Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lære å programmere, men er usikker på om jeg skal legge meg på Microsoft eller mer generelt som Java. (Java er vel mer generelt?) Hva er egentlig den store forskjellen? Må brukeren ha Microsoft og Windows for å kunne ta inn programmer laget i VB, eller finnes det "oversettelsesprogrammer"? Helt blank her, så jeg setter pris på litt info...Beklager det hvis dette har vært tatt opp før (kunne ikke finne noe som gikk på akkurat dette i farten). Takker for eventuelle svar!

 

Ps. Lurer også på det samme når det gjelder webprog. i Javaskript kontra VBskript.

Endret av Miki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Java er nok det mest plattform-uavheninge spårket av disse to, vil jeg si. Dog er det ikke umulig at eksempelvis .NET kommer til å bli støttet fullt ut i GNU/Linux (har sett et åpnet kildekodeprosjekt for dette). Dessuten finnes det mange alternative programmer for Visual Basic som er kompatibel med flere operativsystem.

 

I vevprogrammering bør en nok velge Java, da VBScript til standard kun støttes av Internet Explorer.

Lenke til kommentar

Lær deg java. Kan du java, så er veien kort til å lære seg C#. Og kan du C#, så er det lett å sette seg inn i de fleste .Net-språk (inkludet VB.Net, Boo, m.fl.). Men hvem gidder bruke VB.Net uansett? Det er et språk for og av idioter.

Lenke til kommentar
Lær deg java. Kan du java, så er veien kort til å lære seg C#. Og kan du C#, så er det lett å sette seg inn i de fleste .Net-språk (inkludet VB.Net, Boo, m.fl.). Men hvem gidder bruke VB.Net uansett? Det er et språk for og av idioter.

6054178[/snapback]

Vel, VB.NET og C# er nå samme ulla, er bare syntaksten som er anderledes. Nå er faller smaken min også mer på C# enn VB.NET (pga jeg har Java-bakgrunn), men innholdsmessig er C# og VB.NET identiske.

 

Ellers er jeg enig med deg :) Gå for Java. Begrunnelse? Søk litt på forumet, er en mllion poster om valg av språk!

Lenke til kommentar
Men hvem gidder bruke VB.Net uansett? Det er et språk for og av idioter.

6054178[/snapback]

Det er et språk for folk som vil ha resultater kjapt uten mer styr enn nødvendig. Som med så mye annet: "De smarte sparer tid og penger". :)

 

Hvorfor skal jeg bruke tid og ressurser på å lære meg et programmeringsspråk jeg ikke har bruk for å kunne? Jeg klarer 99% av det jeg har bruk for å klare, og den siste 1% trenger jeg ikke eller finner andre løsninger... ;)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Java er et veldig fint språk å kickstarte med og gir deg en fin plattform videre til andre språk. Starter man med vb(spess om man ikke tar .net) setter man seg fast i en noe enkel måte å kode som ikke brukes i andre språk.

 

Java er plattformuavhengig, og det er det som brukes mest.

--

Faren med vb er at det er veldig lett å få noe opp å gå så du kan vise frem!

--

vbscript er bare å glemme :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Java er det eneste språket som kan kalles platformuavhengig, bare synd at det har så uendelig mange feil i seg.

 

- static void main

- har ikke delegates eller peker til funksjoner (derfor det krøkkete actionlistener opplegget)

- har ikke et gjennomført typeof system

- er ikke alltid bakoverkompatibelt (f.eks. mange funksjoner i Date er deprecated)

listen er lenger, men nå har jeg ikke mer tid for denne gang, stay tuned for more Java bashing.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

VB.NET og java er akkurat det samme

 

6244287[/snapback]

 

Ehm... :ermm::wee:

VB.NET og java det samme. hehehe.

VB 6.0 er utdatert, det blir ikke støttet i Windows Vista.

C++ er også veldig gammelt.

Gå heller for C#, hvis du skal rote deg inn i .NET framework.

 

Ellers gå for Java. ;)

6244288[/snapback]

 

Joda, visual basic 6.0 runtime vil bli inkludert i windows vista, akkurat som den er inkludert i windows xp!

 

Ref: http://msdn.microsoft.com/vbrun/vistasupport.aspx

;)

Lenke til kommentar

VB.NET og java er akkurat det samme

 

6244287[/snapback]

 

Ehm... :ermm::wee:

VB.NET og java det samme. hehehe.

VB 6.0 er utdatert, det blir ikke støttet i Windows Vista.

C++ er også veldig gammelt.

Gå heller for C#, hvis du skal rote deg inn i .NET framework.

 

Ellers gå for Java. ;)

6244288[/snapback]

Programmer råtner ikke. Det har vel ingen ting med saken om det er gammelt eller ikke. Det burde faktisk være en fordel, for da er det gjennomtested.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
VB.NET og java er akkurat det samme

multiplatform objekt orientert bullshit, lek og lær programmering

bruk VB6, C/C++ eller FB (freebasic)

de jeg bruker ihvertfall

6244287[/snapback]

 

Java er nok utdatert det også

VB6 er utdatert, jeg ville nok si at også C++ er utdatert.

C# derimot er ikke utdatert

 

Flere ting som er teit med java:

Mangler pekere (som faktisk er tilgjengelig både i VB6, VB.NET, C# og C++, og som er helt nødvendig hvis du vil gjøre noe avansert for hastighetens skyld)

husker ikke hva den ene exception du ikke kan catche heter, men den ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...