Gå til innhold

La oss ta bilpolitiken en gang for alle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Da er det bedre å sponse drosjeturer på tidspunkt der det ikke går busser."

 

Bruke skattepenger på usaklig dyre drosjeturer? Vet du hva det vil innebære engang?

5956083[/snapback]

 

Men det er da er det vel bedre å bruke skattepenger på å holde tomme busser i drift da? :)

Lenke til kommentar

At ikke 30 stk tar bussen klokken 23 er ikke statens problem.

 

Og nå er det heller ikke i disse tidene at problemet med antall biler på veien er et problem, det er i rushtiden at det er mange biler på veien og forurenser. Og det er altså i disse periodene det er vitkig at kollektivtilbudet er sterkt.

 

Catch my drift?

Lenke til kommentar
At ikke 30 stk tar bussen klokken 23 er ikke statens problem.

 

Og nå er det heller ikke i disse tidene at problemet med antall biler på veien er et problem, det er i rushtiden at det er mange biler på veien og forurenser. Og det er altså i disse periodene det er vitkig at kollektivtilbudet er sterkt.

 

Catch my drift?

5956146[/snapback]

 

Men nå er det snakk om tidspunkter det ikke går busser. Her i Trondheim går det mange busser i rushtiden, og de er som regel stappfulle.

 

Det er forresten statens problem at det ikke er mange som tar bussen klokka 23.00, så lenge staten annser det som sin oppgave å drive kollektivtransport.

Lenke til kommentar
Å øke bilavgifter for å bedre kollektivtilbudet er bare tullete og straffer kun de som virkelig er avhengig av å bruke bil til jobb.
Jeg ser nå at det jeg skrev nok kunne misoppfattes. Det jeg mener er at de som er nødvendig av bil kan beholde de avgiftene vi har nå eller få de minsket, mens de som strengt tatt kan kjøre kollektivt kan få økte avgifter... slik at de kanskje heller benytter et kollektivtilbud. Det vil løse en masse problemer om flere benytter kollektivtilbud som f.eks køer, forurensing, veislitasje, stress, farlige situasjoner for myke trafikanter (gående, syklister), parkeringsproblemer osv. Jeg synes det er "dårlig gjort" av de som faktisk ville tjent både tid og penger på å kjøre kollektivt heller velger bil... fordi det er status og man slipper å gå kanskje 100 meter i løpet av dagen.

 

Derfor... økte avgifter for de som har et godt kollektivtilbud slik at de heller bruker kollektivt i stedet for bil. Uendrede eller lavere avgifter for de som er avhengige av bilen enten pga. dårlig kollektivtilbud eller handikap.

Lenke til kommentar
Å øke bilavgifter for å bedre kollektivtilbudet er bare tullete og straffer kun de som virkelig er avhengig av å bruke bil til jobb.
Jeg ser nå at det jeg skrev nok kunne misoppfattes. Det jeg mener er at de som er nødvendig av bil kan beholde de avgiftene vi har nå eller få de minsket, mens de som strengt tatt kan kjøre kollektivt kan få økte avgifter... slik at de kanskje heller benytter et kollektivtilbud. Det vil løse en masse problemer om flere benytter kollektivtilbud som f.eks køer, forurensing, veislitasje, stress, farlige situasjoner for myke trafikanter (gående, syklister), parkeringsproblemer osv. Jeg synes det er "dårlig gjort" av de som faktisk ville tjent både tid og penger på å kjøre kollektivt heller velger bil... fordi det er status og man slipper å gå kanskje 100 meter i løpet av dagen.

 

Derfor... økte avgifter for de som har et godt kollektivtilbud slik at de heller bruker kollektivt i stedet for bil. Uendrede eller lavere avgifter for de som er avhengige av bilen enten pga. dårlig kollektivtilbud eller handikap.

5956206[/snapback]

 

Jeg mener fortsatt å bruke avgifter for å fortelle andre hva som er beste for de selv er ganske fjernt. Staten burde heller tilrettelegge for et bedre alternativ, ikke straffe de som ikke vil bruke et dårlig alternativ til kollektivtransport. Hvordan skal staten kunne vite hva som er beste for hver enkelt? Hva skal være kravet for å få lavere avgifter på bil? Bodsted og avstand til jobben? Ser for meg at et slikt forslag vil i praksis bety veldig mye unødvendig byråkrati og gjør det hele kun verre for staten, i form av økte utgifter. Jeg mener også det er for dumt å skylde på at bil vistnok er et statussymbol. For noen kan det være det, men strengt talt er det ikke nok til å kunne generalisere alle som bruker bilen framfor å ta bussen. Med bil kan en f.eks. gjøre handel på tur hjem fra jobb. Med buss må en gå av, handle, vente på neste buss, dra med seg bæreposene inn på bussen, gå hjem med bæreposene i hånda. Joda, god trening er det sikkert, men er det gunstig?

 

"Godt kollektivtilbud"? For noen passer bussrutene perfekt, mens for andre passer de ikke i det heletatt.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor det skal være så "slemt" å kjøre å eie en bil. Føler at jeg kommer til å bli skikkelig "flamet" her om jeg sier at det er gøy å kjøre, eller bare ta seg en biltur, uten at man skal noen plass.

 

Rart at folk syns det er greit at de "rike" skal betale mer, enn de som har mindre. Om det hadde vært slik, så ville jo toppsjefer, å folk som har gått masse skole, å brukt masse tid på å få seg en god jobb, sitte igjen med like mye penger som en fyr som jobber på rema. Det er helt feil.

 

Folk må innse at bil er nødvendig, og at folk liker å kjøre, å ha fine biler. Folk kommer ikke til å kjøre mindre selv om prisene å avgiftene går opp. Folk vil bare irritere seg mer, å hva er vitsen med det?

 

Huff å frustrende denne diskusjonen var.

 

Edit: Når politikrene innser at folk ikke kjører mindre av de skyhøye avgiftene, eller bensinprisene, hva skjer da ? Kan nesten se for meg et forbud mot bil. Latterlig, ikke sant ? Eller at du må ha GODE grunner for å få lov å eie en bil. :nei:

Endret av Mauro
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor det skal være så "slemt" å kjøre å eie en bil. Føler at jeg kommer til å bli skikkelig "flamet" her om jeg sier at det er gøy å kjøre, eller bare ta seg en biltur, uten at man skal noen plass.

 

Neida, er ikke alle som er bilhatere her. Ikke la de frihetshatende sosialistene ta fra deg gleden av å kjøre bil.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor det skal være så "slemt" å kjøre å eie en bil. Føler at jeg kommer til å bli skikkelig "flamet" her om jeg sier at det er gøy å kjøre, eller bare ta seg en biltur, uten at man skal noen plass.

 

Neida, er ikke alle som er bilhatere her. Ikke la de frihetshatende sosialistene ta fra deg gleden av å kjøre bil.

5956491[/snapback]

Det var godt å høre. Det må da være lov å leve. Noen liker å kjøre bil, noen liker å sitte på pcen. Noen liker faktisk begge deler ;)

 

Virker som magicus ikke tåler at folk er forskjellige.

 

magicus: Siden du mener vi hadde klart oss uten bil. Klarer du deg uten strøm, eller den ADSL linja du sitter på nå ? Du hadde kanskje også klart deg uten den pcen du sitter å syter ifra ? Jeg tviler.

Lenke til kommentar
magicus: Siden du mener vi hadde klart oss uten bil. Klarer du deg uten strøm, eller den ADSL linja du sitter på nå ? Du hadde kanskje også klart deg uten den pcen du sitter å syter ifra ? Jeg tviler.

 

Unnskyld at jeg spør, men er det ikke helt irrelevant hva vi hadde klart oss uten, vi hadde klart oss så lenge vi hadde mat, drikke og et trygt sted å bo.

 

Og at vi faktisk ikke trenger noe skal ikke være et hinder for å utvikle det, og det virker på meg bare som en unnskyldning for å ikke vite hvordan man skal ordne det.

 

Hele verden hadde gått dunndass viss alle skulle tenke slik, for nye oppfinelser er ikke et produkt av behov, det er som regel et produkt av kunstig behov. Med den tankegangen hadde vi sittet med det samme teknologien som de hadde på Jesus tid, men på en annen side, han greidde jo å gå på vann med den, så den er kanskje ikke helt ubrukelig likevel?

Lenke til kommentar
magicus: Siden du mener vi hadde klart oss uten bil. Klarer du deg uten strøm, eller den ADSL linja du sitter på nå ? Du hadde kanskje også klart deg uten den pcen du sitter å syter ifra ? Jeg tviler.

 

Unnskyld at jeg spør, men er det ikke helt irrelevant hva vi hadde klart oss uten, vi hadde klart oss så lenge vi hadde mat, drikke og et trygt sted å bo.

 

Og at vi faktisk ikke trenger noe skal ikke være et hinder for å utvikle det, og det virker på meg bare som en unnskyldning for å ikke vite hvordan man skal ordne det.

 

Hele verden hadde gått dunndass viss alle skulle tenke slik, for nye oppfinelser er ikke et produkt av behov, det er som regel et produkt av kunstig behov. Med den tankegangen hadde vi sittet med det samme teknologien som de hadde på Jesus tid, men på en annen side, han greidde jo å gå på vann med den, så den er kanskje ikke helt ubrukelig likevel?

5956657[/snapback]

Nettopp!

Lenke til kommentar
Jeg mener fortsatt å bruke avgifter for å fortelle andre hva som er beste for de selv er ganske fjernt.
Det er snakk om å være litt mindre selvopptatt... det er faktisk til det beste for alle (kanskje til og med en selv) at man ikke bruker bil fullt så ofte som man gjør nå. Klart det kan være vanskelig å bestemme hvem som skal få lavere og høyere avgifter, men det er ikke det som er poenget. Poenget er at det kunne vært en god løsning. Da kan fortsatt hvem som helst kjøre bil, men de som har kollektiv som et reellt alternativ kan velge dette en gang i blant og faktisk spare både penger og tid.

 

Hvordan bestemme hvem som skal få lavere avgifter? Der det er dårlig kollektivtilbud, eller man sender bare en bekreftelse fra arbeidsgiver på arbeidstider og backer dette opp med at det ikke passer overens med rutetidene. Uansett vil jeg ikke si at det er bra rutetilbud der busser/trikk/tog går så sjelden at det passer dårlig med normale arbeidstider (mellom 07:00 og 23:00). Alle klarer å vente et kvarter-tyve minutter på kollektivtransport. Når jeg gikk på skole (etter videregående) ventet jeg ofte en time eller mer før det gikk buss hjem... og kom på skolen tre kvarter før første timen begynte. I tillegg tok turen nesten halvannen time hver vei. Jeg vurderte aldri å skaffe meg bil selv om jeg var godt over 18 år og hadde lappen.

Lenke til kommentar
Jeg mener fortsatt å bruke avgifter for å fortelle andre hva som er beste for de selv er ganske fjernt.
Det er snakk om å være litt mindre selvopptatt... det er faktisk til det beste for alle (kanskje til og med en selv) at man ikke bruker bil fullt så ofte som man gjør nå.

Så i ca alle andre land enn Norge har folk det skikkelig trasig pga billige biler? Tror ikke det du.

Lenke til kommentar
Jeg mener fortsatt å bruke avgifter for å fortelle andre hva som er beste for de selv er ganske fjernt.
Det er snakk om å være litt mindre selvopptatt... det er faktisk til det beste for alle (kanskje til og med en selv) at man ikke bruker bil fullt så ofte som man gjør nå. Klart det kan være vanskelig å bestemme hvem som skal få lavere og høyere avgifter, men det er ikke det som er poenget. Poenget er at det kunne vært en god løsning. Da kan fortsatt hvem som helst kjøre bil, men de som har kollektiv som et reellt alternativ kan velge dette en gang i blant og faktisk spare både penger og tid.

 

Altruisme er sjeldent en god løsning. Hverken for seg selv, eller for andre. Jeg liker bedre forslaget om å bedre kollektivtilbudet, slik at folk fikk selv velge hva som er best for de. Et byråkrati vil aldri kunne tilrettelegge slike "aboslutte" løsninger for hvert enkelt individ, og derfor er det bedre at folk får velge selv hva som passer dem best.

 

Hvordan bestemme hvem som skal få lavere avgifter? Der det er dårlig kollektivtilbud, eller man sender bare en bekreftelse fra arbeidsgiver på arbeidstider og backer dette opp med at det ikke passer overens med rutetidene. Uansett vil jeg ikke si at det er bra rutetilbud der busser/trikk/tog går så sjelden at det passer dårlig med normale arbeidstider (mellom 07:00 og 23:00). Alle klarer å vente et kvarter-tyve minutter på kollektivtransport. Når jeg gikk på skole (etter videregående) ventet jeg ofte en time eller mer før det gikk buss hjem... og kom på skolen tre kvarter før første timen begynte. I tillegg tok turen nesten halvannen time hver vei. Jeg vurderte aldri å skaffe meg bil selv om jeg var godt over 18 år og hadde lappen.

5957322[/snapback]

 

Dette beviser vel hvor mye en trenger å bedre kollektivtilbudet.

Lenke til kommentar
Å ha en jobb er viktig. Jeg fikk de to siste jobbene mine nettopp fordet jeg har bil, så jeg vil påstå at det hjelper. :p

5952352[/snapback]

 

Ja det er trist at samfunnet har utviklet seg slik at de diskriminerer de uten bil. Bil er ingen menneskerett og bringer med seg mange negative bivirkninger.

5952372[/snapback]

La oss seie at eg har ei sjefsstilling i eit stort foretak. I forbindelse med denne stillinga er det påkrevd at eg reiser rundt om i byen/landet for å delta på møter o.l.

Burde eg ta bussen? Trur du verkeleg det ikkje kan få konsekvenser mtp. blant anna forsinkelser?

Lenke til kommentar
Jeg mener fortsatt å bruke avgifter for å fortelle andre hva som er beste for de selv er ganske fjernt.
Det er snakk om å være litt mindre selvopptatt... det er faktisk til det beste for alle (kanskje til og med en selv) at man ikke bruker bil fullt så ofte som man gjør nå.

Så i ca alle andre land enn Norge har folk det skikkelig trasig pga billige biler? Tror ikke det du.

5957429[/snapback]

Hva mente du med det?

Lenke til kommentar
Dette beviser vel hvor mye en trenger å bedre kollektivtilbudet.

5957630[/snapback]

Er absolutt for å bedre kollektivtilbudet, men føler at det innenfor Oslo er bra nok til at flere kunne benyttet det (ved større behov, vil nok flere ruter settes inn). Allikevel velger mange bilen, med den følge at de bruker lenger tid på jobb, forurenser mer, må bruke penger på bom og parkering, må lete en evighet etter parkeringsplass, skaper potensielt flere farlige situasjoner, er med på å danne trafikkaos og køer for seg selv og andre, er til ulempe for astmatikere og de som bor ved veien... osv... Det er DISSE bilistene jeg vil til livs.

 

Det kan nevnes at jeg bodde ganske langt unna skolestedet, og av den grunn dårlig kollektivforbindelse. Merk at bussturen tok nesten halvannen time.

Lenke til kommentar
Det var godt å høre. Det må da være lov å leve. Noen liker å kjøre bil, noen liker å sitte på pcen. Noen liker faktisk begge deler ;)

 

Virker som magicus ikke tåler at folk er forskjellige.

5956607[/snapback]

Herre min skaper, det handler ikke om hva du synes er gøy eller digg eller hva du synes er er å leve. Det handler om at bilkjøring er forurensende, både lokalt og globalt. I den konteksten er hva du liker rimlig uinteresant.

Lenke til kommentar
Det var godt å høre. Det må da være lov å leve. Noen liker å kjøre bil, noen liker å sitte på pcen. Noen liker faktisk begge deler ;)

Virker som magicus ikke tåler at folk er forskjellige.

5956607[/snapback]

Herre min skaper, det handler ikke om hva du synes er gøy eller digg eller hva du synes er er å leve. Det handler om at bilkjøring er forurensende, både lokalt og globalt. I den konteksten er hva du liker rimlig uinteresant.

5957877[/snapback]

Og i det lyset er det helt meningsløst å ha avgifter basert på vekt, HK og motorstørrelse. Unntatt for å sope inn penger, uavhengig av miljøeffekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...