise meg lykkelig over at russetid og skoleavslutning endelig har en sammenheng:D

Lenke til kommentar
Lærerne har det veldig godt. Gode lønninger og gode arbeidsvilkår

 

Haha, spar meg. Lærerene har elendige lønninger tatt i betraktning at det krever flere års utdanning og at de har en lenger arbeidsdag enn de fleste da de må bruke store deler av fritiden sin på forberedelser og prøveretting. Jeg har selv en mor som er lærer, og enkelte ganger må hun sitte fra hun kommer hjem til hun legger seg med prøveretting.

6057883[/snapback]

Dakar lita som av og til må gjøre noe på kvelden. Hun er ikke faktisk ikke alene der...

 

Iflg. SSB (http://www.ssb.no/vis/emner/06/05/lonnskole/main.html) så har ansatte i skoleverket 31100 i måneden i snitt, noe som tilsvarer 373 200 i året. Lærerutdanning er så vidt jeg vet på 4 år.

 

De som syter over dette skulle hatt et spark bak. Jeg har lengre utdannelse, lengre dager, kortere ferie og mindre i lønn og er fornøyd.

 

Men jeg er dritt lei folk som streiker hele tiden når de faktisk har det j...lig bra. Lærerne har null sympati fra min side når det gjelder lønn og arbeidsvilkår.

Lenke til kommentar
Lærerne har det veldig godt. Gode lønninger og gode arbeidsvilkår

 

Haha, spar meg. Lærerene har elendige lønninger tatt i betraktning at det krever flere års utdanning og at de har en lenger arbeidsdag enn de fleste da de må bruke store deler av fritiden sin på forberedelser og prøveretting. Jeg har selv en mor som er lærer, og enkelte ganger må hun sitte fra hun kommer hjem til hun legger seg med prøveretting.

6057883[/snapback]

Dakar lita som av og til må gjøre noe på kvelden. Hun er ikke faktisk ikke alene der...

 

Iflg. SSB (http://www.ssb.no/vis/emner/06/05/lonnskole/main.html) så har ansatte i skoleverket 31100 i måneden i snitt, noe som tilsvarer 373 200 i året. Lærerutdanning er så vidt jeg vet på 4 år.

 

De som syter over dette skulle hatt et spark bak. Jeg har lengre utdannelse, lengre dager, kortere ferie og mindre i lønn og er fornøyd.

 

Men jeg er dritt lei folk som streiker hele tiden når de faktisk har det j...lig bra. Lærerne har null sympati fra min side når det gjelder lønn og arbeidsvilkår.

6058061[/snapback]

 

 

Mange lærere har prøver å rette hver eneste uke, som betyr at de ofte sitter flere dager i uken og jobber med prøveretting. Jeg tviler på du jobber flere timer, flere dager i uken med jobben din på fritiden.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvor mye tid utenom arbeidstid lærere bruker på slik retting i snitt. Lærere har også ofte en god del tid i løpet av skoledagen de kan bruke på den type arbeid. Dette blir bare påstander og synsing. (Og ikke har jeg tilgang til noen lærer her og nå som kan motsi deg heller... men jeg skal nok spørre ved neste anledning.)

 

Men tjener man 373.000 i året, så har man ikke grunnlag for å streike over dårlig lønn. Da tjener man bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...