Gå til innhold

Linux som virker på laptop? (ut-av-boksen)


Anbefalte innlegg

Klart Linux virker, men jeg mest på let etter en distro som virker "ut-av-boksen".

 

Jeg er villig til å skrive litt komandoer i konsoll - så lenge jeg vet hva jeg skal skrive.

 

Saken er at jeg har en bærbar PC. Det er Acer Ferrari 4005. Skjermkortet i denne er en Mobility Radeon X700.

 

For mange (ca. 8?) måneder siden prøvd jeg meg på Gentoo. Dette er et morsomt linux for de fanatiske, kontrollfrikede og paranoide linuxnerder. Man har kontroll på alt. Og kompileringen skjer fra null. Så, jeg brukte vel 5+ timer på å kompilere X med et-aller-annet tillegg. Uansett, "startx" viste meg sånn prøveskjerm. Og så langt kom jeg den gangen.

 

For noen (ca 6?) måneder siden prøvde jeg meg på Ubuntu. Den fantastiske brukervennlige distroen osv. Alt jeg kom meg fram til var "no screens found" feilmelding i X. Det var mye fikling frem og tilbake, husker jeg, og jeg ga opp.

 

Så fikk jeg lyst til å prøve Kubuntu, og det gjorde jeg nå nylig. Versjon 6.06 (økende versjon betyr ikke at det er bedre, bare at det er lagd i år "06". Fin versjonnavngiving.) Dette er "alpha beta", visstnok. For MIN del, så var det nærmeste jeg har kommet linux på Aceren min. KDE kom opp og hvisket på en sexy måte "jeg er sexy". Desktoppen der var fin å se på. Ikke rotene som det var i Red Hat 7.0 (5 år siden?). Men, det virket som, og var sikkert også, kjørt ifra CDen. På skrivebordet der, var et to ikoner. Example (mappe) og install. På installen var det en dialog hvor man svarte på noen spørsmål. Oppett av språk bl.a. Og, that's it. Ingen flere hint. Jeg tok det for gitt at jeg man skulle restarte PCen, sånn at den kanskje kunne kopiere/installere på HD. Men, den gang ei. Noen som er kjent med GRUB og feilmelding 22? Vel, det var det som kom opp da jeg starta PCen på nytt.

 

Feilmelding 22 tyder på at den ikke finner partisjon å boote opp fra.

 

"Det er ÉN harddisk på den PCen, hvordan er det mulig å ta feil?!" tenkte jeg.

 

Greit. Ubuntu var installert på forhånd, så det er sikkert det som er galt. Og der er jeg jo stuck med "no screens found".

 

Så jeg ønsker å få tips som en distro som virker out-of-box. Dette finnes antageligvis ikke til en bærbar med ATI-skjermkort. Eller gjør det det?

 

Jeg har troen på Kubuntu, om de slutter å formatere hele harddisken til folk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Red Hat og Fedora er fine distroer ja, som er flinke til å ha støtte for det meste av Hardware. Som jeg kan huske har jeg aldri hatt noe hardware problemer på Linuxene som jeg har lagt inn på laptopen min. Ikke når jeg la inn Slackware 10.2 heller. Den fant tilogmed mitt trådløse nettverkskort. Hehe. Det var koselig.

Men jeg tror nok at de fleste distroene i dag fint klarer å finne det meste av hardware. Om det blir for gærlig, kan du jo bare ta å rekompilere kjerne da, og legge til det du mangler, så blir det nok skal du se.

Den siste kjerne versjonen (2.6.16.11) har støtte for det meste du kunne ønske deg.

Nei, prøv Fedora eller Ubuntu du. En av de nyeste. Da tenker jeg at det meste er i boks, og at det meste fungerer ut av boksen.

Selv kjører jeg Slackware 10.2 på min laptop. Den begynner nå å nærme seg noen år da, men det fungerer kjempe bra. Den finner alt jeg har av maskinvare, hender bare at jeg må ornde noe småting først, men ellers fungerer det.

Kjørte også Slackware 10.1 på min gamle stasjonære pc. Den blir 3 år i år faktisk. Og der fungerte det fint også. Uten problem. Eneste som egentlig var problem på den var at den ikke fant D-Link kortet mitt, men det hadde jeg nok fått ordna i dag. Hehe.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Kan anbefale OpenSuse 10.0 til laptoppen din . Kjører denne selv etter å ha prøvd de fleste kjente sånn som Ubuntu , Mepis , Fedora , Mandriva med fler . OpenSuse fant alt av hardware , satte opp trådløst nettverk , lyd , skjerm og alt det andre av seg selv . Det er pr dags dato denne distroen som har overbevist meg om at Gnu/Linux er framtidens OS for meg ihvertfall . :thumbup:

Lenke til kommentar

Selv går jeg for Ubuntu, den kommer med bare fri progrmavare, du må derfor installere codecer og slikt etterpå (om du vil bruke de) Mepis ble nevnt, denne kommer "ufrie" drivere og codecer også. Den kjører KDE i likhet med Kubuntu. Jeg har også lyst til å prøve OpenSuse.

Lenke til kommentar
Selv går jeg for Ubuntu, den kommer med bare fri progrmavare, du må derfor installere codecer og slikt etterpå (om du vil bruke de) Mepis ble nevnt, denne kommer "ufrie" drivere og codecer også. Den kjører KDE i likhet med Kubuntu. Jeg har også lyst til å prøve OpenSuse.

6004917[/snapback]

Nå som Linspire også kommer med en fri version så tror jeg nok det kommer til å bli et meget lovende alternativ! Men det er bare å vente å se... her har jeg lest at man kan velge om man ønsker å installere et fullstendig åpent os eller med ufrie "ting". Hadde litt motforestillinger til Linspire før, men dette virker lovende :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil bare si at Kubuntu Dapper 6.06 LTS (aner ikke hva det siste står for) faktisk virker.

 

Har allerede installert Opera 9 Beta (weekly). Opera er fantastisk, selv på Linux :)

 

Faktisk fikk jeg installert Wine også, vha denne siden.

 

Og jaggu fikk jeg ikke installert mIRC @ Wine også =)

 

Må finne ut hvordan jeg kan overføre mellom WindowsPC og LinuxPC. Forslag?

Lenke til kommentar

jeg bruker WinSCP til dette

 

andre alternativer er å sette opp Samba på Linux-boksen, eller sette opp SSH på Windows-boksen v.h.a. f.eks. WSU ( http://www.microsoft.com/technet/interopmi...fu/default.mspx )

 

WinSCP er greiest og kjappest å få opp .. Samba er greit om du har flere Windows-maskiner som gjerne skulle hatt tilgang til Linux-boksen uten at man skal måtte installere ting på Windows-boksene .. SSH-server@Windows v.h.a. WSU har jeg aldri testet

 

edit:

oh, og et alternativ til:

 

* installer Linux på Windows-boksene (dette er bedre enn alle alternativer til nå) :)

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Har du testet ut den ferdige versionen? Live-CD'en hadde problemer med installasjonen, men det er fikset nå. Med Easy-Ubuntu så installerer du lett skjærmkortdrivere og diverse kodekker ++ Har to PC'er jeg har testet ut Ubuntu på, funker som en drøm på den bærbare, bør installere nVidia-driver på den andre for at den skal funke optimalt, ellers så er det ingen problemer.

Lenke til kommentar

(edit) Ja, den siste versjonen er installert nå. Kubuntu 6.06 Dapper LTS eller hva jeg skal omtale den som :)

 

Dumme meg så ikke at Samba var fullstendig installert på Kubuntu. Ikke nok med at den finner alle de delte mappene, men til og med alle harddiskene!

 

Siste problem. Hvordan avspille mp3? Ja, med amarok. Problemet mitt er at pakken libxine-extracodecs finnes ikke, den blir bare referert. Hvilke pakker skal jeg apt-get'e istedenfor?

 

Jeg har lagt til multiverse og en annen (universe?), men ikke helt 100% sikker på om jeg fikk det til.

 

Takknemlig for alle svar hittil.

Endret av MRN
Lenke til kommentar

tror easy-ubuntu fikset det genske greit for meg:

http://easyubuntu.freecontrib.org/get.html

 

Edit: Skriv inn dette og trykk enter for hver setning, etter og ha tastet den siste åpner EasyUbuntu og du kan huke av hva av codecs og div du ønsker å installere.

 

wget http://robotgeek.org/eu/easyubuntu-3.0.tar.gz
tar -zxf easyubuntu-3.0.tar.gz
cd easyubuntu
sudo python easyubuntu.py

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Jeg lot den easybuntuen holde på helt til det stoppa. Den frøs ikke eller noe, bare at det ikke kom opp noe mer tekst, så jeg lot den stå en stund og restarta PCen. Når den kom opp igjen, så kunne jeg fortsatt ikke spille av mp3er, MEN jeg fikk en oppstartslyd og en feilmeldingslyd. Det hadde jeg ikke før, mener jeg å tro.

 

Uansett, løsninga var å installere VLC. Bruker den på WindowsPCen og er fornøyd med det. Og jaggu virker den ikke som den skal på linuxen også :)

 

Var ekstremt treg ved avspilling av video i fullskjermmodus.

 

Men konklusjonen på alt sammen er at det ikke finnes distroer som virker ut-av-boksen lengre. MP3 og sånt er jo ulovlig.

Endret av MRN
Lenke til kommentar
Jeg lot den easybuntuen holde på helt til det stoppa. Den frøs ikke eller noe, bare at det ikke kom opp noe mer tekst, så jeg lot den stå en stund og restarta PCen. Når den kom opp igjen, så kunne jeg fortsatt ikke spille av mp3er, MEN jeg fikk en oppstartslyd og en feilmeldingslyd. Det hadde jeg ikke før, mener jeg å tro.

 

Uansett, løsninga var å installere VLC. Bruker den på WindowsPCen og er fornøyd med det. Og jaggu virker den ikke som den skal på linuxen også :)

 

Var ekstremt treg ved avspilling av video i fullskjermmodus.

 

Men konklusjonen på alt sammen er at det ikke finnes distroer som virker ut-av-boksen lengre. MP3 og sånt er jo ulovlig.

6233758[/snapback]

MP3 er ikke ulovlig, men støtte for det ut-av-boksen i USA er nok ulovlig siden man må betale lisens til de som eier formatet, det er mange av formatene som ikke er offisielt støttet i andre OS enn Windows også.

 

Det som skulle ha skjedd etter å tastet inn den siste setningen er at et program skulle kommet opp og det hadde kommet med et par tabs hvor en av dem skulle inneholdt kodeks eller et eller annet, der skulle du huke av det du ville installere også skulle du bare ventet en stung til den hadde gitt beskjed om at det var ferdig trir jeg... mener jeg og huske, skulle gjærne skjekket med ejg har dårlig tid...

Lenke til kommentar
Men konklusjonen på alt sammen er at det ikke finnes distroer som virker ut-av-boksen lengre. MP3 og sånt er jo ulovlig.

6233758[/snapback]

Det er flere distroer som kommer med støtte for lyd/bilde, av de mest populære så har vi Slackware og Mandriva (tror fremdeles de bundler alt, de gjorde iallefall det før).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...