Gå til innhold

Referanser og fravær


Anbefalte innlegg

Jeg har en veldig god attest fra min tidligere jobb, og jeg har oppført den gamle sjefen min som referanse. Det jeg er redd for nå, er at han kan fortelle til nye arbeidsgivere at jeg var en del borte fra jobb den siste tiden. Det skal sies at jeg bestandig hadde legeattest.

 

Er det ikke sånn at min tidligere sjef bare skal si positive ting om han skulle bli oppringt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en veldig god attest fra min tidligere jobb, og jeg har oppført den gamle sjefen min som referanse. Det jeg er redd for nå, er at han kan fortelle til nye arbeidsgivere at jeg var en del borte fra jobb den siste tiden. Det skal sies at jeg bestandig hadde legeattest.

 

Er det ikke sånn at min tidligere sjef bare skal si positive ting om han skulle bli oppringt?

6041520[/snapback]

 

Mener det bare gjelder for attester.

 

Uansett kan jo den gamle sjefen din si akkurat hva han vil fordi ingen kan bevise hva han har sagt eller ikke etterpå. Men har du informert den gamle sjefen din om at han er oppført som referanse, eventuelt spurt om han vil være det for deg. Referanser skal være spurt på forhånd og forhåpentligvis vil / ville sjefen din sagt nei til å stille som referanse om han ikke var fornøyd med deg.

Lenke til kommentar

Ein referanse som berre seier positive ting er ikkje vidare interessant. Ein referanse som gjev eit balansert bilete er meir truverdig, og da vil og det positive bli tillagt meir vekt.

 

Dersom du har legeattest og ei god forklaring bør ikkje det hindre den potensielt nye arbeidsgjevaren i å vurdere deg. Dersom dei derimot finn det ut via omvegar og oppfattar det slik at du prøvde å halde det skjult kan det skape grobotn for mistillit.

Lenke til kommentar
Jeg har en veldig god attest fra min tidligere jobb, og jeg har oppført den gamle sjefen min som referanse. Det jeg er redd for nå, er at han kan fortelle til nye arbeidsgivere at jeg var en del borte fra jobb den siste tiden. Det skal sies at jeg bestandig hadde legeattest.

 

Er det ikke sånn at min tidligere sjef bare skal si positive ting om han skulle bli oppringt?

6041520[/snapback]

 

Sjefen din kan si akkurat hva han vil. Hvis han er som min tidligere sjef, så kan han gjerne ødelegge enhver mulighet for deg med løgner. Dette har jeg heldigvis ikke vært ute for selv, men har kolleger jeg går god for, som han har pratet mye dritt om når potensielle arbeidsgivere har ringt for å sjekke referanser. Sykt menneske.

 

Hvis du selv føler at du har hatt et godt forhold til din gamle sjef, så tror jeg ikke du har noe å frykte.

 

Ellers kan man gjerne oppføre andre personer som referanse. Gjerne noen du har jobbet tett sammen med og som vet hva du er god for. F.eks. prosjektleder, e.l.

 

Werner

Lenke til kommentar
Det er ikke så vanlig at man faktisk ringer de som er satt opp som referanse for tiden, virker det som. Er mest papirerene som teller.

6089472[/snapback]

 

Jeg har erfart det stikk motsatte. I høst var jeg på fem jobbintervju, samtlige intervjuere ringte mine to siste referanser. Nytter ikke med masse fine papierer om tidligere arbeidsgivere ser på deg som et rasshøl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...