Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytting til sommer dekk rekefølge ?


Plast

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis dekkene har en rotasjonsretning bør du følge den.

 

Om de beste dekkene skal bak eller foran er ikke alle enige om. Jeg setter dem bak. Det gjør bilen understyrt og derved sikrere i de fleste tilfeller. Ulempen er at det gjør bilen mer utsatt for vannplaning, så jeg må kjøre litt saktere når det sprutregner.

Lenke til kommentar

Mange tror sommerdekkene er dårlige hvis de er litt slitt i kantene, noe fremdekkene gjerne blir. Kravet til mønster i sommer dekk, tror det var 1,6 mm, men det er bare 3/4 av dekket som skal være innenfor. Dekk som man derfor tror er slitte er ikke det og kan derfor settes foran og så blir bilen mye tryggere på veien med de beste dekkene bak. Hvis du har slitte dekk bak så kommer rompa fortere ved oppbremsing og spesielt på våt vei. :)

Lenke til kommentar
Mange tror sommerdekkene er dårlige hvis de er litt slitt i kantene, noe fremdekkene gjerne blir. Kravet til mønster i sommer dekk, tror det var 1,6 mm, men det er bare 3/4 av dekket som skal være innenfor. Dekk som man derfor tror er slitte er ikke det og kan derfor settes foran og så blir bilen mye tryggere på veien med de beste dekkene bak. Hvis du har slitte dekk bak så kommer rompa fortere ved oppbremsing og spesielt på våt vei. :)

6048334[/snapback]

 

I en sving med våt veibane tror jeg man er mer tjent med å ha de beste dekkene foran. Kravet er 1,6, men om man tror at disse er like gode som nye dekk med 7-8mm mønsterdybde kan man fort gå på en smell.

Lenke til kommentar
I en sving med våt veibane tror jeg man er mer tjent med å ha de beste dekkene foran.

6049078[/snapback]

Nei. Hva tror du skjer når bakhjulene slipper i sving i 80 km/h?

 

1. Du snurrer og inn i autovernet.

2. ESP redder deg.

3. Du er en liten Petter Solberg og tar inn sladden, og holder deg i din veibane.

Lenke til kommentar
I en sving med våt veibane tror jeg man er mer tjent med å ha de beste dekkene foran.

6049078[/snapback]

Nei. Hva tror du skjer når bakhjulene slipper i sving i 80 km/h?

 

1. Du snurrer og inn i autovernet.

2. ESP redder deg.

3. Du er en liten Petter Solberg og tar inn sladden, og holder deg i din veibane.

6049529[/snapback]

 

Hva skjer når fremhjulene slipper i en sing i 80 km/h?

 

1. Bilen går rett frem og i autovernet.

2. Bilen går rett frem og i autovernet.

3. Bilen går rett frem og i autovernet.

Lenke til kommentar
3. Bilen går rett frem og i autovernet.

6050286[/snapback]

Gjør nok ikke det. Dette er enkel fysikk.

 

Hvis man dreier mer på rattet enn bilen har veigrep til, og det slipper foran, så får det følgende konsevenser: Man får en svingkraft (sentripetalkraft) på forhjulene tilsvarende glidefriksjonen. Hvis forhjulene ikke hadde sluppet, så kunne man fått en svingkraft tilsvarende hvilefriksjonen.

 

Siden glidefriksjonen alltid er lavere enn hvilefriksjonen, så er dette uheldig. Forskjellen er avhengig av føre, men ca 10-30 %. Siden ingen kjører helt i ytterkant av veien i sving, så gir dette ofte nok grep til å kunne gjennomføre svingen med en slakere kurve enn rattuslaget skulle tilsi (såkalt understyring).

 

Det er også mulig å rette opp og bremse litt midt i svingen, hvis man ikke har lagt seg helt i ytterkant. Deretter kan man svinge igjen.

Lenke til kommentar
3. Bilen går rett frem og i autovernet.

6050286[/snapback]

Gjør nok ikke det. Dette er enkel fysikk.

 

Hvis man dreier mer på rattet enn bilen har veigrep til, og det slipper foran, så får det følgende konsevenser: Man får en svingkraft (sentripetalkraft) på forhjulene tilsvarende glidefriksjonen. Hvis forhjulene ikke hadde sluppet, så kunne man fått en svingkraft tilsvarende hvilefriksjonen.

 

Siden glidefriksjonen alltid er lavere enn hvilefriksjonen, så er dette uheldig. Forskjellen er avhengig av føre, men ca 10-30 %. Siden ingen kjører helt i ytterkant av veien i sving, så gir dette ofte nok grep til å kunne gjennomføre svingen med en slakere kurve enn rattuslaget skulle tilsi (såkalt understyring).

 

Det er også mulig å rette opp og bremse litt midt i svingen, hvis man ikke har lagt seg helt i ytterkant. Deretter kan man svinge igjen.

6050468[/snapback]

 

Ved våt veibane og vannplaning snakker man ikke om "litt lavere" frisksjon en tørr veibane. Har du noen gang hatt vannplaning? Det finnes ikke grep da. På tørr veibane er jeg forsåvidt enig med deg, at svingradiusen blir lit større på grunn av at hjulene nærmest vandrer eller stepper litt utover, men jeg snakker om å miste grepet, og da vil bilen ha retning rett frem, og rett frem i en sving er som oftest i autovernet.

Lenke til kommentar
Ved våt veibane og vannplaning snakker man ikke om "litt lavere" frisksjon en tørr veibane. Har du noen gang hatt vannplaning? Det finnes ikke grep da. På tørr veibane er jeg forsåvidt enig med deg, at svingradiusen blir litt større på grunn av at hjulene nærmest vandrer eller stepper litt utover, men jeg snakker om å miste grepet, og da vil bilen ha retning rett frem, og rett frem i en sving er som oftest i autovernet.

6051318[/snapback]

 

Jeg skrev ikke om vannplaning i innlegget mitt. Man får ikke vannplaning selv om forhjulene slipper i vått vær.

 

Vi sammenligner ikke grep på tørr og våt vei. Vi sammenligner hvilefriksjon med glidefriksjon på tørr vei. Og hvilefriksjon med glidefriksjon på våt vei.

 

Det blir det samme på tørr og våt vei. Bilen vil fortsatt svinge, men mindre enn ratteutslaget skulle tilsi, dvs understyring.

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med å "miste grepet", men bilen vil ikke gå rett frem med mindre man låser framhjulene med bremsen.

 

Dette er grunnen til at biler flest fra fabrikk er satt opp til å være understyrende (det gjelder både framhjuls- og bakhjulstrekkere) uten gasspådrag. Derfor er det lite lurt å endre på de kjøreegenskapene ved å sette dårligere dekk bak enn foran. Det er sikkert gøy med en overstyrt bil når man skal kjøre på bane, men rumpa kommer når man ikke ønsker det også, og da er det ikke like gøy lengre.

Lenke til kommentar

Noen som husker glattkjøringskurset eller er det bare meg?

 

Hva skjer når du bremser hardt opp (så hardt at dekka låser) og du vrir på rattet?

 

Ikke noe..

 

 

Hva skjer når du gir flatt jern og full sving etter at det slipper?

 

Ikke noe..

 

Dette gjelder FWD, men det er vel noen som har opplevd noe annet enn det alle andre har så kom med det..

 

 

En annen ting jeg lurer på:

I WTCC, ETCC, STCC og de andre klassene så ser jeg Seat (blandt andre) greier seg bra mot f.eks BMW...

Hva kommer dette av om RWD er SÅÅÅ mye bedre enn FWD?

Lenke til kommentar

BMW får mer enn 50% over bakhjulene under akselerasjon. Man får en dynamisk vektforskyving bakover, og bilen legger seg litt bakpå.

 

Motsatt er det når den bremser. Da får den mindre enn 50% over bakhjulene og bilen "stuper".

 

Det jeg mente med vektfordel var at bakhjulstrekkere for eksempel har minimumsvekt 1100 kg, men forhjulstrekkere har 1050 kg.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...