Gå til innhold

Hus i brann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker ikke i farta hvor jeg snappet det opp, men poenget er at avisen kjøper(for 800,- i dette tilfellet) eneretten til å publisere bildet først.

 

Skulle dette være tilfellet her, anbefaler jeg trådstarter å fjerne bildene omgående.

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Før jeg fortsetter, dette er min egen forståelse av reglene, evt bruk får stå for hver enkelt brukers regning.

 

Som fotograf har du opphavsrett til egne bilder. Normalt når man selger bilder eller annet stoff bør man inngå avtale om hvordan dette skal publiseres og evt enerett.

Dersom ikke slik avtale inngås er utgangspunktet at bildet kan brukes en gang. Om avisen også velger å bruke bildet to ganger, f.eks. nettavis og trykt avis, kan man kreve ekstra betaling.

Fotograf har fortsatt opphavsrett til bildet, og kan bruke disse som han selv vil.

 

Dersom avisen ønsker å bruke bildene ekslusivt, må de selvfølgelig betale ekstra for dette, samt inngå kontrakt om det. Dersom dette er gjort stiller man dårligere.

 

Dette er et tema som er flittig debattert på foto.no.

 

Sjekkk også ut denne linken:

 

http://www.nj.no/Opphavsrett/Frilans/

Lenke til kommentar

Når du sier at man betaler for at bildet brukes 1 gang. Vil det si 1 gang totalt sett, eller hva hvis man selger bildet til en nettavis og nettavisen bruker bildet i 3-4 følgereportasjer. Feks oppdateringer av samme sak. Hva med 1 gang på forsiden og 1 gang i reportasjonen, blir det da 2 gang? eller? :hmm:

Lenke til kommentar

Veldig usikker på dette, blir litt spissfindig.

DN tapte ihvertfall en sak der artikkelen(e) ble brukt i både nettutgave og papirutgave uten at dette var avtalt.

Tror de fleste aviser etc i dag forbeholder seg retten til å bruke bildene i flere medier ved kjøp. Det som er helt sikkert er at de ikke kan selge videre, evt la andre bruke bildene. I tillegg skal fotografenns navn oppgis når bildet brukes.

 

Fra den tiden jeg freelancet litt fikk vi også ekstra betalt om det ble førstesideoppslag, sisteside osv.

Jeg tror likevel vi som er amatører og selger en gang iblant skal være litt forsiktige med å opptre som gribber, det kan fort kutte muligheten til et greit samarbeid med lokalaviser osv.

Likevel skal man følge med og ikke la seg (sine bilder) bli misbrukt.

Det ligger haugevis med info, debatter og varianter rundt dette på nett om man søker litt.

Jeg vil ikke komme med noen selv-erklærte sannheter her, men dette er noenlunde sånn jeg har forstått det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...