Gå til innhold

Lime eller lodde CPU pinne?


Anbefalte innlegg

Jeg har en CPU med en pinne knekt, og lurer derfor på følgende :

 

Er det lurest å lime på denne med noe elektrisk ledende lim, eller der det best å lodde denne på? Jeg tenker at å lodde denne på, kan skade CPU'en, siden den blir varm. Men blir den varmere enn når CPU går for fullt (f.eks. full load)? Når det gjelder lim, så tenker jeg på slikt lim som en kan lime kjøler til CPU. Dette leder vel også elektrisitet når det leder varme?

 

Eller er det et 3. alternativ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder lim, så tenker jeg på slikt lim som en kan lime kjøler til CPU. Dette leder vel også elektrisitet når det leder varme?

6006238[/snapback]

Goop skal lede varme ikke elektrisitet. Husk også at lim som leder elektrisitet ikke nødvendigvis er gunstig mot CPU hvor timing og motstand er viktige faktore.

Lenke til kommentar
Best å kjøpe ny vel..

6006575[/snapback]

Ikke hvis det ikke er en kritisk pinne som er knekt.

 

De fleste cpuer klarer seg uten en pinne som er knekt, men om det er en pinne som har noe å si for overføring av data, eller strømregulator, så kan det være kritisk, og det kan være ustabilt å bruke den.

Endret av Patrick.M
Lenke til kommentar
Best å kjøpe ny vel..

6006575[/snapback]

Ikke hvis det ikke er en kritisk pinne som er knekt.

 

De fleste cpuer klarer seg uten en pinne som er knekt, men om det er en pinne som har noe å si for overføring av data, eller strømregulator, så kan det være kritisk, og det kan være ustabilt å bruke den.

6006593[/snapback]

 

 

 

Har du vært mye borti cpu med knekte pinner?

 

Er noen pinner mindre viktige enn andre?

 

Finnes det overflødige pinner på en cpu?

 

Leder lim strøm?

Endret av gauters
Lenke til kommentar
Best å kjøpe ny vel..

6006575[/snapback]

Ikke vis det ikke er en kritisk pinne som er knekt.

 

De fleste cpuer klarer seg uten en pinne som er knekt, men om det er en pinne som har noe å si for overføring av data, eller strømregulator, så kan det være kritisk, og det kan være ustabilt å bruke den.

6006593[/snapback]

 

Ikke vis?

 

Har du vært mye borti cpu med knekte pinner?

 

Er noen pinner mindre viktige enn andre?

 

Finnes det overflødige pinner på en cpu?

 

Leder lim strøm?

6006689[/snapback]

Ja, Ja, det fins.

Lenke til kommentar

gauters: Har du ikke annet å gjøre enn å pirke på skrivefeil?

 

2. Ja, noen pinner er mindre viktige enn andre.

 

3. Ja, noen pinner kan godt kalles for "overflødige".

 

4. Har jeg sagt noe om at lim leder strøm?

 

 

-----

 

Folk som deg gjør meg sure.

 

Svar skikkelig enn å si "Kjøp deg ny.."

Endret av Patrick.M
Lenke til kommentar
Har lest noen tråder med samme problemet.

En måte å muligens løse problemet er å sette den løse pin-en i sitt jull i soketen og håpe på det beste.. muligens blir det kontakt. :p

6007285[/snapback]

Det er mulig, men jeg tror det blir vanskelig. Men det er bare å prøve. Kanskje det går med litt prøving og feiling?
Lenke til kommentar
Har lest noen tråder med samme problemet.

En måte å muligens løse problemet er å sette den løse pin-en i sitt jull i soketen og håpe på det beste.. muligens blir det kontakt. :p

6007285[/snapback]

Det er mulig, men jeg tror det blir vanskelig. Men det er bare å prøve. Kanskje det går med litt prøving og feiling?

6007291[/snapback]

Kan hende at det er lite gunstig hvis plutselig kontakten skulle være dårlig (altså at det først er kontakt, men at kontakten forsvinner, for å så komme tilbake osv.) og pinnen er viktig. Ikke vet jeg, men du kan vel kanskje risikere å ødelegge hovedkortet.

 

Jeg tror lodding er en bedre løsning, såfremt du ikke varmer den alt for mye opp.

Lenke til kommentar
Har lest noen tråder med samme problemet.

En måte å muligens løse problemet er å sette den løse pin-en i sitt jull i soketen og håpe på det beste.. muligens blir det kontakt. :p

6007285[/snapback]

Det er mulig, men jeg tror det blir vanskelig. Men det er bare å prøve. Kanskje det går med litt prøving og feiling?

6007291[/snapback]

Kan hende at det er lite gunstig hvis plutselig kontakten skulle være dårlig (altså at det først er kontakt, men at kontakten forsvinner, for å så komme tilbake osv.) og pinnen er viktig. Ikke vet jeg, men du kan vel kanskje risikere å ødelegge hovedkortet.

 

Jeg tror lodding er en bedre løsning, såfremt du ikke varmer den alt for mye opp.

6007319[/snapback]

Om pinnen mister kontakten så er vel ikke det skadelig for hovedkortet?

 

Men jeg er enig i at lodding høres best ut.

Lenke til kommentar
Har lest noen tråder med samme problemet.

En måte å muligens løse problemet er å sette den løse pin-en i sitt jull i soketen og håpe på det beste.. muligens blir det kontakt. :p

6007285[/snapback]

Det er mulig, men jeg tror det blir vanskelig. Men det er bare å prøve. Kanskje det går med litt prøving og feiling?

6007291[/snapback]

Kan hende at det er lite gunstig hvis plutselig kontakten skulle være dårlig (altså at det først er kontakt, men at kontakten forsvinner, for å så komme tilbake osv.) og pinnen er viktig. Ikke vet jeg, men du kan vel kanskje risikere å ødelegge hovedkortet.

 

Jeg tror lodding er en bedre løsning, såfremt du ikke varmer den alt for mye opp.

6007319[/snapback]

Om pinnen mister kontakten så er vel ikke det skadelig for hovedkortet?

 

Men jeg er enig i at lodding høres best ut.

6007325[/snapback]

Jeg tenkte på at det ble det samme som å koble noe til og fra hovedkortet mens det kjører, og det er jo ikke heldig for hovedkortet. Men det er mulig du har rett.

Lenke til kommentar
gauters: Har du ikke annet å gjøre enn å pirke på skrivefeil?

 

2. Ja, noen pinner er mindre viktige enn andre.

 

3. Ja, noen pinner kan godt kalles for "overflødige".

 

4. Har jeg sagt noe om at lim leder strøm?

 

 

-----

 

Folk som deg gjør meg sure.

 

Svar skikkelig enn å si "Kjøp deg ny.."

6006963[/snapback]

 

Jeg føler det er best å kjøpe ny cpu, hvis en pinne er brekt. Skulle noe ved reparasjonen gå galt, kan det gå ut over hovedkortet.

Endret av gauters
Lenke til kommentar

Dersom han har en svak loddebolt.. så går det helt fint og lodde slik pinner.. men bolten bør ikke overstige .. var der 25W og 100grader ca læreren vår... så vi hade en på 80 grader og 20W, og brukt eloddetin som het roses metall. som smelter ved 70 grader.. Skulle ikke det gå bra? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

det kan bli vanskelig og sette på igjen en pin, det kommer an på hvilken socket det er, er det socket 478 vil det bli bortimot umulig,

det vil være vanskelig på socket 754 og 939, og på socket A, kan det gå greit hvis han har erfaring med og lodde fra før. og passer på at det ikke blir for varmt.

 

@sweet: skulle nok gå bra hvis han har en såpass svak loddebolt og passer på og ikke ha den for lenge borti...

 

og en liten beskjed til gauters:

ro ned gemyttene, vi er her for og hjelpe. ikke komme med drittkasting :thumbdown:

 

EDIT: leif was here...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...