Gå til innhold

Hus i brann


Anbefalte innlegg

Har lenge syntes det har vært morsom å ta bilder. For et par uker siden invisterte jeg i et Nikon D50, og SIGMA 18-125, og er veldig fornøyd. Her i går reise jeg og en kammerat ut for å se på et hus i full fyr (nyskjerrige som vi er). Og jeg tenkte å ta med kameraet for å ta et par bilder, og kansje selge til ei avis. Solgte et av bildene, og fikk 800 kr for det. Regner med at flere av dere har selgt bilder til aviser før, og hva mener dere om prisen jeg fikk for et bilde? Jeg syntes at 800 kr per brukte bilde ikke er så ille. Men hvis jeg vil fortsette med dette er det noe jeg burde vite? Har dere noen tips?

 

Så kommer et par av bildene. Vil kjempe gjerne ha litt kritikk på de. Jeg er ikke noen verdensmester i dette, så kom gjerne med noen tips og råd.

 

DSC_1003.JPG

 

DSC_1078.JPG

 

DSC_1099.JPG

 

Flere bilder finner du på:Husbrann

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt hovedtips vil være følgende: alle sammen gå å sjekk deres brannvarsler nå!

 

Håper alt gikk relativt bra etter denne brannen.

 

Frilanssatsene er vel på 1300kr pr brukte bilde, men er man ukjent og kun selger bildene til lokalavisa så kan man vel ikke forvente å få den summen? 800kr ville jeg ha vært fornøyd med.

 

Som nevnt så er vel ikke dette suberbe bilder "fotografisk" sett, men til dokumentasjon/reportasje så burde de vel holde.

 

På bilde1 virker det som om kampen er tapt. lite vanntrykk i slangene, en av brannfolket står med arma rett ned. Og røykedykkerne er dratt.

 

Bilde3 ble min "favoritt", virker mest dramatisk.

 

Tror du har en del å hente her i etterbehandling for å gjøre det mer dramatisk.

 

Tok meg friheten å øke dramatikken litt, om jeg lyktes får andre bedømme..

 

post-25139-1145472630_thumb.jpg

 

post-25139-1145472643_thumb.jpg

 

Ps! hvis du misliker at jeg har redigert bildene dine så gi meg ett pip og jeg skal ta de bort umiddelbart.

 

 

edit: egen mening: ble kanskje for mye redigert...

Endret av stoners
Lenke til kommentar

Har fått fra 0,- til ca 1000,- for slikt. Tror ikke det er så viktig å komme så veldig tett på når det gjelder lokalaviser. Virker som at de blir fornøgde om det er litt oversikts-aktige bilder, og gjerne litt av en brannbil/politibil med blålys på som forgrunn på bildet.

For meg så ser det første bildet ut som et avis-bilde, menst det andre ser mer ut som en illustrasjon for hva som kan skje om en ikke sjekker røykvarsler osv.

Lenke til kommentar
Tror du har en del å hente her i etterbehandling for å gjøre det mer dramatisk.

 

Tok meg friheten å øke dramatikken litt, om jeg lyktes får andre bedømme..

 

 

Ps! hvis du misliker at jeg har redigert bildene dine så gi meg ett pip og jeg skal ta de bort umiddelbart.

 

 

edit: egen mening: ble kanskje for mye redigert...

5950728[/snapback]

 

Det går bra veit du. Kan du forklare hva du har gjort med bildene i photoshop?

Lenke til kommentar

Hovedbildet i disse artiklene føler jeg at fanger dramatikken meget bra:

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article247597.ece

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/08/454127.html

 

Flere gallerier fra "bybrannen":

http://www2.nrk.no/redskap/bildegalleri/25957.html

http://web3.aftenbladet.no/bildegallerier/article247614.ece <-- mange meget gode bilder som forruten å være bra tatt og viser utviklingen fra en fast vinkel.

 

Slike av den typen føler jeg at er fotomessig bra, siden de fanger dramatikken på en spesiell måte.

 

Dagens branntips fra Ueland :)

Lenke til kommentar

Tipper du har fått en liten forsmak på foto-journalistikk nå...

Bildene dine var greie de, til reportasjebruk.

Jeg var en liten stund selv innom noen aviser, hvor jeg fikk flere gode tips fra de jeg jobbet med.

Blant annet så er det viktig i sånne saker og skaffe seg detaljbilder, f.eks. en spennende vinkel av en brannmann som står og spyler, en gjenstand eller noe inne i flammene, osv. Sånn som vekker følelser i folk, om du tenker på fotojournalistikk.

Et bilde som skal på trykk skal i all hovedsak fortelle en historie. Den gamle klisjeen med at et bilde forteller mer enn tusen ord er helt på sin plass faktisk.

Om du ønsker å fortsette med dette, så snakk med de fotografene i avisa du leverer bilder til, tipper de er mer enn interessert i å gi deg noen gode tips.

Lykke til, dette er spennende fotografering.

Lenke til kommentar

Det første bildet syns jeg funker best. Det er nok det jeg helst hadde sett i en artikkel. De andre er greie som dokumentasjon, men syns ikke de når opp til det første.

 

Noe som også er interessant er å se huset etter slukkingen for å få et inntrykk av skaden, men da er det vel litt sent, siden nyheter helst skal ut med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...