Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva betyr ordet "Internett"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel bygd på samme lest som alle andre inter-ord, som intercity, intergalactic. Se her så ser du at "inter" betyr mellom. Internet er da mellom nettverk, som det jo er, en samling av mange separate nettverk som bruker samme kommunikasjonsform. Så internet vil jo da selvfølgelig gjelle uansett hvor langt det er mellom sakene.

Endret av Wraith
Lenke til kommentar

Det er utallige meninger om dette, men jeg er ganske sikker på at inter ikke er en forkortelse for "internasjonalt", selv om internet i dag vel er noe av det mest internasjonale som finnes. "Nettet" ble kalt internet lenge før det ble internasjonalt. Jeg vil tro at den mest sannsynlige forklaringen er en sammentrekkning av interconnected network(s), dvs. sammenkoblede/samkjørte nettverk.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

"Inter" som i internasjonalt? Nei nei, det er bare feil...

 

I vitenskapelige termer bruker man "intra" for forbindelser innenfor en gruppe, og "inter" for forbindelser mellom grupper på et plan høyere opp så og si.

 

Det gjennspeiles også i intranett (som i en bedrifts interne nettverk) versus. internett (som knytter sammen alle de mindre nettverkene til et stort nettverk).

 

Det heter dermed internett fordi det er nettop det det er. et nettverk som er "inter" = internett.

 

Det er ikke noe mer forkortelse for internasjonalt enn intranett er en forkortsele for.... ja... noe som begynner på intra? =P

 

Faktisk er "inter" i internasjonalt der av akkurat samme grunn. Fordi internalsjonalt betyr forbindelser mellom landene, ikke forbindelser mellom ting innenfor samme land. Man kan teknisk bruke intranasjonalt som et slags synonym for innenriks. Det er bare ikke blitt veldig folkelig slik som ordet "internasjonalt".

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker helt feil så er ikke Internet Internet en gang. Altså; det er/var et nettverk mellom de store bankene i USA som het Internet.

Micosoft brukte senere navnet Internet på sin World Wide Web broswer, og Internet ble adoptert som navn på hele greia.

 

Har dette fra et Illustrert Vitenskap blad (eller lignende) jeg leste for noen år siden, de de hadde en reportasje om at disse bankene gikk til søkmål mot M$ som brukte bankenes registrerte nettverksnavn i sin Internet Explorer. Hørte ikke noe mere, ser ut som om M$ klarte seg unna..

 

noen andre som har hørt omtrent det samme?

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker helt feil så er ikke Internet Internet en gang. Altså; det er/var et nettverk mellom de store bankene i USA som het Internet.

Micosoft brukte senere navnet Internet på sin World Wide Web broswer, og Internet ble adoptert som navn på hele greia.

 

Har dette fra et Illustrert Vitenskap blad (eller lignende) jeg leste for noen år siden, de de hadde en reportasje om at disse bankene gikk til søkmål mot M$ som brukte bankenes registrerte nettverksnavn i sin Internet Explorer. Hørte ikke noe mere, ser ut som om M$ klarte seg unna..

 

noen andre som har hørt omtrent det samme?

5995813[/snapback]

 

At Mickeysoft liksom skal ha kommet opp med ordet "Internet" er tull og pølsevev fra ende til annen. Internet het i børjan ARPANet og var laget av det amerikanske forsvarsdepartementets forskningsavdeling for å kunne fikse kommunikasjon som funket selv om deler av nettet var utsatt for atomangrep. Senere begynte forskjellige universiteter etc å koble seg til, og på ett eller annet punkt her skiftet navnet. Selv kom jeg på nett i 1992, lenge før M$ og menigmann hadde hørt om Internet, og litt over ett år før september 1993, aka "The September that Never Ended" (Se The Jargon File for mer info) pga at det var da AOL slapp sine brukere løs på Internet. Uttrykket kommer av at det vanligvis var i september det kom mange nye studenter på nett, som trengte opplæring i netiquette før de var tilsnakkende.

 

(M$ insisterer forøvrig på å skrive Internet med to t'er, husker jeg fra den gang jeg jobbet for en av deres underleverandører. Selv er jeg militant på èn t, pga at det er et egennavn.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...