Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Virker som telenor motarbeider den nye isp'n min!


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hadde før telenor, så skifta jeg til freewave.

Men telenor nekter selskapet og sette farta over 1,5mbit

men ringer jeg telenor og hører så kan de gi meg en fart på 2000/300

og når jeg sjekker hva jeg kan få av sentralen står det 24xx/4xx

 

Så hvorfor vill de ikke sette opp farta for en annen leverandør, men de kan gjøre det selv

 

Jeg har hatt 2mbit av telenor før. det funka akurat like dårlig som 1,5mbiten fra de.

Og når jeg skifta satte de ned farta mi til 1,5. men jeg betaler for 2,2mbit

 

Har de låv å nekte en annen leverandør å levere enn annen hastighet enn de selv kan levere, og at det da går utåver meg som må betale for en linje jeg ikke får?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selve linja i bakken eies av Telenor, og driftes og betales av Telenor. Dersom Telenor mener at økt hastighet ikke er gunstig, gjelder det alle andre selskap på samme linja.

5961385[/snapback]

 

Det som var saken var vel at om han hadde hatt ADSL fra Telenor hadde han fått 2000kbit istedet for 1500kbit. (Sånn som jeg tolket første post)

Lenke til kommentar

Jeg hadde 2mbit ja. Men måtte negradere for ellers ville jeg ikke oppnå mer enn 2,4mbit på linja mi hjemme. Så jeg følte at det var unødvendig med 3mbit å betale så mye for noe jeg ikke fikk. Så bytta jeg til 1,5mbit. Og nå når jeg skifter selskap så hadde jeg 2,2mbit første døgnet. Så satte de den ned til 800kbits. Så opp til 1,5mbit.

Men de vill ikke sette den høyere.

Det lurer jeg på hvorfor ikke.... for jeg betaler for 2,2mbit og jeg ringte telenor de kunne gi meg 2mbit uten problemer for linja hadde kapasitet på 2,4mbit. hvorfor kan jeg ikke få det når ett annet selskap leier linja til telenor?

jeg hadde kunnet oppnåd den farta med telenor!

Lenke til kommentar

Min 1,5mbit til telenor hadde en gjennomsnitt oppkobling på 23,45 oppkoblinger i mnd.

Men med freewave har jeg ikke mista nette annet en når f.eks sikkringa har røke o.l

 

Har jeg noen rettigheter så lenge jeg ikke får det jeg betaler for?

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Er det ikke freewave som setter opp hastigheten selv? De har vel tilgang til det i DSLAM'en?

5963224[/snapback]

 

Om Freewave er en wholesale aktør på Jaras nett (Telenor Networks) har de ikke det og må forholde seg til hva Telenor ser at linjene klarer.

 

Det er flere muligheter her. Fremfor alt sier linjen din en makskapasitet på det produktet telenor selger som 2000 netto. Dette forteller meg at linjen enten er på et sentralpunkt som kun klarer 2mbit, at linjen er lang eller at linjen er halvlang og ymse kvalitet.

 

Kapaks er IKKE standardsvaret på hva en linje klarer. Kapaks regner ut mulig hastighet på linjelengde og kvalitet. Dette betyr at man ofte kan ha tilnærmet full ADSL hastighet (~8000 kbps brutto) på en linje kapaks sier ikke klarer mer enn 3-4 mbit. Dette er en restriksjon i systemet kapaks og har ingenting med onde telenor konspirasjoner.

 

Når det gjelder linjen din vil jeg tro det ikke går å få den stabilt i dagens nett på hastigheten kapaks tilsier er maks. Det kan ha vært mulig tidligere å ha deg oppe på denne hastigheten men etter at majoriteten av ADSL kundene i området ditt plutselig har fått markant raskere linjer (1.5mbit vs 704 kbps) kan ting plutselig bli tricky.

Lenke til kommentar

Tror grunnen er at linja datt hele tiden ned når jeg hadde telenor.

Uansett hvilken fart jeg hadde.

Når jeg hadde 128kbits for at de hadde skrudd den ned... ramla den også ut.

NÅ har jeg skifta og nette har ikke vært nede mer en en gang. Da jeg kobla opp!

 

Når jeg ringte telenor kunne jeg godt få 2mbit og jeg kunne også bestille 3mbit men ville kunn oppnå rundt 2,4

 

Mystisk at telenor ikke lar andre selskaper bruke hastigheter de selv kan levere.

Og telenor har en veldig fin og "stabil" linje (ironi)

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...