Gå til innhold

Intelligent liv i verdensrommet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo :smile:

 

det er IKKE noe spyware eller liknende programvare i seti@home programvaren, har kjørt dette siden starten i 1999 jeg:

 

se link

 

http://setiathome.ssl.berkeley.edu/fcgi-bi...=user_stats_new

 

dog, ikke funnet noe ennå da, men velger å tro jeg bidrer med noe ihvertfall.

 

til de som tror vi er de eneste intelligente vesner i universet, er ikke det en utrolig arrogant holdning?

Lenke til kommentar

Klart det er liv der ute, intelligent også. Men jeg vet ikke helt om vi kan regne med å finne noe. Det tar sikkert 100 år før vi plukker opp et signal. Kanskje finner vi aldri noe signal.

 

Likevel bruker jeg Seti@home. Storbruker faktisk. For øyeblikket ligger jeg på 7396 pakker. Dvs. 10263'de plass av 4004454 deltagere. Jeg var helt oppe på ca 6500'de plass en stund da jeg var administrator på mange maskiner. Egentlig burde jeg konvertert til kreftforskning men jeg har ikke giddet å sette meg inn i mulighetene ennå.

Lenke til kommentar
Quote:


Simen1 skrev (2002-10-03 16:10):

Klart det er liv der ute, intelligent også. Men jeg vet ikke helt om vi kan regne med å finne noe. Det tar sikkert 100 år før vi plukker opp et signal. Kanskje finner vi aldri noe signal.


Likevel bruker jeg Seti@home. Storbruker faktisk. For øyeblikket ligger jeg på 7396 pakker. Dvs. 10263'de plass av 4004454 deltagere. Jeg var helt oppe på ca 6500'de plass en stund da jeg var administrator på mange maskiner. Egentlig burde jeg konvertert til kreftforskning men jeg har ikke giddet å sette meg inn i mulighetene ennå.


Gidder ikke bruke data'en min til noe som eg syns er bortkastet cpu kraft og strøm. :grin:
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-03 20:49, skrev Kjetil Lura:

Gidder ikke bruke data'en min til noe som eg syns er bortkastet cpu kraft og strøm.


Det er hverken bortkastet CPU-kraft eller strøm.

 

CPU-kraften som Seti bruker er kun den du elles ikke ville brukt. Altså hvis du bruker 30% et bestemt øyeblikk, så bruker Seti de resterende 70% som ellers ville gått på tomgang.

 

All elektrisk energi som PC'n bruker omdannes tilslutt til varme. Dvs. at om du bruker litt ekstra når CPU'en jobber 100% i stedet for 30%, så vil bare forskjellen gi litt ekstra varmeutvikling. Er varmen bortkastet? Nei. Du må uansett varme opp huset. Sansynligvis bruker du strøm til det også, og har termostatstyrte ovner. Dvs. at hvis CPU'en utvikler 30W ekstra pga. seti, så justerer ovnene automatisk ned med 30W for å holde den instillte temperaturen i rommet. Det totale strømforbruket er altså det samme.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 09:41, skrev dolbyac3:

...

til de som tror vi er de eneste intelligente vesner i universet, er ikke det en utrolig arrogant holdning?


 

Selvsentrert vil heller jeg si.

Noe av samme tankegangen som kjoerte paa 1600-tallet med at jorda var universets midtpunkt fordi vi var skapt av Gud osv.

 

Foroevrig, all den tid man ikke har harde beviser for hverken Gud eller livets opprinnelse...

...blir det ikke litt oensketenkning aa mase om at det kanskje muligens finnes liv paa Mars, hele tida?

 

Begynner liksom aa bli litt lei av den gnaalinga der naa, den har jo liksom kjoert "non-stop, hip-hop, we never shut up" i en over hundre aar naa snart.

 

Og en annen ting: Noeyaktig hva er "intelligens"?

Er det bare moenster-gjenkjenning, eller vil to forskjellige intelligente vesener kunne forstaa hvordan hverandre tenker?

Lenke til kommentar

Quote:


Killer_DT skrev (2002-10-04 09:54):

Quote:


Kjetil Lura skrev (2002-10-03 20:49):

Gidder ikke bruke data'en min til noe som eg syns er bortkastet cpu kraft og strøm.
:grin:


 

Du sitter jo faktisk på forumet 22 av 24 timer i døgnet ¨å de tjener vel ikke så mye på deg allikavel...

Feil killer, Er koplet opp på internet 12-14timer. Må jo sove litt også.
Lenke til kommentar
Quote:


Simen1 skrev (2002-10-04 12:03):

Det er hverken bortkastet CPU-kraft eller strøm.


CPU-kraften som Seti bruker er kun den du elles ikke ville brukt. Altså hvis du bruker 30% et bestemt øyeblikk, så bruker Seti de resterende 70% som ellers ville gått på tomgang.


All elektrisk energi som PC'n bruker omdannes tilslutt til varme. Dvs. at om du bruker litt ekstra når CPU'en jobber 100% i stedet for 30%, så vil bare forskjellen gi litt ekstra varmeutvikling. Er varmen bortkastet? Nei. Du må uansett varme opp huset. Sansynligvis bruker du strøm til det også, og har termostatstyrte ovner. Dvs. at hvis CPU'en utvikler 30W ekstra pga. seti, så justerer ovnene automatisk ned med 30W for å holde den instillte temperaturen i rommet. Det totale strømforbruket er altså det samme.


Jo på det som de prøver å finne er det bortkastet strøm og cpu kraft. Og skulle eg bruk pc'er til å varme opp stuen min måtte eg hatt 100 pc'er stående i stuen.
Lenke til kommentar

Kjetil:

Fin framgang :smile:

BTW så er min PC (XP1800 , GF4 ti4200)

Nok til og varme rommet mitt og selv om det ikke er så stort er det plenty for og varme det opp.

 

Det og skjermen (400W omrking) er plenty for meg.

Og allt effekten blir ikke om til varme, men det er et stort varmetap ja.

Lenke til kommentar
Quote:


CFD skrev (2002-10-04 14:08):

Kjetil:

Fin framgang :smile:

BTW så er min PC (XP1800 , GF4 ti4200)

Nok til og varme rommet mitt og selv om det ikke er så stort er det plenty for og varme det opp.


Det og skjermen (400W omrking) er plenty for meg.

Og allt effekten blir ikke om til varme, men det er et stort varmetap ja.



Det hjelper litt ja hos meg og, Men eg har 50 kvadrat opp og 50 nede så det er desverre forlite med en pc for å varme opp her.
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-04 14:08, skrev CFD:

Det og skjermen (400W omrking) er plenty for meg.

Og allt effekten blir ikke om til varme, men det er et stort varmetap ja.


Vel, hvis ikke alt blir til varme, kan du fortelle meg hvilke engergiformer det da blir av det?

 

For hvis det ikke er noen oppsamling av energi så må jo energien omdannes til noe. Fra fysikken: energi inn = energi ut (forutsatt ingen energi-lagring som f.eks i et batteri)

 

Vibrasjoner og lyd-energi? Det er faktisk utrolig lite energi som ligger i lyden. Og hva skjer når lydbølgene treffer vegger og inventar? Jo, noe blir til varme og noe reflekteres. Hva skjer med det som reflekteres? Jo, det treffer noe annet osv. til alt er varme.

 

Lys-energi? Vel, som i eksemplet over: refleksjon og absorbsjon(varmeutvikling) ...

 

Andre energiformer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...