Gå til innhold

Siste Ordet 5. [oppdaterte regler 16.11.06!]


b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den helvetes DnB-banken jeg skulle avslutet samtlige kundeforhold med i vinter, men som jeg beholdt ett i - roter det til igjen. Denne gangen klarer de ikke sørge for at min overføresel til Union Bank i US går som den skal - på tross av gebyr for express. I tillegg nektet å sende meg kodebrikke med sykkelbud - og er ikke den hos meg i morgen sliter jeg. Faens bank, skal gå ned der å skjelle ut banksjefen igjen.

6593634[/snapback]

På natta?

6593660[/snapback]

I morgen klokken ni. Er det noe norske selskaper kan lære, så er det døgnåpen kundeservice. Jeg aksepterer at min personlige rådgiver ikke er tilgjenglig hele døgnet, men jeg vil gjerne kunne snakke med en som kan fikse det meste - og det hele døgnet. Telenor gjør faktisk det, og skal ha kudos for å klare å ha døgnåpen kundeservice-telefon. Ringer dem alltid på natten, lite kø, raskt svar, hyggelige og rolige konsulenter som ikke akkurat virker stressete.

 

Nettbanken er i utgangspunktet åpen hele døgnet. Flott. Men når ting skjærer seg, så vil jeg snakke med noen der og da. Service. At kundeservicen først åpner klokken ni dagen etter er det verste jeg har hørt, og når damen der i tillegg er fra toten og knapt vet hva et sykkelbud er, og det beste hun får frem er "je kain skriv at det hastær", da er ikke jeg fornøyd. En kundekonsulent eller rådgiver skal kunne sette seg inn i kundens situasjon og problemene som følger med. Særlig dersom hun ser at kunden som ringer tilhører et segment banken tjener penger på. God kundeservice er en viktig del av opplevelsen av et selskap.

 

Jeg byttet bank i vinter. Til en noe mindre, kanskje ikke like folkelig bank, om man skal tro imaget. Dog tviler jeg ikke på at også denne banken har mange "vanlige" kunder. Handelsbanken heter den - og legger vekt på personlig service. Er det noe sender jeg en mail til rådgiveren min(filialsjefen) som jeg vet vil svare på den neste dag, eventuelt ringe meg opp om den. Sender jeg en mail til "[email protected]" så aner jeg ikke hva som skjer, hvor fort det skjer, og om noen virkelig går inn for å fikse problemene. Sender jeg til rådgiveren min vet jeg at hun vet hvem jeg er, at hun husker hvordan ting er lagt opp, og at hun gjør sitt beste for å få ordnet det opp.

 

I DnB NOR fikk jeg høre en gang i vinter - under opptakten til det som skulle føre til at jeg flyttet mine midler over til Handelsbanken - da jeg henviste til en kundekonsulent at "du kan ikke regne med å ha egen kundekonsulent uten spesielle behov", da jeg ba en tilfeldig konsulent i en annen filial om å fikse en omdisponering av noen summer. Ring filialsjefen på mitt lokale kontor, jeg forventer at dette er ordnet før jeg går ut av banken. Men nei, en filialsjef kunne ikke bry seg med "vanlige" kunder, mente den aktuelle rådgiveren.

 

Fantastisk innstilling, som senere førte til at jeg hadde et møte med hennes nærmeste sjef sammen med min mor. Som selvsagt la seg langflat, men vedgikk at de manglet personlig kundeservice i den banken.

 

Banktjenester er ganske personlig. Man må kunne stole på banken sin, man må kunne vite at banken gjør sitt beste for at du skal "ha det godt". Banken jeg nå oppbevarer midlene mine i har innsett dette, og gir samtlige kunder en kundekonsulent som de kan ta kontakt med. Vel - konsulenten kan kanskje ikke huske hver eneste en, men det gir en egen trygghet å vite at du kan ta kontakt med Kjersti eller Heidi om det er noe som må ordnes.

 

Jeg synes personlig service er mye verdt - og er faktisk villig til å betale for det, i form av event. lavere rente på innskudd el. Men når banken i tillegg kan komme med egne tilbud til kundene som generelt er meget gode - da må man si seg fornøyd.

 

Det er forskjell på mennesker, det skal vi selvsagt ikke underslå. Noen føler for en nettbank der de aldri snakker med et menneske, den nærmeste kontakten de har med banken er når de fakser inn kopi av legitimasjonen sin. Jeg tror likevel det vil komme en oppsving i det mer tilpassede bankmarkedet, der personlig service er i høysete. På samme måte som man velger å gå til en slakterforretning for å vite at man får skikkelig kjøtt, og ikke bare "fresh-frozen" f.eks, tror jeg mange vil velge å gå til en bank de kan stole på - der de vet hva de kan forvente.

 

Jeg tror mye av bankene og forbrukernes problemer ligger de. Forbrukerne vet ikke hva de kan forvente av en bank. Og det er klart, dersom kontoen er tom to uker etter hver lønning, er du kanskje ikke kunde nummer 1, og kan ikke forvente det beste tilbudet. Men er du lånekunde i tillegg, så er du faktisk en god kunde for banken. Noen banker er klar over det, og behandler deg deretter, andre, som DnB behandler deg som om du ikke har rett på noen ting - ihvertfall hvis du er en 17-årig pappagutt som står på kravene. Når sant skal sies har den aktuelle filialen skjerpet seg betraktelig, og etter min besinnede krangling der husker de selvsagt hvem jeg er, og kommer jeg inn der sørger med en gang resepsjonisten for å tilby en kaffekopp.

 

Men hvorfor? Fordi hun vet at jeg står på kravene, og ting tyder jo på at det er noe uvanlig for dem. Jeg aksepterer ikke når banken forteller meg ting som ikke stemmer, fordi jeg har relativt god oversikt selv. Men det er mange arbeidere i Norge som mangler denne kunnskapen, de sitter ikke innepå den selv, og er derfor "tvunget" til å stole på banken. Det er her det kan skje det jeg nesten vil kalle "bank-overgrep" - noe en del av DnB NOR og lignende bankers kundeprogram bærer svært tydelig preg av. Etter at jeg lot all min kontakt med DnB gå gjennom den nevnte filialsjefen i DnB-filialen der service og vennlighet var en ukjent ting, har ting gått mye greiere - noe som tydelig viser at om du har en person som kjenner deg og din økonomi, og hva den er knyttet til - gjør alt meget enklere.

 

Huhey.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...