Øssa Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Denne undersøkelsen betyr egentlig ingenting. Det den sier er at de som laster ned, ikke betaler for det; det har ingenting med vanlig albumkjøp å gjøre. Jeg hadde aldri betalt for musikk over nettet, da halve moroa er jo å ha CDen i hyllen og jobbe seg opp mot en samling. 5997882[/snapback] Enig med deg der! Jeg har veldig mange cder vil jeg påstå...selv om jeg er i en alder av 17 år. Jeg er ikke dirkete motstander av å laste ned musikk. Men jeg mener jo også selvsagt at musikere har en jobb på akkurat samme måte som leger, tryllekunstnere, bilmekanikere osv å fortjener derfor lønn de å! Å sist men ikke minst, en cd har MYE bedre lydkvalitet på et skikkelig annlegg! så det burde vært go nok grunn for å betale for musikken sin det å! 5998189[/snapback] Jaja. Det fins jo dem som sitter og koser seg med ipodheadsettet sitt og 28kbit/sek mp3-er
TLZ Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 CD er mye mye mye bedre enn fks. 128 /kps som er vanlig ved nedlastning, ofte er det til og med ennda lavere. 192 er heller ikke heeelt tilfredstillende spør du meg. Jeg må opp i 320 for at jeg skal bli fornøyd, og den eneste samlingen av musikk som er i så høy kvalitet er de jeg har kopiert fra CD slik at jeg kan ha dem på iPoden.
ersa Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 320 kbps mener jeg at er minimum... men det duger, 192 er ok. 128 funker ikke.
the_fire Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Er ikke dette betenkelig, hva om du ikke fikk lønn for 8 av 10 timer du jobbet 5997237[/snapback] Helt enig her, artistene jobber faktisk for musikken, uansett om de får betalt 10 000 kr eller 100 000 kr per sang de produserer. Snekker`n: Hvordan kan du vite at folk ville kjøpt musikken hvis de ikke lastet den ned? Jeg tror at de som rammes mest av dette er det jeg liker å kalle for "plastikkartister". Dårlig, kommersiell, overfladisk drittmusikk som pushes hardt fremover i markedet med masse markedsføring. Selv er jeg musikkentusiast og kjøper massevis av musikk. Men jeg kjøper nesten aldri musikk om jeg ikke har lastet ned, hørt og bekreftet at jeg liker før jeg kjøper noe. Siden jeg har oppdaget utrolig mye fin musikk vie nettet så vil jeg påstå noe så vågalt som at indirekte så kan artister tjene på piratkopiering. Forøvrig, mange av artistene jeg kjøper musikk fra er ikke knallpopulære og av den grunn lever ikke av musikken men en annen jobb. Det er en myte at artister MÅ brødfø seg på musikken sin. 5997354[/snapback] Er ganske enig med deg på det punktet med at man kjøper musikken etter at man har lastet den ned. Men så er det slik at det er ganske mange som kun laster ned musikk, og ikke kjøper den. Selv laster jeg ned musikk jeg tror er bra. Liker jeg sangen til et band, laster jeg ikke ned (så veldig mange) flere sanger av det bandet, slik at jeg har et påskudd for å kjøpe denne platen. Men jeg vet det er mange som laster ned musikk av band de liker. Og så dropper de å kjøpe platen. Dermed taper artistene på at folk laster ned platen i stede for å kjøpe den. Selv om jeg forsåvidt laster ned noe musikk selv; Jeg synes det er rart at folk tar for gitt at musikk er et gode vi har her i livet. Hvorfor skal man ikke betale for denne tjenesten som alt annet her i livet? 5997840[/snapback] Helt enig. Folk har betalt for musikken før og overlevd, hvorfor ikke nå? Fordi vi ikke trenger det, vil være et latterlig svar. Vi trenger ikke betale for alt i butikken heller. Vi kan bare putte enkelte ting i lommen og spasere ut. Vi trenger heller ikke betale for bensin for å kjøre bil. Vi kan gå (dårlig eksempel). Fordi vi kan få den gratis 5997857[/snapback] Se ovenfor. - Ungdom laster ned ringetoner til mobilen for 25 kroner, så de er villige til å betale. Dagens. Er jo liksom ikke alle som gjør det da. Noen av oss har faktisk såppas dårlig råd at de laster ned musikk, og hvis det er noe man virkelig liker kjøper man det. Snakker nå på vegne av meg. 5997930[/snapback] Tok den ikke helt, du har dårlig råd derfor laster du ned musikken. Men du tar deg råd til musikken du liker. Laster du ned mye musikk du ikke liker da? Jeg har strengt tatt ikke tid til å sitte her å diskutere akkruat nå men må nevne en ting. Å bryte Copyright er IKKE det samme som å stjele. Når du stjeler noe så forsvinner det du stjeler fra hvor enn du tar det i fra. Man kan diskutere hvorvidt det er riktig å kopiere musikk med copyright, men det er uansett ikke stjeling. EOD. 5998363[/snapback] Så om man leier/kjøper en dvd, for så å kopiere denne dvden til kompisene sine, stjeler man ikke? Det er dette fildeling er snakk om. At det man stjeler forsvinner der man tar det fra gjaldt kanskje før datamaskinene kom. Men det er ikke slik nå lenger. Det å laste ned og dele musikk er ikke lov, man begår et lovbrudd. Man kan ikke si at man ikke kjørte fort fordi man brøt 30-sonen ved å kjøre i 50, og man mener 50 ikke er fort. Er som dere kanskje skjønner, imot nedlastning av musikk. Men jeg gjør det. Av samme grunn som TLZ, for å høre på musikken før jeg kjøper den. Jeg kan høre den på radio, i og med at jeg hører på mye kjent musikk, men jeg trenger å høre på sanger flere ganger før jeg kjøper platen. Dette løser jeg ved nedlastning. Men er det noe som irriterer meg er det folk som laster ned all musikk de hører på uten å kjøpe denne. Og så er jeg imot folk som ikke liker artister og mener at de fortjener at folk laster ned musikken deres. De har faktisk en jobb de og. Er kanskje dårlig å formulere meg, det hørtes fint ut i hodet da jeg skrev det, men jeg vet ikke helt hva andre mener.
Langbein Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Så om man leier/kjøper en dvd, for så å kopiere denne dvden til kompisene sine, stjeler man ikke? Det er dette fildeling er snakk om. At det man stjeler forsvinner der man tar det fra gjaldt kanskje før datamaskinene kom. Men det er ikke slik nå lenger.Det å laste ned og dele musikk er ikke lov, man begår et lovbrudd. Man kan ikke si at man ikke kjørte fort fordi man brøt 30-sonen ved å kjøre i 50, og man mener 50 ikke er fort. Poenget er at det uansett ikke kalles tyveri. Du må gjerne mene det er galt likevel, men det kalles altså ikke tyveri.
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Men er det noe som irriterer meg er det folk som laster ned all musikk de hører på uten å kjøpe denne. Og så er jeg imot folk som ikke liker artister og mener at de fortjener at folk laster ned musikken deres. De har faktisk en jobb de og. Er kanskje dårlig å formulere meg, det hørtes fint ut i hodet da jeg skrev det, men jeg vet ikke helt hva andre mener. 5999453[/snapback] Skjønner hva du mener. Men ta meg feks før jeg begynte å laste ned så kjøpte jeg ikke noe musikk noe jeg heller ikke gjør, eller iallefall ikke i større grad etter at jeg begynte å laste ned. Ergo ingen forskjell, det enste som er forskjell er kanskje at jeg har spredt reklame om forskjellige artister på internett og til venner/bekjente. For min del og jeg vet at mange andre har det på samme måte så utgjør det ingen forskjell for platebransjen eller artistene om jeg laster ned musikken. Og forresten det eksempelet med dvd-filmen vil jeg ikke kalle å stjele, det er ikke sikkert at de personene ville kjøpt filmen hvis de ikke hadde hatt muligheten til å kopiere den.
mushi Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Syntes det er greit å laste ned musikk jeg, artistene får penga sine via konserter og div samlinger uansett. Det nedlastning bidrar med da, er å spre budskapet og flere kommer på konsertene. Er den en skive jeg skal ha laster jeg den ned først, er den bra, kjøper jeg den. Greit vis det er pop og "radio" musikk, da får du hørt det uansett, men vis jeg letter etter nye metal band, funker det ikke å høre på radion (utenom litt på p3) og se på mtv
the_fire Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 @ Langbein: Hva kalles det da? Det er jo et lovbrudd. Vinningskriminalitet er det ihvertfall (om jeg har forstått hva vinningskriminalitet er). @ Det Dvergiske Kaffebord: Dette gjelder jo bare dere som generelt ikke kjøper musikk. Men det er mange som tidligere kjøpte musikk, men som nå laster ned. Og forresten det eksempelet med dvd-filmen vil jeg ikke kalle å stjele, det er ikke sikkert at de personene ville kjøpt filmen hvis de ikke hadde hatt muligheten til å kopiere den.Men det er det deling av musikk også baserer seg på. Og det er ulovelig.
Kvammis Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 (endret) Tok den ikke helt, du har dårlig råd derfor laster du ned musikken. Men du tar deg råd til musikken du liker. Laster du ned mye musikk du ikke liker da? Nesten. Ja jeg laster ned mye musikk jeg ikke liker. Jeg har ikke råd til å kjøpe all musikk jeg blir anbefalt for å sjekke om jeg synes den er bra. Derfor laster jeg den ned. Og hvis jeg liker den veldig godt kjøper jeg den. Hvis jeg ikke hadde hatt mulighet til å laste ned musikk (som før) hadde jeg ikke blitt å kjøpe noen cder. Og forresten det eksempelet med dvd-filmen vil jeg ikke kalle å stjele, det er ikke sikkert at de personene ville kjøpt filmen hvis de ikke hadde hatt muligheten til å kopiere den.Men det er det deling av musikk også baserer seg på. Og det er ulovelig. 5999853[/snapback] Ulovlig - ja. Stjeling - nei. Endret 27. april 2006 av Kvammis
Even. Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Jeg har en del sanger som jeg har lastet ned, men i hvert fall 95% av dette ville jeg aldri funnet på å kjøpe. Jeg har uansett god samvittighet, jeg har ikke en nedlastet film og har kjøpt rundt 120 dvd-filmer gjennom mitt lange liv.
FJERNET111 Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 (endret) @ Langbein: Hva kalles det da? Det er jo et lovbrudd. Vinningskriminalitet er det ihvertfall (om jeg har forstått hva vinningskriminalitet er). @ Det Dvergiske Kaffebord: Dette gjelder jo bare dere som generelt ikke kjøper musikk. Men det er mange som tidligere kjøpte musikk, men som nå laster ned. Og forresten det eksempelet med dvd-filmen vil jeg ikke kalle å stjele, det er ikke sikkert at de personene ville kjøpt filmen hvis de ikke hadde hatt muligheten til å kopiere den.Men det er det deling av musikk også baserer seg på. Og det er ulovelig. 5999853[/snapback] Det er et lovbrudd. det er brudd på copyright (eller åndsverksloven som det heter i Norge). Det er ikke snakk om tyveri, da hadde dette vært nevnt under loven "24de Kapittel. Underslag, Tjueri og ulovlig bruk.", og det er det altså ikke. Det er heller ikke vinningskriminalitet da ingen tjener noe penger på dette. Forøvrig så har jeg blitt kjent med alle mine favorittband gjennom nedlastinger og før jeg hadde bredbånd og tilgang til å laste ned sanger, så kjøpte jeg _ingen_ cd'er. Nå kjøper jeg en del... Har bare 50 album, men det er ganske mye mer enn 0. Det samme gjelder forøvrig DVD'er. edit: Og ja, jeg bruker også nedlasting for å sjekke om jeg liker musikk. 90% av det jeg har lastet ned har ikke falt i smak og dermed ikke blitt kjøpt. Det er det samme som å stå i en platesjappe og høre gjennom et album, bare at dette er mye mer effektivt. Forresten er det bare å få kamerater til å kopiere cd'er og filmer du vil ha til deg, da dette er lovlig Endret 27. april 2006 av SBS
Dorian Gray Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Ingen av delene, fordi det meste av musikken får de fleste hørt i div media uansett.Mitt syn er at ønsker man å eie noe en annen har skapt så får en annskaffe seg dette på ærlig vis, det være seg musikk,mat,klær eller hva det måtte være. 5998318[/snapback] Det meste av musikken jeg og andre hører på, får vi høre i div media uansett. Du KAN ikke mene alvor. Det finnes en PROMILLE av musikken jeg hører på, som spilles på radio/TV/lignende. Det finnes ETT eneste band som er å finne på Topp 20 som jeg hører/hørte på, og det gjelder de siste 2-3 årene. Dette bandet er Kaizer's Orchestra, og jeg har kjøpt albumene til Kaizer's Orchestra, så argumentene dine er inteteksistrerende.
the_fire Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Ingen av delene, fordi det meste av musikken får de fleste hørt i div media uansett.Mitt syn er at ønsker man å eie noe en annen har skapt så får en annskaffe seg dette på ærlig vis, det være seg musikk,mat,klær eller hva det måtte være. 5998318[/snapback] Det meste av musikken jeg og andre hører på, får vi høre i div media uansett. Du KAN ikke mene alvor. Det finnes en PROMILLE av musikken jeg hører på, som spilles på radio/TV/lignende. Det finnes ETT eneste band som er å finne på Topp 20 som jeg hører/hørte på, og det gjelder de siste 2-3 årene. Dette bandet er Kaizer's Orchestra, og jeg har kjøpt albumene til Kaizer's Orchestra, så argumentene dine er inteteksistrerende. 6000764[/snapback] Akkurat samme her Men det virker som om folk her laster ned musikken først, før de kjøper den. Og det er bra! Hva med en poll på det?
Carl M Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 (endret) Er ikke dette betenkelig, hva om du ikke fikk lønn for 8 av 10 timer du jobbet 5997237[/snapback] Ikke sammenlignbart, det er snakk om musikk som i aller største grad er lastet ned med kjøp som ikke-alternativ. Var det ikke mulig å ha lastet det ned ville det ikke bli kjøpt anyway. Endret 27. april 2006 av Carl M
Simon Aldra Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 320 kbps mener jeg at er minimum... men det duger, 192 er ok. 128 funker ikke. 5999419[/snapback] Nå er ikke 320kbps CBR en god løsning uansett. CBR = Constant BitRate. Med CBR vil mp3en bruke like mye plass på deler av sangen som krever lite data, akkurat som der det trengs mye data. Dersom du skal ha en rimelig lav filstørrelse er 192kbps en grei kvalitet, men da har du fortsatt bare 192kbps selv om du kanskje trenger 320kbps enkelte steder. Derfor er VBR en mye bedre løsning. VBR = Variable BitRate. Trenger du 320kbps et sted i en sang? Fine, AKKURAT der bruker vi 320kbps. Bare 230kbps der? Da sier vi det. Veeeeeeeldig lite data? Tja, 128kbps. Dette fører til et perfekt forhold mellom kvalitet og størrelse! VBR
Skilpadde Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Jeg har ikke kjøpt CDer på lenge nå. Jeg Laster ned musikken jeg liker istedet, jeg har ingen behov for å ha de orginale albumene.
McBitch Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Snekker`n: Når de jobber for 1 time, tjener de like for godt som 10-20 timer minst. 5997258[/snapback] Var er det for en latterlig generalisering?
Wayshot Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 For ikke mange dager siden tok jeg en kjapp poll på en webside. De eneste spørsmålene var aldersgruppe, kjønn og "Betaler du for musikk du laster ned fra nettet?" med alternativene "ja", "nei" og "laster ikke ned musikk". Jeg valgte "nei" - av en enkel grunn: Så og si alle MP3-filer jeg laster ned, er fra diverse mindre kjente eller lokale band og artister som legger ut noe av sin musikk for fri nedlasting på egen hjemmeside, NRK Urørt, Uhørt, Myspace, DMusic, IUMA eller slike sider. Jeg er selv musiker, og har ett mål med å drive med musikk: Få min musikk ut i verden - derfor har jeg lagt ut MP3-filer av mesteparten av låtene jeg har skrevet og spilt inn. Har ikke noen ambisjoner om å leve av musikk, men jeg anser inntekter fra konserter og CD-salg som en fin ekstrainntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå