Gå til innhold

Nintendo Wii blir navnet på Revolution

TCi

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvorfor kunne den ikke bare hett Revolution?

6009246[/snapback]

Det kunne vært farlig.... Bare tenk deg første salgsdag da tusenvis av fanboys løper inn i butikker og skriker "Give me a REVOLUTION!".... Hadde jo endt i blodbad. :cry:
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvorfor kunne den ikke bare hett Revolution?

6009246[/snapback]

Det kunne vært farlig.... Bare tenk deg første salgsdag da tusenvis av fanboys løper inn i butikker og skriker "Give me a REVOLUTION!".... Hadde jo endt i blodbad. :cry:

6009527[/snapback]

Hihi, skal ikke se bort i fra at en del hobyykommunister hadde hengt seg på raidet til elkjøp.

Skrevet
Jeg klarer bare ikke å venne meg til navnet, jeg. Det er altfor kort og intetsigende på en måte.

6008854[/snapback]

Det er faktisk det som er genialt med navnet, nettopp det at det er intetsigende. Hensikten er at konsollen skal definere navnet, ikke at navnet skal definere konsollen. Det fins flere intetsigende ord som i dag er begreper og konsepter. For eksempel, hvis du lurer på noe, så kan du jo bare googl'e på det. Google er jo også et meningsløst ord. Eller hva med iPod? Nå er det mer enn et begrep. Det er jo nesten en bevegelse. Det er vel noe slikt Nintendo satser på med Wii. Den unike opplevelsen med å vifte med kontrollern foran tv'en sammen med venner og familie og de du aldri hadde trodd du skulle spille tv-spill sammen med, det er det som skal bli betydningen av det nye ordet Wii.

Om det lykkes er det bare tiden som vil vise, selvfølgelig...

Skrevet

Google og iPod har flere stavelser, og er veldig spesielle. Det var ikke ord som var vanlige før de ble tatt i bruk som varemerker. "Wii" uttales som "we", som er et enstavelses or som er ekstremt vanlig. Derfor synes jeg ikke Wii kan sammenlignes med de andre varemerkene du nevner.

Skrevet

Og selvfølgelig åpner det for haugevis av dårlige spøker for engelsktalende. :)

"Mom, I'm done with my homework, can I go play with my wii now?"

Skrevet
Google og iPod har flere stavelser, og er veldig spesielle. Det var ikke ord som var vanlige før de ble tatt i bruk som varemerker. "Wii" uttales som "we", som er et enstavelses or som er ekstremt vanlig. Derfor synes jeg ikke Wii kan sammenlignes med de andre varemerkene du nevner.

6010310[/snapback]

Om det er en stavelse eller to tror jeg har lite å si. Dessuten vil engelsktalende være såpass bevisst på om de sier "Wii" eller "we" at de ikke vil tenke over at ordene har samme uttale. Akkurat som at de ikke tenker over ordet "wee" når de sier "we".

Skrevet

Hmm...synest ikkje dette var eit spesielt bra namn. Det seier ingenting, og er for kort og liknar på altfor mange andre ord til å fungere som eit "nytt" ord. Det fungerar greit i logoen, men høyrast feil ut. Eg tenker forøvrig hverken på "tiss", "liten" eller "oss/vi" når eg høyrer det. Det første ordet eg tenkte på når eg såg det nye namnet var "Wheee!". Utan at det eigentleg gjer det noko betre.

For å rangere namna på dei nye konsollane:

1. "Playstation 3"

Enkelt og greit, ein maskin som fungerar som ein "spele-stasjon". Der har vore to av samme merke før, derfor "3".

2. "XBox 360"

Det er ei boks, det står vel fortsatt ein X på ho. Veit ikkje kvifor dei kalla ho "360". Kanskje for å appellere til snowboard-ungdommen. Ikkje veit eg.

3. "Wii"

Seier meg ingenting. Må faktisk ha "Nintendo" foran for i det heile teke å vite kva det er snakk om ("Nintendo Wii").

Forrige gong synest eg Nintendo var best, med namnet "GameCube". Den er kubeforma, du bruker den til å spele spel. Kan kortast ned til "Cube", og ein vil fortsatt kunne forstå kva det er snakk om dersom ein kjenner konteksten.

Kay

Skrevet

Alvorlig talt, alle er vel enige om at xbox 360 er det teiteste navnet? liksom, det er jo helt usaklig, har ingen betydning og er bare wannabe high-tech xzxz 360 Beep Beep lazergun.

Skrevet (endret)
Alvorlig talt, alle er vel enige om at xbox 360 er det teiteste navnet? liksom, det er jo helt usaklig, har ingen betydning og er bare wannabe high-tech xzxz 360 Beep Beep lazergun.

6011746[/snapback]

Helt klart Wii som er teitest. De kunne beholdt revolution. Det var fetere.

Nei takk!

Endret av arnizzz
Skrevet (endret)
Hmm...synest ikkje dette var eit spesielt bra namn. Det seier ingenting, og er for kort og liknar på altfor mange andre ord til å fungere som eit "nytt" ord. Det fungerar greit i logoen, men høyrast feil ut. Eg tenker forøvrig hverken på "tiss", "liten" eller "oss/vi" når eg høyrer det. Det første ordet eg tenkte på når eg såg det nye namnet var "Wheee!". Utan at det eigentleg gjer det noko betre.

For å rangere namna på dei nye konsollane:

1. "Playstation 3"

Enkelt og greit, ein maskin som fungerar som ein "spele-stasjon". Der har vore to av samme merke før, derfor "3".

2. "XBox 360"

Det er ei boks, det står vel fortsatt ein X på ho. Veit ikkje kvifor dei kalla ho "360". Kanskje for å appellere til snowboard-ungdommen. Ikkje veit eg.

3. "Wii"

Seier meg ingenting. Må faktisk ha "Nintendo" foran for i det heile teke å vite kva det er snakk om ("Nintendo Wii").

Forrige gong synest eg Nintendo var best, med namnet "GameCube". Den er kubeforma, du bruker den til å spele spel. Kan kortast ned til "Cube", og ein vil fortsatt kunne forstå kva det er snakk om dersom ein kjenner konteksten.

Kay

6010965[/snapback]

Tror ikke det hadde gjort noe om Nintendo hadde latt GC beholde sitt opprinnelige navn (Dolphin).

Endret av superseven
Skrevet

Da var jeg hjemme igjen fra Berlin, og hva oppdager jeg. Jo, det har kommet et drøss av nyheter til konsollen som nå heter "Wii". Navnet er i mitt synspunkt faktisk ikke så værst. Folk skal såklart få mene det de vil om dette. Vi har da ytringsfrihet.

Intensjonen bak navnet fra Nintendo sin side slik heg har forstått det er at navnet skal gi assosiasjoner til ordet "we". Dette skal symbolisere at konsollen er for alle. Ikke bare hardbarka spillere og unge gutter. Dette høres jo i og for seg bra ut på papiret. hvor bra det vil fungerer i virkeligheten gjenstår jo nå å se. Jeg ahr en følelse av at den vanlgie mannen i gaa ikke tenker på "Wii" som t begrep som forteller at det er for alle.

Så vil intensjonene bak navnet faktisk fungere? Det er jo interessant å spørre seg om dette faktisk skjer. Det avhengiger faktisk mye på markedskommunikasjonen til Nintendo. Altså ting som reklame, utstillinger, konferanser osv. Jeg tror at Nintendo lett kan få fram budskapet. Gjerne ved en reklame som viser konsollen i bruk, for deretter gjerne å fortelle budskapet bak konsollen.

Og hva er så den. En hver Nintendo-fan vet det sikkert. Budskapet bak konsollen er at Nintendo ønsker at alle skal kunne spille uavhengig om de har lang erfaring med spillkontrollere. Både gamle, unge, kvinner og menn skal kunne spille på en og samme konsoll. Dersom de greier å få dette budskapet frem, samtidig som de binder det sammen med navnet på konsollen har de slått gull.

Det der at "Wii" slik det skal uttales høres ut som ordet "Wee - altså å urinere" på engelsk er jo egentlig ikke noe stort problem. Jeg tror folk overdriver det problemet der stort. De fleste modne og normale mennesker går ikke rundt å tenker på det å urinere når de hører ordet "wee". For å si det slik. Når dere snakker engelsk, og sier ordet "we - altså vi". Tenker dere da på ordet "wee - altså å urinere". Det gjør hvertfall ikke jeg.

I det norske samfunn kan umulig dette være noe prolem da vi egentlig har emre prositive assosiasjoner til det navnet. For hva sier man ikke når det går fort utfor sklien og man har det moro? Jo, da sier man "weeeeeeeeeeeeeeeee" eventuelt "wiiiiiiiiiiiiiiiiii". Det at navnet på norsk kan symbolisere det å ha det gøy kan da umulig være så gale.

Foruten det så er navnet kort og enkelt å huske. Man kan f. eks forkorte det til NWii. Det morsomme med det er at man da begynner å tenke på ordet envy, men men. Alt i alt liker jeg ordet. Det er en filosofi bak ordet som faktisk holder mål. Ved Xbox 360 var det vel ingen i begynnelsen som viste hva betydningen bak 360 egentlig var.

Lenge trodde man det var et resultat av at Microsoft ikke likte navnet Xbox 2. Ettersom folk da kunne tro at siden Playstation 3 kom ville det være bedre siden det var nummer tre i rekken. Jeg er ikke sikker på om Microsoft har hatt noen bestemt filosofi bak navnet 360 fra begynnelsen av. Men uansett skjønte man jo etterhvert at det var dette at det var en "allround" maskin med alle de funksjonene man kunne trenge.

Nå synes jeg egentlig Microsoft har vært dårlige på å forklare valget av navnet sitt i sin markedskommunikasjon. Det er igjen bare min mening. Det kan bli interessant å se hvordan navnet "Wii" slår ann. Det er jo alldeles vanskelig å forutse slike ting. Derfor venter jeg med noen bestemt konklusjon. Jeg kan bare si at jeg liker det, og at jeg ikke ser noen grunn til at alle andre ikke skulle gjøre det.

Snorre :)

Skrevet (endret)
Det der at "Wii" slik det skal uttales høres ut som ordet "Wee - altså å urinere" på engelsk er jo egentlig ikke noe stort problem. Jeg tror folk overdriver det problemet der stort. De fleste modne og normale mennesker går ikke rundt å tenker på det å urinere når de hører ordet "wee". For å si det slik. Når dere snakker engelsk, og sier ordet "we - altså vi". Tenker dere da på ordet "wee - altså å urinere". Det gjør hvertfall ikke jeg.

6012329[/snapback]

Tror en del av problemet er den doble vokalen i Wii - det gjør at ordet minner mer om wee enn we. Jeg kan i hvertfall si at jeg aldri hadde tenkte "we" som i vi/oss når jeg hadde sett en Wii for første gang.

Ogher kommer et bilde som viser oss hvilke assosiasjoner umodne mennesker får med en slik tittel:

mario%20wii.jpg

Priceless! :D

Endret av Mr.FOXHOUND
Skrevet
Da var jeg hjemme igjen fra Berlin, og hva oppdager jeg. Jo, det har kommet et drøss av nyheter til konsollen som nå heter "Wii". Navnet er i mitt synspunkt faktisk ikke så værst. Folk skal såklart få mene det de vil om dette. Vi har da ytringsfrihet.

Intensjonen bak navnet fra Nintendo sin side slik heg har forstått det er at navnet skal gi assosiasjoner til ordet "we". Dette skal symbolisere at konsollen er for alle. Ikke bare hardbarka spillere og unge gutter. Dette høres jo i og for seg bra ut på papiret. hvor bra det vil fungerer i virkeligheten gjenstår jo nå å se. Jeg ahr en følelse av at den vanlgie mannen i gaa ikke tenker på "Wii" som t begrep som forteller at det er for alle.

Så vil intensjonene bak navnet faktisk fungere? Det er jo interessant å spørre seg om dette faktisk skjer. Det avhengiger faktisk mye på markedskommunikasjonen til Nintendo. Altså ting som reklame, utstillinger, konferanser osv. Jeg tror at Nintendo lett kan få fram budskapet. Gjerne ved en reklame som viser konsollen i bruk, for deretter gjerne å fortelle budskapet bak konsollen.

Og hva er så den. En hver Nintendo-fan vet det sikkert. Budskapet bak konsollen er at Nintendo ønsker at alle skal kunne spille uavhengig om de har lang erfaring med spillkontrollere. Både gamle, unge, kvinner og menn skal kunne spille på en og samme konsoll. Dersom de greier å få dette budskapet frem, samtidig som de binder det sammen med navnet på konsollen har de slått gull.

I det norske samfunn kan umulig dette være noe prolem da vi egentlig har emre prositive assosiasjoner til det navnet. For hva sier man ikke når det går fort utfor sklien og man har det moro? Jo, da sier man "weeeeeeeeeeeeeeeee" eventuelt "wiiiiiiiiiiiiiiiiii". Det at navnet på norsk kan symbolisere det å ha det gøy kan da umulig være så gale.

Foruten det så er navnet kort og enkelt å huske. Man kan f. eks forkorte det til NWii. Det morsomme med det er at man da begynner å tenke på ordet envy, men men. Alt i alt liker jeg ordet. Det er en filosofi bak ordet som faktisk holder mål. Ved Xbox 360 var det vel ingen i begynnelsen som viste hva betydningen bak 360 egentlig var.

Lenge trodde man det var et resultat av at Microsoft ikke likte navnet Xbox 2. Ettersom folk da kunne tro at siden Playstation 3 kom ville det være bedre siden det var nummer tre i rekken. Jeg er ikke sikker på om Microsoft har hatt noen bestemt filosofi bak navnet 360 fra begynnelsen av. Men uansett skjønte man jo etterhvert at det var dette at det var en "allround" maskin med alle de funksjonene man kunne trenge.

Nå synes jeg egentlig Microsoft har vært dårlige på å forklare valget av navnet sitt i sin markedskommunikasjon. Det er igjen bare min mening. Det kan bli interessant å se hvordan navnet "Wii" slår ann. Det er jo alldeles vanskelig å forutse slike ting. Derfor venter jeg med noen bestemt konklusjon. Jeg kan bare si at jeg liker det, og at jeg ikke ser noen grunn til at alle andre ikke skulle gjøre det.

Snorre :)

6012329[/snapback]

Mulig at MS har vært dårlig til å forklare navnet sitt, men synes det ikke er spesielt nødvendig. Et navn skal ikke behøve en lang forklaring for å forstå hva det betyr. Navnet skal være intuitivt og der synes jeg Nintendo har bæsja på leggen. Navn som Dreamcast, GameCube, Playstation, Xbox360 er kanskje ikke alle like intuitive, men man føler samtidig ikke noe behov for forklaring. Wii er både ekstremt abstrakt og man trenger en forklaring for å vite hvordan man skal uttale det riktig. Kan umulig være godt gjennomtenkt.

Skrevet

Maskinen heter tydeligvis ikke Nintendo Wii, så dere får glemme forkortelsene deres. Det blir ikke noen NWii her i gården. Hele poenget med et så kort navn var at det ikke skulle trenge å forkortes.

Den heter Wii. Intet mer, intet mindre. På samme måte som iPod ikke heter Apple iPod, for eksempel.

Skrevet
Mulig at MS har vært dårlig til å forklare navnet sitt, men synes det ikke er spesielt nødvendig. Et navn skal ikke behøve en lang forklaring for å forstå hva det betyr. Navnet skal være intuitivt og der synes jeg Nintendo har bæsja på leggen. Navn som  Dreamcast, GameCube, Playstation, Xbox360 er kanskje ikke alle like intuitive, men man føler samtidig ikke noe behov for forklaring. Wii er både ekstremt abstrakt og man trenger en forklaring for å vite hvordan man skal uttale det riktig. Kan umulig være godt gjennomtenkt.

6013919[/snapback]

Hele poenget med navnet er vel å komme seg vekk fra navn som Gamecube og Playstation, som høres ut som konsoller.

Og når det kommer til uforklarlige navn så tar Xbox360 kaken uansett. Altså, hvorfor kjøpe en ny konsoll når navnet sier at den er akkurat det samme som den gamle?

Skrevet (endret)

Xbox 360 er mer en oppgradering for den nye generasjon enn en ny Next Gen konsoll....

Samme blir playstation3, å jeg digger det for og være ærlig.

Det nye navnet til Wii kom som et sjokk. Men etter litt tenking og med litt tid godtok jeg det. Det høres ikke ut som en leke som enkelte av dere sa. Heller ikke ut som en konsoll, men får meg til og tenke på at det er noe nytt, spennende. Får en følelse i meg som smiler rett og slett.

Hva annet kan man vente seg og få fra våre lekende japanesere??

Endret av BanAnus
Skrevet

Jeg kom til å tenke på noe... at både nintendo og microsoft er flink til å skifte navn på nye "store" produkter. Først var det Windows Longhorn til Windows Vista. Så var det Xbox Next til Xbox 360. Til sist var det Nintendo Revolution til Nintendo Wii :thumbdown:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...