Gundi Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Jeg har en sata disk som det er installert win xp på. Disken blir funnet i BIOS, men når oppstarten kommer til "Verfifying DMI pool data" stopper alt opp. Hvis jeg jeg prøver å installere windows på ny, får jeg melding om at det ikke er noen harddisk koblet til. Hvis jeg starter opp maskinen med en annen harddisk, og har Sata-disken koblet til, finner jeg den i windows og kan få tilgang til alle filene på disken. Er det noen som kan hjelpe med problemet?
L O G I M A N Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 (endret) Da er ikke den harddisken satt som nr 1 i boot av de to diskene. Edit: dette gjør du i BIOS Endret 25. april 2006 av sesteen
Hårek Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Noen SATA kontrollere blir ikke gjenkjent av installasjonprogrammet til Windows, og da må man legge inn ekstra driver fra floppy. Sjekk 'sticky' under kategori Hardware - Lagringsmedier, der finnes en SATA guide. Når Windows er installert så blir SATA drivere automatisk lagt til, så dermed kan du se disken. Men det forklarer ikke helt hvorfor det stopper opp. Har du sjekket boot rekkefølge i BIOS? Denne må du selv stille om til SATA når du har fjernet IDE disken.
Gundi Skrevet 26. april 2006 Forfatter Skrevet 26. april 2006 Noen SATA kontrollere blir ikke gjenkjent av installasjonprogrammet til Windows, og da må man legge inn ekstra driver fra floppy.Sjekk 'sticky' under kategori Hardware - Lagringsmedier, der finnes en SATA guide. Når Windows er installert så blir SATA drivere automatisk lagt til, så dermed kan du se disken. Men det forklarer ikke helt hvorfor det stopper opp. Har du sjekket boot rekkefølge i BIOS? Denne må du selv stille om til SATA når du har fjernet IDE disken. 5988148[/snapback] Takk for svar Lastet ned nødvendige drivere fra gigabyte sin hjemmeside og får nå tilgang til disken i dos og muligheten til å installere windows på ny. Jeg ønsker imidlertid ikke å installere windows på ny, men bare å reparere den installeret versjonen. Jeg trykker "r" for å komme til repair biten, men det er ikke stort jeg kan gjøre her. Har prøvd fixboot, men det hjelper ikke når jeg starter maskinen opp på ny. Noen forslag til hva jeg skal gjøre? Kan man starte windows fra etter å ha trykket "r" og kommet til repair delen i dos. Prøver å skrive f.eks. explorer, men ingen ting skjer...
Gundi Skrevet 26. april 2006 Forfatter Skrevet 26. april 2006 Problem løst Virker som at det hadde blitt noe kødd med en boot fil... Fra Recovery Console gjorde jeg følgende: f: er cd-rom c:\Windows\fixboot f:\copy f:\i386\ntldr c:\ f:\copy f:\i386\ntdetect.com c:\ c:\Bootcfg/rebuild Kanskje ikke helt korrekt fremgangsmåte, men ting fungerte etter dette:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå