Gå til innhold

Om jeg skulle oppgradere.. (allround og gaming)


Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg skal bruke litt penger på å oppgradere pc en min. Hva vil gi best resultat (øker ytelsen mest)?

Systemet mitt består av:

AMD Athlon 64 3200+ (2.01 GHz)

GeForce 7800GT 256

1024 (2x512) TwinMOS PC3200 DDR-dimm CL2.5

totalt 464 gig (2X232) HDD

DVD brenner type samsung

Asus A8N SLI premium

Bzerk 500W strømforsyning

(ingen pci lydkort)

Creative inspire p-580 (surround)

Temperaturene er på under 30*C

 

Budsjettet vet jeg ikke enda men skal søke om sommerjobb med ca 100 kr timen i noen uker så penger blir det sikkert

 

 

Noe jeg glemte å notere? Si ifra

 

PS: Denne pc en skal brukes til nyere spill og surfing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips til hvilken cpu og ram jeg bør velge da? Tenker samme ram bare at det er 2x1024. Vil Denne rammen passe uansett hva den andre rammen er? er ikke sikker på om rammen jeg nevnte er korrekt. Har lest et sted at om det er to forskjellige klokkehastigheter går maskina etter den treigeste.

Har også hørt at ddr og ddr2 ikke kan mikses

Lenke til kommentar

Tror ikke ddr og ddr2 kan mikses, nei.

 

For å gi deg et tips om hvilken cpu du bør kjøpe, så må vi nesten vite budsjette ditt. Uansett vil jeg anbefale amd 3700+ singlecore eller x2 3800+. Gir veldig mye prossesorkraft for pengene begge to! :)

 

Twinmos er helt grei ram, men det er sant som efikkan sier, du får lett bedre ytelse ved å oppgradere/bytte ram brikkene dine. Tror nok de rambrikkene du linket til ville fungert sammen med de du har fra før (?), men jeg tror pc'en vil automatisk stille seg inn på den tregeste latencyen fordi de raskeste brikkene er bakoverkompatible.

 

Hvis du tenker på å kjøpe ny ram ville jeg sett på litt lav timings ram http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302138

eller http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308238

 

Sistnevnte er bare 1 gig, men vil nok frendeles gi deg bedre ytelse. :)

Endret av Gainwardrobe
Lenke til kommentar
Tror ikke ddr og ddr2 kan mikses, nei.

 

For å gi deg et tips om hvilken cpu du bør kjøpe, så må vi nesten vite budsjette ditt. Uansett vil jeg anbefale amd 3700+ singlecore eller x2 3800+. Gir veldig mye prossesorkraft for pengene begge to!  :)

Han vil ikke merke NOE forskjell fra en 3200+ til en 3700+. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt 2GB billig valueminne, og en god kjøleløsning og klokket prosessoren til noen hyggelige frekvenser.

Lenke til kommentar

spark deg i foten og skyt foten av?

kjøpe 2.2 når du har 2ghz fra før og betale masse penger for dette?

oc til 2.4 ghz går sterkt ut fra alle 3200 klarer det.

hovedkortet klarer det,

 

OC

 

200fsb. 1000HT. 1000SB-link. 1.4VOLT. PCI-E sync. RAM ddr400/pc3200/200mhz

240fsb. 800HT. 800SB-link. 1.5 volt. PCI-e async RAm ddr333(pc2700/166mhz

av med COOLNQUIT.

 

så har du 2.4ghz. du kan spare til det nye nvidia kortet 8-serien,eller kjøpe et til 7800,

spar til heatpipe kjøler evt,

 

NÅR DET GJELDER 1.5 volt, prøv med 1.45 først, LAST ned OCCT, det virker sånn at varer det kun 5 min så er det for lite volt, det må økes. hold deg innenfor 1.5. last ned programm som måler temperaturen, speedfan.exe se hva du får imens occt står på. finn ut hva som er best nøyest så har du raskere cpu. les noen guider, hovedkort forum.

 

penger brenner fort, greit å kjøpe noe, ellers så forsvinner de uansett. garantert.

Lenke til kommentar

HK ditt er Socket 939

 

RAM: (High-end for Socket 939 )

Se artikkel : http://www.hardware.no/artikkel/4767

F.eks. OCZ Dual Channel Platinum Edition PC3200 2048 MB

http://www.netshop.no/aspx/login.aspx?Retu...d6151&plid=6151

 

Corsair er mellomklasse ram på socket 939

 

AMD Athlon 64 X2 3800+

Her må du ha en bra Kjøler : Thermaltake Blue Orb II

Har den selv meeeget bra. CPU tempen min e 38 gr.C

Endret av omegaV8
Lenke til kommentar

skal du klokke er iallefall twinmos value ikke særlig mye å hente på. Jeg foreslår at du går for noe ram med lave timings og overklokker. Bruk heller litt småpenger på støydemping og bedre kjøling, det er nærmest bortkasta penger å begynne å oppgradere cpu/gfx/hk på den maskina imo. 2 gb ram, så er du sikker mht spilling.

Lenke til kommentar
Tror ikke ddr og ddr2 kan mikses, nei.

 

For å gi deg et tips om hvilken cpu du bør kjøpe, så må vi nesten vite budsjette ditt. Uansett vil jeg anbefale amd 3700+ singlecore eller x2 3800+. Gir veldig mye prossesorkraft for pengene begge to!  :)

Han vil ikke merke NOE forskjell fra en 3200+ til en 3700+. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt 2GB billig valueminne, og en god kjøleløsning og klokket prosessoren til noen hyggelige frekvenser.

6032303[/snapback]

Vis meg noe minne som passer da. Og det med god kjøleløsning.. Jeg holder meg til luft siden jeg vet minimalt om vannkjøling

 

Ser at du bruker det integrerte lydkortet,det er mildt sagt crap.

Hva med å kjøpe deg et X-Fi?

God lyd i spill er morro.  :)

Og ja tro meg,forskjellen er enorm. Jeg har et X-Fi Platinum selv.

6032433[/snapback]

Jeg har et Creative soundblaster audygy 2 platinum i gammlemaskina. Duger det fortsatt? Om jeg skal ha et lydkort så ønsker jeg å bruke et creative da jeg har kjentskap med dem

 

spark deg i foten og skyt foten av?

kjøpe 2.2 når du har 2ghz fra før og betale masse penger for dette?

oc til 2.4 ghz går sterkt ut fra alle 3200 klarer det.

hovedkortet klarer det,

 

OC

 

200fsb. 1000HT. 1000SB-link. 1.4VOLT. PCI-E sync. RAM ddr400/pc3200/200mhz

240fsb.  800HT.  800SB-link.  1.5 volt. PCI-e async RAm ddr333(pc2700/166mhz

av med COOLNQUIT.

 

så har du 2.4ghz. du kan spare til det nye nvidia kortet 8-serien,eller kjøpe et til 7800,

spar til heatpipe kjøler evt,

 

NÅR DET GJELDER 1.5 volt, prøv med 1.45 først, LAST ned OCCT, det virker sånn at varer det kun 5 min så er det for lite volt, det må økes. hold deg innenfor 1.5. last ned programm som måler temperaturen, speedfan.exe se hva du får imens occt står på. finn ut hva som er best nøyest så har du raskere cpu. les noen guider, hovedkort forum.

 

penger brenner fort, greit å kjøpe noe, ellers så forsvinner de uansett. garantert.

6032434[/snapback]

:dontgetit:

Altså jeg liker ikke å klokke. Jeg har aldri klokket noe før og er usikker på den delen. Jeg har ingen rundt meg heller som jeg vil overlate klokkingen til.

 

HK ditt er Socket 939

 

RAM: (High-end for Socket 939 ) 

Se artikkel : http://www.hardware.no/artikkel/4767

F.eks. OCZ Dual Channel Platinum Edition PC3200 2048 MB 

http://www.netshop.no/aspx/login.aspx?Retu...d6151&plid=6151

 

Corsair er mellomklasse ram på socket 939

 

AMD Athlon 64 X2 3800+

Her må du ha en bra Kjøler : Thermaltake Blue Orb II 

Har den selv meeeget bra. CPU tempen min e 38 gr.C

6032466[/snapback]

Ja det er en socket 939. Minnet klager jeg ikke mye på enda (bortsett ifra når jeg spiller oblivion). Cpu en jeg har nå ligger på samme tempen som din.

 

skal du klokke er iallefall twinmos value ikke særlig mye å hente på. Jeg foreslår at du går for noe ram med lave timings og overklokker. Bruk heller litt småpenger på støydemping og bedre kjøling, det er nærmest bortkasta penger å begynne å oppgradere cpu/gfx/hk på den maskina imo. 2 gb ram, så er du sikker mht spilling.

6032467[/snapback]

Kabinettet mitt er et coolermaster centurion 5 og er ikke laget for å dempe lyd. Klokking er ikke et alternatid så derfor klarer jeg meg fint med twinmos

 

 

 

Takker for alle svar. Kom gjerne med flere forslag.

Lenke til kommentar

liker at trådstarter beskriver sine ønsker bra, lettere å svare på tråden da :thumbup:

 

Hvis du ikke skal klokke anbefaler jeg corsair i stedet for twinmos (har hørt om flere som har problemer med twinmos value brikker og jeg slitert litt selv) hvis du skal ha 2gb, kjøp bare to slike (fire slots på hk)

 

når det gjelder CPU syns jeg 3700+ gir masse ytelse for pengene. Og når jeg sier støydemping mener jeg ikke plater og greier, men f.x. å bruke silenX vifter, både i kabinett og på CPU-kjøler (f.x. thermalright XP-120)

 

jeg er videre veldig uenig i at du trenger lydkort. De fleste som har høyttalere som dine hører ikke forskjell. dessuten syns jeg det er kobbel med de fleste "nytteprogram" og fancy volumkontroll/mikse/crap program som følger med lydkorta. Jeg hadde audigy2 ZS men foretrakk chipsetlydkortet (realtek)

 

 

dessuten kan det hende du syns Zalman VF900 kan være en god ide, jeg kan ikke høre vifta på denne, noe som stod i grell kontrast til stock-kjøleren på mitt gf6800u. Koster litt og gir mye glede i form av stillhet.

 

Men for å være litt direkte med deg syns jeg du kan spare deg de store oppgraderingene foreløpig. Det er en relativt god maskin du har der, og jeg syns heller du skal tenke på tilbehør og kjøling i stedet for råere maskinvare.

 

Sett deg heller litt inn i overklokking og lær deg litt om det. CPUen din er svært godt egnet til det, og det er mye ytelse å hente der.

Lenke til kommentar

liker at trådstarter beskriver sine ønsker bra, lettere å svare på tråden da :thumbup:

 

Takk. Leste stickyen noen ganger før jeg postet (ikke alle gjør det)

 

 

Hvis du ikke skal klokke anbefaler jeg corsair i stedet for twinmos (har hørt om flere som har problemer med twinmos value brikker og jeg slitert litt selv) hvis du skal ha 2gb, kjøp bare to slike (fire slots på hk)

 

twinmos en min har småproblemer den og. Men ikke irriterende. Får en skjelden gang memory write error men en resett fikser det. Jeg kan godt tenke meg å prøve andre produsenter. Kanskje de er bedre

 

 

når det gjelder CPU syns jeg 3700+ gir masse ytelse for pengene. Og når jeg sier støydemping mener jeg ikke plater og greier, men f.x. å bruke silenX vifter, både i kabinett og på CPU-kjøler (f.x. thermalright XP-120)

 

Gir viftene mer effekt en orginalene (kjøler bedre)?

 

 

jeg er videre veldig uenig i at du trenger lydkort. De fleste som har høyttalere som dine hører ikke forskjell. dessuten syns jeg det er kobbel med de fleste "nytteprogram" og fancy volumkontroll/mikse/crap program som følger med lydkorta. Jeg hadde audigy2 ZS men foretrakk chipsetlydkortet (realtek)

 

Jeg har faktisk ikke merket noe forskjell på lyden etter det gamle lydkortet. Ble faktisk verre fordi den forsterket alt og finessene (ekstrautstyret) drakk ressurser

 

 

dessuten kan det hende du syns Zalman VF900 kan være en god ide, jeg kan ikke høre vifta på denne, noe som stod i grell kontrast til stock-kjøleren på mitt gf6800u. Koster litt og gir mye glede i form av stillhet.

 

Er det vanskelig å montere en slik vifte? Vifta mi bråker nesten ikke (jeg er ikke kresen). Den øker farten når noe starter i fullskjerm. Men kjøler den bedre en orginalen?

 

 

Men for å være litt direkte med deg syns jeg du kan spare deg de store oppgraderingene foreløpig. Det er en relativt god maskin du har der, og jeg syns heller du skal tenke på tilbehør og kjøling i stedet for råere maskinvare.

 

Det var en god tanke. Vil prisene rase etterhvert?

 

 

Sett deg heller litt inn i overklokking og lær deg litt om det. CPUen din er svært godt egnet til det, og det er mye ytelse å hente der.

 

Kanskje jeg skal lese litt om det i fritiden. Hvor skal jeg starte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...