Gå til innhold

5 GB av C: rett vest ?!?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et problem her, og håper dere kan hjelpe til...

Jeg partisert slik at C: er 11,6 GB.

Men da jeg sjekker hvor mye Windows, Programfiler, Documents and Settings, .... osv. står det at det bare tar 5,44 GB :s

Men til tross for dette, er nesten hele disken full ! Bare 600 MB ledig :s

Så, her er mitt problem:

 

Hvor er det blitt av de 5,56 GBene ?

 

Og ja, jeg har gjort dette:

- Tatt på "Vis skjulte filer"

- Tatt av "Skjul beskyttede systemfiler"

 

Er det noen som vet hvor disse 5,56 GBene har tatt veien ?

 

Takk på forhånd...

 

 

Edit1: legger ved et bilde...

 

5-GB-rett-vest.gif

Endret av Bearclaw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk kor stor swapfila er, mye av plassen du ikke "finner igjen " kan jo ligge i den....

5999923[/snapback]

Er det "Pagefila" ? For den er regnet med...

 

Hvis du har Norton Protected Papirkurv kan også den skape plassmangel...

6000058[/snapback]

Jeg har ikke Norton Protected Papirkurv...

 

Systemgjenoppretning og Papirkurven tar jo også en del.

6000014[/snapback]

Har tømt papirkurva, og systemgjenoppretting er slått av...

+ At jeg har brukt 3 ulike programmer til å rydde opp...

Endret av Bearclaw
Lenke til kommentar

Internet Explorer temp filer? (Tools/Options/Delete Files)

 

Service Pack uninstalls? (C:\Windows\NtServicePackUninstall$)

-kan slettes fra Add/Remove programs om du er sikker paa at du aldri vil tilbake til tidligere servicepack

 

Dump filer etter blaaskjermer som inneholder kopi av minnet ved kraesj (dvs. 1G minne = 1G dump fil)

\Documents and Settings\<brukernavn>\Local Settings\Application Data\Microsoft\dr watrson

 

Om det er en laptop kan du i tullegg ha ei hibernate fil like stor som minnet liggende paa disken.

 

Der er noen potensielle syndere ihvertfall

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Noe sier meg at du ikke har valgt alle filer i C: da du skulle se på egenskapene...

 

Når du står i C: trykk CTRL-A for å merke allt, så trykk egenskaper... tipperdu får ett annet resultat da

 

-Tean

6007949[/snapback]

 

Nei, jeg er dreven på PC, og har selvfølgelig vagt alle mapper og filer på hele C:

Som sagt, jeg har også valgt "Beskyttede systemfiler" og skjulte filer...

Men tril tross for dette, så finner jeg ikke ut av det... Skal prøve det programmet som ble siste nevnt her...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg har uttrykket med klart nok, så nå får jeg prøve igjen:

 

Det er 5,56 GB som er sporløst forsvunnet... :s

De er verken tatt opp av pagefila, windows, temp filer, programfiler osv...

 

Men jeg har fått en del bluescreen i det siste, kan dette ha noe med saken å gjøre ?

Endret av Bearclaw
Lenke til kommentar

Bluescreens kan resultere i minnedumps som tar opp stor plass.

 

Proev http://windirstat.sourceforge.net/ - det vil nok vise deg at Tean er inne paa noe:

 

Skjermbildet ditt til hoyre viser tydelig at du har valgt properties paa "Documents and Settings" foldern og at denne tar opp 5.44G paa C:\ driven. Dette tar IKKE med program files eller andre ting paa C: driven din. Jeg har sjekka selv og har akkurat samme skjermbildet som deg og det viser at jeg har 541MB brukt totalt (fordi Documents and Settings folderen min er holdt ren) mens starter jeg egenskaper fra rota (C:\) saa viser den 16GB av 18GB brukt totalt fordi Doc&Settings er 500mb, program files er 3.4GB, Windows er 3gb og download foldern min tar resten.

 

Ellers viser skjermbildet ditt til hoyre viser at Documents and Settings har 5.39GB data, men at de tar opp 5.44GB paa disken siden en 10byte fil tar opp like mye plass som minste allocation unit (4Kb default) uansett slik at du har et plasstap paa .05GB pga. av dette.

 

[Klarte aa oversee at det staar "Alle i C:\" saa denne posten kan mye ignoreres om han har klart aa velge alle filene i C foerst. Sorry :-) ]

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
[...]Skjermbildet ditt til hoyre viser tydelig at du har valgt properties paa "Documents and Settings" foldern [...]

 

Ikkje nødvendigvis, ser du nøye etter så står det faktisk "Egenskaper for Documents and Settings, ..." Hvor ", ..." betyr at det står meir der, men det er ikkje plass i tittellinja :)

 

Ellers er einaste tipset jeg kan gi å prøve deg fram. Det tidligere nevnte WinDirStat kan kanskje hjelpe deg litt, men om du ikkje finner ut av noe kan det hende en reformatering vil fikse problemet. Du kan au bruke feks Diskkeeper el til å se hvor mye plass som windows 'reserverer' på maskina di.

Lenke til kommentar

bare en sånn lite nota til dere som sier han ikke sjekker hele C: disken:

 

prøv selv å gå inn i C:

 

der bruker dere CTRL+A og høyreklikker deretter på hvilken som helst av de markerte mappene og filene..

 

uansett hvilken du høyreklikker på så er de alle samme størrelse.. rart det der, eller?

 

hvis dere ser på det høyre skjermbildet hans så kan dere klart se at på plassering så står det "Alle i C:" som betyr at den teller størrelsen på alle mapper og filer i C:...

 

dere burde vel ha sett det?

ikke være så raske med å beskylde andre? det har jeg vært for mange ganger selv..

 

Bearclaw: jeg vet dessverre ikke hva dette kan skyldes..

 

EDIT: alex_v_s var raskere enn meg der.. :D

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar

Husk at du default ikke har rettigheter til C:\System Volume Information (system restore)

det gjør at innholdet her ikke blir lest/summert selv om den er merket.

Kun SYSTEM accounten som har tilgang.

 

Hvis du høyreklikker på denne og velger eganskaper får du 0 byte used .

I mitt system ligger det 7GB der (sjekket etter å ha addet administrator til rettigheter på systemopprettings mappen).

Den må isåfall åpnes med secutity og add administrators gruppen .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
hvis dere ser på det høyre skjermbildet hans så kan dere klart se at på plassering så står det "Alle i C:" som betyr at den teller størrelsen på alle mapper og filer i C:...

 

Her står det kun at alle filene han har valgt er plassert i C:

 

hmm... Har desverre ingen peiling på hva det ellers kan være... Da windows tydeligvis kjenner størrelsen på disken, så er det rart om det er en partisjonsfeil.

 

Får du putta disken i en annen boks og sjekka størrelsen via denne?

 

 

-Tean

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...